Style

A fost o vreme când Vans-ii şi bascheţii cu toc sau talpă ortopedică erau consideraţi la limita urâtului, dar între timp a apărut unul dintre cele mai iubite şi hulite totodată trenduri ale momentului, the ugly sneakers. De ce se întrec casele de modă parcă pentru a creiona cei mai urâţi pantofi de stradă?

24 mai 2018 1820 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Primul a fost poetul francez Charles Baudelaire cu ale sale „Fleurs du Mal“ (Florile răului). A venit apoi rândul lui Tudor Arghezi cu volumul de poezii „Flori de mucigai“. Astăzi este momentul ca Nicolas Guesquiere, creierul creativ al Louis Vuitton, supranumit „zeul modei“, să aducă din nou în prim-plan estetica urâtului. Cum? Cu încălţările Archlight Sneakers care au aIimentat unul dintre cele mai iubite şi hulite totodată trenduri ale momentului, cel al pantofilor urâţi. The ugly sneakers.

 

A fost o vreme când Vans-ii şi bascheţii cu toc sau talpă ortopedică erau consideraţi la limita urâtului, dar între timp Nicolas Guesquiere a dat tonul în ceea ce a devenit un fenomen al pantofilor urâţi. El a lansat pentru Louis Vuitton modelele Archlight, al căror nume provine de la curbura exagerată aflată la jumătatea tălpii încălţărilor. Apoi, casa de modă Balenciaga a pariat pe pantofii sport cu talpă groasă cunoscuţi ca Triple S. Modelele se remarcă de regulă prin dimensiunile generoase şi talpa supradimensiontă, uneori şi prin combinaţia curajoasă de culori. Dacă ar fi să le fac o descriere aş spune că au forma unei şalupe, mai înguşti în partea din faţă şi din ce în ce mai laţi către spate.

Şi, de parcă a dorit să ducă urâţenia la un alt nivel, Nike a lansat modelul Air Max 97 Ultras - şi nu numai -, pantofi care în mod normal n-ar fi ieşit din sala de sport. De ruşine.

Dar astăzi, casele de modă parcă se iau la întrecere pentru a creiona cei mai urâţi pantofi de stradă. De ce?

„«Comfort over fashion» este expresia care însumează cel mai bine acest trend. Putem spune că s-au dus zilele în care un outfit trendy trebuia să fie neapărat asortat cu o pereche de pantofi cu toc. Marile case de modă au transformat sneakerşii într-o pereche de încălţăminte şic, cu iz retro“, este de părere Ioana Rusu, brand manager Tezyo, unul dintre cei mai puternici retaileri locali de pe segmentul de în­călţăminte.

Ea adaugă însă că primele indicii ale trendului „ugly sneakers“ au apărut de câţiva ani în colecţiile Céline, semnate de Phoebe Philo, propuse la Christian Dior de către designerul Raf Simons sau în fanteziile futuriste din prezentările Prada. În 2018 însă, trendul a explodat în majoritatea colecţiilor pentru sezonul de primăvară - vară şi, cu siguranţă, va menţine acest curs şi în perioada următoare, adaugă Ioana Rusu.

„Este evident că unul dintre atuurile acestor modele este confortul, însă stiliştii şi designerii le plasează într-o multitudine de contexte originale şi conformiste, deopotrivă.“

Magazinele de tip multibrand Tezyo au în colecţia de primăvară - vară mai multe piese care încorporează elemente ale acestui trend, printre care mai multe modele Nike, dar şi Le Coq Sportif. Mai mult, această tendinţă se va menţine şi în sezonul următor, de toamnă- iarnă, când încălţările voluminoase, cunoscute drept „chunky“, vor ţine capul de afiş.

„Putem observa o transformare a modelelor de sneakers.“ Regăsim la câteva dintre modelele din colecţia Tezyo o talpă mai groasă, prezenţa combinaţiilor de culori, formele retro şi un look mai relaxat.

Irina Costea, social media specialist în cadrul retailerului de încălţăminte Il Passo, spune despre conceptul „ugly sneakers“ că exprimă o dorinţă de a aduce în prezent cultura trendurilor abordate de generaţiile trecute. Dar totodată poate reprezenta şi o reinterpretare stilistică a culturii pop actuale.

„Practic, este o formulă preluată de industria fashion a zilelor noastre prin care orice articol considerat imposibil de purtat devine un must-wear.“ Ea consideră că acest trend nu este deloc unul de factură recentă, ci a apărut acum cinci ani odată cu colecţiile Adidas x Raf Simons. „Aceste nume iconice şi-au unit forţele în 2013 pentru a crea primul ugly sneaker denumit Ozweego.“ Şi, deşi trendurile vin şi pleacă, de multe ori având viaţă nu mai lungă de un sezon, acesta nu doar că a rămas, dar a devenit tot mai puternic. De ce?

„Datorită elementelor care fac aceste încălţări unice în viziunea fiecărui purtător: libertatea de mişcare pe care ţi-o oferă, jocul de culori care se asortează cu succes celor mai interesante articole de îmbrăcăminte“, este de părere social media specialistul de la Il Passo. Ea vorbeşte şi despre intriga şi experienţa care se nasc în momentul achiziţionării unei perechi de ugly sneakers. „Este un subiect perfect de studiat, reacţiile fiind într-o contradicţie totală: «Arată foarte ciudat!», urmată de întrebarea «De unde îmi pot achiziţiona şi eu o pereche?»“

La Il Passo, în colecţia actuală există două produse apropiate de conceptul ugly sneakers. Este vorba despre pantofii sport pentru femei SHAKIRA, care sunt confecţionaţi din material textil iridescent, cu talpă masivă din cauciuc. „Modelul este high-top, prevăzut cu inserţie personalizată.“ Există şi pantofii sport pentru bărbaţi WYATT, confecţionaţi din piele naturală de tip nappa şi neopren. Interiorul este din piele naturală, modelul este high-top, are şireturi elastice şi talpa tip „casetă“ din cauciuc light.

Dar acesta este doar începutul. „Viitorul sezon (toamnă-iarnă) vom avea o colecţie special dedicată acestui trend!“ Colecţia actuaIă II Passo pune accentul pe naturaleţe, spirit tânăr şi libertate, valori contemporane care se suprapun - ceI puţin pe alocuri - cu cele care stau la baza trenduIui pantofilor urâţi.

De altfel, şi colecţia Tezyo primăvară – vară 2018 a fost creată astfel încât să cuprindă influenţele majore din moda internaţională, ţinând cont de profilul clienţilor români.

Astfel, siluete clasice şi tocuri îndrăzneţe se îmbină cu culori vibrante şi pasteluri romantice, detalii florale şi accente metalice. Pentru linia urban-casual, brandurile vedetă sunt Le Coq Sportif, Pepe Jeans, New Balance, Converse, Nike, Geox. Acestora li se adaugă Hugo Boss, Calvin Klein şi Camper. „Pentru clienţii care pun accent pe mişcare şi petrecerea timpului în aer liber. Modelele din acest sezon au culori vii şi calapoade flexibile, tălpi cu tehnologii inovatoare şi materiale de ultimă generaţie.“

Dar nu toate brandurile se lasă influenţate de trenduri. Există unele care-şi urmează linia care le-a consacrat. Brandul românesc Smiling Shoes este unul dintre acestea.

Noua colecţie urmează liniile consacrate de Smiling Shoes, cu modele elegante, linii clasice însă adaptate tendinţelor prin materialele sau accesoriile folosite. Astfel, pentru un plus de senzualitate se mizează pe transparenţă şi se folosesc materiale precum pvc-ul. Detaliile luxuriante de la pene sau tulle, la perlele întotdeauna clasice, sunt cele care pun creaţiile într-o altă lumină. Vedetele sezonului sunt pantofii slingback şi tocurile mici „kitten heel“, iar noutăţile sunt calapodul cu platforma supradimensionată şi calapodul de balerin cu vârful ascuţit.

În cele mai recente colecţii aIe brandului românesc Mu­sette, se mizează pe mix & match. Eleganţa clasică a pantofiIor de tip stiletto şi confortul balerinilor merg mână în mână cu sneakerşii urâţi. Tălpile de tip şenilă, botul uşor răsucit înspre în sus, com­binaţiile de materiale, texturi şi culori, toate acestea, mai ales când sunt luate împreună sunt elemente caracteristice ale trendului ugly sneakers.

Şi totuşi, de ce să porţi ceva urât? Doar pentru confort? Vorba românească era de fapt invers. „Baba suferă la frumuseţe.“

Ioana Rusu, brand manager Tezyo, crede că aceşti pantofi merită o şansă şi doar pentru că este unul dintre cele mai hot trenduri din fashion la momentul acesta, o reminiscenţă a anilor ’80 şi ’90, recent adusă în prim-plan de case renumite, precum Balenciaga, Vetements, Acne sau de către linia Yeezy, semnată de Kanye West.

„Fie că sunt purtaţi pentru confort, pentru că sunt fashion, sau pur şi simplu pentru că îţi plac, poţi să te bucuri de perechea ta confortabilă de «ugly sneakers» şi să-i adaptezi stilului tău într-o manieră Real Glam“, conchide ea.