Andreea Ştefănucă şi Ramona Tolciu-Gheorghe sunt arhitecţi peisagişti, designeri de interior şi graficieni la bază, iar prin intermediul ORZ Event Design şi al extensiei sale ORZ Lab, curatoriază evenimente cu sens, experienţe imersive care conectează oamenii cu natura. Partea de floristică nu este astfel un scop în sine, ci un mediu favorizant pentru realizarea unui anumit concept. Poate tocmai de aceea propunerile lor privind aranjamentele de sărbători sunt atât de diferite, fără însă a dilua în vreun fel claritatea mesajului.
„Pentru noi, sezonul rece e definit de texturi, mai degrabă decât de clasicele răşinoase. Atmosfera de iarnă poate fi construită prin materiale naturale cu prezenţă sculpturală şi grafică puternică“, spun Andreea Ştefănucă, fondatoarea ORZ Events Design, şi Ramona Tolciu-Gheorghe, directorul creativ al proiectului. Tot ele sunt şi în spatele ORZ Lab, ramură a ORZ Event Design, un atelier de creaţie şi concepte. De la producţii restrânse şi lansări de produs până la proiecte ample, complexe, ORZ Lab oferă soluţii complete de creaţie, design şi event styling.
Pentru acest sezon, pe lista de recomandări a Andreei şi a Ramonei, în locul coniferelor se găsesc rădăcina de lotus, cu o volumetrie unică, muşchiul creţ gri, care aduce senzaţia de frig, linişte şi ceaţă, amaranthusul în roşu, alb sau verde, care creează căderi fluide şi dramatice, lâna de lemn, o textură caldă şi estetică, dar şi sforile de iută împletite, ce amintesc instinctiv de pulovere tricotate, de iarnă, de confort. Iar de aici, cărţile de botanică sunt complet deschise şi lipsite de secrete pentru echipa ORZ.
„Ne interesează în mod special inflorescenţele cu morfologii atipice: capitulele masive ale Protea şi Banksia; umbrelele aeriene ale Nerine şi Allium, cu o geometrie clară şi ordonată; paniculele fluide ale Amaranthus şi Astilbe, care aduc un ritm discret şi dinamic în compoziţie; spicele ornamentale ale ierburilor din familia Poaceae, precum Pennisetum şi Miscanthus, apreciate pentru textura lor fină şi mobilă; cât şi alte inflorescenţe, precum Leucadendron, care oferă o structură grafică potrivită unui limbaj vizual contemporan.“
Inserţiile de răşinoase — pin (Pinus), brad (Abies) ori tuia (Thuja) — sunt integrate totuşi în atmosferă, atât pentru textura lor tradiţională, cât şi pentru aroma uleiurilor volatile care se simte în spaţiu şi contribuie la atmosfera specifică sezonului rece.
„Pentru noi, un eveniment de iarnă nu înseamnă «mult» sau «strălucitor», ci contemporan, esenţial, coerent. Un vizual plăcut, clar.“
Studioul imaginează scenografii bazate pe geometrii curate, lumini calde şi difuze, ceramică brută, lemn, textile, accente metalice fine, tablescapes disruptive, diferite, construite pentru a provoca discuţii şi a stimula interacţiunea.
„Uneori, doar geometria unui aranjament sau tensiunea dintre două texturi creează senzaţia de sărbătoare, fără să fie nevoie neapărat de răşinoase sau beteală.“
Pentru Revelion, echipa ORZ apreciază eleganţa metalelor - care amintesc de aur, argint, platină - integrate în compoziţii minimaliste sau instalaţii suspendate.
„Această explorare o aprofundăm şi în workshopul din decembrie 2025, realizat alături de un atelier românesc consacrat de bijuterie contemporană, unde dezvăluim valenţele sculpturale ale unui aranjament floral.“
Acest joc al texturilor este de fapt o semnătură pentru echipa ORZ. Florile sunt o parte din limbaj, nu singurul mediu de expresie.
„Suntem arhitecţi peisagişti, designeri de interior şi graficieni la bază, ori asta se simte în felul în care construim spaţiul: cu volume, goluri, ritm, lumină. Experimentăm constant cu raportul dintre spaţiu şi material, cu proporţii şi siluete. Floristica, pentru noi, nu este un scop în sine, ci un limbaj prin care construim conceptul.“
La 12 ani de la lansarea ORZ Event Design, Andreea Ştefănucă spune că ultimii trei, dar mai ales 2024 şi 2025, au fost ani de maturitate creativă.
„Am lucrat peste 12 ani în zona de event styling & concept, dar anii aceştia ne-au bucurat creativ atât prin colaborările cu muzee şi galerii de artă, institute de ospitalitate şi gastronomie, cât şi prin alte proiecte importante. Faptul că am putut interpreta colecţii şi nume precum Ţuculescu, Pallady şi Matisse în limbajul nostru floral & scenografic ne-a dus într-o zonă de flow şi cercetare vizuală intensă.“
Temele neobişnuite sau lansările de brand au fost şi ele surse de inspiraţie şi momente perfecte pentru a integra compoziţii florale atipice.
„A fost un an în care ne-am simţit cu adevărat homo faber — creatori, nu executanţi. Un an de flow creativ autentic.“
În 2026, echipa va continua direcţia de design conceptual, cu accent pe claritatea limbajului vizual şi pe dezvoltarea unei estetici coerente.
„Ne consolidăm rolul în strategia estetică a evenimentelor, acolo unde intervenim nu doar prin floristică, ci printr-o viziune integrată asupra compoziţiei evenimentului. Pregătim, de asemenea, workshopuri şi produse digitale aliniate valorilor noastre: materiale ghidate, cu metodologii clare, menite să traducă principiile noastre de lucru într-un format accesibil şi aplicabil pentru profesionişti sau pasionaţi, astfel că abia aşteptăm să intrăm în 2026.“







