Travel

Ce poţi face într-un city break în Bristol, oraşul celebrului Banksy, artistul stradal ale cărui desene au făcut înconjurul lumii?

22 dec 2023 205 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Pentru oricine a fost – sau n-a fost – vreodată în Marea Britanie, vremea rece, cu cer înnorat şi cu ploaie (multă ploaie!) este o imagine care nu se poate desprinde de această ţară insulară. Dar contrar percepţiei care ne-a obişnuit să credem că, în lipsa soarelui, o vacanţă este deja ratată, Marea Britanie ştie să le arate turiştilor că sunt atât de multe de descoperit pe tărâmul ei, încât cerul senin devine doar un detaliu. Iar pentru experienţe cu adevărat ieşite din tipare, oficialii brandului hotelier Mercure, parte din grupul Accor, au conturat o serie întreagă de sugestii dedicate celor care vor să se piardă de-a dreptul prin mulţime, integrându-se în spiritul local- autentic.

Bristolul nu a fost niciodată pe lista mea scurtă de destinaţii de văzut şi totuşi aş putea acum să-l recomand pentru un city break. Este oraşul celebrului Banksy, artistul stradal ale cărui desene au făcut înconjurul lumii, fascinaţia venind şi din anonimatul şi misterul care planează în jurul său. O vizită în acest oraş-port se împleteşte perfect cu un tur al creaţiilor murale, Bristolul devenind o adevărată scenă pentru cei care aleg să exprime prin desen mesaje de tot felul – amoroase, revoluţionare, religioase. Pentru a onora aceste creaţii urbane şi pentru a invita şi străinii să le vadă, în Bristol are loc UpFest, cel mai mare festival de artă stradală şi graffiti din Europa.

Dar cum Anglia este atât de imprevizibilă când vine vorba de vreme, s-ar putea ca unii să prefere să stea la adăpost atunci când plouă. O experienţă la un spa local este bine-venită în aceste condiţii, iar numele unei asemenea opţiuni este Lido – o oază ascunsă într-o curte înconjurată de terase, chiar în inima centrului istoric al oraşului.

Oraşul vibrează de tineri, Bristolul fiind şi un centru universitar apreciat, iar în ritm cu ei vibrează şi aroma atât de ispititoare a cafelei din atât de multele localuri cu cafea de specialitate. Cu greu poţi ajunge pe o stradă pe care să nu dai nas în nas cu o uşă deschisă care te invită, îmbietoare, la o ceaşcă din această băutură care trezeşte simţurile.

O călătorie de aproape două ore cu trenul ce pleacă din gara din Bristol te duce fix în mijlocul Londrei, într-un tumult în care cu uşurinţă te poţi pierde, fără măcar să-ţi pară rău apoi. Londra e dinamică, e multiculturală şi nehotă­râtă între soare şi ploaie, iar asta o poate face şi mai atrăgătoare. Ca turist, poţi, evident, să alegi să bifezi iconicele clădiri şi experienţe care scot această capitală din anonimat, însă adevăratul ei farmec stă în ceea ce există dincolo de această primă poleială.

Spre exemplu, la doi paşi de London Bridge, cel din cântecul copilăriei, se deschide o lume nouă. Borough Market este un microunivers unde turiştii şi localnicii se amestecă unii cu alţii şi fac ceea ce ar face oricine într-o piaţă cu de toate: gustă, miros, pipăie, uneori negociază, cad pradă invitaţiilor de a gusta ba „cel mai bun risotto din Londra“, ba acei „cartofi prăjiţi de care nu vei putea uita vreodată“, aşa cum îşi laudă fiecare marfa.

De la stridii la fish & chips şi de la sandviciuri la budinci extrem, extrem de dulci, de la roşii la mango şi de la brânzeturi la curmale, Borough Market le are pe toate. Este cea mai veche piaţă agroalimentară din Londra, datând din secolul al XIII-lea, iar diversitatea este unul dintre punctele ei forte.

Pentru asemenea experienţe îşi invită reprezentanţii lanţului hotelier Mercure turiştii să exploreze oraşul. Tot în categoria de experienţe locale, ei pot să profite şi de timpul petrecut la interior.

„Promovăm ingredientele autohtone, la fel şi preparatele tradiţionale. Atunci când un client comandă o băutură, mă gândesc mereu ce alternativă locală îi pot propune“, spune James Wan, food & beverage manager la hotelul Mercure London Bridge.

Strategia „Discover Local“ înseamnă, pe scurt, imersiunea în lumea autentică a locurilor în care ajunge un turist. Conceptul este încă la început şi vrea să pună în valoare „bijuteriile ascunse“ ale oraşelor, dincolo de tot ceea ce este deja comercial. Programul a fost consolidat pe parcursul mai multor ani însă.

„Îi ţintim pe cei care sunt adepţi ai ideii de «slow travel» şi pe cei cărora le place să-şi acorde timp pentru a descoperi noi culturi. Sunt mai degrabă persoane cu vârste între 35 şi 54 de ani“, spun reprezentanţii Mercure.

Conceptul este o iniţiativă globală implementată peste tot unde este prezent brandul Mercure, inclusiv în România. „În Londra, Borough Market este un exemplu în această direc­ţie, fiind o zonă reprezentativă pentru localnici, cu multă istorie şi cultură culinară“, mai spune James Wan.

Incursiunea începe cu poveştile spuse de ghidul care îşi plimbă turiştii printre tarabele care mai de care mai colorate şi îmbietoare. Pri­mul popas în turul culinar este pentru un sandvici clasic, cu pâine artizanală, ouă prăjite şi nelipsitul bacon, dar e bine de ştiut că acesta e doar începutul. Alte tarabe aş­teaptă deja cu stridiile pregătite şi sunt o normalitate pentru pofticioşii care se opresc şi stau în picioare la câte o masă doar atât cât să soarbă conţi-nutul unei stridii bine asezonate cu lămâie şi sos Tabasco.

În turul culinar, următorul popas este la un mic local de familie cu fish & chips, un preparat atât de cunoscut, aparent banal şi totuşi atât de greu de pregătit acasă cu acelaşi gust ca în oraş, după cum spune ghidul, o tânără care pare că ştie toate secretele pieţei.

„Oamenii încearcă să facă acasă fish & chips şi, pentru că este nevoie de foarte mult ulei încins, adesea se întâmplă accidente şi izbucnesc incendii. E o adevărată problemă, iar autorităţile chiar îi sfătuiesc pe oameni să fie foarte atenţi“, spune ea.

Din „folclorul culinar“ al londonezilor fac parte şi „sausage rolls“, adică felii de cârnat înfăşurate într-un aluat tip foitaj pentru care localnicii au dezvoltat o adevărată pasiune.

Nu mai mare însă decât cea pentru crumble. Într-o zi de vineri, la ora prânzului, zeci (aş spune chiar peste o sută) de oameni stăteau (a se citi „se înghesuiau) la coadă pentru un mic pahar cu desert. „Humble crumble“, numele localului care îl vindea, este pasiunea multor localnici, spune ghidul. Motivul este acest crumble cu mere, garnisit cu o glazură de vanilie şi petale de trandafiri, foarte dulce, aromat şi foarte uşor de dat gata în doi timpi şi trei mişcări.

Pentru cei care încă mai simt nevoia, periplul gastronomic poate continua cu o scurtă oprire pentru brânzeturi şi pentru o a doua tură de desert. De această dată, o altă specialitate locală - sticky toffee pudding, o budincă în care îşi fac loc curmalele, între straturi de blat şi caramel, alături de o cupă de îngheţată.

Gastronomia nu este însă singura atracţie nici a Londrei, nici a altor mari oraşe, astfel că Mercure a pus pe listă şi alte experienţe locale care pot creşte gradul de imersiune a turiştilor. Clădirile de patrimoniu sau galeriile de artă sunt alte modalităţi de a cunoaşte specificul unei comunităţi.

Parte din grupul hotelier francez Accor, Mercure a combinat dintotdeauna diversitatea internaţională cu experienţele locale. Există mai bine de 800 de hoteluri cu acest nume în peste 60 de ţări, alăturându-se altor branduri dezvoltate la nivelul Accor, precum ibis, Novotel, Mövenpick, Sofitel, Swissôtel şi multe altele. Mercure este însă singurul brand din portofoliul gigantului francez la nivelul căruia este implementat conceptul „Discover local“.

Când toate poftele culinare au fost satisfăcute, am luat din nou trenul, din gara Kings Cross din Londra. Dacă numele vă sună cunoscut, s-ar putea să fie deoarece aceasta este gara din care, la fiecare început de an şcolar, îşi făceau plecarea în stilul lor aparte elevii şcolii Hogwarts din seria Harry Potter. Trecând prin zid ca printr-un portal, Harry, Hermione şi Roy îşi începeau călătoria printre vrăji şi magicieni cu faimosul Hogwarts Express.

Mai puţin de cinci ore durează drumul dintre această gară şi cea din Edinburgh, Scoţia, care, la o oră destul de târzie în noapte, ne-a întâmpinat cu o tradiţională ploaie torenţială, ce n-a vrut să înceteze timp de aproape două zile. Edinburgh este impunător prin clădirile lui gotice şi, desigur, prin frigul care intră până în oase.

Un tur prin lumea subterană a oraşului ar putea şi aici să salveze vacanţa în caz de ploaie, iar dacă nu, un atelier de creat ciocolată la fabrica The Chocolatarium cu siguranţă o va face. Tururile pietonale scot la iveală poveşti fascinante ale eroilor oraşului, frânturi din istoria locală, relatări despre bătălii notorii care au modelat urbea de-a lungul secolelor. Iar cu un ghid carismatic la pachet, ploaia parcă începe să devină chiar plăcută.

Pentru o incursiune şi mai profundă în specificul scoţian, există restaurantul Wedgood, în al cărui meniu s-a aşezat toată priceperea culinară a chef-ului la pachet cu ingredientele zonale. Wee Taste of Scotland, care s-ar putea traduce ca „o bucăţică din Scoţia“ în materie de cultură gastronomică, este experienţa de neratat într-o seară în care picăturile de ploaie îşi fredonează cântecul zgomotos. Aromele se îmbină armonios indiferent de preparatele care defilează în farfurii, de la scoici şi carne de gâscă la surprinzătoarea îngheţată de ciuperci.

La final, experienţa britanică este completă, cel puţin din punct de vedere gastronomic. Alte curiozităţi locale rămân însă cu siguranţă de descoperit pentru noi şi noi vizite.