Style

Tips & tricks. Miturile antreprenoriatului. „Jobul“ de antreprenor poate părea o mană cerească, un statut care vine la pachet cu timp liber oricând şi oricât, cu bani tot aşa şi cu o viaţă socială activă. Am stat de vorbă cu câţiva antreprenori şi i-am întrebat dacă chiar aşa este

16 mai 2022 335 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

„Să-ţi vând un pont!“ este, probabil, una dintre expresiile - folosite în business şi nu numai - specifice culturilor din toată lumea. Cele mai bune surse de inspiraţie sunt, de cele mai multe ori, oamenii de lângă noi, aşa că După Afaceri Premium dă sfară-n ţară şi pune reprezentanţii din lumea businessului în faţa unor provocări mai puţin stresante decât cele din viaţa de zi cu zi a afacerilor.

Din afară, „jobul“ de antreprenor poate părea o mană cerească, un statut la care râvneşte multă lume, care vine la pachet cu timp liber oricând şi oricât, cu bani tot aşa şi cu o viaţă socială activă. Am stat de vorbă cu câţiva antreprenori şi i-am întrebat dacă chiar aşa este, iar ei ne-au spus cât este mit şi cât este realitate în poveştile despre ceea ce fac ei zi de zi.

 

Oana Simon, CEO al producătorului de dispozitive medicale Novei Medical:

„În 1995, când am intrat în lumea antreprenoriatului, aveam credinţa că a fi antreprenor este cel mai bun lucru care ar putea să i se întâmple unui tânăr. Îţi faci programul cum vrei, nu ai şefi, banii sunt la dispoziţia ta oricând ai nevoie, prin urmare ai libertate deplină să trăieşti diferit de cei care sunt angajaţi. La scurt timp de la momentul în care am pornit în lumea afacerilor, am constatat pe pielea noastră că, dacă nu avem un program strict, lucrurile nu pot evolua, banii aparţin întâi statului şi angajaţilor şi abia apoi proprietarului, iar libertatea este mult mai restrânsă decât la un angajat. Noi nu plecăm niciodată de azi pe mâine în concediu, de cele mai multe ori începem programul primii şi îl încheiem ultimii, weekendul se dovedeşte de multe ori ca fiind mai plin de activităţi pentru business decât restul săptă­mânii. Prin urmare, ideea libertăţii şi a timpului liber pentru un antreprenor s-a dovedit a fi pentru noi doar un mit.“

 

Radu Timiş jr., director general al producătorului de mezeluri Cris-Tim:

„Cel mai mare mit despre antreprenoriat este că trebuie să aştepţi întotdeauna momentul potrivit pentru a-ţi lansa propria afacere şi ca să faci asta trebuie să le ştii pe toate, să te pricepi la toate. Nimic mai fals! Cine defineşte momentul oportun? Cine îţi poate garanta că abilităţile pe care tu le posezi azi vor mai fi utile în viitor? Întotdeauna există oportunităţi pe piaţă, întotdeauna vor exista nevoi, iar ca să ai succes trebuie să abordezi principiul paşilor mici – să fii deschis şi perseverent în a învăţa zi de zi, a te adapta continuu la toate provocările din jurul tău, fie ele economice, sociale, culturale.

În antreprenoriat trebuie să dovedeşti că eşti un lider, şi nu un manager – să discuţi despre soluţii, nu despre probleme. Trebuie să crezi atât de mult în visul tău, în ideile tale, în beneficiile pe care le aduci consumatorilor tăi, încât toţi cei care lucrează alături de tine la îndeplinirea acestor obiective să şi le însuşească ca şi cum ar fi ale lor şi să-i motiveze şi responsabilizeze în fiecare zi. Ca antreprenor, trebuie să pui mult mai mult preţ pe autenticitate decât pe perfecţiune. A spune că nu se poate nu trebuie să existe în vocabularul unui antreprenor. 

Foarte mulţi oameni nu sunt capabili să înţeleagă riscurile la care este expus un antreprenor în business – atât profesional, cât şi personal. Gradul de responsabilitate atunci când tu răspunzi nu doar de propriile venituri, ci şi de produsele şi serviciile pe care le pui pe piaţă şi în care consumatorii tăi trebuie să creadă, de atâţia oameni, familii care depind existenţial de performanţa pe care tu o realizezi, nu se compară în niciun fel cu responsabilitatea unui simplu angajat, într-o structură deja bine definită.

Un antreprenor adevărat munceşte 24/24, mintea sa, energia sa sunt cuplate permanent la businessul său, emoţiile sunt de cele mai multe ori copleşitoare. M-aş bucura să văd mult mai multă empatie pentru antreprenorii care generează prosperitate în jurul lor, care servesc comunităţile lor, care construiesc viitorul de mâine în ţara noastră, pentru că noi, spre deosebire de alţii, nu ne vom face niciodată bagajele să plecăm pe alte meleaguri.“

 

Malvina Cservenschi, fondatoarea brandului de bijuterii de lux şi cu diamante Malvensky:

„Auzim peste tot despre puterea mindsetului. Şi deşi este un mit pentru mulţi, eu cred că este un adevăr, aproape o lege. Da, pentru un business de succes ai nevoie de capital, ai nevoie de o idee genială, ai nevoie de oameni buni, organizare, viziune. Dar dacă nu ai mindsetul potrivit, şi anume o mentalitate de «Nu există nu se poate», nimic nu poate fi construit solid şi extraordinar, cel puţin din perspectiva mea.

Antreprenoriatul înseamnă că în fiecare zi faci, gândeşti şi gestionezi mai multe lucruri în acelaşi timp, toate la intensitate maximă şi toate, paradoxal, au nevoie de maximă creativitate, calm şi concentrare deopotrivă. Elon Musk spunea că a fi antreprenor înseamnă să mănânci sticlă în timp ce priveşti în abisul negru al sfârşitului, iar Reid Hoffman afirma că a începe o afacere este ca şi cum te-ai arunca de pe o stâncă în gol. Metafore grele, dar care sugerează acest multitasking fizic, psihic şi creativ în timp ce porţi responsabilitatea oamenilor, a produselor, a serviciilor şi a beneficiilor asupra clienţilor deopotrivă. Una din primele lecţii pe

care le-am învăţat este că oamenii nu-şi vor aduce aminte întotdeauna ce ai spus, dar îşi vor aduce aminte întotdeauna cum i-ai făcut să se simtă.“

 

Beatrice Leca şi Dorin Dumitrana, deţinătorii cafenelei Handsome Monk Victoriei, operată în sistem de franciză:

„Viaţa de antreprenor este percepută uşor eronat, cel puţin în România. Există această falsă impresie potrivit căreia viaţa de «patron» este una lejeră, lipsită de griji şi încununată cu nişte conturi bancare impresionante. Când am pornit pe acest drum, eram conştienţi de faptul că lucrurile nu vor fi uşoare şi că viaţa noastră se va schimba complet. Cumva, am trăit cu impresia că stilul de viaţă va fi unul mai relaxat din punctul de vedere al programului şi că ne vom gestiona mai bine timpul liber. Realitatea ne-a contrazis şi am constatat că ne confruntăm cu o rigurozitate mult mai mare, iar timpul liber pe care îl aveam înainte, când eram angajaţi, nu mai are aceeaşi formă pe care noi o ştiam.

Ca antreprenor, trebuie să fii disponibil 24/7, să fii pregătit oricând pentru imprevizibil şi trebuie să ai capacitatea să găseşti soluţii în cel mai scurt timp. Telefonul nu stă niciodată închis sau pe silent. De multe ori auzim remarca: «Da, dar eşti patron, munceşti pentru tine, nu pentru alţii, şi atunci merită». Da, este perfect adevărat, însă acest statut vine la pachet cu nişte responsabilităţi imense, cu nişte sacrificii pe care trebuie să le faci şi pe care mulţi oameni nu sunt dispuşi să le facă sau să şi le asume.

În concepţia populară, statutul de antreprenor vine la pachet cu câştiguri spectaculoase imediate. Complet fals, mai ales în primii ani de activitate, când miza principală este de break-even, iar idealul suprem este profitul. Nevoile tale financiare personale cad în plan secund, iar prioritare sunt salariile angajaţilor, taxele şi impozitele către stat, facturile către furnizori.

Obţinerea profitului poate dura 1-2 ani sau chiar mai mult. Provocarea este să ai tăria mentală, capacitatea de a inova şi de a răspunde sau a te adapta la cerinţele pieţei.“

 

Silvia Floareş, fondatoarea târgurilor Mezanin Market, care reunesc antreprenori locali, a evenimentelor Weekend Sessions la Grădina Botanică, a marketplace-ului Roditor Food Market şi a site-ului cu selecţii de porţelan şi ceramică vintage sorbitor.ro:

„Sunt 17 ani de când am început să lucrez şi multă vreme am crezut că pentru a începe un proiect propriu ar trebui să ai bani şi resurse, conexiuni care să te ajute, echilibru şi stabilitate – un scenariu ideal şi nerealist. Sin­cronizarea asta perfectă nu există, trebuie doar să începi. Eu cred că poţi să începi cu scenarii intermediare: colaborări, investiţii în afacerile unor prieteni, să propui un proiect antreprenorial în firma în care eşti angajat. Nu e musai să îţi dai demisia dramatic şi să te concentrezi 100% pe un singur plan.

Am avut norocul şi am căutat activ să colaborez cu antreprenori pe care i-am admirat şi care dezvoltă proiecte şi programe cu al căror spirit rezonez: Romanian Design Week, Gala Societăţii Civile, UNFINISHED, World Press Photo, Summer Well, Mezanin & Talent Garden.

În 2018 am lansat seria de târguri Mezanin Market şi în 2020, în pandemie, am extins cercul de mici antreprenori de la care mă alimentez cu idei, optimism, încredere şi am creat marketplace-ul roditorfoodmarket.ro. Aş minţi dacă aş susţine că a fost o strategie atent gândită pe termen lung, dar fiind în permanenţă conectată la oameni cu aceleaşi emoţii, speranţe, valori mi-a dat încredere să încep mai multe proiecte în paralel. Banii pot fi o problemă, dar blocajele sunt ale oamenilor. Poţi face aceeaşi idee mai mică sau mai mare, simplă sau complicată, pe termen scurt sau pe termen lung. Începutul e important şi validarea unui spirit care poate avea în timp o voce şi un impact mai mari, dar trebuie mai întâi prezentat lumii şi contextul este esen­ţial. În doi ani de pandemie, orice anxietăţi şi înstrăinări s-au adâncit, aşa că am căutat soluţii în proiecte care să aducă oameni îm­preună şi să genereze un gen de interacţiune care să aline un pic frica asta mută cu care trăim. Aşa am început sorbitor.ro (un mic site de decoraţiuni pentru masă) şi (anul trecut) Weekend Sessions la Grădina Bota­nică - pornind de la nişte dorinţe şi frici foarte personale. Cum monetizăm nu a fost prima întrebare, ci cum putem să aducem emoţie şi oameni împreună într-o perioadă în care primul impuls era să ne izolăm şi să ne vedem doar cu doi, trei prieteni.“