Style

Povestea celui mai influent parfumier al acestui secol: "Pentru mine, totul a început cu un sărut de noapte bună când aveam şase sau şapte ani"

28 ian 2016 5783 afişări de Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie

Madlenă prous­tiană, arse­­nal de seducţie şi deliciu olfactiv, parfumul capătă atât de multe valenţe în creaţiile lui Roja Dove, considerat unul dintre cele mai influente „nasuri“ ale acestui secol.

Numele său a devenit sinonim cu superlativul în arta parfumului gra­ţie armoniilor autentice pe care le creează, curajului şi libertăţii pe care le are de a folosi cele mai scumpe ingrediente. Prezent în România pentru a-şi lansa ultima creaţie în parfumeria Madison, Roja Dove vorbeşte într-un

interviu acordat După Afaceri Pre­mium despre privilegiul de a crea o amintire pentru ziua de mâine şi despre luxul suprem.

Lui Roja îi place să se joace cu emoţiile şi amintirile, iar ultimul său parfum, „A goodnight kiss“, creaţie pe care el însuşi o numeşte „proustiană“, ne trimite cu gândul la episodul madlenei. Marcel Proust construieşte în ciclul său de romane „În căutarea timpului pierdut“ un personaj deja celebru (Swann) care, mâncând o madlenă, îşi aduce aminte de lucruri care aşteptaseră până atunci cuminţi undeva în cotloanele memoriei.

Timpul are o dimensiune subiectivă: o oră nu-i o oră, ci un vas plin de parfumuri, de sunete, de proiecte şi de atmosferă. Un sărut de noapte bună din partea mamei sale este momentul pe care Roja îl recreează olfactiv, moment care i-a decis cariera de parfumier.

„Poate azi aş fi fost în lumea medicinei dacă nu era acel sărut din partea mamei mele. Pentru mine, totul a început cu un sărut de noapte bună când aveam şase sau şapte ani. Mama mea a venit să mă vadă înainte de a pleca la un cocktail. Purta o rochie aurie dintr-un material cu aspect metalic, iar când a intrat în cameră părea înconjurată de o coroană de lumină asemeni unei zâne. Copil fiind vedeam astfel de imagini doar în cărţile de basme. Era ca şi cum mama s-a metamorfozat într-o apariţie feerică, iar când a venit să mă sărute de noapte bună îmi amintesc aroma pudrei de ten şi parfumul pe care îl purta. A fost pentru prima oară când am făcut legătura dintre un moment şi un miros. Cred că din acel moment am înţeles că parfumul este ceva magic, special.“

„A goodnight kiss“ este un parfum pe care intenţionat l-a făcut de „modă veche“. Ideea din spate este cea a unei epoci în care femeile aveau timp pentru a-şi pune în valoare feminitatea, pentru a se aranja atunci când ieşeau în oraş.

„În interiorul acestui parfum a trebuit să creeez un acord care să sugereze pudra. De multe ori când ne gândim la feminitate, avem în minte machiajul, pudra, femeia care stă în faţa măsuţei de machiaj, lenjeria, oglinda, budoarul. Astfel că prin nota pudrată am redat tandreţea sărutului. De asemenea, mama purta un colier de diamante, şi am vrut să redau jocul de străluciri al pietrelor preţioase în lumină. Am redat acest lucru prin folosirea aldehidelor, care fac ca totul să strălucească.“

Mărturiseşte că se consideră extrem de privilegiat . „Dacă din toate parfumurile din lume cineva alege parfumul meu, respectiva persoană nu devine doar proprietara parfumului, ci devine şi o parte din amintirea vi­itoare a celorlalţi“.

„Ceea ce fac este crearea unei amintiri pentru ziua de mâine. Poţi stârni admiraţie pentru o rochie sau pentru o geantă, însă nimeni nu îşi va aduce aminte de tine pentru acea rochie. Parfumul însă are puterea de a se identifica cu persoana care îl poartă şi să lase celor din jur o amintire oflactivă.“

Iată secretul lui Roja Dove, cel mai influent parfumier al zilelor noastre. Nici un alt „nas“ nu a mai primit titlul de „Professeur de parfums“ de la Guerlain, celebra casă de parfumuri pentru care a lucrat timp de douăzeci de ani. Acum are propria casă de parfumuri care îi poartă numele şi deţine un boutique de haute parfumerie în celebrul magazin Harrod’s din Londra.

„A goodnight kiss“ este un parfum personal care îl surprinde pe Roja în note sensibile, însă caracterul puternic al creatorului nu se lasă încătuşat şi explodează în următoarele sale creaţii.

Colecţia „Parfum de la nuit“ este compusă din trei creaţii numerotate simplu 1, 2 şi 3, care ni-l readuc pe Roja aşa cum îl ştim. Senzualitatea şi seducţia sunt temele cheie, dar atent calibrate în mai multe tipologii. Numărul 1 scoate la iveală o persoană sigură pe sine, considerată atrăgătoare tocmai graţie acestei puteri.

Numărul 2 este despre o persoană care te seduce blând, iar numărul 3 este despre cineva care nu este conştient că seduce, dar care ne atrage prin exotismul său, prin felul diferit de a fi. Cele trei parfumuri sunt construite în jurul notelor calde de ambră şi al ideii că „devenim diferiţi odată cu lăsarea întunericului, lucruri care la lumina zilei nu se pot vedea ies la suprafaţă odată cu lăsarea serii.“

Despre jocul cu aromele, despre plăceri gurmande vorbeşte colecţia „Tutti Frutti Aoud“. Parfumurile sale sunt asemeni unei lămpi a lui Alladin, din care un genie iese pentru a ne îndeplini cele mai arzătoare dorinţe.

Recunoscut pentru că foloseşte cele mai luxoase ingrediente, Roja nu se dezminte nici de această dată. Valoarea uleiului de oud este de aproape două ori mai mare decât cea a aurului, motiv pentru care acest ingredient mai este denumit şi „aurul lichid“.

„Sursa de inspiraţie pentru această colecţie este o bijuterie extrem de apreciată pe care Cartier a făcut-o în anii ’30 şi care se numea Tutti frutti, după numele coloratei îngheţate italiene. Mi-a plăcut modul neconvenţional de a reda ceva obişnuit prin rubine, smaralde şi safire. Astfel se explică şi culorile folosite pentru pietrele ce tapiţează capacul sticlelor: albastru, verde şi roz“.

Pentru pasionaţii de arome gurmande, această colecţie poate crea dependenţă, asemeni unei vizite într-o patiserie. Încântare nu doar pentru papilele gustative, dar mai ales pentru simţul olfactiv.

Este imposibil să îi încadrezi creaţiile într-un un anumit stil. Iar Roja Dove face acest lucru intenţionat pentru că, până la urmă, baza sa este de parfumier „bespoke“, creator de arome personalizate.

„Colecţiile mele de parfumuri vorbesc de fapt despre un element cheie al profesiei mele, cea de parfumier bespoke. Prin creaţi­ile mele încerc să ofer clientului parfumul care i se potiveşte cel mai bine. Creez parfumuri personalizate pentru aproape toate familiile regale din lume, pentru muzicieni, actori, sportivi şi oameni de afaceri.“

Parfumul bespoke este luxul suprem, spune Roja. „Atunci când îţi cumperi o ma­şină scumpă scopul este acela de a-ţi confirma statutul. Însă achiziţia unui parfum personalizat presupune un „mindset“ diferit, este ceva mult mai intim şi porneşte din dorinţa de a te distinge de restul şi nu neapărat pentru a face un statement în societate.“