Style

Care este ultima sursă de inspiraţie pentru casa franceză care de 200 de ani reinventează parfumeria de înaltă clasă: "Flapper sunt primele femei care conduceau o maşină la începutul secolului al XIX-lea"

13 iun 2016 1707 afişări de Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie

Femeile fatale, aristocrate sau rebele sunt adevărate surse de inspiraţie pentru parfumurile casei franceze Lubin, care, în cei peste 200 de ani de activitate, a învăţat să distileze atât de bine multiplele acorduri ale feminităţii. Prezent în România pentru a-şi lansa ultima creaţie în parfumeriile Beautik, Gilles Thevenin, preşedintele Lubin, vorbeşte pentru După Afaceri Premium despre cât de actual este spiritul nebun al anilor ’20.

A creat „Gin Fizz“, parfumul purtat de celebra acriţă şi prinţesă de Monaco, Grace Kelly, şi „Black Jade“, o interpretare modernă a parfumului reginei Maria Antoaneta, iar acum Lubin are o nouă declaraţie de făcut. De data aceasta, noua creaţie Lubin aduce tribut unei tipologii diferite de feminitate.

Femeia - flapper, cea care a pus pe jar anii ‘20 prin spiritul său neîmblânzit şi independent, este sursa de inspiraţie pentru parfumul „Upper Ten for her“.

Cum nu se poate mai actuală este această „flapper“: rafinată şi educată, nu ţine cont de regulile sociale, îi place să şocheze, aşa cum în urmă cu aproape o sută de ani tunsoarea bob, fustele scurte, dansul până la epuizare pe zgomotoase piese de jazz şi savuratul şampaniei în plină eră a prohibiţiei şocau lumea, dar în acelaşi timp stârneau admiraţia ascunsă în rândul docilelor şi cuminţi fete de pension. Poate cea mai cunoscută „flapper girl“ a fost dansatoarea Josephine Baker, care a desfiinţat tabuuri, performând un „jungle dance“ într-o fustă compusă doar din banane.

„Flapper este termenul folosit pentru a numi primele femei care conduceau o maşină la începutul secolului al XIX-lea, cele care beau şampanie sau cocktailuri Bellini, care fumau ţigarete turceşti. Având toate aceste lucruri în minte, am pornit la crearea parfumului, care trebuia să fie senzual, pentru că femeia flapper dansa întreaga noapte, deci trebuia să avem o bază orientală, nota de fum am redat-o folosind note de tămâie, apoi am adăugat un vârf proaspăt de bergamotă şi mirodenii“, spune Gilles.

Descriindu-l notă cu notă, „Upper Ten for her“ se deschide cu un amestec dulce de struguri şi bergamotă, pentru ca apoi să se condimenteze cu acorduri de elemi şi pelin. Notele mijlocii sunt definite de un amestec de trandafir bulgăresc, lichior de zmeură şi piper Sichuan, iar finalul aparţine notelor lemnoase de ambră, tămâie şi ciocolată neagră.

De fapt, „Upper Ten for her“ a fost conceput de Lubin drept companion al versiunii masculine „Upper Ten for him“, lansat cu un an mai devreme şi disponibil în România în parfumeriile Beautik. Acesta este un parfum al puterii virile, lipsite însă de viaţă, în opinia lui Gilles, dacă seara, când se întoarce acasă, masculul alfa nu are o femeie alături de care să petreacă.

„Upper Ten for him este o interpretare a unei formule mai vechi pe care am găsit-o în arhivele Lubin. Prima menţiune a parfumului apare tocmai în anul 1878, pe vremea când Lubin îşi făcea publicitate în SUA la acest produs. Parfumul de azi nu construieşte cu exactitate formula originală, pentru că acest lucru este aproape imposibil, ci repune în scenă acel „savoire vivre“ al dinastiilor bogate şi influente care au construit America, cei 10.000 de oameni care au pus bazele supremaţiei SUA în lume“, mai spune Gilles.

Pentru parfumurile sale, Gilles colaborează cu parfumierii independenţi Thomas Fontaine, care este şi „nasul“ casei franceze Jean Patou, şi cu Delphine Thierry, cea care a semnat şi parfumurile Akkad şi Galaad pentru Lubin. Gilles îşi doreşte să aibă o nouă colaborare cu Olivia Giacobetti, cea care a semnat parfumul Idole, prima creaţie lansată de Lubin cu Gilles la conducere, în anul 2005, şi care a repus numele Lubin acolo unde îi este locul în lumea parfumeriei de nişă.

„Aleg ingredientele şi discut creaţiile alături de parfumierii Thomas Fontaine şi Delphine Thierry, care locuieşte la ţară, într-o grădină magică în Grasse. Olivia locuieşte acum la New York, iar de fiecare dată când vine în vizită la Paris şi ne întâlnim, îi spun că trebuie să creeze un parfum pentru Lubin, însă apoi este nevoită să plece, astfel că totul rămâne în stadiul de proiect“, mărturiseşte el.

Gilles Thevenin este cel care a salvat de la uitare numele Lubin. Fost director de creaţie al Guerlain, Gilles a cumpărat în 1998 casa de parfumuri Lubin, salvând-o astfel de la faliment şi dispariţie. Odată cu preluarea Lubin, el a cumpărat şi arhivele longevivei case de parfumuri, cărţi de reţete, comenzi şi alte preţioase mărturii despre istoria parfumeriei.

„Deţinem reţete istorice ale parfumurilor, comenzi făcute către Lubin de regina României, de regina Italiei, ambasadorul Japoniei, şi multe alte personalităţi de la începutul secolului al XIX-lea. Aceste documente sunt extrem de preţioase pentru noi, însă nu le vom face niciodată publice, sunt ceea ce ne face să ducem mai departe istoria de peste 200 de ani a casei Lubin“.

Procesul de creaţie este cel care dă valoare unui parfum într-o industrie în care a-l copia pe celălalt a devenit o obişnuinţă. La Lubin, durează între 16 şi 20 de luni, uneori chiar şi trei ani, până când parfumierul desăvârşeşte o aromă, timp în care „facem zeci de încercări pentru a ajusta cât mai precis esenţa. De fiecare dată când creăm un nou parfum, trebuie să îi acordăm timp să se maturizeze, la fel ca vinul.“

Răbdarea creaţiei este ceva tot mai rar întâlnit în parfumeria de nişă, situaţie pe care Gilles o critică, pentru că piaţa se aglomerează cu nume noi care nu au nimic de spus, însă lansează parfumuri pe bandă rulantă.

„Nu puţine sunt creaţiile care îşi spun de nişă, însă sunt de fapt parfumuri create prin achiziţia unei formule standard de la giganţii parfumului Givaudan sau Symrise, neavând nicio o legătură cu meşteşugul parfumeriei.“