Auto

Cum arată noile "nave-amiral" ale BMW sau Audi? Tehnologia şi viziunea pentru viitor au un cuvânt greu de spus

01 iun 2022 993 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Cea mai nouă generaţie a Seriei 7 de la BMW vine să reinventeze ideea de limuzină de lux în aceeaşi perioadă în care Audi tocmai a ales să defileze cu cele mai noi îmbunătăţiri aduse lui A8, iar Audi urbansphere vine să ofere o privire către un viitor puţin mai îndepărtat, în care se întrezăreşte un concept nou, cel de „maşină-living room“.

Automobilul de lux este, dacă ar fi să-l definim, acela care oferă cea mai confortabilă soluţie pentru o deplasare din punctul A în B. Acest concept suportă însă nenumărate valenţe, fiind reinterpretat de fiecare constructor în parte.

Dacă în cazul celor de la Rolls-Royce sau Bentley discutăm despre opere de artă atemporale, în cazul BMW sau Audi tehnologia şi viziunea pentru viitor au un cuvânt greu de spus atunci când vine vorba de o nouă navă-amiral.

Noul BMW Seria 7 promite direcţii inovatoare către plăcerea de a conduce, confort de neegalat pe distanţe lungi şi o experienţă digitală de top. Odată cu cea de-a şaptea Serie 7, BMW a venit şi cu i7 pentru reinterpretarea mobilităţii personale de lux. Sedanul emblematic electric este un membru pe deplin integrat al familiei de modele şi, prin urmare, aduce în

prim-plan filozofia premium ori­en­tată spre sustenabilitate la vârful portofoliului de modele BMW.

Dotările cu echipamente unice, precum BMW Theatre Screen, experienţa multisenzorială BMW iDrive cu ecran central curbat BMW şi Maneuver Assistant pentru parcare şi manevrare automate, îi evidenţiază statutul de simbol.

Noul BMW Seria 7 este oferit la nivel mondial exclusiv într-o variantă de caroserie cu ampatament lung, care maximizează spaţiul în compartimentul din spate. Aici, materialele noi şi de o calitate deosebită, noul sistem inovator de divertisment în automobil şi opţiunea îmbunătăţită Executive Lounge se combină pentru a oferi o experienţă imbatabilă de wellbeing într-o ambianţă aparte.  Aspectul vizual puternic şi exclusiv al noului BMW Seria 7 semnalează un nou tip de lux, vizibil inclusiv pentru pasagerii care aleg locurile din spate şi care se bucură de spaţiu şi experienţă digitală inovatoare. Partea frontală verticală alături de noua interpretare a farurilor circulare duble şi a grilei BMW - ambele elemente de design BMW emblematice - conferă imaginii automobilului o prezenţă puternică şi distinctivă.

În premieră, disponibile opţional, farurile din cristal BMW Iconic Glow creează un efect de lumină special. Aici, cristalele Swarovski - dispuse în formă de L şi fiecare iluminat din spate de unităţi LED - îndeplinesc rolul de lumini de poziţie şi de lumini de zi. Farurile pentru faza scurtă şi faza lungă sunt poziţionate în unităţile inferioare întunecate, cizelate adânc în spoilerul faţă.

Prezenţa impresionantă a părţii frontale este sporită şi de iluminarea de contur a grilei BMW. Împreună cu farurile din cristal BMW Iconic Glow, face parte din Welcome & Goodbye Scenario, foarte expresiv din punct de vedere vizual. Alte caracteristici specifice de design ale modelului de nouă generaţie includ suprafaţa clară a spoilerului faţă şi capota cizelată cu dungi dinamice pe linia centrală.

Interiorul noului Seria 7 are un număr semnificativ mai mic de butoane, comutatoare şi comenzi decât predecesorul său. Cheia o reprezintă angajamentul faţă de digitalizare întruchipat de ecranul central curbat BMW. Volanul şi selectorul de viteze de pe consola centrală au de asemenea un nou design. IBMW Interaction Bar îşi face debutul aici ca o nouă generaţie de elemente de control/operare şi design. Această unitate funcţională, care dispune de iluminare de fundal extrem de eficientă, se extinde pe toată lăţimea panoului de bord, inclusiv în ornamentele panourilor uşilor.

În premieră, BMW Theatre Screen se extinde din plafon şi înlocuieşte ecranele clasice din spătarele scaunelor, având Amazon Fire TV încorporat şi transformând compartimentul din spate al noului BMW Seria 7 într-un lounge privat de cinema pe roţi. Pasagerii pot viziona filme şi videoclipuri, se pot juca (chiar şi la o consolă modernă de jocuri precum Sony Playstation sau Microsoft Xbox cu conectare HDMI), pot asculta muzică şi pot face streaming de conţinut video.

Tot pe un interior spectaculos mizează şi Audi urbansphere, un model de perspectivă, dezvoltat sistematic de la interior spre exterior. Designerii şi inginerii au creat iniţial modelul Audi urbansphere pentru utilizarea în traficul intens al megaoraşelor Chinei, dar conceptul este aplicabil fără rezerve în oricare dintre centrele metropolitane ale lumii. Tocmai în zonele acestea urbane, în care spaţiul personal este un bun rar, urbansphere oferă cel mai spaţios interior oferit vreodată de un Audi.

Automobilul spaţios a devenit un lounge pe roţi şi un birou mobil, servind drept al treilea spaţiu de viaţă, în care utilizatorii îşi petrec timpul necesar călătoriilor. În acest scop, Audi urbansphere combină luxul intimităţii depline cu o gamă amplă de dotări high-tech, utilizabile chiar şi în timpul orelor de vârf din traficul urban. Tehnologia pentru condusul autonom transformă interiorul, din care au dispărut volanul, pedalierul şi display-urile.

Chiar şi cuvântul „sphere“ din componenţa denumirilor semnalează că interiorul este elementul central al fiecărui prototip din familie: Audi skysphere, Audi grandsphere şi Audi urbansphere. Astfel, spaţiul interior reprezintă fundaţia designului automobilului şi fundaţia tehnologiei, habitaclul devenind astfel un spaţiu de viaţă, în care ocupanţii trăiesc şi se bucură de experienţe când sunt la drum.

Portierele din faţă şi spate ale prototipului Audi urbansphere se deschid în sens opus, astfel că dispare montantul B. Drept urmare, imediat ce intră în automobil, pasagerilor li se deschide întregul univers interior. Scaunele ce se rotesc spre exterior şi covorul roşu proiectat pe sol, lângă automobil, transformă deja accesul în automobil într-o experienţă specială, de confort premium.

Cele patru scaune individuale dispuse pe două rânduri de locuri le oferă pasagerilor confort de lux. Scaunele din spate în special oferă dimensiuni deosebit de generoase, plus numeroase opţiuni de ajustare şi reglare. În modurile Relax şi Entertain, spătarul poate fi lăsat în spate până la o înclinaţie de 60 de grade, cu suportul pentru picioare, de asemenea, extins. Cotierele centrale integrate pe părţile laterale ale scaunelor şi cotierele din portiere creează senzaţia de siguranţă.

Scaunele se adaptează, de asemenea, şi în funcţie de nevoile sociale ale pasagerilor. Astfel, pentru conversaţii, de pildă, scaunele pot fi rotite, pentru ca pasagerii să stea faţă în faţă. În schimb, dacă un pasager îşi doreşte intimitate, poate acoperi zona capului său cu un panou ce îl va despărţi de cel ce stă alături. Panoul este montat pe partea din spate a scaunului. Adiţional, fiecare scaun are şi zona sa proprie de sonorizare, graţie difuzoarelor montate la nivelul tetierelor. De asemenea, pe partea din spate a spătarelor din faţă sunt montate şi monitoare individuale. Când însă pasagerii doresc să folosească împreună sistemul de infotainment, ei pot utiliza ecranul OLED mare şi transparent, ce poate fi pivotat vertical din plafon între cele două rânduri de scaune.

Folosind acest ecran „de cinema“, care se extinde pe întreaga lăţime a interiorului, cei doi pasageri de pe locurile din spate pot participa împreună la o videoconferinţă, de pildă, sau pot urmări un film. Este posibilă chiar şi divizarea ecranului, cu funcţia split-screen. Când nu este folosit ecranul, oferă o mai bună vizibilitate în faţă, având design transparent şi vizibilitate în sus, prin plafonul vitrat, atunci când ecranul este pliat în sus.

Revenind la automobile „de serie“, cei de la Audi au venit la început de 2022 cu A8 facelift – versiunea restilizată a limuzinei de lux din portofoliul său. Fiind succesorul modelului Audi V8, A8 este încă din 1994 vârful de lance al segmentului limuzinelor de lux din gama Audi. Audi A8 este simbolul şi portavocea statusului şi al prestigiului mărcii. A patra generaţie a limuzinei de lux a fost introdusă în 2017 şi acum vrea să ridice din nou ştacheta, la un nou nivel de putere, design şi dotare. În calitate de prim model de serie, A8 a revelat prin lansarea sa limbajul de design viitor, influenţând până în ziua de azi semnificativ faţa progresistă a mărcii. Designul cu linii mai tăioase, însoţit de tehnologiile consacrate şi confortul extraordinar definesc modul în care Audi vede automobilele premium ale acestui segment. Astfel, limuzina combină simbiotic confortul fără de compromis la rulare, cu manevrabilitatea sportivă, acoperind astfel întreaga plajă de experienţe dinamice posibile. Iar cu precizia detaliilor sale şi cu numeroasele funcţii inteligente, A8 este un avangardist premium şi în privinţa tehnologiilor, asigurând mobilitate la cele mai ridicate standarde.

Audi A8 este o limuzină cu valoare reprezentativă, emanând în urma facelift-ului o alură şi mai accentuată de suveranitate, exteriorul fiind acum şi mai atletic şi impunător. Baza grilei Singleframe a radiatorului a devenit acum şi mai lată şi este decorată cu elemente atractive în formă de L, care devin tot mai mari în partea de sus. Pri­zele de aer de pe lateral au devenit mai verticale şi, la fel ca farurile, au căpătat un nou design, pe când muchiile exterioare inferioare ale farurilor desenează un contur distinctiv aparte. Pe scurt, elementele cu design nou din faţă au fost orchestrate cu precizie, într-un ansamblu armonios, pentru a conferi automobilului de lux A8 situat în vârful gamei Audi o ţinută şi mai impunătoare şi o alură mai tăioasă.

Partea din spate este dominată de elementele de decor cromate, precum şi de semnătura luminoasă personalizabilă a blocurilor optice spate OLED digitale, dar şi de bandoul luminos segmentat. Difuzorul integrat în bara de protecţie din spate este accentuat delicat şi are un design nou, cu elemente orizontale. Audi S8* are patru terminaţii cu flux optimizat pentru evacuare. Acestea sunt aşezate sub un contur rotund, specific modelelor gamei Audi S, iar acesta este doar unul dintre detaliile sport specifice modelului S8.

Optimizările aduse acum reduc doar uşor dimensiunile navei-amiral a mărcii Audi care este încadrată în segmentul limuzinelor de lux. A8 are ampatamentul de 3 metri, lungimea de 5,19 metri, lăţimea de 1,95 metri şi înălţimea de 1,47 metri. Caroseria A8 a fost proiectată pe baza principiilor construcţiei uşoare Audi Space Frame şi astfel este construită în proporţie de 58% din componente din aluminiu.

Interiorul limuzinei A8 poate fi comparat cu un lounge spaţios, de dimensiuni ample, ce asigură confort şi stare de bine. Arhitectura este strict orizontală, accentuând dimensiunile generoase. Gama de dotări pentru scaune este extrem de variată pentru noua versiune actualizată a modelului A8, punând accentul pe confort şi pe alura premium impunătoare. Mai ales scaunele din spate se fac remarcate cu o gamă vastă de opţiuni atractive. Scaunul pentru relaxare oferit pentru A8 L reprezintă vârful gamei, oferind opţiuni pentru ajustare şi un suport pentru picioare instalat pe spătarul scaunului copilotului. Pasagerii pot folosi acest suport pentru a-şi încălzi picioarele şi a le răsfăţa cu funcţia de masaj ce permite setări pe diferite niveluri.

Într-o perioadă în care cursa către inovaţie, confort şi viitor este tot mai acerbă, Audi A8 facelift descris mai sus alături de BMW Seria 7 şi i7 vin să aducă viitorul în prezent, vin să arate că ceea ce până de curând era imaginat doar în cele mai creative filme SF poate fi condus – şi nu mâine, ci azi. Maşina nu mai este un simplu vehicul, ci un simbol al tehnologiei. De partea cealaltă, deşi concept, urbansphere de la Audi oferă astăzi o idee despre cum va arăta ziua de mâine, fiind dovada palpabilă că industria va continua să inoveze.