Style

Cum a ajuns o tânără care a studiat comunicare politică şi a făcut consultanţă de employer branding pentru companii tech să dezvolte un brand românesc de pantofi ce a ajuns pe scena premiilor Emmy din SUA?

09 iun 2024 171 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Parcursul Georgianei Ghiciuc este unul atipic, după cum recunoaşte şi ea. A studiat comunicare politică, a deţinut o mică tipografie, apoi o agenţie de marketing digital, iar ulterior a decis să schimbe macazul şi să facă total altceva - consultanţă de employer branding pentru firmele de tech. Iar cel mai recent proiect al său - MAD Shoes - o aduce faţă în faţă cu moda, un domeniu care o pasionează dintotdeauna.

„Povestea brandului MAD Shoes e una destul de simplă. După 12 ani de antreprenoriat în servicii (marketing digital şi consultanţă în HR), am hotărât să dau curs pasiunii de-o viaţă şi să pornesc un business cu pantofi“, spune ea.

Afirmă că iubeşte pantofii încă de când era foarte mică, moment în care o admira pe mama sa în rarele ocazii în care încălţa tocurile înalte Guban.

„Şi o certam de fiecare dată când alegea pantofi comozi în detrimentul tocurilor.“ Astăzi însă, recunoaşte că o înţelege perfect, tocurile de 10 cm fiind pe cât de elegante, pe atât de provocatoare.

Cum a ajuns însă de la a fi o iubitoare de pantofi la o creatoare de astfel de piese?

„Port cu drag multe branduri locale şi internaţionale de pantofi, dar la întrebarea destul de recentă «ce aş face dacă nu aş mai fi consultant?», răspunsul a fost foarte simplu – propriul meu brand de încălţăminte.“

A început în luna octombrie a anului trecut, iar de atunci experimentează cu diverse accesorii şi culori de satin. În paralel, activează în continuare în consultanţă pentru că, spune ea, iubeşte lucrul cu oamenii şi dezvoltarea organizaţiilor puţin câte puţin.

„Sunt antreprenor încă din 2012, după ce am terminat un doctorat în comunicare politică la Universitatea Cuza din Iaşi, unde am şi fost asistent universitar circa patru ani. Am început (călătoria în antreprenoriat – n. red.) cu o tipografie mică.“

În cadrul acesteia, Georgiana perso-naliza sacoşe de hârtie. A continuat cu o agenţie de marketing digital specializată pe conţinut în limba engleză. Iar din 2018, de când s-a mutat în Berlin, e consul-tant în employer branding, cultură organizaţională şi learning & development, preponderent pentru companii din tech.

„Profilul meu probabil că e ceva mai atipic în peisajul local. Nu vin din corporaţie, ci din consultanţă şi antreprenoriat. Am însă un background academic excepţional.“

Georgiana Ghiciuc a terminat Comunicare şi Relaţii Publice în 2008 la Facultatea de filosofie a UAIC Iaşi, ca şefă de promoţie, după care a făcut un masterat în lobby european la Institutul Catolic din Paris şi apoi a finalizat şi doctoratul.

„Pe timpul facultăţii am călătorit destul de mult, ca bursieră, în Germania, Franţa şi Belgia.“ Iar toate acestea, dar şi multe altele, şi-au pus amprenta asupra ei şi asupra a ceea ce este astăzi MAD Shoes.

„Mi-am propus, încă de când am pornit la drum, să fac ceva mai MAD (nebunesc – trad.), mai altfel. Modelul de business e relativ simplu – am plecat de la a crea un stiletto fucsia din satin, corect realizat, care să nu coste chiar 1.000 de euro, iar pe baza lui am clădit o oarecare varietate la nivel de accesorii.“

Mai departe, doreşte să comercializeze acelaşi calapod de pantof, acelaşi model decupat de stiletto, în varii culori şi cu accesorii diverse. Simplitatea aceasta la nivel de modele face lucrurile mai simple în producţie, spune ea.

„Am făcut mai multe iteraţii până am obţinut acest stiletto perfect, uşor purtabil în pofida celor 10 centimetri (înălţimea tocului – n.red.), iar cu el ne «jucăm» la nivel de culori şi accesorii.“

A cochetat şi cu pielea întoarsă, dar satinul rămâne marea ei dragoste. Îl consideră a fi un material mult mai versatil şi mai elegant, deşi puţin folosit în peisajul autohton. 

Pentru accesorii, colaborează cu artişti care prelucrează sticla, porţelanul şi, foarte curând, chiar şi metalul.

„Pantofii noştri sunt mici mostre de artă, mult mai accesibile decât o sculptură sau o pictură.“

Portofoliul MAD Shoes cuprinde mai multe modele de stiletto decupat şi doar câteva de sandale.

„Ne propunem să venim cu cel puţin 10-12 modele de pantofi noi în fiecare an.“

Totuşi va fi o variaţie pe aceeaşi temă, cu tocuri mai mari sau mai mici (variantele de 4 şi, respectiv, 7 cm urmează să apară), cu accesorii mai evidente sau mai discrete.

Georgiana nu îşi doreşte însă o dezvoltare dincolo de zona de încălţăminte, cum ar fi genţile, spre exemplu.

„Dacă am învăţat ceva din zona tech, e că specializarea e cel mai bun lucru pe care îl poţi face cu un produs. Păstrăm standardul de stiletto din satin, căruia îi modi-ficăm culoarea şi accesoriile.“

Satinul rămâne materialul de bază, deşi e mai pretenţios decât pielea sau lacul, afirmă ea. Are o eleganţă aparte şi poate scoate din anonimat o ţinută de birou, dar poate şi potenţa una de seară foarte elegantă.

„Provocarea e mai mult la nivelul accesoriilor. Publicul român nu e nici obişnuit să poarte «cercei» (după cum spune colaboratoarea noastră Diana Cojocaru – designer de bijuterii) pe pantofi şi nici să plătească mai multe sute de euro pentru asta.“

E adevărat, adaugă ea, că un pantof cu porţelan e mai sensibil, dar, asemenea unei genţi de lux, poate fi tratat cu grijă şi atunci va rezista multor purtări. Pe de altă parte, pantofi cu accesorii din porţelan sau sticlă chiar nu mai are altcineva, afirmă fondatoarea MAD Shoes.

„Clienta noastră poate fi femeia căreia îi place să fie la modă, fără să fie neapărat o fashionistă. Poate lucra într-o corporaţie, la fel de bine ca şi într-o agenţie de marketing în România sau în Germania, la Berlin.“

Este o persoană căreia îi plac pantofii care ies în evidenţă, pe care îi poartă ca accesorii la ţinute uni, minimaliste.

„Îşi permite să îşi cumpere piese de designer, dar preferă să aleagă branduri sustenabile, care lucrează cu colecţii limitate, deoarece are principii puternice în ceea ce priveşte responsabilitatea mărcilor de modă. Şi, mai presus de toate, îi place arta, de aceea apreciază atât accesoriile create de artişti contemporani, cât şi pantoful nostru într-o culoare şi dintr-un material neconvenţio-nal.“

Unul dintre cele mai importante momente pentru brandul autohton a fost cel când Bianca Boieroiu, câştigătoarea premiului pentru make-up contemporan la Emmy în 2024, a purtat pantofii olive cu inimă aurie la ceremonia de decernare a premiilor, în Los Angeles.

Pantofii MAD Shoes sunt reali-zaţi în Bucureşti, conform cu designul pe care îl elaborează fondatoarea. La finalul procesului de producţie, le sunt aplicate accesoriile trimise de artişti. „Iar apoi piesele sunt expediate către noi. Cred că e extrem de provocator şi chiar riscant să încerci să cunoşti şi partea de producţie de pantofi de la un cap la altul.“

Aşa că Georgiana a hotărât să lucreze cu profesionişti, care reali-zează deja pantofi (manual) de mai bine de un deceniu.

„Şi, împreună cu ei, dezvoltăm conceptele pe care eu le imaginez. E important de menţionat că pantofii noştri sunt disponibili doar în colecţii-capsulă.“

În acest moment, spune antreprenoarea, nu pot fi create mai mult de 40-50 de perechi pe lună.

„Aşa că ne jucăm la nivel de accesorii şi culori ale materialelor folosite, astfel încât, dintre cele 50 de perechi, doar câteva să se asemene între ele.“

Piesele pot fi comandate online, din magazinul propriu al mărcii. Fiind realizate manual şi având accesorii semnate de artişti, încălţările au preţuri peste medie.

„Dacă adăugăm (în structura de cost – n. red.) ambalajul, costurile de salarizare şi marketingul, preţul de câteva sute de euro devine un minim. Este, cu siguranţă, un preţ inabordabil pentru multă lume, însă e înţeles şi apreciat de acele femei care caută un pantof de calitate, în serie limitată.“

Când vine vorba de viitorul apropiat, Georgiana Ghiciuc spune că încearcă să găsească poziţia potrivită din punct de vedere geografic – pe piaţa locală şi cea internaţională. În acelaşi timp, lucrează la o direcţie de marketing mai evidentă.

„De îndată ce avem bătut în cuie acel «unique value proposition», cel mai probabil vom mări lanţul de distribuţie online şi – de ce nu – vom deschide chiar un showroom în Bucureşti“, conchide ea.