Gastronomie

Cum încearcă o serie de antreprenori locali să dezvolte piaţa locală de vin prin abonamente lunare şi platforme cu scop nu doar de vânzare, ci şi de educare a consumatorilor?

03 aug 2021 231 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

România este unul dintre cei mai mari producători europeni de vin, însă potenţialul de dezvoltare şi de premiumizare al industriei e uriaş. Similar, românii sunt mari consumatori de vin, conform statisticilor, însă nu sunt la fel de buni cunoscători. În acest context, două afaceri antreprenoriale româneşti - Despre Vin şi Dor de Vin - au apărut recent în peisajul local pentru a crea o punte de legătură între cele două lumi - cea a iubitorilor şi cea a producătorilor licorilor lui Bacchus.

Un abonament lunar pentru vinuri româneşti sau o platformă cu scop nu doar de vânzare, ci şi de educare a pieţei sunt cele două modele de business lansate pe piaţa locală. Într-o măsură asemănătoare, dar în alta diferite, cele două poveşti doresc acelaşi lucru: dezvoltarea pieţei locale de profil, nu doar în cifre, ci şi în profunzimea relaţiilor create între actorii implicaţi.

Proiectul Dor de Vin a fost lansat de fondatorii restaurantului Anika, somelierul Andrei Popa şi chef Alexandru Dumitru. Conceptul are la bază o idee la care Andrei lucra de mai mult timp, iar modelul a fost testat iniţial în perioada aprilie-mai 2020, la începutul pandemiei, când fondatorii au închis uşile restaurantului din cauza carantinei.

„Criza, care ne-a prins la doar 10 zile de la deschiderea restaurantului, şi astfel ne-a făcut să căutăm soluţii rapide pentru a putea ţine afacerea pe linia de plutire, mai ales pe partea financiară. Fiind un business abia deschis, cu investiţii făcute şi o echipă construită cu meticulozitate, nu mai era doar despre noi“, spune Alexandru, chef şi fondator al restaurantului Anika şi partener Dor de Vin.

Astfel, în aprilie 2020 antreprenorii au creat un pachet pe care l-au numit Dor De Vin de la Anika. El cuprindea o selecţie de vinuri româneşti şi venea cu promisiunea unei experienţe gastronomice complete, acasă la „oaspete“. În pachet erau incluse fişe pentru note de degustare şi o reţetă creată de Alexandru Dumitru - asociată cu un vin din selecţie -, pe care fiecare o putea găti uşor, acasă.

„La început, pachetul de vin a fost comandat pentru a fi oferit cadou persoanelor dragi în acea perioadă a separării teribile. Dar, foarte rapid, am descoperit că tot mai mulţi comandau cutiile Dor de Vin pentru ei înşişi, pentru a descoperi şi degusta vinuri noi româneşti. Mulţi au început să mă contacteze pentru alte recomandări sau pentru selecţii speciale. Din acel moment, am ştiut că Dor de Vin trebuie să îşi continue viaţa“, spune Andrei Popa.

După mai puţin de un an, în martie 2021, cei doi asociaţi au lansat noul concept de abonament, prima cutie fiind livrată pe 25 martie. Dor de Vin propune două tipuri de abonament: Standard la 250 de lei şi Premium la 530 de lei.

„Cu abonamentul Standard, clienţii vor primi cele mai bune vinuri româneşti pe care merită să le descopere, vor savura licori premiate ale cramelor cu tradiţie şi vor descoperi etichete de la crame mici, mai puţin cunoscute“, adaugă Andrei. Abonamentul Premium va face colecţionarea vinului foarte uşoară pentru cunoscători. În cutia lunară vor fi incluse etichete premium, ediţii limitate păstrate în rezerva cramelor şi noutăţi încă nelansate pe piaţă. Abonamentul lunar poate fi achiziţionat online, fiind unul recurent. Astfel, în ultima săptămână a fiecărei luni abonaţii primesc o cutie cu vinuri (de obicei patru sticle), cu povestea lor, note de degustare, ponturi date de somelier şi reţeta unui preparat, creată de un chef, în asociere cu una dintre licorile din selecţie. Vinurile sunt selectate de Andrei în calitate de somelier şi curator al acestei experienţe şi nu se vor repeta cel puţin un an. Dar, la cât de ofertante sunt vinurile plămădite pe meleagurile noastre, el spune că s-ar putea să nu repete acelaşi vin niciodată.

Despre Vin este un alt proiect dedicat acestui domeniu, lansat tot în perioada pandemiei de COVID-19 de către Marina Samoilă, wine expert, şi Alex Dona, om de comunicare. Ei sunt parteneri şi în business, dar şi în viaţa privată.

„În anul de dinaintea pandemiei am decis să pornim propriile proiecte în industria vinului. Călătorind mult la crame pentru proiectele ce urma a fi lansate în 2020 am realizat cât de dificil e să mergi în realitate în vizită la majoritatea dintre ele, fie din cauza lipsei facilităţilor de cazare, fie din cauza condiţiilor fiecărui loc“, povestesc cei doi.

Astfel, au decis să transpună aceste vizite în mediul digital, pentru ca pasionaţii de vin să beneficieze de experienţa de degustare din confortul şi siguranţa propriei case.

„Din păcate, tot în 2020 s-a «lansat» şi pandemia, obligând proiectele principale să intre pe hold, dar favorizând Desprevin.ro, care s-a potrivit mănuşă situaţiei.“

Modelul de lucru presupune că în fiecare săptămână homepage-ul site-ului este dedicat unei alte crame. Acolo oamenii găsesc interviuri, poveşti despre cramă, materiale despre vinuri şi istoria locului.

„Găsesc tot ce pot primi când merg într-o vizită la o cramă. Bineînţeles, pe home-page se găsesc şi selecţii făcute de Marina, structurate în pachete de degustare de câte trei sau patru sticle“, spune Alex Dona.

Unul dintre diferenţiatorii businessului sunt jocurile de degustare care însoţesc orice sticlă pleacă de la ei spre client. Comanda se dă pe site, ca la orice comerciant online, iar livrările durează de obicei 24 de ore în Bucureşti şi 48 de ore în restul ţării. „Costul este variabil întrucât pe site avem sticle de la 15 lei la peste 250 de lei.“ Valoarea coşului mediu de cumpărături a fost însă între 250 şi 300 de lei.

Deşi au avut proiecte de listare cu vinuri americane, sud-africane şi franţuzeşti, momentan sunt listate doar etichete româneşti. „Urmează să le reintroducem pe toate cât mai curând posibil.“

Asociaţii Despre Vin spun că momentan au circa 1.000 de clienţi, dar businessul creşte de la lună la lună. Iar planurile de dezvoltare nu se opresc aici, ele vizând atât listarea de noi crame, cât şi lansarea de noi produse.

„Pentru a da din casă, deja săptămânile sunt aproape complet alocate până în luna iulie când ne propunem o mică pauză din listări noi.“

În ceea ce priveşte modelul de business, acesta este mixt, mai exact sunt oameni care aleg un abonament, dar şi clienţi care preferă să comande punctual. Cel mai popular abonament este cel VIP, prin intermediul acestuia clienţii cumpără un loc în clubul Desprevin.ro. Către aceştia, împreună cu cramele partenere, au fost trimise sticle cu noi sortimente înainte de lansarea lor oficială, dar şi vinuri mai puţin cunoscute. Printre cramele implicate în proiect se numără Alira, Gîrboiu şi Rasova, platforma comercializând preponderent vinuri care nu se regăsesc în retail.

Cine este clientul Despre Vin? „Pasionatul de vin, indiferent de gradul său de înţelegere a produsului, cel care vrea să experimenteze şi să descopere sau să îşi reconfirme cunoştinţele.“

Similar, proiectul Dor de Vin a apărut din dorinţa de a aduce vinurile româneşti în faţa şi paharele a cât mai multe persoane.

„Chiar dacă industria viniviticolă are o cotă mare în economia ţării şi este abia la începutul potenţialului său, în România nu există un program la nivel de ţară care să ajute atât micii, cât şi marii producători“, spune Andrei Popa.

Pe de altă parte şi publicul din România nu are o cultură a vinului bine stabilită, iar produsele locale doar de câţiva ani au început să câştige teren în preferinţele consumatorilor. De aceea, Dor de Vin va avea în portofoliu vinuri româneşti şi din Republica Moldova, atât de la crame cu istorie, cât şi de la cele din noul val.

De exemplu, atât în cutia Premium, cât şi în cea Standard a lunii martie a fost inclus în avanpremieră Prince Matei 2013, de la Domeniile Prince Matei, cu noua lui etichetă. Lansarea oficială a vinului după rebranding a avut loc abia la două săptămâni de la primirea cutiei de către abonaţi.

„Abonaţii cutiei Premium deţin acum şi un vin colecţionabil, din care crama mai are în rezervă doar 15 sticle şi care are un potenţial mare de învechire. Este vorba de Got Merlot din 2017 de la crama Dagon Clan Wines, un vin îmbuteliat în doar 362 de sticle.“

Pentru luna aprilie în cutia abonamentului standad se va găsi un vin în ediţie limitată, care nu va fi scos pe piaţă, ci va rămâne în rezerva cramei doar pentru cunoscători şi prieteni.

„Pe lângă aceste licori cu factor de «exclusivism», în fiecare cutie sunt atent selecţionate vinuri foarte bune, care, de obicei, nu pot fi găsite într-un supermarket, ci doar în magazine fizice şi online de specialitate, în restaurante şi wine baruri.“

Exclusiv pentru comunitatea de abonaţi, Andrei şi Alexandru pregătesc şi o serie de evenimente, atât online, cât şi offline (când va fi posibil). În mediul online se vor organiza degustări, webinarii educaţionale, interviuri cu invitaţi din lumea vinului, prezentări ale cramelor, lansări sau licitaţii de vinuri rare. „Iar când vom putea din nou să ne strângem laolaltă, la un pahar de vin, multe dintre aceste evenimente se vor muta offline.“ Mai mult, vor urma cine food and wine pairing şi evenimente gastronomice în destinaţii deosebite din România.

Clientul Dor de Vin este gurmand şi vrea să experimenteze, este pasionat de vin şi vrea să descopere licori noi, este cunoscător în devenire şi vrea să deguste cât mai mult, dezvoltându-şi paleta şi cunoştinţele, ghidat de un somelier, sau este colecţionar care caută să îşi construiască o librărie de vinuri româneşti.

„Nu în ultimul rând, clienţi sunt expaţii care vor să cunoască ţara şi prin prisma vinului. Din punctul de vedere al numărului de abonaţi, ne dorim să ajungem la un total de 400 pe cele două abonamente pe care le avem acum“, spun reprezentanţii Dor de Vin.

Pentru Alexandru Dumitru, proiectele născute sub umbrela Anika şi Dor de Vin sunt primele încercări antreprenoriale. Pe lângă restaurantul Anika, în pandemie a fost deschis şi Anika Fried Chicken, un concept de comfort food pentru servire rapidă, take-away şi livrare. Andrei Popa, pe de altă parte, este în antreprenoriat din 2010, când a lansat alături de soţia sa platforma de reduceri e-redus, despre care el spune că a fost al doilea website de acest gen din România. Afacerea a fost vândută către un concurent, iar în 2013 cei doi soţi intră în HoReCa cu bradul fast-food City Kebab. Lipsa de experienţă din acest domeniu i-a făcut să renunţe la proiect în scurt timp, dar au lansat apoi alte proiecte în industria de restaurante.

Şi pentru Marina Samoilă Despre Vin e primul său pariu antreprenorial, pe când Alex Dona are experienţă pe cont propriu, primele proiecte fiind pornite în 1996 în zona de construcţii şi imobiliare. „Apoi m-am decis să merg spre corporaţii, pentru a învăţa cum o fac «ăia mari», iar din 2012 am revenit în antreprenoriat în marketing şi comunicare.“

În viitor, pariul e tot pe domeniul vinului, fiind pe listă o platformă pentru consumatorul mass market care să se bazeze pe volume, integrând experienţa premium, dar şi lansarea de vinuri proprii. Mai mult decât atât, când condiţiile vor permite, va fi inaugurat şi un winebar.

„Planuri sunt multe, dar încercăm să ne adaptăm cât de bine putem condiţiilor în care ne desfăşurăm activitatea. Misiunea rămâne aceea de a celebra vinul prin înţelegerea lui şi prin educarea consumatorilor.“