Style

Care este povestea antreprenoarei care a transformat tradiţionalul kimono într-o piesă urbană: Am vrut o formă fluidă, dar să păstrez liniile tradiţionale. Acum suntem în discuţii cu boutique-uri renumite la nivel internaţional

11 iun 2021 342 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Olivia Dejeu este pasionată de Asia, călătoriile în diferite ţări, dar şi perioada cât a locuit acolo făcând-o să se îndrăgostească iremediabil de una dintre cele mai complexe culturi ale lumii. De la gastronomie la atitudinea oamenilor, de la străzile înghesuite până la zumzetul oraşelor asiatice, toate s-au întors cu ea în Bucureşti. Dar în acest „bagaj“ de o diversitate aparte, un loc special l-a ocupat pasiunea descoperită pentru kimono, articol vestimentar care exprimă poate cel mai bine forţa şi delicateţea japoneză. Iar acest kimono, în 2019, s-a transformat într-un business care a rezistat chiar şi celui mai neobişnuit an, iar acum are planuri de creştere.

„Povestea Oh Kimono vine din tărâmuri mai îndepărtate, şi anume din prima mea călătorie în Asia. Ideea afacerii a venit într-un moment revelator, în care eram copleşită de emoţii şi de tot ceea ce descopeream acolo, într-o piaţă din Hanoi, Vietnam, mai exact“, spune Olivia Dejeu, antreprenoarea din spatele Oh Kimono, primul business de modă local care are ca piesă centrală kimonoul japonez reinterpretat.

Cu experienţă în markteting, dublată de pasiunea pentru social media, blogging şi vlogging, Olivia Dejeu a avut doi ani în care a văzut mai bine de 30 de ţări, o parte din această perioadă locuind în Asia. Aceşti ani au fost inspiraţia pentru Oh Kimono.

„Primele kimonouri le-am văzut şi cumpărat din Vietnam, până să ajung în Japonia. Desigur, erau nişte halate în stilul kimono cu motive florale, dar erau simple, delicate, aveau un anumit efect vizual. Apoi am vizitat Japonia şi am înţeles cu adevărat tot ceea ce înseamnă o astfel de piesă.“ Acolo a văzut şi cum japonezele îl purtau pe stradă, cu blugi, cu papucii tradiţionali.

„Mi s-a parut ireal de frumos şi mi-am spus că trebuie să aduc asta şi în România.“

Delicateţea Japoniei a rămas însă, dincolo de orice interpretare personală, iar numele brandului, Oh Kimono, oglindeşte chiar această uimire în faţa unei forme de artă irepetabilă la nivel global.

„În decembrie 2019, am înfiinţat oficial Oh Kimono, apoi am avut şi primul mare proiect cu cei de la Qreator (spaţiu-expoziţie din centrul Bucureştiului, «curatoriat» de IQOS, produs al Philip Morris). De acolo, au început să curgă şi alte colaborări şi am avut parte de o creştere constantă, în special în perioada pandemiei, când am avut un boom.“

Oh Kimono este şi azi un fel de one woman show, Olivia Dejeu fiind cea care face partea de creaţie, design, marketing sau vânzări. Sprijinul vine din partea tatălui, mai ales în zona de consiliere legală în managementul afacerii. „Tatăl meu mă mai ajută cu sfaturi pe partea financiară, legală şi câteodată şi pe partea de croit, fiind inginer, dar având atât de multe alte aptitudini. De cele mai multe ori, când mă refer la Oh Kimono, spun «noi». Însă nu mulţi ştiu că doar eu sunt în acel «noi», deocamdată.“

Astfel, Oh Kimono este primul brand românesc de kimonouri şi oferă produse doar în ediţii limitate, abordarea fiind spre un mod sustenabil de a face afaceri.

„Acum suntem în discuţii cu boutique-uri renumite la nivel internaţional ce pun accent pe colecţii limitate şi sperăm să ne extindem în acest an cu mult peste graniţe. Mare parte din materialele noastre sunt ceea ce ar fi numit waste, adică bucăţi mici ce nu prea se cumpără. Vrem în continuare să ne axăm pe asta şi sperăm să devenim 100% sustenabili cât de curând.“

Kimonoul imaginat de Olivia Dejeu este mult schimbat ca structură faţă de cel clasic, reinterpretarea acestuia fiind făcută în scopul obţinerii unei piese mult mai versatile. Un kimono clasic ar fi avut o periodă mare de execuţie şi ar fi cântărit mult datorită căptuşelii. Mai mult, însăşi accesorizarea unui kimono clasic îl transformă mai degrabă într-o piesă de muzeu. De exemplu, cureaua tradiţională a unui kimono, obiul, este un cordon care uneori poate ajunge la 10 metri lungime, astfel că frumuseţea sa structurală este mai lesne de admirat, decât de purtat în viaţa de zi cu zi.

„De aceea am vrut să îi dau o formă fluidă, confortabilă şi uşoară, dar să păstrez liniile de kimono.“

Ca materiale, piesele semnate de Olivia Dejeu sunt realizate din bumbac, in, mătase, satin, în funcţie de colecţie.

„Am avut şi bumbac organic vopsit tradiţional în Jaipur, India. Una din colecţiile noi din acest an va fi integral din bumbac ecologic, certificat, fiindcă vrem să continuăm pe acest drum al sustenabilităţii.“

Croiul este diferit pentru bărbaţi şi copii, intervenţiile fiind vizibile mai ales la nivelul mânecilor. „Modelul japonez de mâneci îţi lasă multe opţiuni, le poţi avea foarte lungi, închise sau deschise, în stil pătrat sau chiar mâneci scurte, în funcţie de preferinţe. Am observat însă că femeile preferă mânecile dramatice, tipice kimonourilor tradiţionale.“

Dincolo de croi, poveştile spuse prin intermediul imprimeurilor de multe ori oglindesc experienţe personale ale Oliviei Dejeu.

„Mă inspiră foarte mult călătoriile, locurile, oamenii, simbolurile pe care le regăsesc în locuri noi, texturile diverse, culorile, modalitatea de a crea a altor culturi şi de a vedea lumea, felul în care poartă piese tradiţionale într-un mediu urban.“

Locul călătoriilor a fost luat în perioada pandemiei de filmări vechi sau de seriale şi documentare despre Asia.

„Până şi seriale precum Street Food, care îmi aduc aminte de mirosurile, culorile de acolo, până şi acestea mă inspiră.“

Următoarea colecţie, Resort, va aduce pe kimonourile asiatice motive tropicale, notele exotice fiind mai mult decât necesare după cea mai lungă consemnare la domiciliu prin care am trecut toţi.

„Urmează apoi colecţii de inspiraţie japoneză, cu motive tradiţionale japoneze însă cu o interpretare probabil unică. Nu pot dezvălui mai mult, va fi o surpriză. De asemenea, mulţi ne aşteaptă deja cu yukata (un kimono de vară necăptuşit, foarte casual, folosit în mod tradiţional ca halat), cu haori (jachetă tradiţională japoneză, până la şold, purtată de obicei peste kimono) şi dorim să îndeplinim cerinţele clienţilor noştri.“