Auto

Cine este Cristianei Oprea, prima româncă pilot care a concurat în Campionatul Mondial de Raliuri FIA WRC? „La volanul pasiunii mele am învăţat să schimb lumea“

22 oct 2025 54 afişări de Ramona Cornea
Din aceeaşi categorie

O arhitectă care a desenat un altfel de traseu: de pe planşetă pe circuitele internaţionale. Aşa s-ar putea rezuma parcursul Cristianei Oprea, prima româncă pilot care a concurat în Campionatul Mondial de Raliuri FIA WRC. Motorsportul a fost pentru ea mai mult decât o pasiune. A fost o misiune – aceea de a dovedi că performanţa nu ţine cont de gen. Şi de a deschide drumul şi altor femei în sportul încă dominat de bărbaţi.

Cristiana Oprea, pilot de raliuri şi fondatoare a Femei în Motorsport, o platformă nonprofit care promovează femeile implicate în automobilismul şi motociclismul românesc, nu s-a visat din copilărie în lumea curselor. A ajuns aici mai degrabă dintr-o curiozitate personală – aceea de a înţelege ce înseamnă, cu adevărat, să controlezi o maşină.

În 2015, a trecut de la arhitectură la motorsport, cu certitudinea că la volan va putea „schimba lumea în bine“. Cristiana Oprea a fost prima româncă pilot care a concurat în Campionatul Mondial de Raliuri FIA WRC. În România, a fost ani la rând singura femeie pilot prezentă la startul Campionatului Naţional de Raliuri. Dar mai presus de aceste premiere, şi-a asumat un rol pe care cariera i l-a scos în cale: acela de a inspira şi a sprijini alte femei să îşi găsească locul în sportul dominat de bărbaţi.

„Totul a început din curiozitatea de a descoperi ce înseamnă să controlez cu adevărat o maşină.“ Cariera sa în motorsport a debutat dintr-o întâmplare: în timp ce studia la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu“, a acceptat un job ca PR la Federaţia Română de Automobilism Sportiv, deoarece era pasionată de maşini şi de comunicare.

„Nu avusesem niciun contact cu motorsportul, aşadar a trebuit să învăţ din mers ce înseamnă o competiţie auto şi care sunt diferenţele dintre disciplinele de automobilism“, a povestit ea.

A ajuns copilot alături de George Grigorescu, multiplu campion naţional, iar de la primul raliu şi-a dat seama că vrea să fie la volan.

„Am urmat un curs de pilotaj şi, la scurt timp după, am debutat la volan. În primii ani am fost singura femeie pilot la startul Campionatului Naţional de Raliuri, iar asta m-a motivat să îmi explorez mai departe pasiunea şi să înţeleg de ce este atât de slabă reprezentarea feminină.“ Odată cu apariţia primilor sponsori, şi-a dat seama că este posibilă o carieră de pilot profesionist şi a avut curajul să îşi urmeze intuiţia şi pasiunea pentru maşini.

Pasiunea s-a transformat treptat într-un proiect de viaţă. Motorsportul a devenit pentru ea mai mult decât un hobby sau o profesie. A devenit o afacere – una în care adrenalina de pe traseu e dublată de munca din culise: bugete, sponsori, promovare.

„Cariera de pilot profesionist este un demers antreprenorial intens, deoarece motorsportul presupune bugete foarte mari.“ Activitatea sportivă nu ar fi posibilă fără sponsorii şi partenerii care o susţin, asta în completarea proiectelor pe care le desfăşoară ca jurnalist auto, ca speaker corporate şi creator de conţinut pe social media.

„În plus, ca orice alt sport de performanţă, presupune disciplină riguroasă şi multe sacrificii.“

Şi chiar dacă în spatele fiecărei curse există ore întregi de antrenament, pregătirea nu se opreşte la volan.

„Este foarte mult de muncă şi, în lipsa unei echipe şi a unui manager, am învăţat să fac de toate - antrenamente, logistică pentru competiţii, social media şi contabilitate, m-am dezvoltat de-a lungul anilor în foarte multe direcţii.“

Motorsportul a ajutat-o să îşi contureze şi un set de valori după care se ghidează: integritate, rezilienţă şi capacitatea de a lua decizii sub presiune. Şi, mai presus de toate, a învăţat să privească fiecare experienţă – fie ea reuşită sau eşec – ca pe o lecţie.

„Cel mai mult îmi place că am învăţat să mă bucur de viaţă aşa cum e, cu bucurii şi lecţii, şi să iau ce e mai bun din orice provocare, păstrându-mi entuziasmul şi pasiunea.“

E adevărat că în ultimii 10 ani au fost momente în care motorsportul i-a luat mult din timpul personal sau cel dedicat hobby-urilor, i-a testat limitele încrederii în sine şi a pus sub semnul întrebării motivele pentru care alege să persevereze într-un sport atât de dificil.

„Însă pe măsură ce mi-am cristalizat misiunea de a inspira prin sport, mi-am găsit întotdeauna energia de a merge mai departe.“

Şi chiar inspiră. Mulţi dintre cei care îi urmăresc povestea îi scriu că şi-au găsit curajul să-şi urmeze propriul vis. Mai ales tinerele care au prins încredere că locul lor poate fi şi pe un circuit de curse.

Cristiana a luat motorsportul românesc şi l-a dus „afară“. În 2018, a format primul echipaj feminin românesc care a concurat într-un raliu internaţional după 50 de ani. În 2019, a devenit prima româncă pilot în Campionatul European de Raliuri. Iar în 2022, a bifat o altă premieră: a devenit prima şi singura româncă pilot care a concurat în Campionatul Mondial de Raliuri FIA WRC.

„Fiind excepţia, în România m-am confruntat uneori cu atitudini ostile, sexiste şi cu lipsă de profesionalism, însă în motorsportul internaţional am găsit mult din ce aveam nevoie ca să mă dezvolt ca sportiv.“

Femeile pilot sunt deja o normalitate în majoritatea ţărilor europene, aşadar comunitatea este mult mai deschisă către colaborare, adaugă ea. Se pune mult accent pe pregătirea unei competiţii şi pe latura sportivă, totul se desfăşoară cu cea mai mare seriozitate şi nu contează dacă eşti bărbat sau femeie, echipele te tratează cu la fel de mult profesionalism, povesteşte Cristiana despre experienţa din străinătate. În plus, organizatorii văd valoarea pe care prezenţele feminine o aduc la startul competiţiilor europene şi, de fiecare dată, sunt deschişi să le ofere diverse facilităţi, tocmai pentru a încuraja mai departe creşterea fenomenului şi reducerea dispa­rităţii de gen.

Pe traseele din afară a descoperit aşadar un alt fel de motorsport – unul în care femeile pilot nu mai sunt o curiozitate. Astfel, în 2019 a pus pe picioare platforma Femei în Motorsport. A vrut să arate că în România există femei implicate în automobilism şi motociclism, dar care nu se văd. Astăzi, comunitatea numără peste 100 de membre – piloţi, copiloţi, mecanici, arbitri sau fotografi implicaţi în competiţii auto sau moto.

„Am fondat platforma Femei în Motorsport tocmai pentru că eram văzută ca o excepţie şi mi-am dorit să arăt că sunt mai multe femei implicate în motorsportul românesc, care însă nu sunt atât de vizibile. (...)“

Reprezentarea e primul pas spre performanţă şi e foarte important să avem fete tinere care debutează încă de la 12-13 ani, pentru a putea avea o bază solidă şi variată de sportivi care vor progresa ulterior spre campionate mai mari, explică ea.

Pilotul de raliuri spune despre Femei în Motorsport că promovează aceste exemple şi luptă să demonteze stereotipurile de gen, nu doar în sport, ci şi în industriile conexe: jurnalism sportiv, automotive, inginerie, mecanică.

„Am fondat Femei în Motorsport pentru că, în teorie, în motorsport există oportunităţi egale şi concurăm laolaltă, neavând clasament de fete. Însă, în realitate, reprezentarea femeilor este de sub 10%, chiar mai puţin când vine vorba de piloţi.“

Misiunea platformei este de a demonta stereotipurile de gen din acest sport, promovând exemplele concrete ale femeilor care şi-au urmat visul şi şi-au construit o carieră într-un domeniu predominant masculin, automobilism şi motociclism, explică ea.

Cel mai mare obstacol rămâne însă finanţarea. Motorsportul românesc e slab mediatizat, iar premiile în bani sunt aproape inexistente. Aşa că fără sprijin financiar, nu poţi să rezişti.

„Participarea la curse se bazează exclusiv pe bugetul piloţilor şi nu există premii în bani, cu foarte mici excepţii, astfel că finanţarea este esenţială. În plus, e imposibil să faci performanţă cu bani de acasă, motiv pentru care sunt foarte puţini sportivi care reuşesc să îşi dezvolte o carieră ca pilot. La nivel internaţional, au existat diverse programe dedicate femeilor din motorsport, însă în România avem un obstacol suplimentar, campionatele naţionale nefiind organizate sub egida Federaţiei Internaţionale de Automobilism (FIA), astfel că nu întotdeauna sunt uşor de accesat de sportivii români.“ 

Pentru cei care privesc motorsportul de la distanţă, totul poate părea inaccesibil – un sport scump, rezervat profesioniştilor cu bugete generoase. Însă lucrurile nu stau chiar aşa, spune Cristiana Oprea. Există forme de automobilism prin care oricine poate face primii paşi pe traseu, fără investiţii exorbitante.

„În România avem multe discipline de automobilism în care pasionaţii amatori pot debuta cu un buget relativ redus.“ Sunt multe campionate care au şi o clasă entry-level: drift, off-road, superslalom, diferite campionate pe circuit unde se poate concura cu maşini de stradă sau foarte puţin modificate.

„La raliu, atât piloţii, cât şi copiloţii pot debuta de la 16 ani“, a concluzionat pilotul de raliuri.

Motorsportul, cu adrenalina, riscurile şi efortul său imens, este şi o metaforă pentru viaţă. Iar Cristiana Oprea ne arată că nu ai nevoie de o pistă ideală pentru a accelera în direcţia potrivită. Ea conduce, simbolic, şi o schimbare de mentalitate: aceea în care excelenţa nu mai are etichetă de gen, iar performanţa vine din caracter, nu din convenţii.

Iar în România, unde încă se mai trage frâna de mână când vine vorba de diversitate, astfel de exemple devin cu atât mai valoroase.