Auto

Ce au în comun BMW Seria 8 Gran Coupé şi ritmurile de tango argentinian? La prima vedere nimic. Dar de fapt răspunsul stă între pereţii Muzeului Dimitrie Leonida din Bucureşti

12 dec 2019 856 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Ce au în comun BMW Seria 8 Gran Coupé şi ritmurile de tango argentinian? La prima vedere nimic. Dar de fapt răspunsul stă între pereţii Muzeului Dimitrie Leonida din Bucureşti, locul unde sunt păstrate unele dintre cele mai nepreţuite comori ale tehnicii româneşti din ultimul secol.

Ascuns undeva în Parcul Carol din Capitală, Muzeul Tehnic spune povestea inginerilor români din ultima parte a secolului al XIX-lea şi prima jumătate a secolului al XX-lea. Acelaşi loc păstrează cu grijă, dar poate şi cu taină, produse iconice pentru industria locală, de la locomotivele cu abur realizate în România, la vechile centrale electrice cu motoare diesel care func­ţio­nau în proximitatea parcului.

Muzeul îşi are inspiraţia în München, inginerul şi omul de ştiinţă Dimitrie Leonida fiind îndemnat să creeze un astfel de proiect în 1909, după ce a vizitat faimosul Deutsche Museum din cel mai cunoscut oraş bavarez. Muzeul reflectă pasiunea didactică a lui Leonida, care în aceeaşi perioadă înfiinţa şi prima Şcoală de Electricieni şi Mecanici din România. De altfel, între exponatele muzeului se regăsesc o serie de lucrări ale elevilor şcolii, aşa cum este o parte din Termocentrala Grozăveşti sau o serie de proiecte de diplomă din perioada interbelică, precum machete de motoare.

Printre bijuteriile prezente în cadrul Muzeului Tehnic se numără automobilul de curse Duesenberg - unul dintre cele opt modele construite vreodată - al faimosului pilot şi inginer român interbelic Jean Calcianu. Numai acest automobil valorează mai multe milioane de euro. Echipat cu un motor cu opt cilindri în linie de 320 CP, maşina putea rula cu peste 200 km/h la vremea ei.  O altă bijuterie din muzeu este automobilul aerodinamic avangardist construit de Aurel Perşu în 1923 sub forma unei picături de apă, cu motorul amplasat în partea din spate a maşinii.

Sub forma unui exponat temporar, printre bijuteriile tehnicii prezente în cadrul muzeului bucureştean s-a numărat şi noul BMW Seria 8 Gran Coupé, singurul model din segmentul său ce este derivat direct dintr-un automobil sport cu două uşi – coupé-ul Seria 8. Potenţialul dinamic rezultat, dar şi ampatamentul mai lung şi reglajul şasiului specific modelului creează un echilibru unic între performanţe sportive şi confortul călătoriei. Noul model vine cu trei propulsoare, două cu şase cilindri în linie, diesel şi benzină, şi un V8 benzină cu două turbine care dezvoltă 530 CP. Dar, dincolo de tehnologie, noul model se remarcă prin design şi emoţie.

Prezenţa - chiar şi temporară - a acestui bolid în cadrului muzeului a ilustrat evoluţia tehnicii – de la motoare cu aburi la electrocentrale diesel şi de la maşinile de curse din anii ’30, la BMW Seria 8, unul dintre cele mai avansate automobile echipate cu motor pe benzină, lansat tocmai la apogeul acestei tehnologii.

Dar, ca să revenim la întrebarea iniţială, care este legătura dintre istoria tehnicii, BMW seria 8 şi tangoul argentinian?

Ceea ce poate puţini ştiu este că Muzeul Tehnic a jucat în această toamnă şi rolul de sală de concerte pentru Festivalul Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo.

Între pereţii muzeului, alături de iubitorii de muzică bună, BMW Seria 8 Gran Coupé a stat cuminte şi a ascultat acordurile de tango creionate de legendarul compozitor Astor Piazzolla şi interpretate de bandoneonistul Marcelo Nisinman, acompaniat de italianul Alberto Mesirca la chitară clasică şi de daneza Janne Thomsen la flaut.

Astfel, două lumi diametral opuse şi-au dat întâlnire pentru câteva ore, timp în care tehnica şi arta au vorbit pe aceeaşi limbă.