Style

Noul pariu al artizanilor români: lumânările parfumate. Cu ce vin ei nou pe această piaţă? Cu lumânări cu cristale semipreţioase sau cu arome similare celor ale parfumurilor, de piele, mosc, cacao şi tutun. GALERIE FOTO

28 dec 2020 321 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Dacă ar fi să fac un exerciţiu de imaginaţie despre cum arată o zi perfectă de toamnă ori de iarnă pentru mine, câteva elemente sunt vitale: o lumânare parfumată discret care să facă atmosferă, o cană generoasă de cafea care să-mi îmbete celelalte simţuri, o pătură moale şi pufoasă care să mă îmbrăţişeze cu căldură şi o carte bună care să-mi ţină mintea în priză. O cabană la munte, un foc în sobă ori şemineu şi nişte fulgi de nea sunt elemente adiacente care pot contura chiar mai bine acest cadru de poveste, dar în lipsa lor, toate celelalte pot compensa din plin.

Acum că am visat cu ochii deschişi, următorul pas ar fi să şi pun în practică scenariul, aşa că voi începe prin a alege lumânarea perfectă sau lumânările, dat fiind că opţiunile sunt multiple şi, la fel ca la diamante, nu poţi să ai niciodată prea multe. Mă gândesc că, similar cu parfumurile, şi lumânările le poţi alege în funcţie de starea de spirit, de conjunctură şi de moment. Dar, de fapt, sunt mult mai mulţi factori ce pot fi luaţi în calcul şi mult mai multe tipuri de produse decât aş fi crezut.

„Suntem primul brand de lumânări din ceară de soia 100% naturală, cu cristale semipreţioase din România, dar cu siguranţă nu vom fi şi ultimul, pentru că am creat o reacţie în piaţă. O să continuăm să venim cu colecţii noi, nu de dragul originalităţii, ci pentru că avem idei care nu există deocamdată la noi şi pe care abia aşteptăm să le vedem materializate“, spune Ina Ţăranu-Hofnăr, fondatoarea brandului Lux Obscura, lansat pe piaţă în decembrie 2019.

Ea povesteşte că a lansat brandul ca pe un experiment, mai exact voia să facă o singură ediţie limitată de 100 de lumânări cu cristale, mai mult ca să-şi demonstreze că poate, ca să nu devină una dintre multele ei idei care mor înainte să vadă lumina zilei. De altfel, lux obscura înseamnă lumină ascunsă în latină.

„Lumânările s-au vândut în mai puţin de 24 de ore, ceea ce a fost o surpriză uriaşă.“ Oamenii au cumpărat creaţiile fără să le miroasă“, spune Ina. De aceea, în martie anul acesta a făcut restock la prima colecţie. Mai mult, în poveste s-au alăturat şi surorile Inei, Lia şi Yvonna, care o ajută de la testare la comenzi sau packaging.

„N-am gândit lumânările din această primă gamă ca pe nişte produse de consum, ci ca pe nişte mici dispozitive terapeutice. E o triplă terapie: cu lumină, cu parfum şi prin cristale. Cei care cred în cristaloterapie pot folosi cristalele pentru meditaţie şi vizualizare, iar cei care nu cred se vor bucura de nişte pietre semipreţioase superbe, cu o istorie de mii sau milioane de ani.“

Filosofia brandului are la bază un concept clar - luxul accesibil şi responsabil. Fiecare lumânare este turnată manual, fiind realizată din ingrediente alese pe sprânceană şi cu atenţie la detalii. Fitilurile sunt din bumbac 100%, în timp ce parfumurile sunt special create pentru ceara de soia. Cât despre partea responsabilă, ea se reflectă de la alegerea materiei prime, la packaging unde este folosit doar carton reciclat şi reciclabil şi până la recomandarea către clienţi de a reutiliza paharele, odată ce s-a terminat lumânarea.

Tot un brand sustenabil este şi Reminiscent of, care a fost lansat la începutul anului 2020, chiar înainte de decretarea stării de urgenţă. Astfel că, în timp ce multe afaceri îşi închideau uşile şi contractele, fondatorii căutau un spaţiu pentru atelier şi construiau magazinul online în timp ce încercau să ţină stocurile la zi şi să expedieze comenzile la timp, după cum povesteşte Laura Lazin, creative director şi fondator alături de soţul său.

„Lumânările noastre nu sunt doar obiecte decorative, ci o călătorie a simţurilor, plecând de la

designul minimalist până la materialele plăcute la atingere (metal, lemn, ceară, hârtie) şi sunetul fitilurilor din lemn, totul culminând cu notele parfumului care îţi umple camera şi mintea cu amintirile pe care le preţuieşti cel mai mult. Pentru că ne găsim mereu inspiraţia în oamenii, locurile şi momentele din viaţa noastră.“

Materialele folosite în realizarea lumânărilor vin din Marea Britanie, respectiv ceara de soia, fitilurile de lemn, esenţele de parfum, chiar şi recipientele metalice. Deşi caută continuu furnizori mai aproape sau chiar acasă, până acum nu au găsit o alternativă cu aceeaşi calitate sau chiar mai înaltă decât a celor din Marea Britanie. „De aceea preferăm să ne asumăm nişte costuri mai mari, atât ale materialelor, cât şi ale transportului.“

Lumânările Reminiscent of, spune Laura Lazin, se remarcă în primul rând prin arome. Lumânările sunt parfumuri de cameră, de aceea ea crede că ar trebui să miroasă exact ca un parfum pe care l-ai putea purta şi pe piele.

„Am vrut să ieşim din gama clasică de arome şi să propunem clienţilor noştri nişte variante mai complexe, stratificate, cu note inedite precum: piele, mosc, busuioc, pudră sau sare de mare.“

Un al doilea element definitoriu este designul, cutiile metalice sunt mai puţin obişnuite pentru un astfel de produs, iar aspectul lor brut, uşor industrial, împreună cu eticheta minimalistă le fac uşor de plasat în orice tip de decor.

„Nu în ultimul rând, ne-am dorit ca Reminiscent of să fie un brand sustenabil şi asta a devenit şi unul din factorii care ne diferenţiază de alte produse de gen de pe piaţă. Produsele noastre sunt complet plastic free, de la procesul de producţie, până la livrare, totul se realizează cu şi din materiale reciclabile sau bio-degradabile. Chiar şi furnizorii noştri folosesc foarte puţin sau chiar deloc plastic în livrarea materialelor.“

La Reminiscent of se lucrează cu loturi mici, de 15-30 de bucăţi, iar procesul de producţie durează aproximativ o săptămână şi este făcut în întregime de mână. Turnarea unui lot se realizează într-o zi, după care lumânările din ceară de soia au nevoie de minimum cinci zile timp de întărire pentru ca moleculele de parfum să se lege de cele de ceară şi să asigure o aromă puternică la ardere. Apoi urmează etichetarea produselor care se realizează tot de mână şi inclusiv etichetele le tipăresc şi se taie in-house.

Atenţia la detalii şi artizanatul sunt sinonime cu luxul, tocmai de aceea şi Andrei Lupuşoară a fondat recent brandul de lumânări Kandel’s pornind de la aceste crezuri. „Totul este făcut manual, iar în funcţie de utilajele pe care le ai, poţi diminua ca timp procesul de producţie. Cel mai important este să asociezi cum trebuie fitilul cu recipientul în care este turnată ceara de soia, împreună cu parfu­mul/esenţele, pentru a creşte durata de viaţă a lumânării şi pentru ca aceasta să emane pentru un timp mai lung un miros plăcut.“ Toată materia primă este adusă din Europa de Vest pentru că acolo a găsit produse de cea mai bună calitate, spune el. Toate lumânările Kandel’s sunt realizate 100% din ceară de soia.

„Durata de viaţă a unei lumânări 100% din ceară de soia este mult mai mare faţă de lumânările făcute din parafină sau combinaţii de ceară de soia cu alte varietăţi.“

Vizual, abordarea brandului este una simplistă şi rafinată prin etichetare şi împachetare, numele lumânărilor având fiecare un înţe­les, o poveste în spate. „Nothing Else Matters“ şi „Enjoy The Little Things“ sunt doar două exemple. În ceea ce priveşte aromele, acestea variază de la note de vanilie, cacao şi tutun, la iasomie, trandafir, agarwood şi note fructate de pere, zmeură şi portocale. Lista e mult mai lungă, însă în topul popularităţii se găsesc fisticul; citricele, mango şi piersici, cireşe, vanilie, cacao şi tutun.

Momentan lumânările Kandel’s sunt vândute doar prin intermediul magazinului propriu online, însă Andrei spune că dezvoltă şi parteneriate B2B, iar în viitor vrea să aibă atât propriile magazine în marile oraşe, cât şi să iasă pe principalele ţări consumatoare de lumânări parfumate din Europa.

„România reprezintă aproximativ 1% din piaţa europeană, dar treptat ea se va dezvolta, existând deja un interes crescut pentru astfel de produse. Spre exemplu, norvegienii aprind la birou în cursul zilei o lumânare parfumată.“

La rândul său, Laura Lazin spune că popularitatea lumânărilor în România a început să crească în ultima perioadă, deşi suntem încă foarte departe de nivelul danezilor şi cultul lor pentru lumânare şi toată mişcarea hygge.

„Dar cred că, în special anul acesta, oamenii care s-au trezit la propriu închişi în case şi şi-au îndreptat atenţia către acest gen de produse care i-au ajutat să încălzească şi să îndulcească atmosfera din interior.“

Portofoliul de arome al Reminiscent of este compus dintr-o linie de bază care este disponibilă permanent şi este alcătuită din arome unisex, reprezentative pentru familiile principale de parfumuri: floral, oriental, lemnos, fresh. Pe lângă această linie de bază există cea de sezon: primăvară, vară, toamnă şi iarnă.

„Pentru sezonul de toamnă am adăugat arome ca miere şi tutun sau whisky şi fum, iar pentru cel de iarnă avem arome clasice „with a twist“: vin fiert, eucalipt şi cedru, bergamotă şi brad.“ Dar cel mai vândut produs al anului 2020 a fost lumânarea „a day at the beach“ cu arome de sare de mare şi lemn uscat. „Probabil, pentru mulţi dintre clienţii noştri aceasta a fost singura «călătorie» la mare pe anul acesta.“

Lumânările se vând în webshop-ul propriu, dar şi în câteva magazine fizice partenere în Timişoara, Braşov, Bucureşti şi Oradea.

Brandul Reminiscent of a apărut pe piaţă ca un exerciţiu personal, un experiment al Laurei Lazin. Înainte de a intra în lumea lumânărilor, ea a lucrat timp de 12 ani în publicitate ca designer, apoi art director în agenţii de publicitate şi în final creative director la propriul studio de design.

„Am avut dintotdeauna o pasiune pentru chimie şi munca de laborator, dar şi pentru lucrurile făcute de mână. Şi combinând aceste pasiuni cu experienţa acumulată în publicitate, mi-am propus să construiesc şi să încerc să vând pe piaţa din România un produs şi un brand de lux.“ De studioul de design se ocupă în continuare soţul său, care este în acelaşi timp şi investitorul majoritar în businessul cu lumânări, dar şi curier ocazional pentru livrări locale. Aşadar, Reminiscent of este o afacere de familie.

Tot un business de familie e şi Lux Obscura, după cum mărturiseşte chiar fondatoarea, Ina Ţăranu-Hofnăr.

„Deşi brandul este creaţia mea, el nu ar exista fără ajutorul surorilor mele. Eu am fost jurnalist, scenarist TV şi freelance writer şi îmi folosesc imaginaţia pentru tot ce ţine de branding, naming, design şi social media, dar m-am ocupat şi exclusiv de turnarea lumânărilor.“ Sora sa Lia este la bază psihoterapeut şi îşi foloseşte răbdarea şi dexteritatea pentru packaging, dar în curând va ajuta şi la turnarea de lumânări. Iar cealaltă soră, Yvonna, e PR cultural şi îşi foloseşte abilităţile de comunicare pe partea de client service.

Până acum, sub acest brand a fost lansată o singură colecţie, Crystals, cu cristale semipreţioase, care a inclus 11 lumânări, fiecare cu alt parfum şi alt cristal. Urmează în noiembrie o nouă colecţie, fără cristale, şi un restock pentru gama Crystals, în decembrie. „Pentru anul viitor avem în plan alte câteva colecţii, unele unice în lume şi, sperăm, toate unice în România.“

Printre sursele de inspiraţie pentru această primă colecţie se numără cultura Romei antice, cristalele semipreţioase şi bogata lor istorie şi, nu în ultimul rând, mama celor trei surori, o mare pasionată de lumânări şi de geologie.

„Procesul de producţie începe cu o perioadă de câteva luni de inspiraţie. Nu am deocamdată un timing clar, dar odată ce mi-a venit o idee le cer feedback surorilor şi prietenelor mele apropiate. După aceea comand materia primă, torn o serie de lumânări şi testăm diferitele parfumuri. Le ardem în casele noastre săptămâni în şir şi apoi decidem ce ne place şi ce nu.“ Apoi, când produsele sunt gata, ele sunt vândute pe paginile de Facebook şi Instagram ale Lux Obscura şi prin email. Urmează anul viitor şi un website.

„Nu am vrut să creez o simplă lumânare parfumată, ci o poveste. Aşa că parfumurile pe care le-am ales sunt combinaţii atipice, care îţi vor da o stare aparte. Şi care au, fiecare, legătură cu numele lumânării şi cu cristalul ales.“

Oamenii nu cumpără lumânarea doar pentru parfum, ci pentru întreaga poveste dată de nume, cristal, semnificaţie, spune Ina. Printre cele mai populare lumânări s-au numărat Ama Te Ipsam (Love Yourself), cu coacăze, vanilie şi iris, In Omnia Paratus (Ready For Anything), cu trufe, orhidee şi patchouli, Nunc Aut Nunquam (Now Or Never), cu rodie, cuişoare şi piper roz, Amor Vincit Omnia (Love Conquers All), cu prosecco şi citrice sau Alis Volat Propriis (She Flies With Her Own Wings), cu bergamotă, patchouli şi vanilie.

Dacă ar fi să producă lumânări care să miroasă a Bucureşti, Paris sau New York, ce arome le-ar asocia fiecărei urbe în parte?

„A existat acum câţiva ani un trend cu lumânări cu mirosuri de oraşe şi multe dintre marile branduri, inclusiv Diptyque, au făcut unele. Pentru Paris eu aş alege o combinaţie de vanilie, caramel şi cafea, care să redea aroma de pain au chocolat proaspăt.“ Pentru New York ar opta pentru o combinaţie de santal, vetiver şi mosc, care să dea un parfum uşor toxic, dar în acelaşi timp senzual.

Iar pentru Bucureşti ar combina iasomie, cumin (asemănat de-seori cu mirosul de transpiraţie, dar folosit în parfumuri celebre precum Kingdom de Alexander McQueen, Kenzo Jungle L’Elephant sau Rochas Femme) şi susan.

„Cred că ar evoca perfect o plimbare prin Bucureşti, într-o zi de primăvară, când treci pe lângă o covrigărie. Nu ştiu dacă ar mirosi neapărat «frumos», dar ar fi cu siguranţă memorabil.“