Branko Roglić este omul care a pus bazele Orbico, unul dintre cele mai mari grupuri de distribuţie din Europa şi liderul pieţei din România. Omul de afaceri croat a pornit de la distribuţia de baterii Varta şi cosmetice şi a ajuns să deţină o companie cu 10.000 de angajaţi şi afaceri de peste 5 miliarde de euro. În România, Orbico a intrat în 2012, ulterior a fuzionat cu Interbrands, creând astfel cel mai mare jucător din piaţa de distribuţie, cu venituri de peste 7 miliarde de lei în 2024.
Despre tot parcursul companiei, Branko Roglić povesteşte în cartea sa şi promite că nu e „doar o istorie corporativă aridă”, ci este structurată astfel încât să menţină interesul cititorului.

- Ce înseamnă această carte pentru dumneavoastră?
În această carte, am descris întreaga mea poveste de viaţă, precum şi crearea şi dezvoltarea Orbico – de la primii paşi, distribuind baterii Varta şi cosmetice Ellen Betrix, până la compania care a devenit astăzi, cu 10.000 de angajaţi şi o cifră de afaceri care depăşeşte 5 miliarde de euro. Am început cu economii de 60.000 de mărci germane şi un partener, un german sudet, navigând prin vremuri foarte tulburi. Şi, ceea ce este important, fără a participa la privatizările simbolice pentru o kuna care aveau loc în Croaţia în anii 1990.
- Ce vor descoperi cititorii care vor parcurge autobiografia dumneavoastră?
În această carte, pe lângă evoluţia companiei, descriu şi multe anecdote legate de acea perioadă şi de diverse circumstanţe de afaceri, precum şi numeroase sfaturi. Cred că cititorii vor putea învăţa ceva din experienţa mea, iar cartea este foarte fluidă şi uşor de citit. Naraţiunea este structurată astfel încât să menţină interesul cititorului, cu anecdote, momente decisive şi elemente umane, în loc să fie doar o istorie corporativă aridă.
- Ce a însemnat pentru dvs. procesul de a o scrie?
Am lucrat la carte mai mult de un an. Soţia mea, Vjeka, şi cu mine am răsfoit vechile albume de familie, amintindu-ne evenimente şi ani trecuţi – parcă le trăiam din nou. Procesul a fost atât creativ, cât şi profund captivant. Mi-a oferit, de asemenea, ocazia să reflectez asupra multor oameni care au făcut parte din această călătorie şi să apreciez faptul că niciun succes nu se obţine singur. Editorul ediţiei originale croate a fost Igor Zidić, cu care este întotdeauna o plăcere să colaborez.
- Cum a fost primită cartea în Croaţia? În ce alte pieţe a mai fost publicată?
În Croaţia, cartea a fost foarte bine primită. Deşi promovarea a avut loc în 2020, în plină pandemie de Covid, am avut aproximativ 300 de invitaţi. Anul viitor intenţionăm să publicăm o a doua ediţie în limba croată, deoarece versiunea disponibilă acum în România include aproximativ patruzeci de pagini suplimentare şi acoperă încă cinci ani de evenimente faţă de original. În afară de Croaţia şi România, cartea a fost publicată şi în Slovenia, Bulgaria şi Polonia – ţări în care Orbico este un actor important pe piaţă.
- Orbico a fuzionat cu compania de distribuţie Interbrands în România, devenind astfel cel mai mare jucător de pe piaţa locală, ce a însemnat pentru Orbico această mişcare de la prezenţa sa pe piaţa locală?
Orbico este prezentă în România din 2012, iniţial cu un portofoliu de mărci de produse cosmetice. În 2019, am achiziţionat Interbrands, un important distribuitor de produse de larg consum, şi am fuzionat cele două companii pentru a forma Interbrands Orbico. România joacă un rol semnificativ în cadrul Grupului Orbico – Interbrands Orbico reprezintă în prezent aproximativ 30% din cifra de afaceri totală a Grupului, fiind cea mai mare companie din portofoliul nostru în ceea ce priveşte veniturile.
Anul acesta, ne aşteptăm să atingem o cifră de afaceri de aproximativ 1,5 miliarde de euro, având în spate o echipă de aproximativ 2.500 de angajaţi în România. Cu toate acestea, deşi piaţa românească este lider în ceea ce priveşte volumul vânzărilor, profitabilitatea nu urmează neapărat aceeaşi proporţie. Având în vedere incertitudinile recente legate de politica fiscală, profitul final după impozitare va depinde de modul în care vor evolua aceste schimbări fiscale.
- Cât reprezintă România în portofoliul Orbico? Cum vedeţi piaţa locală şi cum este ea diferită faţă de alte pieţe?
România este cea mai mare ţară din cadrul Grupului Orbico în ceea ce priveşte cifra de afaceri. Piaţa românească s-a dovedit a fi dinamică şi rezistentă, reuşind să facă faţă cu succes presiunilor inflaţioniste de-a lungul anilor. Această creştere a fost determinată în mare măsură de o bază de consumatori tineri şi de o creştere a veniturilor disponibile.
Cu toate acestea, anul 2025 a adus provocări suplimentare, cu presiuni venite din două direcţii – pe de o parte, noile politici fiscale, iar pe de altă parte, inflaţia în creştere – ambele contribuind la scăderea veniturilor disponibile.
În acelaşi timp, piaţa devine din ce în ce mai orientată către date şi eficienţă. Optimizarea lanţului de aprovizionare, excelenţa în lansarea pe piaţă şi transformarea digitală devin surse cheie de avantaj competitiv, iar noi ne concentrăm pe consolidarea în continuare a acestor domenii în cadrul Interbrands Orbico.
În comparaţie cu alte pieţe europene, România se remarcă prin energia şi potenţialul său de creştere. În ultimii ani, a înregistrat în mod constant rate de creştere mai mari în majoritatea sectoarelor decât piaţa europeană în ansamblu. În timp ce Europa de Vest este mai stabilă şi mai matură, România rămâne o piaţă în dezvoltare, caracterizată printr-un dinamism mai mare şi schimbări structurale mai rapide.
- Ce planuri aveţi pentru piaţa locală şi ce investiţii majore aveţi pe listă? Care este potenţialul?
Piaţa românească rămâne exigentă, în special din punct de vedere al reglementărilor şi al fiscalităţii, dar continuăm să vedem un potenţial puternic de creştere. Strategia noastră se concentrează pe consolidarea poziţiei noastre de partener de încredere, oferind servicii complete de distribuţie şi servicii cu valoare adăugată atât clienţilor existenţi, cât şi celor noi.
Planul nostru este să valorificăm amploarea, experienţa şi excelenţa operaţională pentru a asigura o creştere durabilă şi o eficienţă mai mare. În ciuda provocărilor, România este una dintre cele mai dinamice pieţe din regiune şi avem încredere în potenţialul său pe termen lung. Angajamentul nostru este să continuăm să investim, să inovăm şi să construim parteneriate solide care să creeze valoare nu numai pentru partenerii noştri de afaceri, ci şi pentru piaţa în ansamblu.
- Unde se află astăzi grupul internaţional Orbico?
Astăzi, Grupul Orbico operează în 55 de ţări, are aproximativ 10.000 de angajaţi şi generează o cifră de afaceri de peste 5 miliarde de euro. Activitatea noastră este structurată în câteva divizii principale: FMCG, Beauty, Supply şi Sportstyle. În Croaţia, prin intermediul companiei noastre Orvas, dezvoltăm şi activităţi în sectorul turismului. Obiectivul nostru este să continuăm să construim o reţea internaţională puternică, bazată pe încredere, excelenţă şi parteneriate pe termen lung.
- Ce planuri aveţi pentru grupul internaţional Orbico?
Expansiunea noastră internaţională continuă în conformitate cu strategia noastră pe termen lung de a construi o prezenţă regională echilibrată, scalabilă şi diversificată. Recent, am înfiinţat cu succes o nouă entitate, Orbico, în Kazahstan. În paralel, suntem în proces de deschidere a Orbico Sport Style Commerce Ltd. în Turcia, în conformitate cu ambiţia noastră de a ne consolida poziţia în segmentele de sport şi stil de viaţă.
Planificăm să lansăm categoriile noastre Sport Style pe ambele pieţe în primul trimestru al anului 2026. În Turcia, pe lângă distribuţie, dezvoltăm şi capacităţi locale de aprovizionare, colaborând direct cu producătorii de îmbrăcăminte. Acest lucru ne va permite să construim un lanţ valoric mai puternic şi mai integrat, creând noi oportunităţi de creştere pentru partenerii noştri.
Aceste evoluţii reprezintă un pas important înainte pentru Orbico – extinderea prezenţei noastre, aprofundarea parteneriatelor şi deschiderea de noi pieţe pentru viitor.










