Travel

Care este povestea antreprenoarei care a dezvoltat un business din dorinţa românilor de la se căsători în străinătate sau în locuri mai puţin convenţionale: „În mod normal, într-un an obişnuit, avem în jur de 100 de nunţi, dar în 2021 vom depăşi acest număr"

22 iun 2021 336 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Nunta, unul dintre cele mai importante evenimente din viaţa unui cuplu, nu mai este de ceva vreme doar despre grandoare, ceremonia religioasă în sine sau despre a intra în rândul lumii. Este o ocazie de celebrare alături de cei dragi, este o petrecere intimă sau nu, personalizată după chipul şi asemănarea mirilor. Unii îşi doresc o nuntă „princiară“ la palat, alţii caută aerul curat de munte pentru masă şi dans. Mai sunt şi aceia care preferă în continuare un restaurant clasic şi o nuntă ca la carte. Iar iubitorii de mare, ei bine ei visează la o ceremonie la mal de apă. Inspirată de aceştia din urmă, Ioana Selner a creionat businessul Nuntă pe Plajă, care înglobează în nume o bună parte din concept şi care nu doar că a reuşit să treacă cu bine peste primul an de pandemie, dar are planuri să cucerească noi orizonturi.

Pelicula Mamma Mia, cu Meryl Streep, Amanda Seyfried şi Pierce Brosnan, a fost construită în jurul ideii de nuntă pe o insulă din Grecia, cu apă turcoaz, mâncare bună şi ospitalitate tipic elenă. În film povestea se ramifică şi se „complică“ însă evenimentul principal, finalul apoteotic, este nunta. Pentru mulţi oameni, o nuntă pe o insulă sau pe o plajă din Grecia sună ca un vis frumos. Pentru alţii este o realitate.

„Povestea Nuntă pe Plajă a pornit de la o discuţie pe plajă, cu un cuplu de români ce era în vacanţă în Grecia. La un moment dat ea i-a spus iubitului: «Ce frumos ar fi să facem nunta pe plajă aici!»“, îşi aminteşte Ioana Selner, cea care a fondat businessul.

La momentul discuţiei, antreprenoarea nu doar că nu avea în plan o astfel de afacere, dar nu se dusese niciodată, nici cu gândul în această direcţie. Şi totuşi, a intervenit şi s-a oferit să se ocupe de organizare.

„Întotdeauna am spus că businessul m-a ales pe mine. Înainte de Nuntă pe plajă, aveam un business în comunicare, dar simţeam că vreau altceva. Când am pornit în afaceri, un prieten mi-a spus că «oportunităţile vin, tu trebuie doar să fii atentă să le vezi». Aşa a şi fost!“

Ioana îşi aminteşte bine acea primă discuţie şi cum cea care avea să-i devină prima clientă a întrebat-o dacă are o agenţie specializată. A recunoscut că nu, dar a spus totodată că până anul următor când urma să aibă loc nunta va avea.

„Bineînţeles că nu m-a crezut până când, două luni mai târziu, aveam totul pus la punct şi am sunat-o pentru ofertare. A râs, dar în acelaşi timp a avut încredere şi am trăit împreună emoţiile primului eveniment.“ Abia după, când totul a ieşit bine, mirii le-au povestit invitaţilor că acesta fusese primul astfel de eveniment organizat de firma Ioanei Selner. Au urmat apoi multe altele.

„Aşa a pornit Nuntă pe Plajă. O oportunitate, care mi-a trecut pe la urechi, pe care am luat-o şi am transformat-o într-un business de nişă.“   

Înainte să fie antreprenor, Ioana a lucrat în televiziune, fiind ferm convinsă că va ieşi la pensie din domeniu. Dar viaţa a avut alte planuri. „În business, ca şi în televiziune, au fost multe provocări că­rora a trebuit să le fac faţă. Într-o lume dominată de bărbaţi, e greu pentru o femeie să meargă într-o altă ţară şi să-şi impună regulile.“

Prima dată ea a mers în Grecia - unde avea să organizeze primele nunţi - şi a vrut să le impună localnicilor standardele din România şi cerinţele pe care mirii de acasă le au pentru astfel de evenimente. „Ghici ce? Grecilor nu le păsa de ceea ce eu le ceream, li se părea absurd să aibă pahare şi tacâmuri elegante, detalii care în România sunt considerate «normale». Normali­tatea mea nu se potrivea cu normalitatea lor.“ 

Grecii au spus tot timpul că românii pun accent pe detaliile de pe masă, şi nu pe moment în sine. În cultura lor, petrecerea este extrem de importantă, ei dansează, cântă non-stop şi nu îi interesează farfuriile sau scaunele.

„Dacă după nuntă îi întrebi ce decoraţiuni au avut, nici măcar mirii nu ştiu să îţi spună, fiindcă pentru ei acestea sunt detalii insignifiante.“ Aşa că, după primul an de lucru cu ei, în care Ioana a înţeles cum funcţionează grecii, ea le-a explicat românilor care e situaţia, astfel încât să nu aibă aşteptări nerealiste.

„Dar asta am putut face abia după prima vară cu grecii, perioadă în care doar eu şi echipa ştim prin cât stres şi nervi am trecut pentru a-i convinge ca măcar să încerce să facă aşa cum ne dorim noi.“ Grecii spuneau mereu că fac, nu e nicio problemă, iar în ziua cu pricina nu se mai întâmpla nimic din ce era convenit. A fost dificil, dar acum Ioana Selner spune că s-au obiş­nuit unii cu alţii.

„Acela a fost momentul în care am înţeles că trebuie să dezvolt portofoliul şi cu alte insule din Grecia şi cu alte ţări ca destinaţie.“ Acum, compania Ioanei organizează nunţi în zece ţări şi teritorii din lume: Grecia (toate insulele), România, Cuba, Mexic, Dubai (Emi­­ratele Arabe Unite), Bora-Bora (Polinezia Franceză, ce apar­ţine de Franţa), Thailanda, Spania, Zanzibar şi Coasta de Azur (Franţa). 

„În toţi aceşti ani am avut şi nunţi cu chartere private, şi nunţi cu resort întreg luat doar pentru evenimentul nostru sau cu yah­turi private în Cuba sau Monaco. La noi nu există «nu se poate!».“

Un astfel de business se ocupă de organizarea unui eveniment „la cheie“, astfel că mirii nu trebuie să alerge după furnizori, nu-şi peird timpul să îi caute, să negocieze cu ei. „Noi lucrăm cu furnizori testaţi, acreditaţi de-a lungul timpului, cu care avem deja o colaborare de şase ani.“

Pentru că e vorba de un serviciu personalizat, nicio nuntă nu seamănă cu alta. Compania Ioanei Selner organizează şi cununia civilă (se ocupă de tot procesul, de acte), şi cea religioasă, şi petrecerea de după - meniuri, băuturi, servicii foto-video, dj, decoraţiuni, machiat, coafat, cazare, transport, orice.

În ceea ce priveşte costurile, pentru că totul este personalizat, nu există pachete standard şi nici oferte de genul meniurilor de x euro. În medie, o nuntă de 50 de persoane cu toate serviciile incluse, plus cazare (la 3*) şi transport cu autocarul din Bucureşti până în Thassos costă circa 20.000 de euro, dar acesta nu e un cost standard.

Ioana spune că Nuntă pe Plajă a fost pe un trend ascendent înainte de pandemie şi, deşi acest eveniment mondial a venit să lovească în plin industria de evenimente, businessul său nu a avut de suferit.

„Conceptul de destination wedding, de eveniment pe plajă, a fost şi este atractiv pentru miri. Acum, la un an de când a început pandemia, pot spune că noi am crescut, pentru că evenimentele

s-au îndreptat către plajă, oamenii au început tot mai mult să îşi dorească evenimente în aer liber.“ Şi înaintea pandemiei erau mulţi miri care nu mai voiau nunţi mari, dar acum au încă un argument să facă ceva doar cu familia şi oamenii dragi, apropiaţi. Nunta pe plajă are un mare avantaj în pandemie. Te poţi distanţa cât de mult vrei. Plus că toţi vin testaţi la eveniment. „Noi oferim sprijin şi consultanţă pentru călătorie în pandemie, pe lângă partea de planificare şi organizare a nunţii.“

Datorită rezultatelor bune de anul trecut, în 2021 businessul a început deja extinderea internaţională. „Avem un site internaţional şi un brand internaţional prin care vindem nunţi străinilor din Marea Britanie, Germania, Polonia şi SUA, atât pentru Grecia, cât şi pentru România sau pentru alte destinaţii exotice.“ România este o destinaţie posibilă pentru acest gen de eveniment, dar nu e la fel de ofertantă ca Grecia când vine vorba de plaje.

„Niciodată nu m-am gândit să renunţ la acest business, întotdeauna există soluţii. În toată perioada aceasta am comunicat foarte des atât cu mirii, cât şi cu autorităţile din toate ţările în care organizăm nunţi.“

Anul trecut în martie a existat un moment de panică, pentru că nimeni nu ştia nimic despre ceea ce se va întâmpla, dar cu efort nunţile s-au realizat şi în 2020. „În mod normal, într-un an obişnuit, avem în jur de 100 de nunţi, dar în 2021 vom depăşi acest număr, mai ales cu extinderea internaţională.“

Ioana spune că orice situaţie de criză aduce cu sine şi oportunităţi, dar depinde dacă vrei să fii victimă sau să lupţi. „Eu sunt o Xena de felul meu“, adaugă ea.

În final, Nuntă pe Plajă înseamnă un eveniment relaxant, într-un decor conturat asemenea nunţilor din filmele americane, în care mirii îşi doresc să evadeze din localul tradiţional. Este un „beach break“ pe care tânărul cuplu îl oferă invitaţilor printr-o escapadă la mare. 

„În 2021 faţă de 2020 nu s-a schimbat nimic, pentru că nunţile noastre, de când am pornit businessul au fost gândite să fie cu 40-50 de persoane. Acum toată lumea optează pentru acest tip de evenimente, chiar şi cei care au nuntă programată într-un restaurant din oraşul lor.“

Cât despre destinaţii, Grecia a fost şi va rămâne una dintre cele mai căutate opţiuni, atât de români, cât şi de străini.

„Acum am văzut o cerere tot mai mare pentru destinaţiile exotice, pe lângă Grecia.“

Opţiunile sunt multe, nunta e doar una (în cel mai fericit caz)!