Style

Parfumeriile de nişă de pe piaţa locală au reuşit să se adapteze la condiţiile impuse de pandemia de Covid-19. Cum au reuşit? "Există oameni care nu o să renunţe niciodată la micile plăceri"

12 iun 2020 499 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

În casă sau la birou, nevoia de a purta parfumul preferat pe piele e cam aceeaşi, fiind unul dintre puţinele elemente de legătură ale micro-universului dintre pereţii de acasă cu lumea din exterior, adică ceea ce numim acum „normalitate“.

E adevărat că paradigma s-a schimbat, dar o boare de arome la momentul potrivit poate face minuni când vrem să evadăm puţin din ritmul care aduce cu cel din filmul Ziua Cârtiţei. În aceste condiţii, în pofida situaţiei actuale neobişnuite sau poate tocmai datorită ei, parfumeriile de nişă de pe piaţa locală au reuşit să se adapteze la condiţiile impuse de pandemia de Covid-19. Cum au reuşit? În mod inedit.

„Am putea să facem o glumă şi să spunem că parfumul poate să fie bine-mersi un produs dezinfectant de lux. Dacă tot e penurie, există acum posibilitatea să te dezinfectezi cu stil şi să se formeze nişa dezinfectanţilor de lux. Ce s-ar alege de noi în vremurile astea fără o doză sănătoasă de nebunie şi umor?“, se întreabă retoric Alexandra Paven, cea care deţine magazinul de parfumuri artizanale Créateur 5 d’Émotions (C5DE) din Bucureşti. Până acum, acolo au luat naştere două game create chiar de Créateur 5 d’Émotions, sub numele EXTRAit-ORDINAIRE şi B.A.S.M. Acestea se adaugă altor câteva zeci de alte nume internaţionale alese pe sprânceană.

De aproximativ 90% din conceptul parfumurilor EXTRAit-ORDINAIRE şi B.A.S.M este responsabilă chiar ea, care îşi setează ţinta pe care vrea s-o atingă odată cu o esenţă nouă şi vine cu nucleul în jurul căruia urmează să fie creată aroma. Parfumurile sunt însă făurite efectiv de Arturetto Landi, un italian, chimist de profesie şi parfumier veritabil de vocaţie.

Alexandra Paven spune că piaţa parfumurilor este în stand-by momentan, după ce oamenii au redus la minimum numărul ieşirilor din case, iar parfumul nu e cel mai potrivit obiect de cumpărat online, dacă nu îl poţi testa întâi pe piele.

„Pentru unii, parfumul este un moft, nu o necesitate. Există însă şi mulţi oameni care trăiesc «periculos» şi care, în loc să-şi burduşească frigiderul, preferă puţin şi bun. Cei ca ei nu o să renunţe niciodată la micile plăceri. Oricât de absurd pare, există oameni care se parfumează pentru propria plăcere.“ Datorită confortului psihic şi stării de bine pe care ţi le pot da un parfum bun la momentul potrivit, oamenii nu vor renunţa la acest mic refugiu, mai spune Alexandra Paven.

Cum, de multe ori, cele mai bune idei se nasc în perioade de criză, nu a trecut mult până când Alexandra Paven a intrat în plin proces de creaţie şi a conceput un produs despre care spune că e mai degrabă o încercare de a menţine speranţa în inimile românilor.

„Aveam de mult acest gând dedicat neamului meu. Împreună cu mai mulţi prieteni aflaţi în diferite colţuri ale lumii, am încercat să-i dăm formă. Un fel de teamwork de izolare.“

Aşa a apărut 1918 - Parfum Naţional - parfumul care uneşte, o ediţie limitată creată în laboratorul de endorfine Créateur d’Emotions, un proiect de dragoste pentru România, menit să instige la unitate de neam şi speranţă. De fapt, este vorba despre două parfumuri create de o echipă de oameni liberi într-o perioadă de izolare socială, cele două esenţe fiind unite după principiul „toţi pentru unul şi două pentru toţi“.

„Nimeni nu se înghesuie să lanseze ceva în perioada aceasta. Nici noi nu suntem de părere că este înţelept. Încercăm un act de rebeliune împotriva fricii pe care o resimt mulţi în această perioadă. Este pur şi simplu un proiect de pace pe timp de război, în care s-au implicat oameni speciali“, spune Alexandra Paven.

Pandemia a fost prilej de idei originale şi pentru Elysée Concept, o parfumerie de pe Calea Victoriei din Bucureşti.

„Am creat jocul Micul Parfumier. Se pare că la noi, pandemia a venit cu un plus de creativitate. Este un joc menit să dezvolte creativitatea olfactivă. De fapt, sunt patru jocuri Micul Parfumier, şi anume Oriental, Floral, Mediteranean şi Oceanic, fiecare cuprinzând cinci esenţe care se pot purta separat sau se pot mixa în cantităţi diferite, în combinaţii nelimitate, pentru crearea parfumului mult visat“, povesteşte Cristina Bălan, proprietara Elysée Concept.

Practic, fiecare membru al familiei poate să-şi creeze propriul parfum folosind instrucţiunile, pipetele şi reţetarele din interiorul fiecărui set.

„Pe noi ne-a prins aşa de tare, încât în fiecare zi mai încercăm o combinaţie olfactivă, încă o formulă, călătorim pe cale olfactivă în Orient, savurăm un gin tonic la malul Mediteranei, culegem portocale proaspete în Grecia sau mirosim o iasomie de Egipt care-şi revarsă nectarul afrodisiac în toiul nopţii.“

În definitiv, nu acesta e rolul parfumului? Să ne transpună într-o stare de care să ne amintim cu plăcere? Cristina Bălan recomandă, pentru a ne destinde în perioada tensionată pe care o traversăm, parfumurile care amintesc de briza, mării, cele revigorante pe bază de lavandă, cele aromatice, dar şi cele florale asezonate cu note proaspete de verdeaţă.

„Oamenii acum sunt mai focusaţi în special pe produse de bază, produse alimentare, de sterilizare, cele de basic beauty - şampoane, demachiante, creme, iar apoi şi spre parfumuri“, spune Cristina Bălan.

Comportamentul de cumpărare s-a schimbat, e adevărat, însă chiar dacă apetitul pentru parfumuri e mai scăzut decât înainte, în top şi-au făcut loc alte produse, tot sub pecetea luxului.

„Lumânările parfumate se bucură de un moment bun pentru că lumea stă acasă şi simte nevoia confortului sporit şi a căldurii. Ponderea vânzărilor este mai mare la săpun, săpun lichid, gel de duş, creme de mâini şi de corp, produse pentru îngrijirea tenului“, spune Madeleine Florescu, proprietara magazinului de parfumuri de nişă Madison - absolute beauty, din zona Dorobanţi a Capitalei.

Ea a deschis primul magazin de parfumuri de lux Madison în 2007, după ce, timp de 15 ani, a locuit la New York. Astăzi, există trei magazine sub acest brand, unul în Bucureşti, unul în Budapesta (Ungaria) şi un altul în Reykjavik (Islanda).

„Parfumul are şi rolul de a te transporta unde nu poţi merge sau de a-ţi influenţa benefic starea de spirit, dar aceasta este o revelaţie la care trebuie fiecare să ajungă în ritmul propriu. Sper eu, cât de curând, oamenii vor începe să tânjească după ceea ce le înfrumuseţa şi le influenţa pozitiv viaţa până recent şi sigur vor reveni la parfumuri“, mai spune Madeleine Florescu.

Produsele de îngrijire au fost magnetul care i-a atras în ultimele săptămâni şi pe cumpărătorii magazinelor Beautik Haute Parfumerie.

„Deoarece clienţii noştri folosesc parfumurile comercializate de Beautik ca semnătură personală, nu putem spune că am observat o scădere. Dimpotrivă, observăm creşterea vânzărilor în ceea ce priveşte produsele esenţiale de îngrijire, în special gamele pentru corp de la case de parfum cunoscute, cum ar fi Maison Francis Kurkdjian, Diptyque, Rancé sau Escentric Molecules. De asemenea, în plină campanie #StamAcasa, observăm cum clienţii doresc să-şi creeze un ambient plăcut şi relaxant, comandând inclusiv lumânări aromate şi parfumuri pentru casă“, spune Andreea Gheorghiu, directorul general al Green Net, companie care deţine lanţul de parfumerii de nişă Beautik Haute Parfumerie.

Reţeaua de buticuri de parfumuri Beautik Haute Parfumerie operează nouă magazine, dintre care patru în Bucureşti (Mario Plaza, Promenada Mall, Băneasa Shopping City şi AFI Cotroceni) şi câte unu Iaşi, Timişoara, Constanţa, Cluj-Napoca, Sibiu.

Formulele care să ţină viu apetitul pentru lux sunt multe, trebuie doar să o găsim, fiecare, pe cea potrivită pentru noi. Şi, din când în când, ar trebui să lăsăm şi nemulţumirea la o parte. Un lux este şi timpul pe care l-am căpătat pentru noi înşine în toată această vâltoare plină de incertitudini.