„Să-ţi vând un pont!“ este, probabil, una dintre expresiile - folosite în mediul de business şi nu numai - specifice culturilor din toată lumea. Cele mai bune surse de inspiraţie sunt, de cele mai multe ori, oamenii de lângă noi, aşa că După Afaceri Premium dă sfoară-n ţară şi pune reprezentanţii din lumea businessului în faţa unor provocări mai puţin stresante decât cele din viaţa de zi cu zi a afacerilor.
Astfel, de această dată, i-am provocat pe oamenii din business să ne spună cu ce suveniruri se întorc din vacanţe, iar dacă unii au vorbit despre achiziţiile fizice, alţii au adus cu ei acasă experienţe mai valoroase decât orice obiect cumpărat de peste mări şi ţări. Cu valoare sentimentală sau pur estetică, mai scumpe sau chilipiruri, mai voluminoase sau numai bune de ascuns printre obiectele din bagaj, suvenirurile sunt una dintre dovezile care atestă că anumite locuri din lume vor rămâne mereu în amintirea călătorilor care le-au descoperit.
Radu Savopol, cofondator al reţelei de cafenele 5 to go:
„Călătoresc foarte mult în ultimii ani, în scop de bussines. Îmi doresc însă să creez un echilibru şi caut să-mi dedic câteva ore şi pentru mine, încercând să mă bucur de locurile în care merg. Ca suveniruri, mă uit după obiecte specifice zonelor, dar care consider eu că se încadrează acasă sau pe care le pot duce la birou. Din păcate, timpul este foarte scurt şi nu mereu reuşesc să cumpăr câte ceva pentru cei dragi. Am observat că cu cât călătoreşti mai mult se diminuează această dorinţă de a cumpăra lucruri pentru cei de acasă.
Am multe obiecte frumoase din Africa, am multe obiecte frumoase din China şi acum de curând mi-am cumpărat o litografie specială din Granada cu un model dintr-o arcă din castelul Alhambra. Totodată, îmi place mult să fotografiez locuri inedite, obiecte sau concepte unice din industria în care activez.“
Alina Spânu, manager de vânzări online în cadrul producătorului de cosmetice Farmec:
„Nu mă întorc din nicio călătorie fără să le aduc celor dragi o amintire din locurile pe care le vizitez, iar pentru mine nimic nu poate fi mai reprezentativ decât o bucăţică din gastronomia locală. Aleg cel mai adesea dulciuri şi specialităţi din zona pe care o vizitez. Simt că astfel împărtăşesc experienţa avută şi ce poate transmite mai bine savoarea unui loc decât preparatele ei tradiţionale?“
Cristi Petcu, CEO al companiei de servicii poştale Pink Post:
„Legat de suveniruri, oriunde plecăm în lumea asta, magneţii pentru bunici sunt nelipsiţi la întoarcere. Anul acesta, momentele cele mai frumoase au fost o excursie la Legoland cu fiica mea cea mare şi câteva concerte la care am mers tot împreună cu ea.“
Anca Duşe, fondatoarea proiectului de călătorii Un An Haihui:
„Călătoriile au fost mult timp centrul vieţii mele, până să-mi conturez propriul business şi să-l prioritizez pe acesta. Măsuram timpul în raport cu numărul de călătorii şi zilele petrecute pe drum şi, cumva, mi se părea că tot puţine sunt, raportate la lumea asta mare şi plină de locuri şi experienţe spectaculoase. Mereu limitată de dimensiunea bagajului şi de excelul cu cheltuieli, m-am orientat spre suveniruri mici, dar atent alese.
De la un artist local din Bagan, Myanmar, am achiziţionat o pictură pe pânză de mici dimensiuni. Am făcut-o sul şi nu a ocupat mult loc în bagaj. Din Java, Indonezia, am plecat cu un misterios apus pictat pe o suprafaţă textilă. Se numeşte batik, deşi nu e chiar corect pentru că batik este, de fapt, tehnica de vopsire folosită, cu ceară aplicată pe întreaga suprafaţă textilă. De curând, am scos din cufărul cu suveniruri o altă pictură de mici dimensiuni, de data asta realizată în tempera pe carton, pe care am achiziţionat-o din Colonia del Sacramento, Uruguay. O veselie cromatică!
Bijuteriile mici, fără valoare intrinsecă, dar cu mare valoare ca amintire, sunt de asemenea printre suvenirurile mele preferate. De cele mai multe ori contează povestea şi efortul vânzătorului de a te convinge că respectiva piesă are o valoare pe care numai un cunoscător erudit o poate vedea, chiar dacă este, în mod evident, o piesă dintr-un metal banal, o sticlă sau o bucăţică de lemn cioplită stângaci.
La un moment dat, voi amenaja o cameră cu amintiri şi toate aceste piese (şi povestea lor aşa cum mi-o voi aminti atunci) vor sta expuse frumos, sub forma globului pământesc.“
Grégoire Vigroux, fondatorul startup-ului bonapp.eco pentru reducerea risipei alimentare:
„În urmă cu o lună, am avut cea mai atipică vacanţă şi totodată cea mai provocatoare din punct de vedere intelectual. Am petrecut o săptămână întreagă complet singur în Zornitza, Bulgaria, ca să scriu un roman science-fiction. Nu puteam să fiu distras, eram în mijlocul pustiului, într-o vale deşertică înconjurată de munţii Bulgariei.
Unii ar putea să fie surprinşi de faptul că am decis să mă izolez, departe de Bucureşti şi de lumea de business, ca să scriu o carte. Totuşi, cred că antreprenorii nu sunt foarte diferiţi de scriitori. Şi unii, şi alţii îşi cultivă intuiţia, imaginaţia şi inspiraţia. Şi unii, şi alţii sunt inventatori, creând ceva ce nu exista înainte şi proiectând o parte din ei înşişi în propria creaţie.
Pentru prima dată de când am devenit antreprenor, în urmă cu 15 ani, mi-am închis telefonul pentru o săptămână, ca să mă pot dedica 100% cărţii mele.
Am lucrat la romanul meu SF mai mulţi ani, dar doar pe bucăţele, în puţinul timp liber pe care îl aveam. Dar pentru o săptămână întreagă, am fost 100% concentrat pe acest roman, fără ca niciun business să mă distragă. Aşa că am lucrat din greu. Nu am avut nicio scuză. Şi am terminat astfel jumătate din carte! Cine ştie? Poate că o să-mi public romanul înainte de a lansa următorul meu startup!
Şi chiar dacă nu o să găsesc o editură care să-mi publice cartea când va fi gata, experienţa este de nepreţuit. Le recomand oamenilor să se deconecteze din când în când şi să-şi folosească inteligenţa creativă pentru a face altceva decât business: artă! Indiferent că asta înseamnă să scrie un roman, să picteze sau să sculpteze. Orice. Experienţa de a crea artă în vacanţă este iluminatoare.“