În 2002 întreaga industrie auto a privit de pe margini cum Porsche lua decizia de a lansa un SUV. În 2009 nemţii au ridicat miza şi au venit cu un Cayenne diesel. Acum, la 15 ani de la prima generaţie, Porsche Cayenne a venit cu o noutate. Va miza pe soluţii mai verzi.
Porsche este una dintre cele mai spectaculoase mărci auto din lume, iar faptul că a fost şi este una dintre cele mai profitabile nu face decât să contribuie la prestigiul său. Însă, dacă celebrul 911 este modelul care defineşte brandul, Cayenne este cel care l-a revoluţionat. Dacă 911 i-a adus legenda, Cayenne este modelul care a dus legenda mai departe şi asfel constructorul a avut şi are ocazia de a proiecta unele dintre cele mai bune maşini sport de pe planetă.
Dacă modelul prezentat în 2002 avea la bază multe dintre componentele de pe VW Touareg, dar adaptate spiritului Porsche, acum, cea de-a treia generaţie promite să reflecte întocmai spiritul mărcii.
Noul Cayenne vine cu elemente preluate, dar de la „surorile“ sale, de la Macan, dar şi de la noua Panamera, înscriindu-se astfel în linia de design a mărcii. Desigur, nu pot trece neobservate farurile cu tehnologie LED alături de creşterea în dimensiuni, tocmai pentru ca automobilul să aibă o prezenţă şi mai impresionantă pe drum.
Cea mai nouă versiune Cayenne are ceva asemănări şi cu 911 şi vine cu elemente precum posibilitatea de a acţiona şi roţile spate într-un viraj, totul pentru o şi mai bună manevrabilitate pe drumurile publice sau pe circuit. Tracţiunea integrală adaptivă, inclusă în echiparea standard, sistemul Porsche 4D Chassis Control, suspensia pneumatică cu trei camere şi sistemul electronic de stabilizare Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), toate vin să completeze lista de “echipamente” care duc experienţa Cayenne la următorul nivel. Şi în plus, noul model este cu 65 kg mai uşor decât predecesorul său.
Fiecare Cayenne este echipat, în versiunea standard, cu lumini LED, iar sistemul Porsche Dynamic Light System (PDLS) poate fi comandat opţional, oferind o varietate de moduri de iluminare, precum la schimbarea direcţiei de mers (cornering light) şi un mod special pentru autostradă. Cine doreşte şi mai mult poate opta pentru LED matrix, cu sistemul PDLS Plus inclus, care împreună alcătuiesc unul dintre cele mai performante sisteme de iluminare disponibile în acest moment.
Pentru început, cea de-a treia generaţie a acestui model vine în două versiuni – prima – Cayenne, cu un motor supraalimentat de 3,0 litri şi şase cilindri, ce dezvoltă 340 CP şi un cuplu motor de 450 Nm, iar a doua este Cayenne S, echipată cu un motor V6 biturbo, de 2,9 litri, 440 CP, ce dezvoltă un cuplu de 550 Nm. Acesta din urmă poate accelera de la 0 la 100 km/h în 5,2 secunde şi rula cu cel mult 265 km/h.
Chiar şi pe teren accidentat, Cayenne promite performanţe mai bune, pornind de la noile sisteme destinate condusului în afara asfaltului. Patru alte moduri pregătesc SUV-ul pentru terenurile uşor accidentate, cu noroi, pietriş, nisip sau teren stâncos: Mud, Gravel, Sand şi Rocks. Sistemul de propulsie, şasiul şi diferenţialele blocabile pot fi selectate pentru a se adapta scenariului dorit. Pentru distribuţia de putere, Porsche utilizează sistemul de tracţiune integrală adaptivă pe toate modelele Cayenne. Sistemul inteligent şi complet variabil Porsche Traction Management (PTM) distribuie forţa de propulsie între cele două punţi.
Odată cu noua generaţie, Cayenne vine şi cu o premieră mondială - Porsche Surface Coated Brake cu strat de carbură de tungsten. Acest strat creşte valorile de frecare, în timp ce uzura şi praful de frână sunt reduse.
La interior revoluţia este reprezentată de Porsche Advanced Cockpit. În centrul noului concept de afişare şi control de la Porsche se află ecranul tactil full-HD, de 12,3 inchi, preluat de la cea mai recentă generaţie Porsche Communication Management (PCM), lansată anul trecut, odată cu noul Panamera. Porsche Connect Plus, inclus în echiparea standard, permite accesul la servicii online şi la internet.
Comenzile analogice de pe noua consolă centrală sunt concentrate pe principalele funcţii ale vehiculului. Alte butoane sunt integrate în suprafaţa lucioasă, similară cu ecranul unui smartphone, oferind un feedback acustic şi tactil special atunci când sunt activate.
În stilul Porsche, conducătorul auto are la dispoziţie un turometru analogic poziţionat central. Acesta este flancat de două ecrane full-HD de 7 inchi, care afişează toate celelalte date relevante de la volan, plus informaţii suplimentare ce pot fi selectate de pe volanul multifuncţional. Night Vision Assist, cu camera termică, este unul dintre cele mai importante sisteme de asistenţă, alături de Lane Change Assist, Lane Keeping Assist, recunoaşterea indicatoarelor rutiere, asistenţã pentru ambuteiajele din trafic, ParkAssist cu Surround View şi Porsche InnoDrive, ce include controlul adaptiv al vitezei de croazieră.
În acelaşi timp, noul PCM aduce un nou nivel de personalizare. Nu doar ecranul de pornire şi meniul principal pot fi adaptate la nevoile conducătorului auto. Conducătorul automobilului poate configura, de asemenea, până la şase profiluri individuale. Pe lângă un număr mare de setări de interior, un profil este utilizat la stocarea setărilor pentru lumini, programe de condus şi sisteme de asistenţă. În funcţie de echiparea maşinii, conducătorul auto poate aplica, de asemenea, propriile setări pentru noile sisteme de sunet Bose şi Burmester.
În plus, noul Cayenne poate rămâne permanent conectat online, dacă conducătorul auto doreşte acest lucru - serviciile extinse Connect Plus sunt disponibile prin intermediul cartelei SIM integrate, cu LTE. Încălzirea auxiliară, independentă de motor, de exemplu, poate fi programată de la distanţă, de pe smart-phone. În plus, aplicaţia Offroad Precision, special dezvoltată pentru Porsche Cayenne, este acum disponibilă şi în noul pachet standard. Aceasta permite documentarea în detaliu a curselor pe teren accidentat, ajutând conducătorul auto să îşi îmbunătăţească abilităţile la volan prin utilizarea înregistrărilor video.
Noul Cayenne este disponibil, în România, cu preţuri începând de la 65.350 euro (fără TVA), iar preţurile pentru Cayenne S pornesc de la 79.789 euro (fără TVA).