Armonie. Este cuvântul care defineşte modul în care mai multe note muzicale sunt percepute simultan şi organizate în timp. Este însă şi impresia cu care rămâi după ce o cunoşti pe Alexandra Gromic. Este violonistă şi la 34 de ani îşi pune mintea şi sufletul la contribuţie pentru a crea noi interpretări ale operelor unor mari compozitori, precum Vivaldi. Sau ale melodiilor unor interpreţi ale căror cântece renasc sub arcuşul viorii sale.
A considerat că vioara o defineşte atât de bine, încât a ales să se identifice cu acest instrument. De aceea, publicul o cunoaşte ca pe Alexandra Violin şi, oricât de clişeic ar suna, când îi auzi numele, chiar nu mai e nevoie de nicio altă prezentare, pentru că numele ei de scenă este în sine o carte de vizită.
Primele acorduri la vioară le-a făcut cu ochii în lacrimi, îşi aminteşte şi acum. Mama ei, profesoară de fizică, era prietenă cu cel care avea să devină primul ei profesor de vioară. A vrut să facă o încercare, să vadă dacă Alexandra, la cei şapte ani de atunci, are aplecare către acest instrument.
„Mi se părea că mă forţează, aşa că am început să plâng, dar am continuat să încerc să cânt. Deşi am plâns continuu, concluzia a fost că am ureche muzicală“, spune Alexandra, amuzată acum.
Zece ani mai târziu, în clasa a XI-a, pe vremea când urma cursurile Colegiului Naţional de Muzică George Enescu din Bucureşti, a început să cânte în trupa Amadeus, un cvartet instrumental format iniţial din patru fete care cântau la vioară, violoncel şi pian.
Alexandra acumulase deja experienţă cântând în orchestre şi în alte cvartete, aşa că Amadeus a fost pentru ea doar o nouă provocare. De treisprezece ani. În 2014, a plecat din Amadeus şi a căutat să se reinventeze singură. „Am ocazia să cânt la evenimente inedite, cum este Dinner in the sky (eveniment la care musafirii sunt invitaţi să ia cina la 50 de metri înălţime - n. red.) sau Dîner en Blanc, a cărui primă ediţie a avut loc anul acesta. Au participat 500 de oameni, toţi îmbrăcaţi în alb, iar eu am deschis evenimentul“, povesteşte Alexandra Gromic.
Imaculat ca vestimentaţia participanţilor la Dîner en Blanc este şi stilul de lucru al Alexandrei, perfecţionistă fără limite, cu o atenţie milimetrică la fiecare detaliu.
De la hainele pe care le poartă şi pentru care primeşte sfaturi de la cele două stiliste ale ei - Arianna şi Giorgiana, până la grija pe care o acordă viorii sale.
Pe scenă, foloseşte doar vioara electrică, un instrument cu o siluetă perfectă, pe care a personalizat-o cu mai multe accesorii care
s-o facă şi mai sclipitoare decât melodiile cu care o înnobilează Alexandra. Nu este însă singura.
„Mai am acasă şi vioara pe care am învăţat să cânt, o păstrez pentru fiica mea, atunci când va creşte, dar şi vioara pe care am început s-o folosesc în timpul liceului, la care cânt mai rar acum.“
Arcuşul viorii pe care o ia în concerte este făcut din păr din coadă de cal, ceea ce îl face mai sensibil la atingere. Alexandra tresare ori de câte ori vede că cineva pune mâna pe arcuş, pentru că asta îi poate influenţa randamentul, iar vioara este un obiect de preţ pentru ea. Mai ales că o vioară bună poate ajunge chiar şi la 5.000 de euro.
De aceea, şi-a amenajat acasă un loc anume în care îşi ţine viorile, un loc căruia îi spune „colţul muzical“, cu o „vibraţie foarte bună“. Tot acolo şi studiază, însă are grijă ca fiica ei de zece luni, Victoria, să nu fie tentată să-şi încerce prea devreme veleităţile artistice. Fetiţa aşteaptă cuminte - sau nu - în culise la toate concertele mamei ei, indiferent că sunt în ţară sau în străinătate.
„Dintre locurile în care am fost, mi-a plăcut foarte mult în Singapore, cred că mă potrivesc cu clima de acolo. De asemenea, iubesc deşertul, iar în Egipt a fost foarte frumos, am cântat pe o platformă chiar lângă deşert“, îşi aminteşte Alexandra Gromic.
De altfel, orice propunere inedită este bine-venită pentru Alexandra, care spune că-şi doreşte mereu să facă ceva nou. Numeroasele cereri în căsătorie la care a fost martoră, pentru că le-a asigurat coloana sonoră, au fost doar începutul pentru violonistă. Aşa că a acompaniat opt cununii civile desfăşurate pe platforma Dinner în the sky, fiecare cu emoţiile ei la pachet.
„Am plâns de multe ori în timp ce am cântat. Nu e nevoie de mulţi oameni, pot fi şi cinci persoane care să te facă să te emoţionezi. Mi s-au întâmplat multe lucruri frumoase până acum şi sunt sigură că voi ajunge să cânt pe scene mari ale lumii.“
Unul dintre visurile ei este să cânte cu orchestra compozitorului şi pianistului grec Yanni, care o impresionează de fiecare dată.
Până atunci, nu duce lipsă de provocări. La începutul lunii noiembrie, Alexandra a plecat în Franţa, unde a participat la un festival de circ, timp de zece zile, susţinând spectacole împreună cu un cuplu de acrobaţi ai Circului Globus, Adelina şi Bogdan Boldojar. Concret, a asigurat muzica live cât timp cei doi au şi-au făcut spectacolul în aer.
„În următorul proiect, mă voi implica şi eu, ca să pot face acrobaţii în timp ce cânt. Sunt o fire sportivă, am şi certificat de instructor de aerobic şi am predat ceva timp.“
Cum lecţiile de aerobic sunt mai greu de susţinut de când fiica sa Victoria a venit în viaţa Alexandrei, violonista şi-a găsit un alt refugiu - îi place să coasă haine şi tot felul de obiecte decorative, iar acasă la ea se găsesc trei maşini de cusut, care se alătură colecţiei celor trei viori, reiterând ideea cifrei trei ca simbol al perfecţiunii.