Style

Un business imun la tendinţe: Patru afaceri antreprenoriale româneşti au pariat pe cel mai în vogă produs "vestimentar" al momentului pe care l-au reinventat în fel şi chip

02 iul 2020 680 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Moda a fost întotdeauna guvernată de trenduri care în ultimii ani s-au succedat tot mai rapid. Într-un sezon se purtau culorile tari, pentru ca peste câteva luni să revină la modă pastelurile. A fost vremea jeans-ului, pentru ca apoi să se poarte mătasea sau pielea. Tendinţele sunt ciclice şi se repetă fără a avea un calendar anume. Pentru a înţelege ce şi cum se poartă ar trebui să fii în permanenţă cu ochii pe podiumuri, în reviste sau să urmăreşti specialiştii în domeniu.

Ei bine, de câteva luni încoace se poartă măştile, iar acesta e un trend care nu va pleca prea curând. Singurele variaţiuni aici sunt mai degrabă de culoare şi imprimeu, dar altfel, măştile par să se asorteze cu orice ţinută, cu orice vreme, cu orice!

„Aş vrea să încep prin a spune că rolul principal al unei măşti, în această perioadă dificilă, este în primul rând de a oferi un strat în plus de protecţie în faţa bacteriilor, microbilor şi virusurilor; protecţie atât în faţa răspândirii de boli, cât şi în a ne feri de ele. Este un rol care nu ar trebui minimizat“, spune Sibille Gasser, director comercial al companiei BrodezCu, ce are în portofoliu măşti din bumbac ranforce 100%, pe lângă alte produse de tip tricouri, genţi sau şorţuri personalizate.

Sibille adaugă că dincolo de rolul de protecţie şi prevenţie al măştii, puţin contează alte roluri, cum ar fi aspectele ce ţin de modă şi tendinţe.

„Trebuie să reţinem că, spre deosebire de căciuli sau fulare, de exemplu, o mască este o necesitate, nu un accesoriu de modă. Nu este confortabil de purtat, din orice material ar fi concepută masca, dar este o pavăză împotriva agenţilor patogeni.“

Măştile făcute la BrodezCu sunt confecţionate din două straturi de bumbac ranforce 100%. Acest material respiră mai bine decât alte textile şi face ca fibra să reziste în timp, după multe spălări, spune Sibille.

„Ştim cu toţii că o mască din bumbac trebuie spălată şi călcată zilnic. Acolo unde altele se vor întinde în timp, iar fibrele îşi vor pierde din elasticitate, măştile BrodezCu vor oferi aceeaşi protecţie ca atunci când au fost cumpărate, chiar şi peste timp.“

În portofoliul companiei există măşti într-o varietate de culori - verzi, roşii, galbene, albastre, portocalii -, dar acest aspect este secundar, spune executivul, care pune accent pe funcţionalitate înainte de toate. Măştile BrodezCu au material colorat la exterior şi alb la interior pentru o poziţionare şi repoziţionare corecte. De asemenea, măştile pot fi personalizate cu accente de broderie sau cu print direct în ţesătură la atelierul BrodezCu.

„Consider că, dacă oamenii îşi pot pune cumva amprenta pe un obiect care trebuie purtat zilnic, le va fi mai uşor să accepte caracterul obligatoriu al măştilor.“

În ceea ce priveşte personalizarea, ea recomandă broderia, pentru că este mai rezistentă în timp comparativ cu imprimeul. Iar în cazul acestuia din urmă, recomandarea merge spre print în ţesătură (DTG), deoarece nu afectează textura materialului prin împungere.

Cecilia Codreanu, fondatoarea brandului Fereya, lansat oficial cu 10 zile înaintea intrării în carantină, s-a repliat rapid vremurilor şi a început să producă măşti, dincolo de rochiile, pantalonii sau topurile ce-i poartă semnătura.

„Atât măştile pentru adulţi, cât şi cele pentru copii se asortează perfect cu mâinile curate.“ Cele pentru adulţi se integrează perfect în ţinutele din noua colecţie Summer Essential, alcătuind un look lejer, în concordanţă cu vremurile acestea în care petrecem mult timp acasă, dar vrem să ne simţim ca într-o locuinţă de vacanţă, în care plimbările, fie ele mai lungi sau mai scurte se desfăşoară în proximitate şi în care confortul primează, dar totodată ne dorim să rămânem stylish şi dacă nu putem pleca momentan în concediu, o putem face prin intermediul outfit-ului, adaugă ea. Iar cele pentru copii pot fi asortate cu orice, începând de la starea de spirit şi terminând cu încălţările sau costumul de baie.

Măştile Fereya pentru adulţi sunt produ­se în atelierul propriu din Bucureşti, iar cele pentru copii - cu vârste cuprinse între 2 şi 14 ani - sunt realizate în Italia, utilizându-se tehnologia pentru broderii, astfel încât contactul uman să fie redus la minim.

Ele sunt confecţionate din polipropilenă neţesută, certificată OEKO TEX Standard 100, în trei straturi, disponibilă într-o gamă foarte variată de culori şi cel mai important, cu un design unic, inspirat din Ţestoasele Ninja, ce conferă stabilitate măştii în timpul utilizării, astfel încât copilul nu va fi nevoit să pună mâinile pe faţă pentru a o aşeza.

Cele pentru adulţi sunt realizate dintr-un material ce conţine bumbac organic şi bambus, certificat OEKO TEX Standard 100, disponibile în nuanţe de alb, roz, verde, şi negru.

În această perioadă, multe companii - locale şi străine - s-au repoziţionat şi au început să producă măşti, piese „vestimentare“ care în Europa sau America au ajuns în prim-plan acum, în contextul pandemiei de COVID-19, dar care în Asia erau „o modă“ de multă vreme, mai exact încă de la epidemia de SARS. Chiar şi după ce aceasta a trecut, măştile au continuat să fie folosite ca formă de protecţie împotriva poluării. „În contextul pandemiei m-am gândit iniţial că ar fi util să creez pe plan local măşti de unică folosinţă pentru a întâmpina nevoile pieţei şi pentru a diminua riscul extinderii COVID-19. Având o imprimantă industrială în propriul atelier, am spus de ce să nu imprim măşti de unică folosinţă cu un mesaj pozitiv: see the good şi no panic“, spune Irina Diţu, fondator şi designer al Vizualist, un studio de design şi un atelier care a pornit în 2018 de la ideea de a exprima unicitatea fiecărui individ prin printuri.

În momentul în care a fost decretată starea de urgenţă, fiind deja conectată cu furnizori şi colaboratori locali pentru materie primă, precum textile, aţă sau elastic, i-a fost destul de uşor să pună în practică colecţia de măşti Vizualist.

„Brandul Vizualist este unul colorat şi jucăuş, aşa că această colecţie este compusă din trei modele de măşti unisex cu forme şi texte cu un vibe pozitiv. Mesajul nostru este întotdeauna unul optimist, pentru că noi credem că în orice întâmplare există ceva bun din care putem învăţa, evolua sau prin care putem găsi oportunităţi noi de dezvoltare.“

Preferata Irinei este SEE THE GOOD, este cea care o defineşte ca stil şi ca personalitate. Plus că este uşor de purtat cu orice ţi-nută. Ca toate celelalte de altfel.

„Plănuim să extindem colecţia şi chiar să îi provocăm pe doritori să îşi creeze singuri propriile modele, să ni le trimită, iar noi să le livrăm produsul dorit. Masca este deja un accesoriu pe care suntem nevoiţi să îl purtăm cu noi în fiecare zi, de ce să nu fie atractiv şi fun?“

Atâta timp cât nu va exista un tratament împotriva virusului, tratament pe care să îl cumpărăm din farmacii; atâta vreme cât nu va exista un vaccin, vom purta măşti de protecţie. Atâta vreme cât poluarea va fi printre noi, ne vom pune măştile, crede omul de comunicare Noemi Meilman. Ea a lansat alături de Alina Rachieru, fondatoarea Pineberry Shirts, o serie de măşti cu mesaj.

„Eu una îmi doresc să fie un trend cu perioadă scurtă de viaţă, însă depinde foarte mult de cum va evolua pandemia. Clar este că în acest an măştile vor reprezenta un MUST în garderoba oricărei persoane“, spune şi Alina.

Măştile rezultate din colaborarea celor două minţi creative se remarcă în primul rând prin mesajul pe care îl poartă, „Surreal Times“. Este un mesaj statement, un mesaj ce va rămâne mărturie peste ani despre ce s-a întâmplat acum.

„În al doilea rând, dar nu mai puţin important, măştile sunt din două straturi de bumbac, calitativ lucrate, pot fi refolosite prin spălare şi călcare. Mesajul este brodat, astfel că nu există riscul de a se strica la x spălări sau de a se pierde.“

Noemi spune că mesajul este actual. Trăim vremuri suprarealiste. Dar partea bună a perioadei suprarealiste (1920-1950) a fost că, în pofida tuturor greutăţilor - Gripa Spaniolă (1918-1920), recesiunea, al Doilea Război Mondial -, arta şi literatura au oferit un spectacol memorabil de bun.

„Noi am lansat ediţia de anul acesta a Cămăşii albe de vacanţă, cu mesajele Surreal Times & Surreal Babe. Este o colaborare începută de mine cu Pineberry Shirts (Alina) şi @skin_deep_things (Marina Moldovan).

I-am propus Alinei să producem şi măşti, pentru că testasem o mască produsă de ea şi am purtat-o uşor. Măştile Surreal Times au broderie neagră, la fel şi cămăşile“, adaugă Noemi.

Irina Diţu de la Vizualist spune că trăim în era consumerismului şi a excesului, în oraşe şi zone suprapopulate şi poluate. Confortul şi starea de bine provin din produsele gândite pentru a simplifica viaţa, produse funcţionale, din materiale netratate, reciclate, fine la atingere, cu vizual plăcut, cu un mesaj pozitiv, scris cu cerneală eco.

„În acest context, Vizualist promovează un stil de viaţă trăit frumos prin design de produs care creează o ancoră personală către starea ta de bine.“ Pentru că în această perioadă starea de bine e mai importantă ca niciodată.