Style

La 26 de ani a creat cel mai bine vândut parfum pentru bărbaţi. Care este povestea francezului de origine armeană transformat în cel mai apreciat parfumier al secolului XXI

11 nov 2014 70720 afişări de Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie

A creat zeci de parfumuri pentru marile branduri, piesa de rezistenţă fiind legendarul Le Mâle pentru Jean Paul Gaultier, iar din 2009 are propria casă de parfum care îi poartă numele. Este Francis Kurkdjian, supranumit „l’enfant prodige“ pentru că la doar 26 de ani a creat cel mai vândut parfum pentru bărbaţi. Prezent la Bucureşti pentru a lansa în parfumeriile Beautik noua sa creaţie - Pluriel - cel mai apreciat parfumier al secolului XXI vorbeşte pentru După Afaceri Premium despre ce înseamnă luxul şi excelenţa.

„Munca de o viaţă, depăşirea propriilor limite, dar şi a vremurilor în care trăieşti, încercarea de a da tot ce ai mai bun fără să renunţi la a te întreba permanent cum poţi fi mai bun“, răspunde Francis Kurkdjian la întrebarea despre ce este excelenţa.

Şi modestia ar fi de adăugat pentru că parfumierul francez de origine armeană se defineşte ca „doar un creator de parfum“. Nu îi plac atributele somptuoase şi nici titulaturile care încep cu „cel mai“. Deşi le merită pe deplin.

CV-ul său impresionează şi lasă să se întrevadă nu doar munca asiduă, dar mai ales sclipirea de geniu. La doar 26 de ani a creat parfumul-cult Le Mâle pentru Jean Paul Gaultier, recunoscut drept Chanel no5 al parfumurilor masculine, la 32 de ani a primit premiul Coty pentru întreaga activitate, distincţie omoloagă în parfumerie cu premiul Oscar, iar acum, la 45 de ani, are un portofoliu de creaţii unic prin complexitate şi pluralitatea surselor de inspiraţie. Un creator olfactiv pursânge este Kurkdjian, deşi dorinţa sa iniţială a fost să devină balerin. La 15 ani nu a fost acceptat la şcoala de balet de la Paris, refuz care i-a îndreptat paşii spre creaţia de parfum.

Francis Kurkdjian a semnat parfumuri precum Rumeur de la Lanvin, Armani Mania de la Armani, For Her de la Narciso Rodriguez, Rose Barbare de la Guerlain, iar din 2009 se exprimă fără bariere prin creaţiile propriei case de parfum - maison Francis Kurkdjian.

„Am lansat propriul brand pentru a crea ceea ce nu am putut face în altă parte. Este la fel ca atunci când închiriezi o locuinţă şi pereţii sunt vopsiţi în alb, la final, când pleci, trebuie să te asiguri că sunt la fel cum i-ai primit. Când eşti proprietar, poţi vopsi pereţii cum doreşti, în roşu sau albastru. Libertatea contează pentru creaţiile sub brandul personal: nu mă gândesc niciodată la preţul materiilor prime şi nici la timing, lucrez atunci când sunt pregătit, stabilesc singur numele parfumului. Nu în ultimul rând brandul propriu este viziunea mea asupra parfumului. Francis Kurkdjian este primul brand de parfum lansat în secolul XXI. Este o expresie a contemporaneităţii cu un look clasic“, răspunde parfumierul.

Care ar fi însă parfumul care îi descrie cel mai bine personalitatea, care poartă cel mai bine amprenta maestrului parfumier Kurkdjian?

„Nici unul“, răspunde scurt el, deşi are mai bine de 40 de creaţii pentru marile branduri şi alte peste 15 pentru Maison Francis Kurkdjian.

„Un singur produs este prea puţin pentru a-mi surprinde personalitatea“, explică parfumierul.

Plularitatea, faptul că fiecare dintre noi suntem mai mulţi oameni în acelaşi corp - partener de viaţă sau de afaceri, copil sau părinte -sunt lucruri care îl înspiră pe parfumierul Francis Kurkdjian, el însuşi mereu altul într-o nouă creaţie. Parfumul Pluriel, cea mai recentă creaţie sub brandul personal, surprinde complexitatea naturii umane.

„Pluriel este inspirat de ideea multiplilor. Suntem atât de mulţi oameni într-un singur corp, ne adaptăm în funcţie de situaţie şi de oamenii care ne înconjoară. Cred că nu există un singur parfum care să ni se potrivească, trebuie să fim deschişi la lucrurile noi şi să experimentăm cât mai mult“, spune el.

Compoziţie multifaţetată, parfumul Pluriel transcende prin libertate şi senzualitate. Parfu­mierul a folosit acorduri florale de iris, iasomie, lăcrămioare, violete, flori de portocal, vetiver şi patchouli.

Nu puţini sunt cei care au denumit artă crearea de parfum. Ideea, sursa de inspiraţie din spatele parfumului sunt artistice, şi mai puţin procesul de creaţie, spune Kurkdjian. La fel cum baletul, prima dragoste a parfumierului rămasă însă neîmplinită, este o îmbinare dintre tehnica dansului şi expresivitatea personală a balerinului. Chimia esenţelor şi inspiraţia creatoare sunt yin şi yang-ul care definesc parfumul.

„În artă nu depinzi de materia primă pentru a avea valoare, nu justifici preţul unei creaţii de artă prin costul materialelor. Marmura de exemplu este mult mai scumpă decât pânza de tablou, însă picturile lui Picasso sunt mult mai valoroase decât majoritatea sculpturilor“, răspunde parfumierul.

Atunci ce este parfumul?

„Parfumul este făcut pentru a seduce, pentru a atrage. Deschizi sau închizi uşi prin arome.“

În mâinile lui Kurkdjian, parfumul ia multe forme. Colaborările sale pentru evenimente artistice au intrat în istorie: fântânile parfumate în grădinile Versailles sau recrearea parfumului Mariei Antoaneta ar fi doar câteva. Parfumul devine bule parfumate-violet eliberate în aer din jurul unui templu taoist din centrul Shanghai. Se transformă într-o lucrare invizibilă de artă, evocând mirosul de bani într-o expoziţie în care Kurkdjian a colaborat cu artistul contemporan Sophie Calle. Este chiar detergent de rufe, deşi o versiune rarefiată, dantelat cu lămâie siciliană şi bergamotă.