Travel

Un român de 30 de ani a proiectat unul dintre cele mai spectaculoase iacht-uri din lume. CNN, GQ sau Architectural Digest l-au intitulat drept revoluţionar. Cum arată "bijuteria"? GALERIE FOTO

26 iul 2018 3979 afişări de Cristina Rosca
Din aceeaşi categorie

Vara este pentru cei mai mulţi sinonimă cu albastrul cristalin al mării, oricare ar fi ea - Mediterană, Caraibelor şi chiar Marea Neagră (când lumina bună îi pune în valoare tonurile de turcoaz). Pentru unii înseamnă relaxare sub soarele torid, cu o carte bună în mână, un şezlong cât mai confortabil şi un frappé sau un cocktail aromat care să potenţeze aromele brizei. Pentru alţii, sezonul estival este ocazia perfectă pentru a se lua la trântă cu valurile într-o nouă sesiune de kiteboarding sau orice alt sport acvatic menit să ducă adrenalina la cote maxime. Există şi aceia care aşteaptă vara pentru a se urca la bordul (propriului) unui iaht şi a pleca într-o expediţie, în căutarea celor mai puţin cunoscute golfuri, unde plajele pustii îi aşteaptă doar pe ei. Şi nu în ultimul rând, mai sunt cei care desenează iahturi desprinse parcă dintr-un film SF - pentru unii dintre cei de mai sus. Despre toate acestea - şi nu numai - vom vorbi în interviul ce urmează.

George Lucian a fost fascinat de iahturi de când îşi aduce aminte. Încă din copilărie le-a studiat în amănunt – la nivel de design şi tehnică - şi le-a desenat în fel şi chip. A pus pe hârtie mii şi mii de modele, care mai de care mai „nebuneşti“. Cele mai multe nu au văzut lumina zilei, primul ajuns la stadiu de proiect a fost „Dare to Dream“ pe care presa internaţională - CNN, GQ sau Architectural Digest – l-a intitulat drept revoluţionar. Cuprinde un zeppelin şi un iaht – interconectate şi totuşi operaţionale şi separat. De atunci au mai apărut alte două proiecte care îşi aşteaptă şi ele clienţii suficient de curajoşi cât să vrea să le transforme în realitate.

„Numele meu este George Lucian şi am 30 de ani. M-am născut la Cluj şi am crescut la Oradea. După ce am terminat clasa a 12-a, primind o bursă la Webster University Viena, am plecat în Austria să studiez“, aşa îşi începe tânărul „inventator“ povestea. Webster University Viena este un campus al unei universităţi din St. Louis, SUA.

A absolvit având o dublă specializare - Afaceri Internaţionale şi Relaţii Internaţionale. „Am făcut liceul în limba română, facultatea am urmat-o în engleză, primul meu job a fost în germană, iar acum lucrez în franceză şi în engleză.“ Recunoaşte că se descurcă puţin şi în italiană deoarece în Monaco, unde locuieşte în prezent, se foloseşte frecvent.

Din momentul în care a ajuns în Monaco lucrează pentru o companie de brokeraj de asigurări pentru iahturi şi super iahturi.

„Sunt broker, având la ora actuală un portofoliu de aproximativ 140 de iahturi, de ale căror contracte de asigurare mă ocup, pe lângă demersurile pe care le fac pentru atrage noi clienţi.“

Jobul său implică multă socializare pentru că trebuie să intre în contact cu persoanele care iau deciziile legate de asigurarea fiecărui iaht: fie managerul acestuia, fie căpitanul, avocatul, contabilul, vânzătorul iahtului sau şantierul naval. Deseori chiar proprietarul direct.

„Odată ce suntem în contact cu persoana care ia deciziile legate de asigurare, noi căutăm pe piaţă cea mai convenabilă poliţă pentru fiecare iaht în parte.“ 

O zi din viata lui de muncă începe la biroul de la Iaht Club de Monaco, unde se ocupă de partea administrativă a jobului său, adică trece în revistă dosarele în curs de reînnoire şi ofertele date recent pentru noii clienţi. Apoi, în general, merge la întâlniri cu brokerii de iahturi, cu căpitanii sau alţi oameni implicaţi. Săptămânal participă la măcar un eveniment legat de iahting în Monaco sau la o prezentare de iahturi. Toate acestea pentru a-şi lărgi reţeaua de contacte şi pentru a-şi găsi viitori clienţi.

„Industria iahtingului nu este una mare la nivel global, dar este prezentă peste tot în lume, astfel că cei implicaţi trebuie să fie la mai toate show-urile importante din fiecare an.“ El merge anual la expoziţiile din Miami, Dubai, Singapore, Londra, Barcelona, Genova, pe lângă cele de pe Coasta de Azur. Cel mai important show din insustrie este cel de la Monaco, care are loc în luna septembrie. 

„Şi pe lângă aceste show-uri, dacă avem vreo întâlnire de afaceri, bineînţeles că trebuie să fiu prezent oriunde ar fi ea. Calătoresc destul, dar nu mai mult de o săptamână pe lună, deoarece majoritatea lucrurilor se petrec în Monaco.“ Călătoriile sunt de altfel una dintre pasiunile sale, făcând deja şi o vacanţă în jurul lumii. Printre pasiuni se mai numără şi sportul, viaţa şi alimentaţia sănătoasă. Dar cel mai mare dintre toate hobbyurile sale rămân iaht-urile.

„Din copilărie am fost fascinat de vapoare şi iahturi, şi în acelaşi timp de desen şi design. Aşa că, de când mă ştiu, desenez iahturi, colegii mei de şcoală fiind martori la miile de desene pe care le-am făcut de-a lungul anilor, chiar şi în facultate.“

Pe lângă faptul că ştia mai tot ce se putea şti de pe internet despre această industrie, primul său job din Viena după terminarea facultăţii a fost pentru o companie de navigaţie pe Dunăre, specializată în managementul unor nave de croazieră. 

„Cu această pasiune a mea şi cu primul meu job care era legat de industrie - cât de cât - am început să aplic pentru joburi în Monaco, la companiile de iahting.“

Timp de mai bine de un an a tot aplicat până să fie invitat la primul său interviu.

Le-a arătat cât de pasionat este şi cât de multe ştie despre iahting, astfel că astăzi lucrează pentru aceeaşi companie. Au trecut de atunci cinci ani.

Dar pasiunea lui George Lucian pentru iaht-uri merge mai departe de atât. „După cum am spus, eu desenez de o viaţă întreagă, şi fac şi picturi tehnice, având deseori expoziţii pe Coasta de Azur.“ Una dintre expoziţii a fost Art Monaco chiar în acest an.

Desenează digital iahturi, dar doar ca un hobby, deşi recunoaşte că ştie bine şi exact cum trebuie să arate o astfel de navă şi care sunt elementele ei de bază. Primul său proiect lansat, care poartă numele „Dare To Dream“ (îndrăzneşte să visezi - n.red.) a fost ca multe altele. „A fost un proiect pe care l-am făcut pentru mine, doar că, după ce l-am finalizat şi cu sprijinul băietilor de la 360design care au făcut o serie de randări profesionale, m-am gândit să-l trimit câtorva reviste de iahturi pe adresa lor info@.“ A vrut să vadă dacă există vreun feedback.

„Bineînţeles că nu aş fi avut de unde să ştiu, bănuiesc sau chiar să îndrăznesc să sper că acest concept va ajunge viral şi prezentat în cele mai mari publicaţii internaţionale.“ 

După ce l-a trimis, în câteva zile, una dintre cele mai importante reviste de iahturi din lume - Boat International - l-a plasat pe primul loc în topul „The Wildest Yacht Concepts in The World“. De aici a fost preluat de mai toate revistele de specialitate.

„Mai apoi, timp de un an, săptămânal am fost contactat de publicaţii din întreaga lume pentru interviuri. Totul a culminat când cei de la CNN m-au căutat pentru un interviu.“ Articolul are titlul „Va revoluţiona acest superiaht călătoriile?“

Au urmat apoi alte titluri internaţionale, la Yahoo News, GQ sau The Sun. Architectural Digest, una dintre cele mai vechi şi importante reviste de design din lume, a inclus proiectul în clasamentul celui mai bun design pentru mijloace de transport în 2017, alături de noile Maybach, Bugatti, Airbus Business Plane.

„Conceptul se remarcă prin simplul fapt că include un zeppelin, care se poate bineînţeles detaşa de iahtul principal şi cu care proprietarul poate zbura şi explora lumea independent de vasul mamă.“ Zeppelinul ar avea la bord facilităţi pentru a găzdui pasagerii pentru câteva zile, iar iahtul mamă ar avea toate facilităţile unui super iaht.

„Mi-aş dori ca zeppelinul să revină în viaţa oamenilor.“ Acum 80 de ani se putea zbura din Europa spre America la bordul acestor nave, plutind prin cer şi având toate facilităţile unui mic hotel la bord. Astăzi nu există nimic comparabil cu acea experienţă, spune el.

„Ideea designului meu a fost să-i fac pe oameni să viseze, să îşi imagineze. Şi eu la rândul meu când eram copil mă uitam la o serie de concepte extraordinare şi nu îmi puneam mai niciodată întrebarea dacă sunt realizabile sau nu.“

Tehnicalitatea conceptului este la limita tehnologiei de astăzi şi punerea lui în practică ar întâlni o serie de obstacole, spune creatorul său. „Fără dar şi poate însă, un vizionar cu putere financiară ar putea să îl construiască. Când l-am desenat, nu m-am gândit nicio secundă dacă cineva l-ar dori sau nu, eu l-am făcut de dragul artei şi al designului.“ 

Conceptul va rămâne însă şi poate peste ceva vreme va fi construit.

Interes a existat deja din partea unor brokeri de iahturi din Monaco care l-au sugerat unor clienţi de-ai lor şi din partea unor şantiere navale care au spus că sunt pregătite de îndată ce va fi găsit clientul. Şantierele navale care l-ar putea construi sunt cele din Germania, Olanda sau Italia care realizează azi cele mai mari iahturi din lume. Timpul necesar din faza de proiect până la lansare este de măcar cinci ani în opinia creatorului.

„Designul în sine nu mi-a luat mult, poate câteva săptămâni în  total, dar asta nu ia în considerare sutele de alte concepte pe care

le-am făcut înainte pentru a-mi perfecţiona abilităţile şi pe care nu le-am arătat nimănui de-a lungul anilor.“

De la „Dare To Dream“ George Lucian a mai lansat alte două proiecte - „Project Origami“ şi „MY Roswell“. Şi este abia începutul.