Philip Morris România este unul dintre cei mai apreciaţi angajatori din România. O spun cei peste 1.500 de angajaţi din cele două entităţi, fabrica din Otopeni şi divizia comercială, dar şi certificările de top obţinute de-a lungul anilor. Ziarul Financiar a stat de vorbă cu Directorul People & Culture al companiei, Luminiţa Florea despre ce înseamnă experienţa profesională în cadrul Philip Morris România, transformarea companiei şi valorile centrate pe Diversitate, Egalitate şi Incluziune (DE&I).
Ocupi rolul de Director People & Culture în cadrul Philip Morris România din 2018. Cum te-a modelat, profesional, experienţa din ultimii 6 ani?
Parcursul meu profesional în cadrul Philip Morris România a fost unul transformator, atât după ce am devenit Director People & Culture în 2018, cât şi înainte când am ocupat alte funcţii în cadrul acestui departament. Această companie şi cultura ei organizaţională m-au ajutat să îmi aprofundez modul în care înţeleg dinamica organizaţională, schimbările la nivelul resursei umane atunci când compania trece printr-o perioadă de transformare şi importanţa unei culturi pozitive şi incluzive la locul de muncă.
Am învăţat să navighez prin provocări complexe, să implementez strategii inovatoare de resurse umane şi să conduc echipe diverse prin schimbări semnificative, inclusiv la nivel de valori şi comportamente, mai ales în contextul tranziţiei companiei către produse fără fum. Această experienţă nu doar că mi-a îmbunătăţit abilităţile de leadership, dar mi-a întărit şi angajamentul de a crea un mediu incluziv, în care fiecare angajat se simte acceptat şi valorizat. M-a ajutat să îmi dezvolt şi mai mult empatia şi abilitatea de a comunica clar şi deschis, să fiu mai transparentă şi mai umană în relaţiile mele cu cei din jur şi chiar mai adaptabilă. Am înţeles importanţa investiţiei în formarea şi dezvoltarea continuă a angajaţilor, ceea ce contribuie la creşterea gradului de satisfacţie şi retenţie. Odată cu compania, m-am transformat şi eu în plan profesional, dar şi personal, mi-am îmbunătăţit abilităţile interumane şi perspectiva asupra colaborării. Privind spre viitor, îmi propun să continui să conduc schimbarea culturală care se aliniază cu obiectivele strategice ale companiei şi, în acelaşi timp, să mă asigur că oamenii sunt în centrul a tot ceea ce facem.
Există o mantră care te ghidează, care îţi aduce echilibru şi te ajută să priveşti cu deschidere toate provocările zilei cu care te confrunţi ca director de HR pentru unul dintre cei mai dinamici angajatori de pe piaţa locală şi printre cei mai mari?
Principiul după care mă ghidez este că fiecare experienţă este o oportunitate de a învăţa şi de a creşte. Viaţa este o călătorie plină de experienţe, eşecuri sau succese, iar fiecare dintre acestea ne oferă o oportunitate unică de a învăţa şi de a ne dezvolta. Fie că este vorba de planul profesional, fie de cel personal. Doar aşa ne putem adapta la schimbările constante din jurul nostru şi dezvolta continuu: fiecare experienţă contribuie la formarea noastră ca indivizi. Şi mai am un principiu, un corolar la cel menţionat deja, că nu există probleme fără soluţii, doar trebuie să îţi deschizi mintea să le descoperi şi să ai în jur oamenii potriviţi pe care să îi asculţi.
Momentele dificile pot fi cele care ne învaţă cele mai valoroase lecţii. De exemplu, un eşec te poate descuraja la început, dar, prin analiză şi reflecţie, putem descoperi ce nu a funcţionat şi cum putem îmbunătăţi abordarea noastră în viitor. Această capacitate de a transforma eşecurile în lecţii ne ajută să ne dezvoltăm rezilienţa şi să ne pregătim mai bine pentru provocările viitoare. Pe de altă parte, momentele de succes ne oferă ocazia de a sărbători realizările şi de a învăţa din strategiile care ne-au ajutat să ajungem acolo. Recunoaşterea acestor momente ne motivează să continuăm să încercăm şi să ne stabilim obiective mai ambiţioase. În plus, împărtăşirea acestor experienţe cu ceilalţi poate inspira şi motiva comunitatea din jurul nostru.
Compania traversează un proces de transformare complex. Care este rolul departamentului de HR în această călătorie şi schimbare radicală de business orientată spre ştiinţă şi inovaţie?
Odată cu compania s-a transformat atât departamentul People & Culture, cât şi cultura organizaţională. Complexitatea procesului de transformare prin care trecem şi numărul mare de ţări în care suntem activi a dus şi la transformarea culturii organizaţionale într-un context orientat spre ştiinţă şi inovaţie, dar şi spre incluziune, echitate şi acceptarea diversităţii.
Departamentul People & Culture este responsabil pentru facilitarea tranziţiei către noua cultură organizaţională. Aceasta implică comunicarea clară a viziunii şi a obiectivelor transformării, în acelaşi timp asigurându-ne că toţi angajaţii înţeleg şi se aliniază cu aceste schimbări. Tot nouă ne revine rolul de a promova o cultură care încurajează creativitatea, colaborarea şi comunicarea şi care este caracterizată de egalitate de şanse şi incluziune. Philip Morris International (PMI) are peste 80.000 de angajaţi în peste 90 de ţări, aşa că pot spune că diversitatea este cel mai valoros atu al nostru, dar şi sursa creativităţii, inovaţiei şi rezilienţei necesare pentru a construi un viitor în care ţigările vor fi înlocuite cu produse inovatoare fără fum . „Unicitate în Diversitate” este motto-ul campaniilor de Diversitate, Egalitate şi Incluziune (DE&I) şi ne concentrăm constant pe valorificarea perspectivelor, experienţelor şi talentelor unice ale forţei noastre de muncă globale.
Un alt rol important este dezvoltarea de strategii eficiente de recrutare pentru a atrage talentele necesare, de politici care să menţină angajaţii motivaţi şi implicaţi şi de programe de formare şi dezvoltare pentru a sprijini adaptarea la noile tehnologii şi procese, dar şi la noua cultură organizaţională. Nu în ultimul rând, departamentul de resurse umane are rolul de a facilita un sistem de feedback continuu, astfel încât angajaţii să poată exprima opinii şi sugestii cu privire la procesul de transformare. Acest feedback este esenţial pentru ajustarea strategiilor şi pentru a răspunde nevoilor angajaţilor.
Şi dacă tot discutăm despre transformare, ce rol joacă tehnologia în Philip Morris International, cum o integraţi spre a eficientiza procesul de lucru în interiorul organizaţiei?
Tehnologia şi inovaţia sunt cuvintele cheie care ghidează transformarea companiei şi au un impact major la toate nivelurile. Angajamentul de a construi o lume fără fum şi investiţiile făcute au ca rezultat retehnologizări ale fabricilor care în trecut produceau ţigări, cum este fabrica Philip Morris România din Otopeni, şi modificarea profilurilor angajaţilor şi candidaţilor pe care îi căutăm. Colegii mei sunt personalităţi dinamice, adaptabile, pregătite să se dedice misiunii ambiţioase de a construi un viitor fără fum. Atunci când căutăm colegi noi, ne dorim ca aceştia să deţină aptitudinile necesare jobului, dar şi să fie deschişi la nou, la schimbare.
Ne-am putea gândi că multe locuri de muncă au dispărut ca urmare a accentului pus pe tehnologie şi inovaţie. Dar în fabrica din Otopeni, de exemplu, numărul angajaţilor nu a scăzut, ci a crescut de când a început fabricarea produselor fără fum. Ceea ce ne demonstrează că tehnologia este utilă, dar omul este încă important. Faptul că ne bazăm atât de mult pe tehnologie a făcut, însă, ca investiţiile în formarea angajaţilor să devină esenţiale pentru a-i ajuta să se adapteze la noile tehnologii şi pentru a-şi dezvolta competenţele necesare. Când vorbim despre tehnologie, vreau să menţionez şi facilitarea comunicării şi colaborării datorită platformelor digitale folosite din ce în ce mai mult în ultimii ani. Acestea facilitează comunicarea între echipe, indiferent de locaţie, şi îmbunătăţesc colaborarea şi eficienţa în cadrul organizaţiei.
Este la modă să vorbim despre wellbeing şi sănătatea psihologică/mentală la locul de muncă. Concret, prin ce acţiune se traduce wellbeing-ul în Philip Morris România?
Starea de bine sau wellbeing-ul este una dintre priorităţile strategice în cadrul Philip Morris România şi o parte integrantă a strategiei de diversitate şi incluziune. Ne dorim să oferim sprijin colegilor noştri pentru toate tipurile de nevoi: fizice, psihologice şi nevoia de autoîmplinire, astfel încât să simtă bucuria apartenenţei, să vină bucuroşi la muncă şi să dea tot ce au mai bun în activitatea lor. Starea de bine şi atenţia acordată acesteia sunt esenţiale pentru performanţă. Energia oamenilor, felul în care se simt la locul de muncă sunt esenţiale pentru performanţă.
Ne asumăm responsabilitatea, ca organizaţie, să sprijinim starea de bine a angajaţilor. Îi încurajăm să aibă grijă de ei înşişi şi să prioritizeze autoîngrijirea. Ştim că un corp sănătos te ajută să fii activ, o minte sănătoasă te menţine concentrat şi implicat, iar sufletul sănătos ajută să te simţi împlinit şi fericit. Oferim acces la instrumente şi resurse care permit colegilor să aibă grijă de sănătatea fizică şi psihică, precum şi să găsească echilibrul între viaţa personală şi cea profesională. Promovăm obiceiuri sănătoase – când spun asta mă refer inclusiv la workshop-uri şi discuţii cu psihologi şi alţi specialişti în wellbeing. Toate resursele sunt adunate pe o platformă internă, Be Well, la care au acces toţi angajaţii Philip Morris România. Acolo se pot bucura şi de anumite beneficii oferite de partenerii noştri, cum ar fi abonamente la săli de sport, bilete la concerte sau spectacole de teatru, platforme de dezvoltare personală şi profesională, abonamente de sănătate, călătorii etc.
Luna octombrie am dedicat-o stării de bine, un proiect global care a avut ca temă „Bucuria @ Muncă”. Sentimentul de bucurie, împreună cu spiritul de echipă şi socializarea, este o parte importantă a stării de bine la locul de muncă. Este vitală pentru creativitatea, inovaţia şi performanţa noastră generală la muncă. Am pregătit workshop-uri în care am încercat să descoperim secretele echipelor fericite, cum îşi găsesc bucuria la muncă şi modurile în care ne putem sprijini reciproc. De asemenea, am organizat discuţii cu un nutriţionist, discuţii cu specialişti despre evitarea burnout-ului, stresul urmăririi fericirii şi aprecierea momentelor mici de zi cu zi, combinate cu activităţi de recreere şi chiar şi o tombolă.
Ne apropiem de finalul anului, aşa că te invit să ne ajuţi cu o evaluare în cifre despre cine este angajatorul Philip Morris România.
Philip Morris România este unul dintre cei mai apreciaţi angajatori din România. O spun cei peste 1.500 de angajaţi din cele două entităţi, fabrica din Otopeni şi divizia comercială. Mai adaug şi cele peste 3.000 de locuri de muncă, pe care le generăm la nivel naţional, prin efecte indirecte şi induse. Dar şi faptul că, în 2022, câştigul salarial mediu net în companie a fost de 2,2 ori mai mare decât câştigul salarial mediu net în România. O spune certificarea Angajator de Top, obţinută pentru al zecelea an consecutiv în România şi pentru al optulea an la nivel global. Dar şi obţinerea locului întâi în categoria „Producţie de bunuri de larg consum” şi locul #2 în clasamentul general al angajatorilor realizat de undelucrăm.ro în 2024. Şi mai pot continua cu certificările Equal Salary, care atestă plăţile egale pentru muncă egală şi includerea PMI în Indicele Egalităţii de Gen Bloomberg 2021 (GEI) pentru transparenţa în raportarea de gen şi pentru promovarea femeilor.
Toate aceste cifre şi certificări fac ca Philip Morris România să fie un angajator de top, cu un impact important asupra angajaţilor săi şi asupra comunităţii. Cu un număr semnificativ de angajaţi, investiţii continue de peste 1 miliard de dolari în ultimii 30 de ani şi un angajament ferm faţă de bunăstarea angajaţilor, suntem un lider în industrie, o companie pregătită să facă faţă provocărilor viitoare în călătoria către un viitor fără fum.