Gastronomie

Care este povestea Fragilistic, mixul perfect între cafea şi carte? Doi fraţi din Târgovişte au dus curiozitatea cu privire la cafeaua proaspăt prăjită la rang de business

29 aug 2024 279 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

„Supercalifragilistic“ este un termen făcut celebru de Mary Poppins în aventurile sale, aluzie la o lume a visării şi a visurilor care devin realitate. Tot un vis transformat în realitate este şi ceea ce au făcut Marius şi Tiberiu Niţă, doi fraţi din Târgovişte care au deschis un local menit să împace şi gustul pentru cafea, şi pasiunea pentru lectură. Fragilistic pe numele lui.

„Totul a început acum opt ani, în perioada 11-12 mai 2016, cu două zile de curs organizat de Mihai Panfil de la Origo (pionier pe piaţa cafelei de specialitate din România – n. red.), respectiv Introduction to Coffee şi Barista Skills Foundation“, povesteşte Tiberiu Niţă.

Ceea ce la început a fost doar o curiozitate cu privire la cafeaua proaspăt prăjită s-a dovedit a fi descoperirea unei lumi complet noi, lumea cafelei de specialitate, şi s-a transformat într-o pasiune care s-a materializat în proiectul Fragilistic Coffee Shop, mai exact un coffee corner în librăria Fragilistic din Târgovişte. Un an mai târziu, pe data de 21 august 2017, se servea prima cafea de specialitate la Fragilistic.

Marius şi Tiberiu sunt acţionari majoritari şi în cadrul librăriei, şi în businessul responsabil de cafea. Librăria a trecut în 2014 printr-un proces rebranding şi de atunci operează sub brandul actual, Fragilistic.

„A fost un proces de învăţare continuă, care a presupus testarea de diverse echipamente până am ajuns să deţinem unele dintre cele mai performante echipamente pentru prepararea cafelei, reamenajări ale spaţiilor interioare, şcolarizări.“

La început, activitatea nu era profitabilă, iar ulterior a venit pandemia, care a pus şi mai multă presiune, generând pierderi operaţionale suplimentare. Ca un bilanţ al investiţiei, cei doi fraţi estimează astăzi că au ajuns undeva la 100.000 de euro.

„Gândul iniţial a fost să oferim clienţilor obişnuiţi ai librăriei posibilitatea să savureze un ceai sau o cafea în timp ce răsfoiau o carte. Acest gând a stat şi la baza reamenajării spaţiului interior, care a avut loc odată cu procesul de rebranding al librariei.“

Toate acestea se întâmplau şi înainte de implementarea proiectului Fragilistic Coffee Shop, însă nu aveau legătură cu cafeaua de specialitate. Băuturile erau preparate cu un aparat automat de cafea, iar cafeaua folosită era una din portofoliul unui cunoscut brand comercial.

„Odată ce am descoperit specialty coffee (cafeaua de specialitate – trad.), ne-am dorit să aducem produsul aproape de publicul librăriei, un public educat, pe care ne-am gândit că l-ar cuceri aşa cum ne-a cucerit şi pe noi. Timpul şi aprecierea primită ne-au validat aceste intuiţii iniţiale.“

Şi ei s-au perfecţionat în timp cu privire la cafeaua de specialitate, astfel că, de pildă, în primăvara 2024, unul dintre membrii echipei din librăria-cafenea, Albert Sandu, s-a clasat pe locul al doilea la Campionatul Naţional de Latte Art, care a avut loc în cadrul Bucharest Coffee Festival în perioada 10-12 mai. Festivalul a fost organizat sub egida Specialty Coffee Association. La ediţiile din 2023 şi 2022, Albert Sandu se clasase pe locul al treilea.

De asemenea, în perioada 19-21 aprilie 2024 Fragilistic a fost prezentă cu un stand cu cafea şi cărţi la prima ediţie a CoffeEAST, eveniment organizat la Hala Laminor din Bucureşti.

Pentru Fragilistic, alegerea numelui a venit la capătul unui proces complex, coordonat de Raluca Gavrilescu, naming consultant. Premisa de la care au plecat a fost că este vorba despre o librărie „iscusită“, un brand apropiat de oameni, creat de oameni, un business implicat în comunitate, şcoli şi evenimente culturale.  În ceea ce priveşte identitatea vizuală, ceea ce este specific în cazul coffee shop-ului este simbolul ceştii, care a înlocuit simbolul cărţii.

„Amenajarea iniţială a librăriei este semnată de Vladimir Mândru de la Yellow Office Arhitecture şi a fost parte din procesul de rebranding şi de schimbare a identităţii vizuale. La integrarea coffee shop-ului în conceptul librăriei am colaborat cu arhitectul Vlad Petrescu.“

Acum, Marius şi Tiberiu Niţă îşi doresc un nou spaţiu în Târgovişte, mai generos, cu mai mult loc pentru iubitorii de cafea. Vor să păstreze şi specificul cultural, dar să adauge şi o componentă de mâncare. Deocamdată se află însă în căutarea spaţiului potrivit şi, în acelaşi timp, lucrează la rafinarea conceptului.

„Piaţa din România a cafenelelor de specialitate a avut, în ultimii ani, o evoluţie foarte accelerată, lucru susţinut şi de date. România a fost în 2023 printre cele mai importante ţări din Europa în ceea ce priveşte numărul de cafenele de specialitate, având printre cele mai alerte rate de creştere. Cel mai probabil acest ritm se va păstra şi în 2024, ţinând cont de interesul crescut al publicului faţă de acest segment.“

Tiberiu Niţă este însă de părere că doar cei cu adevărat pasionaţi rezistă în acest business, fiind nevoie de multă implicare. În plus, adaugă el, marjele nu sunt atât de mari ca în cazul cafenelelor tradiţionale.

„Având în vedere că piaţa este atât de aglomerată şi poţi, cel puţin în marile oraşe, să ai acces destul de uşor la o cafea de calitate, preparată corect, cred că în viitorul apropiat diferenţa o va face elementul de ospitalitate, felul în care vor fi trataţi oaspeţii, mai exact crearea unei «overall experience» (experienţă generală - trad.) care îi va face să revină.