Style

Nu a atins pământul aproape un an de zile: „Am început să pilotez planoare la vârsta de 14 ani. Nu poţi găsi un birou mai frumos decât cabina unui avion"

08 oct 2015 2251 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

S-a născut în Grenoble, în 1982, şi a crescut privind planoarele care treceau pe deasupra casei sale. La 14 ani, privitul nu mai era suficient. Era deja într-un planor şi alţi copii din Grenoble se uitau spre cer la ea. La 16 ani îşi ia licenţa pentru conducerea acestor instrumente nemotorizate care pur şi simplu plutesc pe curenţii de aer. Din acel moment au urmat peste 7.000 de ore de zbor care au transformat-o pe franţu­zoaica Aude Lemordant în omul cu cel mai frumos birou posibil, pilotul de cursă lungă şi campioana lumii la acrobaţii aeriene. Şi ca să fie lucrurile mai simple, a avea 7.000 de ore de zbor este ca şi cum nu ai pune piciorul pe pământ timp de aproape un an de zile.

„Am început să pilotez planoare la vârsta de 14 ani. La acel moment, m-am gândit că nu pot găsi un birou mai frumos în lume decât o carlingă (cabina în care stă pilotul unui avion şi în care se găsesc aparatele de bord - n.red.)“, spune zâmbind Aude Lemordant pentru După Afaceri Premium.

Din acel moment decide că aviaţia este cariera pe care doreşte s-o urmeze, aşa că în 2000 îşi ia licenţa de pilot în California. Urmează cursurile Şcolii Naţionale de Aviaţie Civilă, după care intră în echipa Air France, devenind pilot de linie la vârsta de 22 de ani.

Azi pilotează avioane Boeing 777, dar mai face ceva. Este cel mai bun pilot femeie de acrobaţii aeriene din lume.

„Cred că este foarte provocator să pilotezi mai multe tipuri de avioane.  Eu am avut norocul să fac acest lucru şi să acumulez circa 7.000 de ore de zbor.“ Pasiunea pentru acrobaţiile aeriene şi-a descoperit-o în timpul antrenamentelor, iar din 2005 începe să participe la competiţii. „Este un lucru diferit, dar care completează în acelaşi timp experienţa de linie.“

Patru ani mai târziu făcea deja parte din echipa de acrobaţii aeriene a Franţei, iar în 2011 devenea campioana Franţei şi vicecampioană mondială. „În timpul unui an, antrenamentul standard durează circa 10 săptămâni, cu câte două zboruri pe zi. Rutina de dinaintea participării la o competiţie ţi-o faci în funcţie de ora zborului. Trebuie să-ţi pregăteşti avionul, să faci anumite teste la sol, dar şi o serie scurtă de pregătiri fizice.“

Aparent, Aude Lemordant nu a trebuit să repete de foarte multe ori diferitele rutine de zbor pentru a deveni campioana acrobaţiilor aeriene. În perioada 2011-2014 câştigă de patru ori campionatul Franţei. În 2013 însă devine campioană mondială pentru cursele individuale, freestyle şi pentru cele de echipă în cadrul competiţiei care a avut loc în Texas.

În vara acestui an, Aude Lemordant a făcut din nou magie în aer ieşind victorioasă în cadrul FAI World Aerobatic Championships, competiţie care de această dată s-a ţinut la Chateauroux, în Franţa, la nici măcar 500 de kilometri de Grenoble, locul de unde şi-a întins aripile.

„A fost uimitor să câştig din nou acest tiltu, mai ales în Franţa după campionatul din State.“

„Arma“ preferată cu care Aude Lemordnat pleacă în războiul cu văzduhul este un avion Extra 330SC, o bijuterie care a colectat ce a fost mai bun din circa trei decenii de tradiţie în competiţiile de acrobaţii aeriene şi care şi-a adjudecat victoriile în campionatele de profil din anii 2009, 2013, 2014 şi 2015. Dar avionul lui Aude Lemordant mai are ceva deosebit. Pe aripile sale se odihneşte sigla Breitling, brand orologer cunoscut pentru abilitatea de a furniza instrumente de precizie stăpânilor aerului.

De altfel, franţuzoaica este prima femeie din lume pe care Breitling a recrutat-o în vara anului 2014 în echipajul personal de piloţi. „Am început colaborarea cu Breitling la începutul anului 2014. Breitling este ceasul pilotului din toate timpurile, aşa că a fost o onoare pentru mine să fiu prima femeie din echipa de piloţi a Breitling. Eu nu pot zbura fără el. Este obligatoriu să ai la încheietură un ceas precis, pe care să te poţi baza, în contextul în care totul depinde de timp. Şi acest lucru nu este valabil numai pentru competiţii, ci şi în cazul curselor standard pentru calculele care ţin de nivelul combustibilului şi altele.“ În acest moment, la încheietura lui Aude Lemordant stă un Colt36.

Spune că în afară de aviaţie nu-i mai rămâne mult timp pentru altceva, aşa că se bucură de orice altă activitate pe care o poate face în afara carlingii. Sunt mari şanse însă ca şi acest timp puţin să se comprime în contextul în care gândurile lui Aude Lemordant tot la avioane zboară. Spune că nu are o listă scurtă de avioane pe care nu le-a pilotat şi pe care şi-ar dori să le testeze. I-ar plăcea să piloteze orice tip de avion, în orice condiţie.

Astfel, carlinga avionului mai poartă o semnificaţie în afară de cel mai frumos birou din lume pentru acrobata franceză.

„Înseamnă casa mea.“