Style

Ştiţi cum se savurează o şampanie de 5.000 de euro?

01 ian 2012 977 afişări de Ioana Mitu, Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie
Ritualul champagne

Când a venit în România în urmă cu câteva luni proprietarul uneia dintre cele mai exclusiviste case de şampanii din lume, Armand Du Brignac, spunea că vânzările companiei au rămas constante în perioadă de criză. Mai mult, Armand du Brignac a devenit mai populară decât Cristal şi mai scumpă decât unele sticle de Dom Perignon.

Şi românii consumă din ce în ce mai multă şampanie conform importurilor din Franţa, din perioada martie 2010 - martie 2011, "care au fost de 2,7 milioane de euro, în creştere cu aproape 50% faţă de anul precedent", spune Cristian Preotu, proprietarul companiei Le Manoir. Doar în reţeaua Comtesse du Barry s-au vândut în ultimul an peste 3.000 de sticle de champagne.

În magazinele Le Manoir există o gamă de peste 50 de feluri de şampanie, de la cele clasice şi cele mai bine vândute precum Moet&Chandon brut, adică champagne brut, fără an (un asamblaj din mai multe vinuri şi mai mulţi ani), până la ediţii de "Cuvée Spéciale" şi ediţii rare ca Champagne Thienot Classic Brut Mathusalem, o sticlă de şase litri.

"Cuvée Spéciale" înseamnă selecţia celor mai buni struguri din acelaşi an. Acestea se pot face doar în anii buni, în medie o dată la 4 ani.

Printre "specialităţi" se găsesc Femme de Champagne 1996 de la Duval Leroy sau Dom Perignon 2002, până la Cristal de Roederer 2002.

Cele mai bune şi scumpe şampanii provin din locuri ca Montagne de Reims sau Cote des blancs. Unele dintre ele sunt uşor de recunoscut, Veuve Cliquot după eticheta sa galben deschis sau sticla de G.H.MUMM după trandafirul desenat pe dop, opera lui Léonard Foujita, un artist franco-japonez, prieten apropiat cu preşedintele Casei, Lalou.

Un connaisseur se va uita apoi la calitatea efervescenţei, la spuma pe care şampania o face când e turnată în pahar şi care trebuie să fie abundentă şi persistentă, compusă din bule mici. Iar dacă şampania e bună bulele trebuie să urce din fundul paharului în coloană pentru a alimenta cordonul de la suprafaţa paharului. Iar la final, pentru că şampania e de fapt un vin, se degustă la fel, după aromă şi gust care au caracteristici speciale în funcţie de calitatea şampaniei.

Una dintre cele mai scumpe sticle de şampanie vândute în Bucureşti a fost o sticlă de Amour de Deutz 1999, de 6 litri, în ediţie limitată de 365 de sticle, care a fost vândută de către Le Manoir pentru preţul de aproximativ 5.000 de euro.

Aceeaşi sticlă a fost cumpărată la licitaţia de vinuri rare de la Artmark, pentru 8.500 de euro.

Pentru petrecerea de sfârşit de an, câteva locaţii exclusiviste din Bucureşti s-au pregătit la rândul lor cu liste speciale de şampanie.

Astfel restau­rantul haute cuisine de la Hotel Epoque, are în listă Veuve Cliquot, Dom Pe­rignon şi Taittinger, a treia cea mai longevivă casă de şam­panie (originile sale fiind legate de prima jumătate a secolului al optspreze­celea), iar restau­rantul Collage va avea în meniu, printre altele, şampanie Cristal şi Armand du Brignac.

Nu mai e nevoie decât să ne rea­mintim că pentru degustarea unei şampanii este foarte important ca sticla să fie bine răcită şi să nu se agite înainte, iar paharul trebuie să fie foarte curat şi de preferat în formă de flută pentru că în cupă bulele dispar prea repede.