DARIAN este o companie românească cu 35 de ani de experienţă, aflată în Top 5 firme de evaluare, deservind peste 1.000 de clienţi anual. Oferă servicii integrate de Evaluare, Tax şi M&A, cu expertiză la nivel de companii multinaţionale de consultanţă, dar cu viteză şi flexibilitate antreprenorială. Prin soluţii precum Tax Navigator şi prin sinergia echipelor sale stabile, DARIAN transformă analiza în decizii clare şi sprijină companiile în tranzacţii, fiscalitate şi procese de digitalizare.
1. Aţi traversat 35 de ani de economie volatilă. Care este ADN-ul acestei rezilienţe într-o industrie atât de competitivă, dominată de giganţi?
Adrian Popa-Bochiş: Reţeta noastră este simplă: am cultivat un ADN de învingător şi am învăţat „la firul ierbii” în toate industriile, ceea ce ne permite astăzi să fim partenerul de decizie al companiilor. Oferim aceeaşi expertiză ca în cadrul companiilor multinaţionale de consultanţă, dar cu viteză, flexibilitate şi implicare antreprenorială superioară.
2. Aţi menţionat că sunteţi în Top 5 companii de evaluare. Care este cota de piaţă estimată şi cum reuşiţi să acoperiţi 85% din ramurile economiei?
Ne poziţionăm constant în Top 5 firme de evaluare la nivel naţional, cu o cotă de piaţă estimată la circa 5-6%. Acoperirea de 85% din ramurile economiei este rezultatul istoriei noastre: am văzut toate fazele prin care a trecut economia şi am avut o prezenţă constantă în 11 birouri încă din 2004.
3. Ce ne puteţi spune despre piaţa M&A? Unde vedeţi oportunităţile de tranzacţii în următorii 1-2 ani?
Tranzacţiile vor fi determinate de transferul intergeneraţional (unde fondatorii îşi pregătesc exit-url) şi de achiziţiile de start-up-uri inovatoare de către investitori strategici. Ne aşteptăm ca tranzacţiile să rămână concentrate pe zone cu potenţial rapid de creştere, precum Energie, IT/Tehnologie şi Agribusiness.
4. Aţi lansat Darian Tax Navigator. Ce este exact acest serviciu şi cum justifică o companie de 35 de ani o investiţie în digitalizarea fiscală?
Tax Navigator este o facilitate sub formă de abonament prin care echipa Darian Tax acţionează ca un partener dedicat al echipei interne a clientului. Oferim asistenţă extensivă în toate ariile fiscale (preţuri de transfer, SAF-T, e-Factura), ajutând la identificarea şi gestionarea riscurilor fiscale.
5. Ce riscuri ar putea identifica Tax Navigator-ul şi cum se traduce asta în economii?
Navigatorul ajută la identificarea neconcordanţelor din zona preţurilor de transfer şi a nedeductibilităţilor de cheltuieli din perspectiva TVA sau a impozitului pe profit, precum şi discrepanţele dintre SAF-T şi alte raportări. Practic, transformăm conformarea (compliance) într-un avantaj competitiv prin claritate şi siguranţa deciziei.
6. Cum le câştigaţi încrederea clienţilor, având în vedere că nu promiteţi rezultate garantate?
Cel mai mare suport pe care îl oferim nu este o valoare estimată sau un rezultat garantat, ci claritatea şi siguranţa deciziei. Asta înseamnă că ne implicăm total, mergem la esenţă şi formulăm decizia într-un mod simplu, onest şi aplicabil şi suntem alături de partenerii noştri atunci când iau decizia şi o implementează pentru a asigura cele mai bune rezultate posibil.
7. Cum a influenţat statutul de companie 100% românească strategia de business, în comparaţie cu firmele multinaţionale?
Statutul de companie 100% românească ne-a obligat să dezvoltăm o strategie de business unică: a trebuit să ne descurcăm exclusiv cu resurse proprii şi să ne orientăm în prima fază de dezvoltare către companiile româneşti, livrând o calitate a serviciilor la nivel de companii multinaţionale de consultanţă, dar cu viteza, flexibilitatea, lipsa complexitatii procedurale şi apropierea de client mult mai mari, transformând astfel lipsa de resurse internaţionale într-un avantaj competitiv. În a doua fază de dezvoltare, după ce am acumulat experienţa şi expertiza, ne-am îndreptat şi către companiile multinaţionale prezente în România, oferindu-le un mix avatajos de calitate, experienţă, abordare customizată pentru fiecare proiect. Avem un real avantaj competitiv pentru că înţelegem specificul local al industriilor şi varietatea industriilor. Reuşim astfel să comunicăm şi să colaborăm eficient atât cu antreperenorii români, cât şi cu clienţii-multinaţionale.
8. Cum echilibraţi experienţa de 35 de ani cu necesitatea de a fi inovator în domenii noi (ex. digitalizare, ESG, AI), aspecte pe care consultanţii mai noi le abordează cu mai multă agilitate?
Experienţa noastră de 35 este o fundaţie solidă pe care construim inovaţia, în niciun caz o povară. Am dezvoltat digitalizarea fiscală şi departamentul ESG. Inovăm, folosim AI pentru optimizarea timpului în procesele repetitive, dar analiza critică şi raţionamentul rămân în sarcina expertului uman, ale cărui experienţă şi expertiză sunt atuurile importante.
9. Pe segmentul de Due Diligence şi evaluare pentru tranzacţii M&A, cum vă calibraţi procesele pentru a reduce timpul de răspuns şi a face tranzacţia mai predictibilă?
Predictibilitatea se obţine prin sincronizarea rapidă a echipelor. Viteza noastră este dată de faptul că nu avem bariere birocratice interne. Putem livra rapoarte complexe în termene strânse, pentru că ne asumăm implicarea totală, transformând informaţiile complexe în opţiuni clare pentru liderii de business.
10. Care este viziunea pe termen mediu? Vizaţi extinderea fizică a reţelei de 11 birouri sau o extindere pe piaţa din străinătate?
Strategia principală este de a duce expertiza şi spiritul inovativ românesc şi altor economii, vizând iniţial pieţele din regiune. Nu ne extindem doar pentru prezenţă, ci pentru a exporta soluţii complexe în fiscalitate şi evaluare, acolo unde se dovedeşte că sunt necesare. În ce priveşte posibilitatea extinderii în străinătate, aş spune Moldova (factorul national, geografic şi de similaritate cu evoluţia din România anilor 90-2000 sunt, cred, determinante). Sud estul Europei şi zona Golfului Persic sunt interesante, dar fiecare pas este atent analizat; cel mai important - ne analizăm nivelul de expertiză versus cerinţele locale şi modul în care am putea interacţiona cu legislaţia şi cultura economică locală, aşadar politica paşilor mărunţi, pe care am aplicat-o şi în România, va fi utilizată în continuare.
11. Vizaţi o expansiune în anumite industrii sau o creştere a cotei de piaţă în consultanţa fiscală?
Sunt încă industrii care au potenţial de dezvoltare în România, în special cele care generează proprietate intelectuală, active intangibile în general. Aceasta este o primă direcţie de dezvoltare. Apoi dezvoltarea unor produse de consultanţă, inclusiv fiscală, care să sprijine clienţii în implementarea de soluţii de digitalizare;
12. Care sunt cele mai mari provocări operaţionale pe care le simţiţi, având în vedere că deserviţi peste 1.000 de clienţi pe an?
Provocarea este să menţinem calitatea şi sinergia între diviziile Evaluare, Tax şi M&A la acest volum. Ne asigurăm că fiecare caz primeşte atenţia unui partener, respectând filozofia noastră de a lucra ca şi cum ar fi vorba de propria noastră afacere. Oferim de la expertiza sinergică, testată pe parcursul a 35 de ani, până la o implicare totală, în rolul de partener de decizie.
13. Care sunt cele mai mari riscuri fiscale pe care le observaţi la clienţii români în acest moment şi cum îi ajută Darian să le transforme în avantaje?
Cele mai des întâlnite riscuri fiscale sunt cele din zonele de preţuri de transfer, operaţiuni de M&A cu expunere fiscală, cele din zona de nedeductibilitate a cheltuielilor din perspectiva impozitului pe profit şi a TVA (prin neglijarea observării tuturor cerinţelor formale şi de substanţă), precum şi cele din neconcordanţele identificate între SAF-T şi celelalte raportări fiscale. Echipa Darian Tax vine în sprijinul clienţilor cu identificarea şi dezvoltarea unor soluţii de gestionare a acestor riscuri. La nivel strategic, AND-ul de antreprenor îi face pe industriaşii români mai puţin deschişi la asociere şi automat la adaptare, ceea ce le limitează accesul la finanţare şi pieţe, cu riscuri de limitare a competitivităţii, ceea ce pe termen lung duce într-o singură direcţie: vor trebui să vândă cuiva mai competititv şi adaptat.
14. Ce s-a schimbat în portofoliul de servicii după criza din 2020?
După 2020 am dezvoltat segmentul de consultanţă pentru finanţări nerambursabile, modelare financiară, iar pe zona de evaluare, am mărit activitatea în domenii critice precum restructurarea, concordatul preventiv şi insolvenţele.
15. Cum transformaţi în practică sloganul dumneavpastră: "transformăm analiza în acţiune — şi incertitudinea în profitabilitate"?
Sinergia noastră nu se opreşte la rapoarte. Oferim claritate şi siguranţa deciziei, ceea ce este esenţial pentru liderii de business. Asta înseamnă că înţelegem în profunzime ce este relevant şi formulăm decizia într-un mod simplu, onest şi aplicabil.
16. Aţi menţionat că 80% din clienţii au o vechime de cel puţin 4 ani. Ce cifre ne puteţi oferi despre stabilitatea echipei? Cât la sută din echipa de seniori cheie (parteneri, directori) se menţine de peste 5 ani în companie?
Stabilitatea echipei este oglinda fidelităţii clienţilor. Deşi am fost percepuţi ca o şcoală în trecut, ne mândrim cu faptul că, în ultimii cinci ani, nu am înregistrat plecări din poziţiile esenţiale. Mai mult, expertiza sinergică se bazează pe o echipă stabilă de mulţi ani, asigurând clienţilor o continuitate a expertizei, unora chiar de peste un deceniu.
17. În contextul M&A, care este volumul de lucru concret pe care îl acoperiţi? Ce cifre ne puteţi oferi despre numărul total de clienţi deserviţisau tranzacţii la care aţi oferit consultanţă anual?
Pe segmentul de consultanţă şi evaluare, deservim peste 1.000 de clienţi annual. Această anvergură ne plasează în Top 5 firme de evaluare, demonstrând că modelul nostru de Copilot este aplicabil la scară largă. Contribuim direct la tranzacţii în zone strategice ca Energie, IT şi Agribusiness, asigurând o bază de experienţă solidă.
18. Care este promisiunea pe care o face Darian pieţei de business la aniversarea a 35 de ani?
Promisiunea este consolidarea modului nostru de lucru de "copilot" al deciziilor complexe. Vom continua să oferim expertiza noastră vastă pentru a le oferi clienţilor o perspectivă fundamentată în faţa incertitudinii, transformând informaţiile complexe în opţiuni clare.
19. Cum reuşiţi să menţineţi expertiza de înalt nivel în domenii atât de diferite (Evaluare, Tax, M&A) simultan şi cum se traduce această sinergie în beneficiul clientului final?
Echipele sunt dedicate pe linii de expertiză, dar comunicarea între ele e factorul principal care duce la agregarea unor concluzii şi soluţii. Ajută şi faptul că echipa e una stabilă de mulţi ani şi a acumulat şi experienţă în plus faţă de expertiză. Suntem conectaţi la noutăţile din fiecare domeniu de activitate şi încercăm să integrăm cât mai bine evoluţiile din industria de consultanţă cu beneficiile automatizării şi digitalizării.
Clientul primeşte concluziile noastre integrat, cu input din toate liniile de expertiză, cu analiza de impact incrucişat a soluţiilor din fiecare linie de expertiză. În acest fel se economisesc timp şi resurse de analiză la nivelul clientului iar concluziile noastre sunt aliniate, indiferent de linia de expertiză pe care sunt exprimate.
20. Cum s-au adaptat metodele de evaluare de afaceri şi proprietăţi la noile standarde internaţionale şi la digitalizare?
Standardele internaţionale, cele din 2025, sunt o prelungire a celor precedente, nu sunt noi. Ele au adus clarificări şi completari celor existente deja, aşadar a fost nevoie doar de ajustarea proceselor interne, nu de crearea unora noi sau de modificări substanţiale. Procesele interne se adaptează de fapt la cerinţele de standard, metodele răman în principiu aceleaşi. Digitalizarea are două etape mari: o fază de digitalizare a documentelor şi informaţiilor în baze de date - ceea ce noi am început încă din 2007 - şi o fază de utilizare a AI, unde suntem încă la început, utilizând aplicaţii şi AI pentru reducerea timpului în procesele repetitive, de analiză şi concentrare de date, în corelarea şi verificarea unor documente şi volume mari de date. Analiza critică şi raţionamentul sunt încă - şi vor rămane, cel puţin în viitorul apropiat - în sarcina expertului uman. Vom urmări cu interes direcţia de evoluţie a motoarelor de AI.
21. De ce ar alege un client mare (o multinaţională) Darian, o firmă 100% românească, în detrimentul unei companii multinaţionale de consultanţă care oferă o prezenţă globală mai extinsă, mai ales în contextul M&A internaţional?
Un client mare alege Darian în detrimentul unei companii multinaţionale de consultanţă deoarece avem oamenii capabili să construiască şi să colaboreze, oferim acelaşi nivel de expertiză, dar fără birocraţia procedurilor excesive, ceea ce ne permite să fim mult mai agili, să răspundem rapid, să ne implicăm personal la toate nivelurile şi să aducem o viziune internă antreprenorială în rezolvarea problemelor.







