Auto

Cine este MIMI? Este o maşină care şi-a început „viaţa“ ca fiind una de preproducţie, adică una de test pentru fabrică. Apoi, ea a fost transformată în România într-un „bolid“ de curse menit să schimbe percepţia în motorsport

02 mar 2022 246 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Este alintat „MIMI“. Este un MINI Cooper SE, un MINI electric devenit maşină de competiţie, de curse. Este o maşină care şi-a început „viaţa“ ca fiind una de preproducţie, adică una de test pentru fabrică, înainte de a fi lansată versiunea de serie. Apoi, ea a fost transformată în România într-un „bolid“ de curse. Cu pilotul Dominic Marcu la manşă, MIMI a pornit să schimbe percepţia în motorsport.

De ce să casăm o maşină când o putem transforma în ceva unic? De ce să ne oprim la un automobil „de serie“ când îl putem transforma complet? De ce să nu folosim o maşină electrică? Aşa a apărut MIMI, ca urmare a acestor întrebări.

Pilotul Dominic Marcu a venit cu ideea, iar BMW România, Automobile Bavaria, Vitesco Technologies şi Michelin România s-au alăturat proiectului.

Prima cursă, prima încercare a MIMI pe terenul „de luptă“, a fost realizată în formula „de stradă“ (cu dotările iniţiale). Spre deosebire de o maşină pe benzină, una electrică se uzează mai puţin în cazul competiţiilor. Spre exemplu, sistemul de recuperare a energiei duce la o solicitare mai redusă a sistemului de frânare, iar motorul electric,

neavând componente în mişcare sau ulei şi nicio cutie de viteze, poate supravieţui mult mai uşor regimului de curse.

Dar chiar şi aşa, odată cu următoarele competiţii, echipa a intervenit - au fost scoase elementele de „confort“ precum izolaţia şi bancheta spate, alături de airbaguri (când ai scaune cu centuri în cinci puncte, plus roll-cage, airbagurile devin inutile). Şi lista schimbărilor a continuat - alte jante, alte anvelope, distanţiere pentru roţi şi chiar modificarea sistemului de transmisie. Astfel, a fost montat un pinion de BMW i3s pentru a mări viteza - motorul fiind acelaşi pe cele două.

MIMI sau MINI Electric Racing este primul model electric de competiţie al mărcii din toată istoria sa. La fel de interesant, este unul dintre puţinele automobile electrice de curse dezvoltate cu modi­ficări minime, pornind de la un automobil de serie. Acest lucru demonstrează că MINI Cooper SE rămâne în esenţă un MINI, o maşină care oferă o experienţă de condus excepţională, atât pe stradă, cât şi în competiţii.

MINI Electric Racing este un proiect românesc construit pornind de la un model electric deosebit de agil, care vine de la o marcă britanică cu o istorie specială în motorsport, o marcă ce a răsturnat ierarhii şi a surprins mereu.

În prezentările din 2020, primul an de pandemie, MINI Electric Racing s-a aliniat la start cu numărul 37. Este o referinţă la trecutul sportiv al mărcii, când maşinile sub acest brand s-au afirmat în raliurile de la începutul anilor '60, sub pregătirea legendarului John Cooper.

Acesta a gândit MINI ca platformă sportivă după ce în 1959 şi 1960 a creat şasiul câştigător în Formula 1 şi a pus bazele monopostului modern, cu motor amplasat spate. Modificările pe care le-a realizat aveau să fie implementate pe modelele cunoscute astăzi ca MINI Cooper şi MINI Cooper S. Prima victorie importantă avea să fie obţinută în 1962 de Pat Moss, sora legendarului Stirling Moss, în Raliul Lalelelor (Olanda). Cele mai importante victorii ale MINI aveau să vină însă la Monte Carlo în 1964, 1965 şi 1967. Prima dintre acestea avea să fie asigurată de pilotul Patrick „Paddy“ Hopkirk şi de navigatorul Henry Liddon. Numărul sub care concurau: 37.

Performanţa a definit imaginea sportivă a MINI pentru totdeauna. În ultimii ani, brandul s-a remarcat pe circuit, în evenimente precum campionatele monomarcă MINI Challenge şi, cel mai important, în Raliul Dakar, unde marca a obţinut patru victorii consecutive (2012-2015) şi a revenit cu alte două în 2020 şi 2021.

Primul MINI electric de curse din lume a încheiat primul sezon complet în 2021, adunând 14 curse şi cinci zile de teste pentru presă pe circuitul AMCKart. Proiectul a câştigat fani, un nume - „Racing MIMI“ -, noi parteneri şi o echipă de oameni pasionaţi şi parteneri apropiaţi care au făcut posibilă o adevărată aventură.

Deşi rămâne o maşină de serie, desigur deja puternic modificată, MIMI oferă senzaţii tari pe circuit. Ea accelerează puternic - tipic unei maşini electrice, dar şi frânează pe măsură, precum un automobil de curse veritabil. Iar cel mai bine adrenalina se simte în viraje, dat fiind că centrul de greutate coborât datorită bateriilor are un cuvânt greu de spus. În plus, fiind deja o maşină de curse, nu are ESP sau ABS, iar bordul este un „pom de Crăciun“, pe fondul eliminării mai multor sisteme de asistenţă. Acest lucru înseamnă că cel de la volan este complet stăpân pe maşină, situaţie total diferită faţă de un automobil nou de serie, unde sistemele ajung să corecteze şi volanul.

Povestea MINI Electric Racing nu se încheie aici.

Ultimul partener important, care a început să se implice în proiectul „MIMI“ abia în noiembrie, este Engage Engineering, un preparator de automobile de competiţie coordonat de un inginer de curse cu mare experienţă în România, Horia Platona. Maşinile pregătite de Horia au obţinut în ultimii ani mai multe titluri în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă, Campionatul Naţional de Anduranţă pe Circuit sau Campionatul Naţional Rally Raid. Costin Păunescu, unul din mecanicii Engage Enineering, în colaborare cu expertul tehnic BMW Group România, va lucra în perioada de iarnă la o serie de optimizări tehnice care vor fi prezentate ulterior. Va urma...