Travel

Cu 10.000 de metri deasupra tuturor

15 iul 2014 0 afişări de Razvan Muresan
Din aceeaşi categorie

Companiile aeriene inventează anual noi standarde ale luxului pentru pasagerii care îşi permit să plătească cel puţin zece mii de euro pentru un zbor cu avionul. Deşi publicul first class înseamnă sub 1% din traficul aerian la nivel mondial, se pare că efortul merită...

Pornim de la o întrebare simplă. Una dintre cele mai circulate şi concurenţiale rute din lume este Paris-New York. Preţul unui bilet dus-întors rezervat la clasa economic este de  o mie de euro. Cei care aleg să zboare la first class plătesc 15.000 de euro. Cum se justifică diferenţa de cel puţin zece ori mai mare?

În primul rând e vorba de confort. Suprafaţa ocupată de un loc la first class este cât cea a zece scaune de la economic. Iar în aviaţie fiecare centimetru în plus costă. Investiţia în amenajarea fiecărui loc de la first class este de un milion de dolari. Fotoliile se pliază la 180 de grade şi se transformă într-un pat cu textură şi confort identice cu patul de acasă. Apoi, locurile asigură un plus de intimitate, putându-se izola complet de restul pasagerilor.

„În conceperea noii clase first, am întrebat pasagerii existenţi dacă vor să fie separaţi de ceilalţi din avion. Răspunsul a fost 50% da şi 50% nu. De aceea, am dotat cabinele cu o perdea, iar posibilitatea este opţională“, spune Bruno Matheu, şeful zborurilor de lung-curier al Air France KLM. First class oferă aşadar posibilitatea fiecărui pasager să nu interacţioneze cu ceilalţi şi să aibă la dispoziţie permanent serviciile unor însoţitori de bord pregătiţi pentru aşteptările celor mai exigenţi pasageri din lume.

Meniurile pregătite la bord sunt şi ele cu dichis şi sunt concepute de către bucătari recunoscuţi la nivel internaţional şi certificaţi cu stele Michelin, iar pasagerii îşi pot selecta în avans ceea ce doresc să mănânce sau să bea la bord. Celor care zboară frecvent li se pregătesc ziarele şi revistele preferate de îndată ce se îmbarcă în avion. În plus, sute de filme pot fi vizionate pe ecranele mai mari decât la clasele inferioare.

Apoi, cei care credeau că first class înseamnă doar experienţa din timpul zborului se înşală. Pasagerii sunt preluaţi în maşini VIP din faţa casei sau de la birou şi aduşi la aeroport, unde intră într-un flux total diferit faţă de restul călătorilor.

Astfel, ei ajung la aeroport cu doar câteva minute înainte de decolare, trec prin filtre separate de securitate şi control paşapoarte şi sunt transportaţi  la avion în limuzinele aeroportului, evitând procedura standard de îmbarcare de la clasele economic şi business.

Cei care aleg să zboare la first class sunt primii în aeronavă, iar piloţii şi însoţitorii de bord li se prezintă şi îi salută înainte de a-i conduce la locurile din avion. După aterizare, bagajele pasagerilor sunt preluate de către personal dedicat, iar un şofer va transporta pasagerul la destinaţie.

Companiile aeriene au investit milioane de dolari şi în zonele în care pasagerii aşteaptă zborul în aeroport atunci când zboară cu escală sau ajung mai devreme decât ora plecării. În cele mai mari aeroporturi ale lumii, precum Londra, Paris, New York sau Dubai, există zone de lounge first class în care pasagerii primesc mai mult decât mâncare, băutură şi internet gratuit. Cei cu bilete la first pot să îşi petreacă timpul de escală făcând duş sau relaxându-se în saloanele de masaj şi spa amplasate în incinta terminalului. Sau să cheltuiască milele primite ca urmare a zborului în magazinele din terminal.

„Deşi la un preţ similar un grup de persoane poate rezerva o cursă privată, condiţiile puse la dispoziţie de first class nu pot fi reproduse în alt avion. Practic se zboară într-o aeronavă mult mai mare decât într-una de dimensiuni reduse, iar de aceea condiţiile pe care le oferă companiile de linie sunt net superioare“, spune Bruno Matheu, şeful zborurilor de lung-curier al Air France KLM.

Fireşte, posibilitatea alegerii orarului de zbor rămâne un avantaj pentru cei care preferă avioanele private. Tocmai pentru a ţine pasul cu concurenţii din Golf, francezii au investit 500 de milioane de euro în modernizarea cabinelor, printre care şi clasa La Prémière, corespondentul first class, într-un program derulat pe durata mai multor ani. Însă luxul în avion cunoaşte anual noi dimensiuni, iar inovaţiile nu se opresc. Cei de la Etihad, transportatorul aerian al cărui hub se află în Abu Dhabi, va lansa din luna decembrie noua clasă Residence, incluzând un apartament cu trei camere - living, dormitor şi duş - în aeronavele A380. Biletul pentru primul zbor de acest fel va costa 40.000 de dolari dus-întors până la Londra.

Imediat după anunţul Etihad, şefii companiei Emirates, transportatorul aerian cu sediul în Dubai şi cel mai mare operator de aeronave Airbus A380, vorbeau la rândul lor despre lansarea noii clase superioare first class. „E vorba doar de intimitate. Noul nostru concept de dormitor îl va duce la un alt nivel“, spune preşedintele Emirates, Tim Clark, care va introduce conceptul de apartament în aer pe 218 aeronave. Un loc la clasa Residence a celor de la Emirates  ar urma să coste 26.000 de dolari pentru un zbor între Dubai şi Roma.

Studiile arată că deşi publicul first class înseamnă sub 1% din traficul aerian la nivel mondial, eliminarea acestei clase şi înlocuirea cu locuri de economic şi business nu ar aduce venituri sau profituri suplimentare, ci, dimpotrivă, ar genera pierderi în rândul companiilor aeriene.

„Am pierde sute de milioane anual dacă nu am avea first class“, mai spune şeful Air France KLM. Clienţii din mediul de afaceri, principalul public ţintă al luxului în avion, confirmă nevoia de a se  răsfăţa când călătoresc. Şi vor ca fiecare euro cheltuit să merite.