HEINEKEN este compania producătoare de bere cu cea mai extinsă prezenţă din lume, cu un portofoliu de peste 300 de mărci de bere şi cidru internaţionale, regionale, locale şi de specialitate, la nivel de Grup. În România, compania este prezentă din 2003, având în acest moment trei fabrici, în Craiova, Ungheni şi Miercurea Ciuc, peste 1000 de angajaţi şi un portofoliu de 12 branduri locale şi internaţionale de bere, cu şi fără alcool, şi cidru.
Preocuparea pentru impactul asupra mediului înconjurător, bunăstarea oamenilor şi a comunităţilor reprezintă priorităţi ale companiei şi sunt incluse în strategia de business şi în strategia de sustenabilitate Brew a Better World. Cel mai recent raport de sustenabilitate al companiei arată progresele înregistrate în anul 2023 pe plan local, faţă de ţintele asumate.
Aţi lansat recent raportul de sustenabilitate al HEINEKEN România. Care sunt principalele rezultate?
Lansarea raportului de sustenabilitate este un moment important pentru HEINEKEN. De mulţi ani, dezvoltarea durabilă se află în centrul preocupărilor noastre, fiind integrată în strategia de business a companiei, Evergreen, ca un pilon la fel de relevant precum priorităţile comerciale.
Viziunea noastră este cuprinsă în strategia de sustenabilitate Brew a Better World 2030, cu trei direcţii principale: Mediu, Social şi Consum responsabil. Urmărim să contribuim la atingerea ţintelor asumate la nivel global pentru fiecare dintre cei trei piloni, iar rapoartele anuale reflectă, cu transparenţă, ce am realizat şi unde mai avem de lucru.
Raportul pentru anul 2023 arată progrese în toate cele trei arii. Contribuim la bunăstarea socio-economică a comunităţilor din care facem parte prin locurile de muncă pe care le creăm - avem peste 1.000 de angajaţi - prin afacerile pe care le susţinem, prin taxele şi impozitele pe care le plătim - am contribuit în 2023 cu peste 450.000.000 lei la bugetul statului, dar şi prin eforturi constante de a ne reduce impactul asupra mediului, de a susţine dezvoltarea oamenilor şi a comunităţilor şi de a încuraja moderaţia în rândul consumatorilor.
La nivel local, facem paşi consecvenţi în călătoria spre ambiţa Grupului HEINEKEN de a ajunge la Net Zero[*] emisii de CO2 până în 2040, de-a lungul întregului lanţ de valoare – şi suntem conştienţi că este nevoie să investim constant în noi tehnologii şi soluţii.
De aceea, planul nostru de investiţii pentru anii următori prioritizează această ţintă şi include proiecte de amploare în fabricile noastre. Recent, am atins o nouă bornă în călătoria noastră către Net Zero emisii de CO2 prin semnarea unor parteneriate adiţionale în cadrul programului nostru global Net Zero Production, dezvoltat pentru a accelera măsurile care vizează reducerea emisiilor. Pe plan local, vom colabora cu ENGIE România pentru a implementa soluţii energetice în vederea decarbonizării celor trei fabrici locale, care vizează economisirea energiei, instalarea de pompe de căldură şi a unui biodigestor.
Nu în ultimul rând, aş puncta faptul că raportul de sustenabilitate este un act de transparenţă, absolut necesar în relaţia cu toţi partenerii noştri, cu consumatorii şi cu autorităţile, dar şi o evaluare care ne ajută să ne calibrăm eforturile pe mai departe.
Cum acţionează HEINEKEN România pentru a-şi reduce impactul asupra mediului?
Suntem conştienţi de provocarea pe care o reprezintă schimbările climatice şi contribuţia noastră la acest fenomen, de aceea luăm măsuri de reducere a emisiilor de CO2 generate de activitatea noastră, având ambiţia, la nivel global, de a ajunge la Net Zero emisii de carbon în Scope 1 şi 2 (operaţiuni), până în 2030, de a reduce emisiile FLAG (păduri, terenuri şi agricultură) din Scope 3 cu 30% şi emisiile non-FLAG cu 25% şi ca energia folosită să provină 100 % din surse regenerabile.
Ne concentrăm pe aceste obiective şi în România, unde, în 2023, am continuat investiţiile în îmbunătăţirea proceselor noastre pentru reducerea consumului de energie. Am implementat măsuri precum înlocuirea echipamentelor pe care le folosim în fabrici cu unele mai eficiente energetic, optimizarea transportului produselor noastre, trecerea treptată la maşinile ”mild hibrid” în detrimentul celor cu motorizare Diesel, înlocuirea frigiderelor noastre cu unele mai eficiente energetic.
În cursul anului trecut, am redus consumul de energie electrică (-5.47 % ) şi gaze (-13.54%) în procesul de fabricare a băuturilor şi am achiziţionat peste 70% din materiile prime principale de pe plan local.
Continuăm cu un plan de investiţii şi mai ambiţios pentru următorii ani în vederea susţinerii eforturilor de reducere a emisiilor de CO2, până în 2035. Parteneriatul cu ENGIE reprezintă una dintre investiţiile importante pentru implementarea măsurilor de decarbonizare în toate cele 3 fabrici de bere locale.
Menţionez un alt aspect important - HEINEKEN este primul producător global de bere al căror ţinte de Net Zero şi FLAG au fost aprobate de către „The Science Based Target initiative” (SBTi), iniţiativa care prezintă şi validează cele mai bune practici ştiinţifice pentru decarbonizare.
Afacerea noastră se bazează pe folosirea apei într-un mod responsabil. Ne-am propus reducerea consumului de apă până la 2.9 hl/hl până în 2030. Pe plan local, am reuşit un progres semnificativ: reducerea cu 11.58 % a consumului de apă în producţie, faţă de 2022, de la 3.54 la 3.13 hl/hl.
Nu în ultimul rând, acţionăm pentru a creşte circularitatea ambalajelor noastre şi pentru gestionarea deşeurilor. Peste 96% din deşeurile generate în producţie au fost trimise către reciclare în 2023. Împreună cu marile companii din industria berii din România, am contribuit la înfiinţarea Sistemului Garanţie Returnare (SGR), cel mai mare proiect de economie circulară din România, oferind sprijin financiar şi fiind unul dintre fondatorii RetuRO, compania care administrează sistemul, prin intermediu Asociaţie Berarii României pentru Mediu.
Ce presupun celelalte două direcţii ale strategiei de sustenabilitate şi care sunt progresele?
O altă arie de interes pentru noi este definită de pilonul ”Social”, care se referă la modul în care le asigurăm angajaţilor noştri un mediu de lucru sigur, echitabil, corect şi incluziv şi la susţinerea comunităţilor în care suntem prezenţi.
Credem că fiecare coleg aduce o contribuţie valoroasă la povestea HEINEKEN în România, pe care o construim împreună, şi un aspect fundamental pentru noi este să le asigurăm tuturor colegilor şanse egale, echitabile, de a evolua în companie. Ne-am propus să nu avem discrepanţe între salarizarea femeilor şi a bărbaţilor din compania noastră şi am atins acest obiectiv. Totodată, cultura noastră organizaţională se bazează pe incluziune şi diversitate – şi ne dorim să dezvoltăm lideri care îmbrăţişează aceste valori. În acest moment, toţi managerii sunt instruiţi în tema managementului incluziv. Susţinem potenţialul liderilor femei din echipa noastră de senior management, care a fost formată, în 2023, din 33% femei.
Susţinem dezvoltarea comunităţilor prin însăşi activitatea noastră, care are un impact în economie, prin prisma contribuţiilor la bugetul de stat şi şi valoare adăugată generată. Totodată, susţinem afacerile locale – avem peste 600 de furnizori locali de bunuri şi servicii, ne aprovizionăm cu materii prime în proporţie de peste 70% de la furnizori locali, iar 98% din producţia fabricilor noastre este locală, pentru piaţa locală. În plus, ne dorim să avem un impact şi dincolo de activitatea companiei: colaborăm cu ONG-uri pentru a susţine diverse iniţiative. În 2023, am alocat în acest sens sprijin financiar de peste 2 milioane de lei organizaţiilor non-guvernamentale.
La fel de important în strategia noastră de sustenabilitate este cel de-al treilea pilon de acţiune – ”Consum responsabil”. Promovăm moderaţia şi îi ajutăm pe cei care au un consum problematic şi oferim consumatorilor opţiuni fără alcool.
În România, de mai bine de 15 ani, colaborăm cu Asociaţia Aliat pentru Sănătate Mintală (Aliat SM) pentru a creşte conştientizarea riscurilor pe care le presupune consumul excesiv de alcool şi a convinge cât mai mulţi oameni să îmbrăţişeze moderaţia. Programul-fanion dezvoltat împreună – Alcohelp – adresează aceste obiective printr-o serie amplă de iniţiative. Am continuat să lucrăm împreună în 2023, alocând 600.000 lei iniţiativelor dezvoltate de Aliat, de care au beneficiat peste 17.000 de persoane.
În ceea ce priveşte demersurile la nivelul brandurilor noastre, pe plan local, oferim şapte opţiuni fără alcool: Heineken® 0.0, Birra Moretti® 0.0, Ciuc Radler® 0.0 cu patru variante şi Golden Brau® 0.0. De asemenea, promovăm consumul responsabil şi prin campaniile brandului Heineken®, alocând în 2023 peste 8 % din bugetul de media al brandului în acest scop.
Ce rol joacă investiţiile în atingerea ţintelor de sustenabilitate?
Provocările de mediu şi sociale cu care ne confruntăm în prezent cer şi acţiuni pe măsură. De aceea, un impact real, de durată, este posibil doar printr-un plan coerent de acţiune, care are la bază şi investiţii substanţiale. La HEINEKEN, le privim ca pe investiţii care aduc valoare şi pun bazele unui viitor comun mai bun, nu ca pe un cost. Ţintele noastre de sustenabilitate sunt susţinute de un plan de investiţii solid, pe mai mulţi ani. Demersurile noastre presupun nu doar un efort financiar, ci şi know-how, inovaţie şi – nu în ultimul rând, implicarea angajaţilor şi a partenerilor noştri.
[*] Net Zero: Reducerea emisiilor din Scope 1, 2 şi 3 în conformitate cu o traiectorie care să limiteze creşterea temperaturii globale la 1,5° Celsius. Net Zero este definit de SBTi ca o reducere de minimum 90% a emisiilor în Scope1, 2 şi 3. Un maxim de 10% din emisiile reziduale care nu pot fi eliminate trebuie să fie acoperite cu soluţii permanente de eliminare şi stocare a carbonului