Style

În România, 1 din 5 copii abandonează şcoala şi 44% dintre elevi sunt analfabeţi funcţional. Ce planuri are Teach for România pentru îmbunătăţirea sistemului de învăţământ pentru copiii ce provin din medii defavorizate?

27 sep 2021 69 afişări
Din aceeaşi categorie

Articol cu conţinut publicitar.

 

Există puţine domenii care să conteze, în economia lucrurilor, mai mult decât educaţia. Ea se află la baza a tot ce înseamnă societate, economie, umanitate. Şi, tocmai pentru că înţelege că dezvoltarea României merge mână în mână cu educaţia celor care acum intră pe băncile şcolii, asociaţia Teach for România, alături de partenerii săi, printre care şi retailerul Lidl România, lucrează la îmbunătăţirea sistemului de învăţământ pentru copiii ce provin din medii defavorizate şi pentru care şcoala este singura şansă de reuşită. Pe scurt, Teach for România conturează modele pentru viitor.

„Vedem cum arată dezvoltarea României din ultimele decade, vorbim de un progres enorm faţă de punctul de pornire, însă sunt şi multe priorităţi care au stagnat din cauze legislative, birocratice, politice“, spune Iulia Pielmuş, CEO al Teach for Romania.

Ea adaugă că e normal să ne dorim să trăim într-o ţară prosperă, în care grija de mâine să nu mai fie legată de acoperirea nevoilor de bază sau de dorul părinţilor plecaţi în străinătate, iar pentru asta e nevoie de un sistem echitabil şi sustenabil pe de-a-ntregul.

Toate domeniile sunt intercorelate şi toate contribuie la bunăstarea ţării, însă educaţia, alături de sănătate şi infrastructură ar trebui să aibă parte de mai mult leadership sustenabil.

„În ceea ce priveşte educaţia, noi suntem aici, acţionăm din interiorul sistemului, construind un model viabil pe ceea ce există deja, fără critici sau a nega ceea ce s-a făcut deja. E important să fim cu mintea şi inima deschise şi să creăm împreună o viziune ambiţioasă cu aşteptări înalte şi măsurabile.“

De asemenea, e important ca profesorii să înţeleagă nevoile elevilor, să co-creeze cu aceştia un spaţiu sigur centrat pe cultura reuşitei în care învăţarea să fie vizibilă, credibilă şi axată pe nevoile elevilor.

„Într-adevăr, când 1 din 5 copii abandonează şcoala şi 44% dintre elevi sunt analfabeţi funcţional, ar trebui să fim cu toţii conştienţi că e nevoie de o schimbare sistemică cu soluţii sistemice.“

Pentru Teach for Romania este tot mai clar că una dintre soluţiile pe termen lung, pe care asociaţia non-guvernamentală o propune, o reprezintă recrutarea, selecţia şi integrarea profesorilor inspiraţionali în baza unui profil clar de competenţe.

Mai ales în comunităţile vulnerabile, este nevoie de oameni motivaţi, cu energie proaspătă, care să gândească în termeni de sustenabilitate şi impact şi să acţioneze cu empatie şi blândeţe pentru restrângerea decalajelor în educaţie, adaugă Iulia Pielmuş.  

„În ceea ce priveşte progresul copiilor mai departe de notele obţinute la ore, profesorii, învăţătorii şi, din toamnă, educatorii Teach for Romania pleacă la drum cu trei obiective mari în interacţiunea cu aceştia. În primul rând, ei trebuie să contribuie la reducerea absenteismului şi a abandonului şcolar.“ Cadrele didactice creează un mediu prietenos şi plăcut la şcoală, le arată copiilor de ce este relevantă şcoala pentru dezvoltarea lor ulterioară, dezvoltă relaţii bune cu părinţii, petrec sute de ore în comunitate, alături de mediatorul şcolar, ca să aducă elevii la clasă şi să îi motiveze pe părinţi să îşi lase copiii la şcoală.

„Al doilea obiectiv este să crească nivelul de literaţie (scris-citit) al copiilor.“ În al treilea rând, ei trebuie să aibă copii fericiţi la ore, care se simt importanţi şi ascultaţi, au autonomie şi ştiu să se gestioneze şi să gân­dească pentru ei.

„Un element pe care punem foarte mult accent este dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale. E nevoie să-i dai încredere copilului că poate să îşi depăşească condiţia.“

Dacă nu există literaţie, nu există opţiuni de viaţă şi implicit, paleta de oportunităţi este redusă, iar copiii sunt puşi să aleagă doar atât cât ştiu şi pot, adaugă CEO-ul Teach for Romania. 

„Planurile pe care le avem pentru următorii cinci ani şi pe care le-am conturat în 2020 pentru a ajunge la cât mai mulţi copii din mediile vulnerabile vizează mai multe puncte.“

Asociaţia vrea creşterea numărului de participanţi în programul propriu şi asigurarea continuităţii în şcoli, prin formarea unei reţele de şcoli strategice Teach for Romania. ONG-ul vizează şi deschiderea biroului regional în Moldova, care să permită o prezenţă consistentă şi pe termen lung în această zonă a ţării.

„Avem în plan extinderea inter­venţiei către educaţie timpurie (grădi­niţă) şi învăţământul secundar superior (şcoli profesionale, licee din mediul rural), pentru a le asigura elevilor continuitate în învăţare şi dezvoltarea de abilităţi de viaţă, necesare pe piaţa muncii.“

De asemenea, pentru a avea un impact integrat e nevoie de dezvoltarea de parteneriate strategice cu alte ONG-uri şi instituţii pentru creşterea accesului la educaţie.

Tot în planurile Teach for Romania pentru viitorii cinci ani se numără şi pilotarea unor idei noi, cum ar fi pedagogia digitală, pe care le deschide către sistemul de învăţământ public. ONG-ul va lansa Academia Teach, o platformă cu resursele de formare pe care Teach for Romania le oferă sistemului public de învăţământ.

„Totodată, extindem resursele oferite de Teach for Romania către sistemul public de învăţământ - de la pilotarea unui program de tutorat în parteneriat cu Ministerul Educaţiei până la mai multe cursuri şi instrumente pe care profesorii din sistem le pot folosi gratuit.“

În educaţie e nevoie de curaj şi de a stabili aşteptări înalte, măsurabile, iar un plan ambiţios pe care îl are asociaţia este să deschidă şcoala-fanion Teach for Romania pentru ca alţi profesori din România să poată avea acces la metodologia şi resursele oferite de ea.

Un partener de cursă lungă al Teach for Romania este retailerul Lidl România, care s-a alăturat iniţiativei încă din 2017.

„Deja ne aflăm în al cincilea an consecutiv când Lidl România a creat o tradiţie prin campania derulată în magazinele proprii la fiecare început de an şcolar. Anul acesta, campania se desfăşoară în perioada 23 august – 5 septembrie. Împreună cu clienţii săi, prietenii noştri de la Lidl România susţin cadrele didactice din programul Teach for Romania să ofere în continuare educaţie de calitate, lucrând astfel, pe termen lung, la scăderea ratei abandonului şcolar.“

De la demararea parteneriatului strategic şi până în prezent, Lidl România, împreună cu clienţii săi, au susţinut organizaţia cu peste 5 mil. lei, oferind un sprijin real an de an celor peste 2.500 de copii beneficiari ai parteneriatului.

Susţinerea primită de la Lidl România a permis Teach for Romania să deschidă cu un an mai devreme primul birou regional din Moldova. 

În 2014, când Teach for Romania a pornit la drum, ambiţia a fost ca fiecare copil să se trezească dimineaţa şi să vină la şcoală cu drag pentru profesorul lui. Atunci a fost vorba de 18 profesori-lideri motivaţi şi pasionaţi de educaţie, 15 şcoli din comunităţi vulnerabile, 2.500 de copii cu şanse minime de acces la educaţie de calitate. „Astăzi avem de peste 10 ori mai mulţi profesori şi alumni, în anul şcolar 2020-2021 am fost prezenţi în 145 de şcoli din peste 20 de judeţe şi am ajuns la aproximativ 15.000 de copii, cărora le-am modelat aripi pentru un viitor mai bun. Al lor, al comunităţilor din care provin şi implicit al nostru.“ Munca nu s-a terminat.