Digitalizarea redefineşte industria construcţiilor, transformând fundamental modul în care funcţionează şantierele şi sunt derulate proiectele. STRABAG, lider european în inovaţie, arată cum tehnologii avansate precum Building Information Modelling (BIM) pot revoluţiona procesele de construcţie. În acest interviu, Cătălin Andrei, Head of BIM STRABAG România, detaliază beneficiile digitalizării şi prezintă planurile ambiţioase ale companiei de a atinge neutralitatea climatică de-a lungul întregului lanţ valoric până în 2040.
1. Ce înseamnă digitalizarea în construcţii şi care sunt beneficiile sale?
Cătălin Andrei, Head of BIM STRABAG Romania: Digitalizarea începe să joace un rol tot mai important în industria construcţiilor, un sector cu o dezvoltare mai lentă din acest punct de vedere. STRABAG este un deschizător de drumuri la nivel european la acest capitol, ideea implementării “şantierului de construcţii digital” fiind în focus în cadrul companiei încă de la sfârşitul anilor 1990. Miza este majoră şi merge dincolo de nevoia de competitivitate. În condiţiile în care industria construcţiilor este responsabilă pentru 38% din emisiile de CO2 la nivel mondial, avem nevoie de moduri complet noi de lucru care să conserve resursele şi să ne facă mai puţin dependenţi de combustibilii fosili. STRABAG a lansat recent în România platforma Work On Progress, care reflectă angajamentul companiei de a deveni neutră din punct de vedere climatic de-a lungul întregului lanţ valoric până în 2040. Digitalizarea şi noile tehnologii sunt vitale, dovadă cele peste 250 de proiecte de inovare şi digitalizare în care STRABAG investeşte în prezent.
Beneficiile sunt multiple – de la adoptarea celor mai bune soluţii încă din faza de proiectare până la reducerea costurilor, scurtarea termenelor de construcţie, reducerea pierderilor de materiale şi minimizarea amprentei de carbon a proiectelor.
2. Care este stadiul implementării acestor tehnlogii digitale în România?
Multe inovaţii sunt folosite deja cu succes de mai mulţi ani de către STRABAG în proiecte de infrastructură şi construcţii civile din România. Dronele sunt la ordinea zilei pe şantierele companiei, la fel şi tehnologiile de machine control sau modelarea 3D. Trecând la nivelul următor, suntem prima companie de construcţii din România care deţine certificarea ISO 19650 pentru implementarea metodologiei BIM (Building Information Modelling). Metodologia BIM ne permite să integrăm toate aceste instrumente software şi hardware – senzori şi camere avansate, drone, tehnologie LiDAR, machine control, realitate virtuală şi/sau augmentată – pentru a avea o planificare cât mai exactă, o colaborare îmbunătăţită şi o alocare eficientă a resurselor. La STRABAG, folosim BIM împreună cu principiile LEAN Construction pentru a planifica cu precizie resursele necesare, echipamentele şi etapele de lucru. Aspecte care pot părea nesemnificative la prima vedere joacă un rol important. De exemplu, poziţionarea corectă a materialelor pe şantierul de construcţie reduce semnificativ mişcările necesare ale macaralelor, ceea ce poate reduce masiv emisiile de carbon.
3. Care au fost şantierele cele mai importante din România în materie de inovaţie?
Tehnologiile avansate au jucat un rol important în finalizarea înainte de termen a drumului expres care asigură legătura dintre Centura Oradea şi Autostrada Transilvania, precum şi în execuţia terminalului T4 al Aeroportului Internaţional Iaşi.
În proiectul de la Oradea, STRABAG a utilizat capacităţile Building Information Modeling (BIM) pentru a eficientiza procesele de construcţie şi pentru a îmbunătăţi transparenţa în monitorizarea proiectului. Astfel, modelarea 3D dinamică şi actualizările rapide de date oferite de BIM au permis echipei STRABAG să urmărească fiecare aspect al fazei de construcţie cu acurateţe şi rapiditate. Această tehnologie a fost esenţială în minimizarea erorilor, optimizarea alocării resurselor, precum şi în respectarea programului de lucrări.
În ceea ce priveşte proiectul de la Iaşi, scanările cu drona şi încărcarea datelor procesate în cloud au oferit acces rapid la informaţii atât pentru echipele din birou, cât şi pentru echipele din şantier, permiţând o evaluare rapidă a corectitudinii lucrării sau o măsurarea preliminară a stocurilor şi cantităţilor din şantier. Vizualizarea proiectului a jucat un rol important în comunicarea cu comunitatea impactată de lucrările extinderii Aeroportului Iaşi, prin punerea la dispoziţie de vizualizări pentru simularea etapelor de execuţie şi reconfigurarea rutelor de transport.
De asemenea, utilizarea BIM a jucat un rol important în finalizarea cu opt luni înainte de termen a lotului dintre Cheţani şi Câmpia Turzii al Autostrăzii Transilvania. Tehnologia BIM reprezintă o soluţie pentru multe dintre problemele industriei, cum ar fi execuţia fragmentată a proiectelor şi gestionarea ineficientă a resurselor.
4. Ce urmează pentru STRABAG în ceea ce priveşte digitalizarea?
Obiectivul nostru este să dezvoltăm tehnologii avansate, de la utilizarea roboţilor pe şantiere, până integrarea cât mai mare a IoT (Internet of Things) şi a inteligenţei artificiale. STRABAG explorează la nivelul câtorva pieţe internaţionale şi implementarea de roboţi de printare 3D, precum sistemul 3DLight_OnSite, care permite imprimarea betonului uşor direct pe şantier, inspirat din structuri naturale, precum fagurii de miere, pentru o eficienţă maximă şi o reducere semnificativă a resurselor utilizate.
Digitalizarea lucrează în sinergie cu alte zone foarte importante pentru STRABAG, cum ar fi dezvoltarea de materiale de construcţii cu o amprentă redusă de carbon sau reciclarea acestora – reciclarea asfaltului, de exemplu. Scopul nostru este să atingem neutralitatea climatică de-a lungul întregului lanţ valoric până în 2040 şi să continuăm să fim lideri în transformarea digitală şi sustenabilă a industriei construcţiilor.