Lemnul este, fără doar şi poate, elementul care nu lipseşte din nicio locuinţă, indiferent sub ce formă este integrat el în context. Iar dacă vorbim de piesele de mobilier din lemn, dacă sunt atent alese, ele pot fi mai mult decât doar obiecte funcţionale, ele pot fi adevărate creaţii, care ajung să fie lăsate moştenire generaţiei următoare. Cu astfel de piese în minte a pornit la drum şi Roberto Gheorghe atunci când a fondat brandul Wood by Choice, un atelier care creează în special obiecte de mobilier personalizate.
Pasiunea pentru lemn şi meşteşug a început să se dezvolte într-un mod organic, spune Roberto Gheorghe, şi a apărut atunci când el şi soţia lui au decis să se retragă departe de agitaţia urbană. Ei au cumpărat o casă la ţară, dorindu-şi un loc în care să se relaxeze şi unde să recreeze atmosfera de altădată.
„Casa, fiind construită din lemn, avea nevoie de reparaţii şi renovări, aşa că ne-am apucat de treabă, păstrând cât mai mult din autenticitatea ei. Mobilierul din interior necesita, de asemenea, restaurare, iar faptul că aveam un garaj în curte ne-a dat curaj să ne apucăm de meşterit, fără să avem prea multe cunoştinţe în acest domeniu“, povesteşte fondatorul Wood by Choice.
Însă, odată ce au cumpărat primele unelte şi au început să lucreze cu lemnul, ei au realizat că acesta va deveni o parte importantă din viaţa lor.
„Încurajat de soţia mea, am urmat o şcoală de meserii în domeniul tâmplăriei, obţinând diplome şi atestate recunoscute internaţional.“ Apoi, în urmă cu trei ani, a luat naştere Wood by Choice. Iar primele piese create şi-au găsit loc chiar în propria casă a antreprenorului.
După ce a terminat studiile, pentru Roberto Gheorghe au urmat sute de ore de practică şi cercetare pentru a dezvolta produse statement, pregătite să fie prezentate publicului.
„În portofoliul nostru se regăsesc astăzi câteva creaţii realizate special pentru a fi expuse la galeria Luvart din Bucureşti (galerie de design interior care susţine, dezvoltă şi prezintă exclusiv munca artiştilor români – n. red.), însă majoritatea lucrărilor noastre sunt personalizate, realizate pe bază de comenzi unice. În timpul liber încercăm să dezvoltăm şi produse proprii, pe care să le adăugăm pe site“, spune antreprenorul.
S-a promovat prin intermediul reţelelor de socializare, însă cea mai eficientă metodă s-a dovedit a fi feedbackul pozitiv al clienţilor care au dus povestea mai departe.
„În plus, târgurile, atât locale, cât şi internaţionale, sunt o oportunitate excelentă pentru promovare. Din păcate, nu am reuşit să participăm la BIFE SIM (cel mai mare târg de mobilier din România – n. red.) anul acesta din cauza volumului mare de muncă, însă ne propunem să nu mai ratăm niciun târg local pe viitor şi vrem totodată să participăm la cel puţin un eveniment internaţional o dată la doi ani“, adaugă Roberto.
Piesele ce îi poartă semnătura se remarcă prin liniile curate şi prin designul simplu, elegant şi totodată de efect. Tocmai asta le face atemporale.
Pentru materiale, el lucrează atât cu furnizori interni, cât şi internaţionali, astfel încât să poată obţine esenţele de lemn de care are nevoie.
„Din România şi Europa folosim esenţe precum stejar, frasin, nuc românesc, tei şi stejar european, iar din surse externe achiziţionăm lemn exotic, precum iroko, ipe, nuc american, teak şi mahon. Alegerea materialelor depinde foarte mult de cerinţele specifice ale fiecărui client“, punctează el.
Cât despre inspiraţie, fondatorul WoodbyChoice spune că, în general, preferă să rămână fidel propriilor viziuni. Totuşi, recunoaşte că l-a inspirat arhitectul Răzvan Hairum (cofondatorul galeriei Luvart – n. red.), cu care colaborează în prezent datorită creativităţii şi inventivităţii sale.
Când vine vorba de piaţa de mobilier premium din România, Roberto e de părere că aceasta este subapreciată. Mulţi oameni au reţineri faţă de lemn, crezând că este un material instabil, care se poate degrada în timp, afirmă artizanul.
„Însă, cu atenţia corespunzătoare la detalii tehnice precum umiditatea şi calitatea materiei prime, o piesă de mobilier din lemn poate trece testul timpului şi poate fi folosită de mai multe generaţii. Sunt convins că există mult loc de creştere şi cred că, treptat, oamenii vor reveni la utilizarea lemnului în locuinţele lor.“
De altfel, per ansamblu, România este o ţară cunoscută la nivel internaţional pentru mobilierul de calitate pe care îl produce. Sunt, într-adevăr, o serie de companii care fac mobilier de serie pentru marii retaileri, însă cel din lemn masiv românesc sau/şi creaţiile de designer ajung şi ele în toată lumea, inclusiv în SUA sau Emiratele Arabe Unite. De altfel, producători cu tradiţie, dar şi antreprenori tineri şi-au concentrat atenţia pe mobilierul de calitate, tocmai pentru a cuceri noi pieţe.
Fondatorul Wood by Choice spune că, la rândul său, vizează pieţele internaţionale, dar asta pe viitor. Deocamdată, produsele create de el sunt destinate pieţei din România.
„Ne dorim să extindem spaţiul de producţie şi echipa în viitorul apropiat.“
De altfel, el are deja un artizan cu care colaborează în acest business, pe Daniel.
„Am crescut organic şi vrem să continuăm să ne dezvoltăm pas cu pas, menţinând aceeaşi filosofie de a face lucrurile din pasiune şi prin alegere proprie, aşa cum sugerează şi numele nostru“, conchide Roberto Gheorghe.