Travel

(P) Avantajele acordurilor comerciale ale UE: sprijină companiile locale să ajungă în întreaga lume

10 ian 2022 61 afişări
Din aceeaşi categorie

Foto: Access2Markets sărbătoreşte un an de succes

Deşi ABCON este o afacere mică într-o ţară mică, acordurile comerciale, potrivit directorului Barry Smith, îi oferă o dimensiune internaţională. Compania situată în zona rurală a Irlandei produce din 2005 produse abrazive specializate pentru obţinerea unor finisaje speciale pe suprafeţele metalice sau suprafeţele la care accesul este dificil cu unelte standard. Produsele sale sunt folosite, printre altele, în ingineria de precizie, în industria aerospaţială şi în sectorul auto. Iar, datorită acordurilor comerciale, are acum clienţi în Coreea de Sud, Chile, Singapore, Canada şi nu numai. 

Cunoştinţe specializate, de nişă, furnizate întregii lumi

Producţia de masă este dificilă pentru o ţară precum Irlanda, care nu poate concura cu puteri industriale precum Germania. După cum spune dl. Smith, „ţările mai mari pot atinge o scară mai mare, datorită pieţei lor interne mari". Cu toate acestea, el crede că ţările mici pot concura eficient în ceea ce priveşte produsele specializate şi exact asta face ABCON: „Producem un produs de nişă care poate fi ambalat şi expediat la un preţ pe care piaţa îl poate accepta, alături de servicii şi asistenţă tehnică excelente". 

Când şi-a început activitatea, ABCON avea nouă angajaţi. Astăzi, are 140 de angajaţi cu normă întreagă, ceea ce face din companie un angajator important în regiune. Pe lângă aceştia, mai lucrează şi cu furnizori şi subcontractanţi locali pentru diverse servicii. În acest fel, acordurile comerciale au efecte pozitive asupra companiilor din UE care poate că nici măcar nu sunt orientate spre export.

Cele două provocări principale cu care se confruntă IMM-urile în privinţa accesului la pieţele internaţionale sunt costurile de intrare pe noi pieţe şi accesul la informaţii. Costurile de intrare pe o piaţă nouă afectează mai tare IMM-urile decât firmele mai mari. Stabilirea, evaluarea conformităţii, autorizarea produselor, recunoaşterea calificărilor profesionale şi alte cerinţe pot avea aceleaşi costuri nominale, dar au un impact mai mare asupra IMM-urilor, care dispun de mai puţine resurse pentru internaţionalizare. Aceleaşi asimetrii sunt valabile şi în ceea ce priveşte accesul la informaţii despre oportunităţile de acces pe piaţă (cum ar fi legile şi reglementările de pe pieţele străine, standardele tehnice naţionale diferite, birocraţia dificilă). Companiile mari îşi pot permite să plătească consultanţă juridică şi economică privind cerinţele de reglementare, dar acest lucru este mai dificil pentru IMM-uri.

Comisia Europeană a făcut un pas important în această direcţie prin lansarea, în octombrie 2020, a noului său portal online Access2Markets. După un an, portalul a ajuns la 1,8 milioane de vizitatori unici, ceea ce evidenţiază succesul său şi utilitatea pentru IMM-uri. Faptul că multe părţi sunt multilingve este deosebit de util pentru IMM-uri.

"Uniunea Europeană are peste 45 de acorduri comerciale cu peste 70 de ţări şi regiuni. Access2Markets descompune regulile şi condiţiile complexe în informaţii practice, oferindu-le firmelor mai mici acces mai uşor la acordurile comerciale şi la beneficiile acestora. Exportatorii de bunuri şi servicii din UE pot afla despre condiţiile preferenţiale la care ar putea avea dreptul şi despre cum să le valorifice", spune Denis Redonnet, Chief Trade Enforcement Officer (responsabilul principal pentru aplicarea legislaţiei comerciale) al Comisiei Europene.

Denis Redonnet, responsabilul şef al Comisiei Europene pentru Controlul Comerţului

Access2Markets permite companiilor să caute detalii specifice despre bunurile importate şi exportate, inclusiv despre tarife, taxe, reguli de origine, cerinţe privind produsele, proceduri vamale, bariere comerciale şi statistici privind fluxurile comerciale.

Portalul găzduieşte informaţii privind regulile de origine pentru toate ţările partenere din UE şi dispune de o funcţie de comparare a regulilor pentru diferite acorduri şi produse. Instrumentul integrat de autoevaluare a regulilor de origine (ROSA) permite companiilor să evalueze dacă produsul lor respectă regulile de origine respective şi le îndrumă cu privire la modul de aplicare a regulilor specifice produsului şi destinaţiei de export, astfel încât produsul lor să poată beneficia, eventual, de un tarif preferenţial. Instrumentul include explicaţii şi exemple clare privind modul în care se poate beneficia de origine şi cum se poate utiliza, de exemplu, cumulul. Pentru a uşura viaţa companiilor, ROSA conţine instrucţiuni clare privind documentaţia necesară ca dovadă de origine pentru a obţine preferinţele tarifare. Comisia înregistrează zilnic aproximativ 500 de evaluări în ROSA.

Access2Markets are informaţii detaliate pentru companii cu privire la toate acordurile comerciale ale UE. Un exemplu este Acordul Economic şi Comercial Cuprinzător dintre UE şi Canada.

 

Acordurile comerciale înseamnă mai mult decât taxe vamale reduse. De exemplu, numele unor regiuni europene este sinonim cu anumite alimente şi băuturi specializate. UE acordă statutul de Indicaţie Geografică Protejată (IGP) pentru a se asigura că numai brânza Gorgonzola din Italia sau vinul spumant din Champagne din Franţa pot folosi numele regiunii respective în cadrul activităţilor de branding şi de marketing. Acelaşi lucru este valabil şi pentru Magiunul Topoloveni, un gem de prune din regiunea Topoloveni din România.

Pentru producătorul Sonimpex, această protecţie suplimentară face ca acordurile comerciale să devină un factor decisiv atunci când ia în considerare noi pieţe. Acest lucru se datorează faptului că acordurile comerciale ale UE includ IGP, care oferă o protecţie juridică împotriva concurenţei neloiale.

Succesul Access2Markets

Access2Markets are până la 10.000 de utilizatori zilnici. Statisticile vorbesc de la sine, dar succesul portalului a fost subliniat şi la începutul acestui an, când, într-un vot de încredere important, Access2Markets a câştigat votul publicului pentru premiul Ombudsmanului UE pentru bună administrare.

Satisfacţia utilizatorilor a reieşit, de asemenea, dintr-un sondaj realizat în rândul companiilor şi organizaţiilor din întreaga UE, cărora li s-a cerut să prezinte experienţele lor practice de utilizare a portalului Access2Markets şi modul în care au beneficiat de acesta. Mărturiile rezultate au fost covârşitor de pozitive şi au vizat uşurinţa de utilizare şi informaţiile actualizate.

Organizaţie: Local Enterprise Office Donegal, Irlanda

"Platforma Access2Markets oferă o multitudine de informaţii pentru companiile care explorează noi pieţe şi suntem încântaţi să o punem la dispoziţia clienţilor noştri EEN din Irlanda." Eileen Kelly, coordonator EEN.

Access2Markets ajută IMM-urile europene să exporte şi să importe în mod simplu, oferind companiilor instrumentele necesare pentru a naviga într-o lume digitalizată - dându-le posibilitatea de a face comerţ internaţional. Datorită acordurilor comerciale ale UE, IMM-urile din UE pot realiza din ce în ce mai mult părţi importante ale procesului de export şi de import online, economisind mult timp cu birocraţia şi reducând semnificativ costurile de curierat. Anterior, companiile trebuiau să trimită separat documente pe hârtie prin intermediul unor curieri internaţionali costisitori. Acum este nevoie doar de câteva clicuri de mouse.

Vizitaţi Access2Markets