Arts & Design

Aţi auzit de mismatching? Aceasta va fi "noua ordine" în designul interior în 2015

17 dec 2014 10171 afişări de Ioana David
Din aceeaşi categorie
Despre 2015 designerii spun că va fi anul clasicului reintrepretat, al tentelor industriale, al pieselor meşteşugărite, al interioarelor nefireşti, peste care vor pluti decoraţiuni în culori de albastru, roşu-violet ori verde, sau porţelanuri cu urme de fier. Nu va lipsi nici marmura, în timp ce amestecul de catifea şi mătase cu detaliile metalice industriale va sta la loc de cinste. Altfel spus, a venit vremea ca acele combinaţii exotice care până acum erau ocolite să înceapă să se contureze în casele cu stil, iar lipsa „asorteului“ să fie de fapt noua ordine din design.
 
„Noţiunea de misma­tching - lipsa „asor­teului“, a com­­binaţiilor ne­aştep­tate şi exotice cred că va prima (dintre tendinţe - n.red.). În acelaşi timp, cred că se valorizează din ce în ce mai mult meşteşugul, obiectele realizate manual cu respect faţă de materia primă“, spune Irina Pogonaru, manager al Photoliu, un business de design şi producţie de mobilier personalizat. Piesele de inspiraţie tra­diţională au fost „muza“ Irinei Pogonaru, care, prin scaunul Lana, s-a făcut remarcată la târgul 100% Design London de anul acesta atrăgând atenţia unor publicaţii pre­cum Vogue Living, The Wall Street Journal şi The New York Times.
 
Care sunt predicţiile ei pentru 2015? Un mix între stiluri, adică materiale tradiţionale şi noi, motive exotice sau etnice şi combinaţii surprinzătoare de texturi. Detaliile metalice, fie că este vorba de cele aurii, argintii, dar mai ales cele din bronz, vor aduce căldură interioarelor, iar suprafeţele oglindite şi marmura în nuanţe de alb ori gri vor continua să prindă amploare în designul de interior.

Omul modern, cu un stil de viaţă nomad, care are nevoie de eficienţă în orice context, va căuta piese multifuncţionale, care să îi asigure o mobilitate sporită, este de părere Mihai Gurei, proprietarul Intro, showroom de design din Capitală. De aceea, el spune că bibliotecile care acopereau rafturi întregi sunt înlocuite astăzi de rafturi minimale, pe care sunt aşezate cărţi sau obiecte diverse, amuzante, rareori cu adevărat preţioase. Astfel că dispar dulapurile imense iar hainele ies la vedere pe suporturi multifuncţionale.

„Pe de altă parte, acelaşi stil de viaţă ne face să ne ataşăm tot mai puţin de lucruri, şi în acest context e bine ca designul să iasă, uneori, din zona cuminte, safe. Şi aici mă gândesc, de pildă, la o zonă de lux “virusat“, ce a prins deja contur în 2014, şi cred că va continua să capete amploare: obiectele clasice, cu forme tradiţionale, capătă excrescenţe, detalii nefireşti, culori mai puţin convenţionale. Piese cu care să avem o relaţie mai personală şi pe care să ne dorim, până la urmă, să le aşezăm pe rafturile despre care vorbeam ceva mai devreme“, explică Mihai Gurei.

Într-un astfel de interior, materialele trebuie să fie naturale şi să capete o patină frumoasă în timp, finisajele să fie oxidate, imper­fecţiu­nile să fie intenţionate, iar suprafeţele uzate, ieşite din tipare.

„Prin contrast, integrarea finisajelor metalizate, lucioase, în designul de interior este un alt trend ce pare să capete tot mai mare amploare. Un fel de glam vs. raw, ostentativ vs. discret“, spune Mihai Gurei.

Tot el a remarcat o înclinaţie către stilul postmodernist, cu forme geometrice insolite, de inspiraţie pop-art, specific curentului Memphis din anii 80. Se referă la piese în combinaţii îndrăzneţe de culori şi juxtapuneri surprinzătoare de materiale au atras numeroase priviri anul acesta. Iar la târgurile de profil şi-a plimbat degetele peste suprafeţe perforate, placaje de lemn sau foi de metal tăiate cu laser, fascicule mărunte, orificii ce formează modele complexe.

În timp ce pe plan internaţional marmura a fost în 2014 unul dintre cele mai râvnite materiale, în designul autohton abia anul viitor va începe să-şi intre în drepturi.

„Am remarcat o mulţime de suprafeţe suple şi piese masive, patternuri diverse, forme complicate tăiate 2D / 3D şi perfect sculptate - tot atâtea scenarii care au transformat marmura, în 2014, într-unul unul dintre cele mai râvnite materiale“, afirmă proprietarul Intro.

Dacă în 2014 obervase cum designul de inspiraţie nordică, cu ale sale linii curate, simple, nuanţe neutre, spaţii aerisite şi suprafeţe netede s-a menţinut puternic în trend, perindările la târguri internaţionale de design din ultima perioadă i-au scos la iveală şi alte tendinţe, ce se abat puţin de la minimalismul scandinav.

A venit vremea ca orice material, accesoriu sau culoare care intră în componenţa pieselor de mobilier să îmbrace forme cât mai naturale, mai ecologice, iar stilul să fie de fapt cel clasic, dar reinterpretat. „Ce mă impresionează este faptul că furnizorii de mobilă cu care lucrăm pun accent pe ecologie. De exemplu au schimbat complet vopselele cu care lucrează, care acum sunt pe baza de apă. Şi încearcă să folosească esenţe de lemn care cresc mai repede. Se pune accent pe tradiţie, pe savoir faire. Se caută meşteşugari şi se reproduc modele vechi“, spune Cristina Zelmat, reprezentanta La Maison.

Piesele eco-friendly şi cele multifuncţionale ar fi şi pariul Ioanei Tinca, directorul general al magazinului Interior Store, pentru 2015, un an pe care îl vede un continuator al precedentului, cu piese elegante şi rafinate, cu tapiserii catifelate şi culori pastelate, dar cu interioare moderne, minimaliste, în care materialele cu tentă industrială vor avea un loc aparte. În acest context, anul 2015 nu va aduce schimbări majore pe linii de design, ci mai degrabă pe tonurile cromatice.

„Ca trend principal al anului 2015 anticipăm un design eclectic, un design bazat pe mixul cultural. Cred că lumea a început să fie din ce în ce mai pasionată de călătorie, de cultura altor ţări şi chiar continente - şi cred că acest lucru se va regăsi în interioarele anului 2015. Cred că se va păstra trendul finisajelor metalice, apărut încă de acum câţiva ani, atât în ceea ce priveşte finisajele interioare, cât şi în piesele de mobilier“, este de părere Ioana Tinca. Este vorba despre finisaje de auriu cald, alama sau cuprul în timp ce gama coloristică va fi dominată de tonuri de albastru, roşu-violet şi verde, într-un mix „paşnic“ cu tonuri neutre şi calde - crem, gri, bej.

Cât despre 2014, designerii spun că a fost un an al mobilierului sculptat, al curentului vintage, al decoraţiunilor în culori vii. Dar poate cel mai sur­prinzător curent din 2014 a fost revenirea în forţă a tapetului, însă nu în culori neutre, ci în unele dramatice, negru şi gri. La fel de surprinzătoare au fost şi detaliile din piele de bovină ori uşoarele urme metalice. Dar acum ne des­părţim de 2014 şi ne pregătim pentru un an în care totul este permis.