După Afaceri

Tips & Tricks. Am intrat în culisele experienţelor a cinci oameni din business legate de teatru, iar poveştile lor merită citite şi împărtăşite

06 apr 2024 84 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

„Să-ţi vând un pont!“ este, probabil, una dintre expresiile – folosite în mediul de business, dar nu numai – specifice culturilor din toată lumea. Cele mai bune surse de inspiraţie sunt, de cele mai multe ori, oamenii de lângă noi, aşa că După Afaceri Premium dă sfară în ţară şi îi pune pe reprezentanţii din lumea businessului în faţa unor provocări mai puţin stresante decât cele din viaţa de zi cu zi a afacerilor.

Să găseşti un bilet pentru un spectacol la Teatrul Naţional din Bucureşti a devenit, în ultimele luni, o loterie, un lucru rar întâlnit de publicul cultural din Capitală şi din ţară. În vreme ce unii abia descoperă această formă de educare, alţii îşi continuă drumul în această aventură. Am intrat în culisele experienţelor a cinci oameni din business legate de teatru, iar poveştile lor merită citite şi împărtăşite.

 

Anda Roman, designer de interior:

„Cel mai recent spectacol la care am mers este «Pescăruşul», de Cehov, în regia lui Eugen Jebeleanu, la TNB. L-am ales în ideea că, împreună cu copiii mei, am văzut mai multe puneri în scenă ale acestei piese în ultimul timp. E foarte interesant să vezi diferite viziuni regizorale ale unui text clasic. Spectacolul lui Jebeleanu este un spectacol puternic. E ca un duş rece în timpul iernii. Am plecat profund atinsă. E un spectacol intens, exploziv, cu o scenografie spectaculoasă. Pentru mine, teatrul face parte din istoria personală. Tatăl meu lucra în teatru şi pentru noi teatrul era un fel de a doua casă. Îl iubeam atunci, îl iubesc şi astăzi. De fiecare dată când simt miros de scenă, am fluturi în stomac. Din păcate, nu ajung la teatru atât de des precum aş vrea. Am această fantezie că voi merge măcar o dată, de două ori pe lună la un spectacol urmat de o cină târzie.“

 

Daniel Gigi Matei, CSR & sustainability manager la Raiffeisen Bank:

„Am urmărit recent «Cineva are să vină», piesă regizată de Chris Simion-Mercurian, o regizoare ale cărei spectacole le urmăresc întotdeauna cu interes. Unul din lucrurile care m-au impresionat în afara piesei a fost felul în care Chris Simion-Mercurian a interacţionat cu cei prezenţi, modul în care ea construieşte o comunitate în jurul teatrului şi te încurajează să explorezi diferitele trăiri pe care arta ţi le oferă. Nu mă surprinde că prin aceeaşi abordare construieşte şi Teatrul Griviţa 53, o iniţiativă privată care aduce împreună societatea civilă, mediul de afaceri şi comunitatea artistică, pentru a susţine construcţia primului teatru privat din ultimii 70 de ani. Fiecare dintre noi se poate implica prin achiziţia unei cărămizi, iar de curând am lansat o campanie prin care pentru fiecare cărămidă achiziţionată, Raiffeisen Bank dăruieşte încă una.“

 

Julia Leferman, directorul general al asociaţiei Berarii României, din care fac parte şapte din cei mai mari producători de profil:

„Am crescut cu teatrul în suflet şi, copil fiind, îmi amintesc că serile de duminică le petreceam alături de părinţi la Teatrul Internaţional din Craiova. Era, pe de-o parte, un loc de întâlnire şi socializare, prilej cu care îmbrăcam hainele cele bune, dar, pe de altă parte, şi un loc de descoperire şi educare. Îmi amintesc ediţiile de început ale Festivalului Internaţional Shakespeare, găzduite la Craiova, unde au participat trupe de teatru din toată lumea, cu interpretări proprii ale operelor marelui dramaturg, dar şi piesele grandioase puse în scenă de marele regizor Silviu Purcărete: Titus Andronicus sau Danaidele după Eschil.

Azi moda s-a schimbat. La fel şi publicul. În egală măsură, şi teatrul s-a adaptat noilor tendinţe, ca o adevărată oglindă a societăţii. Am văzut recent spectacolul «Solaris», la Teatrul Excelsior, unde am fost împreună cu fiica mea adolescentă. Piesa şochează prin limbaj, dar în acelaşi timp provoacă publicul la a reflecta asupra valorii conexiunilor umane autentice, asupra umanităţii pe care uneori pare că o pierdem şi a felului în care iubirea dă sens vieţii. La final, a fost un minunat pretext pentru o discuţie cu fiica mea despre nevoia de a se cunoaşte pe sine, înainte să pornească în aventura de a descoperi o lume ideală în afara propriei persoane.“

 

Sabrina Marinescu, cofondatoarea lanţului de restaurante Avocadoo:

„Viaţa de zi cu zi ne este tuturor din ce în ce mai agitată şi cere din ce în ce mai mult de la noi. Mai mult focus, mai multă eficienţă, mai mult timp, mai multă dedicare. Mai mult. Mai repede. Acest ritm alert care ne conduce vieţile nu lasă foarte mult timp pentru visare. Pentru mine, creativitatea stă la baza succesului meu ca antreprenor şi totuşi multitudinea de task-uri cotidiene se aşază deseori în calea acestui timp pentru mine, pentru a-mi da frâu liber imaginaţiei şi a face loc în mintea mea pentru noi idei şi viziuni. Şi, de cele mai multe ori, aceste momente cu adevărat vizionare apar în linişte, când întreg corpul şi mintea reuşesc să iasă din starea de alertă şi să se relaxeze cu adevărat.

Teatrul este una din modalităţile prin care eu reuşesc să mă decuplez de la ritmul alert al businessurilor mele şi să intru într-o lume atemporală, în care are timpul timp de toate şi gândurile mele pot să încolţească negrăbite. Sănătatea mintală şi emoţională în lumea antreprenorială este încă un subiect evitat şi, adesea, aceste momente atât de valoroase de introspecţie şi relaxare sunt percepute ca slăbiciuni şi pierdere de timp.

Ultimul spectacol de teatru la care am fost se numeşte «Double Fiesta» şi este un material coregrafic modern pus în scenă de 16 studenţi la actorie la UNATC şi jucat la Teatrul Godot. Acesta este menit să servească drept o oglindă personală, invitându-ne să ne regăsim în energia şi comportamentul celor 16 roluri şi să ne analizăm propria relaţie cu alcoolul, petrecerea şi relaţionarea cu ceilalţi. Punerea în scenă este absolut spectaculoasă şi nonconformistă, atât din punct de vedere vizual, cât şi prin emoţiile pe care le stârneşte în rândul publicului. Timp de o oră, prin dans şi coregrafie, actorii reuşesc să exprime fina tranziţie de la sobrietate, control, conştiinţă de sine la ebrietate, agresivitate şi apoi, în final, la o stare de transă, atât a colectivului, cât şi a fiecărui personaj, prin diferitele trăiri ale sale.

Înţelegerea atât de aplicată a altor perspective pe acelaşi subiect a fost foarte de folos pentru mine şi am fost fascinată să văd cum, deşi grupul a fost mişcat de aceeaşi forţă şi în aceeaşi direcţie, pentru fiecare a fost o experienţă diferită şi unică. Şi acest lucru sunt convinsă că-l voi putea aplica şi în business, şi în viaţa de zi cu zi.“

 

Mihaela Puşnava, fondatoarea Agorapolis, un business care contribuie la dezvoltarea oraşelor smart prin proiectare urbană:

„Ultima dată am fost la «Străini în noapte», cu Medeea Marinescu şi Florin Piersic, la Teatrul Naţional, invitată fiind de un prieten. O piesă cunoscută, o sală prea plină la fiecare reprezentaţie şi un performance excelent al celor doi. În fiecare an, în calendarul meu de călătorii îşi face loc Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu. Se întâmplă să ajung, cu puţin noroc, şi la Festivalul Shakespeare de la Craiova. Din ce am văzut în ultimii ani şi a rămas cu mine, m-aş raporta la povestea Clarei Haskil, jucată de Laetitia Casta pe scena de la Sibiu. Pune în scenă povestea unei românce remarcabile despre care vorbim prea puţin. Prietenii mei actori îmi spun că teatrul este locul în care mergi să te întâlneşti cu tine. Pentru mine, cu siguranţă, teatrul este un spaţiu al cunoaşterii şi al explorării, un răsfăţ pe care mi-l ofer nu atât de des pe cât mi-aş dori.“