Auto

Care au fost cele mai frumoase maşini de la Concursul de Eleganţă Sinaia: automobilul Aero 30 care a aparţinut Majestăţii Sale Regele Mihai I şi-a făcut intrarea (e de fapt o revenire) în Grădinile Regale ale Castelului Peleş

06 aug 2019 963 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Lansat de Automobil Clubul Regal Român în 1934 şi reluat de Retromobil Club Român în 2011, Concursul de Eleganţă Sinaia atrage cu fiecare ediţie a sa tot mai mulţi spectatori şi concurenţi internaţionali, iar maşinile „înscrise la start“ vin fiecare cu propria poveste.

Concursul de Eleganţă Sinaia are deja o tradiţie îndelungată, originile evenimentului datând chiar din perioada interbelică. Întrecerea a apărut în anii dintre cele două războaie mondiale, o perioadă de glorie pentru povestea automobilului în România, când pe plan local se vindeau unele dintre cele mai exclusiviste vehicule din lume. Tot atunci, Bucureştiul şi Sinaia erau locuri de promenadă pentru nobilimea vremii.

Aceeaşi perioadă este celebră şi datorită rezultatelor piloţilor români care se distingeau în competiţii internaţionale, aşa cum sunt memorabilele victorii ale lui Petre Cristea la Monte Carlo în 1936, cu un model Ford V8 sau pe Nürburgring cu un BMW 328.

În memoria vremurilor de altădată, Concursul de Eleganţă Sinaia a fost reluat de Retromobil Club Român în 2011, iar în anii care au urmat, evenimentul a crescut ca notorietate şi ca număr de „frumuseţi“ înscrise.

Ediţia din acest an a concursului a fost marcată de o victorie cu adevărat regală - automobilul Aero 30 care a aparţinut Majestăţii Sale Regele Mihai I şi-a făcut intrarea (e de fapt o revenire) în Grădinile Regale ale Castelului Peleş, obţinând totodată trofeul Best of Show.  Bolidul i-a fost oferit de către preşedintele Ce­hoslovaciei de la acea vreme, Edvard Benes, Regelui Mihai la vârsta de numai 16 ani, adică acum mai bine de opt decenii. A fost al treilea automobil din colecţia personală a Monarhului României, un mare iubitor şi cunoscător de maşini.

Roadsterul se remarcă prin performanţe sportive deosebite pentru o maşină de „vârsta“ sa, ajutat fiind de dimensiunile sale reduse. Mai mult, are o serie de elemente de design unice, care îl disting faţă de modelele de serie. Printre acestea se numără farurile de dimensiuni generoase, blocul motor şi captele de cilindru din bronz, preluate de la departamentul de curse al mărcii. Mai mult, în faţa parbrizului, bolidul dispune de o fantă de aer. Maşina, revenită acum în prim-plan, are ea însăşi - nu doar proprietarul său de seamă - o istorie demnă de un roman.

La abdicarea Regelui şi ca urmare a exilului acestuia, automobilul a fost cumpărat de unul din membrii Gărzii Regale, în 1947. Ulterior automobilul avea să fie abandonat cu probleme tehnice, ceea ce l-a salvat de la confiscarea de către regimul comunist al vremii. În 1950 este cumpărat de Bella Neuge­bauer şi reparat pentru a-l folosi constant până la vârsta de peste 100 de ani. Intrat apoi în colecţia familiei Hani, modelul a primit o ultimă restaurare şi a fost astfel prezentat în cadrul concursului.

Surprinzător, cea mai spectaculoasă poveste a unui automobil prezent la concurs nu e însă aceasta. Este cea a unui model BMW 327 cu un istoric românesc în prim-plan. Acesta a fost achiziţionat de nou în 1938 de la reprezentanţa oficială BMW din Bucureşti, iar în primii ani ai comunismului maşina intră într-un con de umbră. Anii care au urmat duc modelul BMW peste hotare, întâi în fosta Iugoslavie, apoi în Italia, Austria şi ulterior Germania, care îi devine în final o a doua casă. A fost nevoie de mai bine de jumătate de secol pentru ca automobilul să revină pe plaiuri mioritice unde a participat - pe bun motiv - la Concursul de Eleganţă Sinaia.

Pentru acest eveniment, anul 2019 a marcat întoarcerea automobilelor de competiţie în întrecere, dar şi debutul unei categorii noi, dedicate unora dintre cele mai mici automobile din istorie - „Legende de mic litraj“. Concursul a adunat în total 35 de participanţi din patru ţări.

De remarcat e încercarea temerară a lui Yurgen Degtyarev, din Rusia, care a planificat un traseu de aproximativ 6.000 km cu modelul său Peugeot 203 din 1958, pentru a fi prezent la eveniment.

Astfel, într-o zi plăcută de vară, în anul 2019, Sinaia a redevenit un loc de întâlnire pentru protipendada lumii automobilistice cu istorie.