- Operaţiunea complexă de înlăturare a epavei navei de marfă Rostok, desfăşurată cu succes în 2004–2005 de compania Multraship, continuă să genereze probleme în relaţia cu autorităţile române.
- În 2006, autorităţile române au emis un certificat oficial care atestă finalizarea lucrărilor.
- În 2012, Curtea de Arbitraj a Camerei Internaţionale de Comerţ (ICC) a dat câştig de cauză companiei Multraship, obligând România la plata sumelor datorate, cu dobândă.
- Deşi autorităţile române au recunoscut oficial datoria în mai 2013, plata efectivă nu a fost realizată nici până astăzi.
- Situaţia ridică serioase semne de întrebare cu privire la buna-credinţă a României, atât în calitatea sa de stat membru al Uniunii Europene, cât şi de candidat la aderarea în Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD).
Domnule Muller, ne puteţi spune câteva cuvinte despre Multraship şi activităţile pe care le desfăşoară compania în România?
Multraship este o companie olandeză de top în domeniul remorcajului şi salvărilor maritime, cu operaţiuni extinse la nivel global. Activitatea noastră principală acoperă remorcajul portuar şi de terminal, intervenţii de salvare, remorcaj maritim, servicii offshore şi portuare. Familia Muller este implicată în industria maritimă de peste 240 de ani, iar astăzi, cu sprijinul a aproximativ 650 de angajaţi, operăm o flotă de peste 60 de nave. Acestea sunt operate de echipaje formate din căpitani şi marinari cu înaltă pregătire profesională, activi în regiuni maritime esenţiale, inclusiv în zona Mării Negre.
De-a lungul timpului, am intervenit în sute de situaţii de urgenţă şi operaţiuni de îndepărtare a epavelor, consolidându-ne reputaţia ca una dintre cele mai respectate companii de remorcaj şi salvare la nivel mondial. Suntem, de asemenea, operatorul preferat al Gărzii de Coastă olandeze pentru cele trei Nave de Remorcare pentru Intervenţii de Urgenţă (ERTV).
În România, Multraship este prezentă de peste 25 de ani, perioadă în care ne-am dedicat construirii unei prezenţe solide şi contribuţiei la dezvoltarea comunităţii locale prin investiţii şi oportunităţi economice. Suntem mândri de activitatea echipelor noastre, care sprijină constant navele ce tranzitează sau operează în regiunea Mării Negre. Considerăm că România are un potenţial semnificativ de dezvoltare în sectorul maritim, iar noi suntem pregătiţi să ne extindem contribuţia în această direcţie.
Totuşi, trebuie menţionat că ne confruntăm în continuare cu dificultăţi majore în relaţia cu autorităţile române. Acestea nu şi-au respectat obligaţiile legale şi financiare privind o operaţiune finalizată cu succes acum mai bine de 20 de ani. În ciuda acestui obstacol, rămânem angajaţi în sprijinirea industriei maritime din România şi în menţinerea unui parteneriat constructiv cu părţile interesate.
Multraship a fost implicată în operaţiunea de înlăturare a epavei navei de marfă Rostok în România, în 2004. Deşi lucrarea a fost finalizată cu succes, problema rămâne nerezolvată până astăzi – de ce?
În 1991, nava de marfă Rostok, cu o lungime de 118 metri, s-a răsturnat în Canalul Sulina, având la bord 5.400 de tone de bobine de oţel, blocând astfel ruta-cheie Dunăre – Marea Neagră. Încercările iniţiale de salvare au eşuat. În 2004, Guvernul României a contractat un împrumut de 38 milioane euro de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru întreţinerea canalelor navigabile ale Dunării, inclusiv pentru îndepărtarea acestei epave.
În urma unei licitaţii publice organizate de AFDJ Galaţi, sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, contractul a fost atribuit Consorţiului pentru Înlăturarea Epavei Rostok (RWRC), condus de Multraship. În pofida unor dificultăţi majore – condiţii necunoscute ale fundului râului şi ale sedimentelor, nedezvăluite de autorităţi, vreme nefavorabilă şi situaţii de forţă majoră – Multraship a finalizat operaţiunea cu succes.
În 2006, autorităţile române au emis un Certificat de Finalizare care confirma executarea corespunzătoare a lucrării. Cu toate acestea, Ministerul Transporturilor a refuzat plata contractului, declanşând un litigiu de durată.
În 2012, Curtea Internaţională de Arbitraj (ICC) a dat câştig de cauză Multraship, dar, la peste 20 de ani de la începerea proiectului, România continuă să amâne aplicarea acestei decizii finale şi irevocabile. Multraship deţine numeroase probe legale care îi susţin poziţia şi îndeamnă guvernul român să rezolve această problemă de lungă durată, care ridică semne de întrebare serioase cu privire la integritatea contractuală şi încrederea investitorilor în regiune.
Facem apel la actualul guvern să recunoască gravitatea acestei situaţii şi să se angajeze într-un dialog constructiv pentru identificarea unei soluţii echitabile şi definitive.
Care este statutul actual al sumei datorate de statul român către Multraship?
Fără dobândă, din 2005, şi fără a include costurile pe care le-am suportat integral pentru finanţarea procedurilor juridice ulterioare, suma principală pe care autorităţile române au reţinut-o nejustificat de la Multraship pentru lucrări executate şi certificate se ridică la 7.632.320 EUR.
Până la sfârşitul lunii mai 2025, totalul restant – incluzând costurile juridice şi de arbitraj, precum şi dobânda compusă de 6% anual, toate acordate Multraship prin hotărârea tribunalului de arbitraj – a ajuns la 24.593.855 EUR şi 972.418 USD. Această creştere substanţială ar fi putut fi evitată complet dacă plata ar fi fost efectuată la timp, fără întârzierea de aproape 20 de ani.
Este inacceptabil că, la mai mult de zece ani după ce Curtea Internaţională de Arbitraj (ICC) a stabilit obligaţia contractuală a României de a efectua plata, autorităţile să continue să refuze executarea acesteia. Persistenţa Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii în a bloca soluţionarea şi a tergiversa procedurile contravine angajamentului public al României faţă de statul de drept – cu atât mai mult în calitate de stat membru al Uniunii Europene şi candidat la aderarea în OECD.
În Uniunea Europeană, guvernele sunt aşteptate să fie parteneri de încredere, într-o piaţă unică bazată pe respectarea contractelor. Facem apel la actualul guvern să demonstreze că această abordare poate fi schimbată, să se angajeze într-un dialog constructiv şi să găsească o soluţie echitabilă şi definitivă.
O astfel de acţiune ar transmite un semnal pozitiv către comunitatea internaţională de afaceri că România este un partener de încredere, care îşi respectă angajamentele contractuale şi principiile statului de drept, consolidându-şi totodată credibilitatea şi şansele de aderare la OECD, cu toate beneficiile pe care aceasta le implică.
Aţi menţionat că plata întârziată a afectat semnificativ capacitatea companiei de a investi. Puteţi detalia impacturile specifice asupra operaţiunilor?
Faptul că autorităţile române nu ne-au plătit integral până în prezent pentru această lucrare executată corespunzător a avut consecinţe serioase. În special, ne-a afectat direct capacitatea de a investi în operaţiunile noastre din România. Dacă am fi primit la timp sumele datorate, am fi putut, de exemplu, să demarăm mult mai devreme operaţiunile noastre de remorcare portuară în România, cu o flotă modernă construită chiar aici, în ţară.
În realitate, am fost profund limitaţi în implementarea planurilor şi investiţiilor locale din lipsa fondurilor. Pentru o întreprindere de dimensiunea Multraship, vorbim despre o sumă semnificativă, cu atât mai mult cu cât costurile integrale ale operaţiunii au fost suportate iniţial de noi.
Această situaţie creează o luptă inegală: am îndeplinit toate obligaţiile contractuale, am suportat întreaga povară financiară şi, totuşi, nu am fost remuneraţi integral pentru munca efectuată.
Este aceasta singura datorie restantă datorată de o autoritate română către Multraship?
În prezent, aceasta este singura plată restantă datorată companiei Multraship de către autorităţile române. Totuşi, suntem implicaţi şi într-o chestiune juridică separată cu Portul Constanţa, care ridică îngrijorări similare celor întâlnite în cazul Rostok.
Această situaţie priveşte reticenţa continuă a Administraţiei Portului Constanţa de a semna un contract pentru servicii de remorcare portuară cu Multraship, în pofida unei hotărâri judecătoreşti executorii care le impune să facă acest lucru. Cazul se află în prezent în apel, cu o audiere programată pentru luna septembrie.
Deşi nu dorim să anticipăm rezultatul, rămânem ferm angajaţi în identificarea unei soluţii constructive şi reciproc avantajoase. Sperăm ca şi această dispută să poată fi soluţionată într-un mod care să încurajeze cooperarea echitabilă şi să consolideze respectarea statului de drept.
În ciuda disputei actuale, consideraţi încă România ca fiind un potenţial partener de încredere?
Experienţa noastră în relaţia cu autorităţile române, de-a lungul ultimelor două decenii, a fost profund dezamăgitoare. Am obţinut un succes deplin în executarea unei lucrări extrem de dificile – îndepărtarea epavei Rostok – însă, în loc de recunoaştere şi remunerare pentru această muncă complexă, am fost întâmpinaţi cu ostilitate şi cu un refuz total de a achita sumele contractuale datorate.
Faptul că Guvernul României a ignorat deliberat obligaţiile de plată pentru servicii contractate şi executate, cheltuind în acelaşi timp timp şi resurse financiare publice în dispute juridice, afectează grav reputaţia ţării ca partener de încredere pentru companiile internaţionale.
Cu toate acestea, credem că, prin implicarea persoanelor potrivite la masa discuţiilor, se poate ajunge la o soluţie rezonabilă pentru reglementarea litigiului Rostok. Suntem optimişti că noul guvern va recunoaşte importanţa demonstrării integrităţii sale în faţa comunităţii internaţionale de afaceri, prin onorarea acestei datorii.
Multraship şi-a dovedit angajamentul de lungă durată faţă de România şi regiunea extinsă a Mării Negre, activând aici de peste 25 de ani. Continuăm să vedem prezenţa noastră în România ca pe un proiect pe termen lung, cu potenţial semnificativ – însă acest lucru este posibil doar dacă şi partea română manifestă acelaşi angajament şi seriozitate.
În afara cazului Rostok, a întreprins Multraship alte operaţiuni de salvare, remorcare sau asistenţă maritimă în apele româneşti?
Multraship are un istoric extins şi solid în apele româneşti şi în regiunea Mării Negre. În 2006, am efectuat cu succes operaţiunea de salvare a navei MV Gulizar Ana în Portul Galaţi şi am îndepărtat epava remorcherului Polana din Portul Giurgiu.
Între 2009 şi 2020, am furnizat servicii de remorcare portuară la Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din Republica Moldova şi am sprijinit multiple proiecte de infrastructură strategică. Acestea au inclus furnizarea de servicii specializate de ambarcaţiuni de lucru pentru Iniţiativa de Combatere a Eroziunii Costiere a României şi un rol esenţial în construcţia podului Calafat–Vidin, unde am asigurat logistică maritimă vitală.
Aceste realizări subliniază angajamentul constant al Multraship de a oferi soluţii maritime sigure, eficiente şi de înaltă calitate, contribuind activ la dezvoltarea infrastructurii şi la securitatea operaţiunilor navale în România şi în regiunea Dunării şi a Mării Negre.
Aveţi în prezent operaţiuni comerciale în România sau în regiunea mai largă a Mării Negre?
Multraship rămâne activ implicată în operaţiuni comerciale în România, Bulgaria şi în întreaga regiune a Mării Negre. Portofoliul nostru de servicii acoperă o gamă largă de activităţi maritime, incluzând remorcaj portuar şi maritim, asistenţă la navigaţie, operaţiuni specializate de salvare şi intervenţii de urgenţă, cu un accent constant pe sprijinirea proiectelor de infrastructură şi de protecţie a mediului.
În România, eforturile noastre se concentrează în mod special pe extinderea prezenţei prin intrarea pe piaţa de remorcare portuară din Portul Constanţa. În pofida încercărilor repetate de a întârzia sau bloca acest proces din partea unor autorităţi, lucrăm susţinut pentru a-l aduce la îndeplinire.
Înţelegem că provocările fac parte din orice proces complex de piaţă, însă rămânem încrezători că expertiza, determinarea şi experienţa noastră vor continua să genereze valoare pentru industria românească a serviciilor maritime şi pentru dezvoltarea infrastructurii portuare.
Cu ce tip de clienţi lucrează compania cel mai frecvent - guverne, autorităţi portuare, entităţi private?
Multraship deserveşte clienţi din ambele sectoare – public şi privat – oferind o gamă extinsă de servicii maritime. Operăm nave de remorcare de urgenţă pentru Garda de Coastă a Olandei şi am participat la numeroase proiecte internaţionale de înlăturare de epave finanţate public, inclusiv îndepărtarea cu succes a epavei Rostock din Dunăre, România, în 2005.
Mai recent, în iulie 2023, am fost unul dintre cei doi contractori principali implicaţi în salvarea navei transportoare de autoturisme Fremantle Highway, grav avariată de un incendiu în Marea Nordului – o operaţiune complexă şi de mare vizibilitate.
Dincolo de salvare şi înlăturare de epave, Multraship furnizează servicii de remorcaj maritim şi sprijin offshore pentru şantiere navale şi companii de inginerie civilă din întreaga Europă, inclusiv pentru proiecte majore de infrastructură şi construcţie a parcurilor eoliene offshore.
Compania desfăşoară, de asemenea, operaţiuni de remorcaj portuar şi de terminal – unele în parteneriat prin joint-venture – în porturi cheie precum Terneuzen şi Flushing (Olanda), Gent şi Anvers (Belgia), Bourgas (Bulgaria), Duqm (Oman), Bonny Island (Nigeria) şi Mellita (Libia), colaborând îndeaproape cu autorităţile portuare şi clienţii armatori care operează în aceste locaţii.
Care sunt principalele pieţe de operare ale Multraship?
Multraship îşi desfăşoară activitatea în principal în regiunea EMEA, cu o concentrare majoră a operaţiunilor în apele europene.
