La venerabila vârstă de 60 de ani pe care îi împlineşte în 2024, ROM, brandul-iconic din portofoliul producătorului de ciocolată Kandia, pregăteşte nu una, ci mai multe surprize pentru cei care sunt deja fanii produsului, dar şi pentru cei care ar putea deveni consumatori. Senzaţiile tari, româneşti, aşa cum le cunoaştem deja de atâtea decenii, se pregătesc aşadar de noi transformări, completând inovaţiile cu care ne-am întâlnit deja la rafturi. Aşa că Stay tuned pentru noi surprize dulci!
După Afaceri Premium: Cum a început anul 2024 pentru Kandia Dulce? Care au fost provocările şi oportunităţile începutului de an?
Kandia: Anul 2024 este marcat în mod profund şi evident negativ de haosul şi inechitatea produsă de cele 53 de măsuri de majorări de taxe şi implementarea de taxe noi care afectează în mod special industria alimentară şi categoria de dulciuri. Într-un mediu cu o inflaţie galopantă a materiilor prime obţi-nute din cacao, cota de TVA aplicată majorităţii dulciurilor a crescut brusc de la 9% la 19%, producând un nou val de inflaţie pentru care nu era nimeni pregătit. În mod inexplicabil, unele categorii de dulciuri sunt totuşi exceptate de la implementare.
În acest mediu volatil incert, noi am rămas permanent alături de consumatorii români, aşa cum o facem cu succes de peste 134 de ani şi încercăm să atenuăm efectele acestor măsuri fiscale care duc preţurile dulciurilor într-o zonă prohibitivă.
Atuul nostru este că sutem pionieri în producţia de ciocolată pe teritoriul României şi din 1890 am fost şi am rămas mereu alături de consumatorii români. Brandurile noastre ROM, Măgura, Kandia, Făgăraş, Sugus, Papi sunt produse de români pentru români şi continuă să-şi consolideze poziţia în piaţă şi să câştige cotă de piaţă.
Per total, avem o scădere de volume în primul trimestru din 2024, dar brandurile ROM, Măgura şi Kandia, care sunt motoarele afacerii noastre, sunt pe creştere atât în volume, cât şi în valoare. Creşterea vine în special din categoria tabletelor de ciocolată, unde suntem la +37% în volum şi +55% în valoare după trimestrul 1.
Ce proiecte noi aţi conturat pentru 2024?
Avem multe proiecte de extensie a portofoliului şi investiţii CAPEX de circa 2 milioane de euro atât în capabilităţi noi de producţie, cât şi în eficienţă energetică. Anul acesta, Măgura împlineşte 45 ani şi am lansat un produs şi o campanie aniversară de promovare care este în derulare, iar în toamnă, cel mai iconic brand românesc, ROM, va sărbători alături de toţi românii 60 ani! Vom continua toate parteneriatele de succes cu festivaluri de muzică, evenimente sportive, platforme de educaţie sau produse destinate tinerilor şi vom încerca să fim pe buzele tuturor prin campanii masive de sampling. Campania „Ghiceşte aroma” cu arome-surpriză de tablete ROM este în derulare şi am lansat de curând bezele Sugus, prăjiturele Măgura cu blat roşu, biscuiţii Verita pentru cafeluţa de dimineaţă, gama de prăjiturele delicioase Papi pentru cei mici, viermişori acrişori de jeleu Sugus şi avem multe noutăţi pentru tot restul anului.
Cum a evoluat businessul în 2023? Dar piaţa ciocolatei în general?
Am avut un an bun, în care am continuat să creştem în ciuda unei evoluţii în stagnare a consumului de ciocolată din România în 2023. Anul trecut am vândut peste 8.500 de tone de produse, +3% faţă de anul precedent, iar cifra de afaceri a crescut la 224 de milioane de lei. Sub presiunea inflaţiei, consumul de ciocolată a început să scadă în semestrul al doilea al anului trecut, dar valoarea este în creştere tocmai din cauza preţurilor în creştere din ultimii ani.
Există inovaţii în lumea ciocolatei pe care încercaţi să le introduceţi în portofoliul dumneavoastră? Despre ce este vorba?
Lumea ciocolatei este prin definiţie o lume a inovaţiei continue. Am introdus de curând batoane de ciocolată proteice ROM şi tabletele cu arome-surpriză ROM. Inovăm continuu portofoliul cu arome şi coloranţi naturali sau prin introducerea sucurilor naturale de fructe în produsele noastre. Majoritarea noutăţilor pe care le aduce Măgura, prăjiturica prăjituricilor, sunt unice pe piaţa din România, ultimele lansate fiind Măgura cu Mascarpone şi Rodie sau Măgura BubbleGum.
Care este brandul-vedetă în portofoliul Kandia Dulce? Cum a evoluat el?
ROM este cu siguranţă cel mai iubit, respectat şi dorit brand dulce românesc. Este singurul brand care poartă cu mândrie culorile României în toată lumea, din 1964. În 2023, ROM a avut o evoluţie foarte bună, cu +6% în volume vândute şi +19% în cifra de afaceri.
ROM a reuşit de asemenea performanţa de a crea asocieri şi parteneriate memorabile pentru un brand cu tradiţie cum este ROM. Anul 2023 a marcat al doilea an de parteneriat cu Nostalgia Retro Disco Future, un festival care îşi propune să unească generaţiile sub un concept de festival de muzică relevant pentru toate segmentele de vârstă, a implementat un parteneriat memorabil cu McDonald’s prin lansarea celor două sortimente de îngheţată McFlurry ROM, care au răcorit sezonul estival al anului trecut. A marcat intrarea într-un segment de batoane cu proteine şi conţinut redus de zaharuri, adresând în această modalitate preocuparea tot mai prezentă a oamenilor de a consuma produse cât mai sănătoase şi cu beneficii funcţionale pentru organism, bucurându-se în acelaşi timp de gustul batoanelor de ciocolată ROM.
Care este secretul succesului pentru acest brand?
Consistenţa şi autenticitatea sunt cele ce i-au oferit stabilitate în timp. ROM şi-a păstrat autenticitatea şi valorile nu doar la nivel vizual prin tricolorul de pe ambalaj, ci şi la nivel de produs, fiind combinaţia de cremă cu aromă intensă de rom învelită în ciocolată amăruie, oferind consumatorilor senzaţii tari încă de la prima experienţă cu produsul. Experienţa de gust, personalitatea brandului şi emoţia puternică pe care o generează sunt atât de specifice românilor încât l-au făcut imposibil de reprodus până la acest moment de către alţi jucători din piaţă.
ROM este despre români şi România, este ca „prima iubire ce nu se uită niciodată“, cu reţeta sa nesofisticată, care nu promite mai mult decât oferă: senzaţii tari româneşti! Unicitatea sa venită din caracterul pur românesc, care îi este propriu şi de necopiat, îl face să fie şi mai puternic de la an la an.
Cine este consumatorul tipic de ROM? Care este profilul său? Cum l-aţi putea caracteriza?
Ne place să ne raportăm la consumatorii ROM mai mult decât la nivel demografic, aşadar, vorbim despre consumatorul nostalgic după gustul copilăriei, consumatorul dornic de senzaţii tari, care apreciază un gust intens de rom, un consumator implicat în aspecte sociale, care ştie să înţeleagă ironia făcută cu fineţe. Nu în cele din urmă, este un consumator mândru că este român.
Ce pregătiţi mai departe pentru consolidarea acestui brand pe piaţa locală? Putem vedea la raft ROM with a twist?
Pregătim multe noutăţi pentru ROM în următoarea perioadă. Primul ROM with a twist a fost deja introdus la raft la începutul acestui an prin lansarea a două tablete cu aromă-surpriză „Ghiceşte aroma“, concretizată într-o campanie de tip provocare adresată noilor generaţii, dornice de a descoperi gusturi noi. Este o altă modalitate de a oferi Senzaţii Tari, într-o formă inedită, croită pe aşteptările tinerilor.
Pregătim o mare sărbătoare, pe măsura celor 60 de ani pe care ROM îi împlineşte în acest an, şi multe noutăţi surprinzătoare în materie de produse noi şi parteneriate pe care urmează să le dezvăluim, care îi vor asigura relevanţa şi contemporaneitatea atât în rândul consumatorilor fideli, cât şi în potenţialul de recrutare de consumatori noi.