Style

Povestea Lunet sau cum au lansat doi fraţi primul business local de ochelari şi au schimbat ”optica” din domeniu: Încă de când am început, ne-am propus să nu ţinem cont neapărat de «trenduri»

19 apr 2021 515 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

De la transformarea experienţei de cumpărare a unei perechi de ochelari, destul de clinică până acum, până la abandonarea conceptului de fast-fashion pentru a promova un model de business cât mai sustenabil, Lunet este un brand românesc de ochelari care schimbă deodată optica în piaţa de profil.

„Lunet Eyewear s-a lansat în august 2019, după o lungă perioadă în care nu am reuşit să găsim ochelarii pe care ni-i doream. Am vrut să aducem pe piaţă ochelari cu un design aparte şi o experienţă de cumpărare mai plăcută decât modelul tradiţional. Totodată, am ţinut ca preţurile să fie cât mai accesibile“, spun Alexandru şi Ştefan Gugurel, cei doi fraţi care se află în spatele Lunet. Ei au pornit pe acest drum având o o experienţă de peste 10 ani în antreprenoriat în domeniul IT, design de produs şi marketing.

„Mai târziu, s-a alăturat echipei şi Stanislav Suşcov, care ne-a ajutat mult să punem bazele infrastructurii tehnice.“

În total, echipa Lunet este formată acum din cinci oameni cu responsabilităţi mai mult sau mai puţin definite, ca în orice start-up.

„Pasiunea noastră pentru tehnologie şi design de produs se reflectă în businessul Lunet.“ Şi se vede atât în identitatea vizuală a companiei, cât şi în designul de produs sau automatizarea sistemului de distribuţie.

„Domeniul ochelarilor ne-a entuziasmat mult tocmai din acest motiv. E un mediu perfect în care le putem combina cât mai eficient pe toate: experienţa acumulată în domeniul IT şi pasiunea pentru estetică şi design funcţional.“

Investiţia iniţială a fost de circa 80.000 de euro pentru ca până acum aceasta să crească la 200.000 de euro, bani care s-au concentrat în stocuri, marketing şi distri­buţie.

Mai departe, Lunet se prezintă ca un business cu o carte de vizită cu totul aparte, din mai multe motive.

„Am reuşit să ajungem la un preţ de doar 98 de euro pentru o pereche de ochelari de vedere - preţ care include şi lentilele, indiferent de dioptrii - în condiţiile în care, pe piaţă, un produs similar ajunge spre 300 - 400 de euro. Asta pentru că în procesul tradiţional sunt foarte mulţi intermediari.“

Lunet face designul de rame in-house şi lucrează direct cu producători din Italia şi China.

„Astfel, avem control asupra preţului, dar şi asupra calităţii produselor“, spun cei doi fraţi.

Dincolo de optica de business, experienţa încercării ochelarilor a fost şi ea gândită diferit, respectând şi restricţiile acestei perioade tulburi din toate punctele de vedere.

„Am început distribuţia exclusiv online, prin dezvoltarea unui serviciu unic în România: «home try-on». Folosind acest serviciu, clienţii pot comanda acasă gratuit patru rame şi le pot proba timp de patru zile înainte de a face o achiziţie.“

Ideea a mers foarte bine, dovadă fiind feedbackul primit de la clienţi.

„Experienţa de cumpărare a unei perechi de ochelari în România este în general foarte clinică. În materie de design, ofertele sunt limitate şi preţurile prea mari. Noi ne-am propus să schimbăm asta, iar feedbackul pe care l-am primit încă de la lansare ne arată că am avut dreptate.“

Ca materii prime, ochelarii sunt realizaţi din acetat şi oţel inoxidabil, dar mai departe antreprenorii Lunet vor să mai schimbe ceva.

„Recent, am lansat o colecţie realizată din BIO acetat, un material biodegradabil şi ecologic. Una din principalele valori ale companiei noastre este sustenabilitatea. Ne-am propus să creăm un business responsabil, nu doar profitabil. Ţinem foarte mult ca produsele noastre să aibă un impact cât mai mic asupra mediului.“

Alexandru şi Ştefan mai spun că pornind de la această primă colecţie BIO şi-au propus ca până la finalul acestui an cel puţin 90% din colecţia Lunet să fie din materiale 100% biodegradabile.

„În prezent procentul este de aproximativ 30%. Tot în acest an ne-am propus să aplicăm pentru certificarea B Corp (certificare privind standardele de mediu şi sociale - n.red.). Deşi ştim că va fi un proces greu, sperăm să fim prima companie din România certificată B Corp.“

Această certificare redefineşte practic rolul pe care îl au companiile, de la cele mici la marile corporaţii, în relaţie cu toate categoriile de public cu care interacţionează. Astfel deciziile de business trebuie luate în funcţie de impactul acestora asupra angajaţilor, clienţilor, furnizorilor, comunităţii şi mediului. Practic, forţa din spatele businessului nu mai este profitul sau în orice caz nu doar profitul. Alpro, Apivita, Innocent şi Patagonia sunt doar câteva dintre companiile active în domeniul cosmeticelor, alimentaţiei şi hainelor sport care au înţeles să-şi ghideze afacerile pornind de la acest crez, acela că profitul nu este totul în business.

Un alt lucru nou pe care Lunet îl aduce este chiar conceptul de design pentru produs. Ochelarii au intrat în categoria de fast-fashion, dar cei doi fraţi cred că lucrurile pot fi gândite diferit.

„Încă de când am început, ne-am propus să nu ţinem cont neapărat de «trenduri». Deşi ochelarii sunt consideraţi deja un accesoriu de modă, noi încercăm să promovăm un design de rame «minimalist, accesibil şi timeless (atemporal - trad.)». Acest lucru se aliniază totodată cu ambiţia noastră de a fi cât mai prietenoşi cu mediul.“

Ştefan şi Alexandru mai spun că acum în portofoliul Lunet se află 20 de modele de rame.

„În iunie 2021 vom extinde colecţia până la 48 de modele şi sperăm să ajungem la 100 în următorii ani.“

Odată cu extinderea portofoliului, Lunet ar urma să aibă şi un showroom în Bucureşti. Investiţia ar trebui să fie finalizată luna aceasta.

„Aşa cum ziceam la început, suntem o echipă mică. Visul nostru e să creştem, dar vrem şi să profităm de această perioadă. O echipă mică ne ajută să ne adaptăm cât mai repede la nevoile clienţilor.“ Planul e să consolideze poziţia pe piaţa din România, iar ulterior să exploreze ideea de a se extinde în alte ţări din Europa, la început folosindu-se de distribuţia online, iar ulterior printr-o reţea de magazine fizice.

Cei doi antreprenori mai spun că 2020 a fost un an în care focusul a fost mai curând pe dezvoltarea infrastructurii şi pe validarea modelului de business, astfel că cifra de afaceri a fost de 48.000 de euro.

„Pentru 2021 ne-am propus să ajungem la 400.000 de euro pe infrastructura curentă, însă în prezent suntem în discuţii cu mai mulţi potenţiali investitori. Semnarea unui astfel de contract ar putea influenţa semnificativ aceste numere.“

Şi dincolo de experienţa de shopping, materialele folosite, strategia de preţ sau planurile de viitor, mai este un lucru care pune businessul Lunet într-o nouă perspectivă.

„Ochelarii sunt un accesoriu care te poate ajuta să-ţi exprimi personalitatea. Unii zic că ar trebui să ţinem cont de forma feţei atunci când alegem o pereche de ochelari. Noi credem că ar trebui să ţinem cont de cum te fac să te simţi.“