Style

Moda în şi post pandemie: O să mai purtăm tocuri sau o să ne încălţăm doar cu ce e confortabil şi scoatem din dulap până şi crocşii, consideraţi de mulţi cei mai urâţi pantofi din lume?

22 mar 2021 259 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Pantofii cu toc au devenit în 2020 o amintire, un soi de obiect de decor ce poate trona la fel de bine în dressing, în bibliotecă sau la uşă, pentru că are acelaşi rol - de bibelou. La polul opus, încălţările sport au câştigat atât de mult teren, încât până şi crocşii, consideraţi de mulţi (nu fără motiv) cei mai urâţi pantofi din lume, au fost scoşi de la naftalină. Comoditatea a fost cuvântul de ordine în pandemie, când oportunităţile de a petrece timp în afara locuinţei au fost atât de puţine încât o călătorie la supermarket a putut rivaliza cu o ieşire în oraş înainte de (primul) lockdown. Întrebarea care se pune acum e însă în ce parte va înclina balanţa? Va rămâne moda în sfera confortului fizic sau, cu cât timpul trece şi lucrurile revin încet-încet la normal, confortul psihic va câştiga şi astfel tocurile vor fi şterse de praf şi vor reveni pe străzi?

„Tendinţa actuală în rândul clienţilor este de a se îndrepta către confort şi piese atemporale, în detrimentul trendurilor şi al fast-fashion-ului. Am remarcat un volum mai mare de comenzi de bocanci, flats (balerini şi sandale fără toc), tocuri dreptunghiulare sau kitten heels (pantofi şi sandale cu tocuri de înălţime mică), în general acele piese clasice, versatile, aşa-numitele «essentials» de care orice garderobă are nevoie“, spune Luiza Naduh, cea care alături de sora sa, Corina Naduh, duce mai departe businessul Smiling Shoes fondat de tatăl lor.

În toată această perioadă marcată de pandemie, lumea a ales confortul, iar reprezentanţii Smiling Shoes cred că îl va alege şi în continuare. Faptul că am petrecut mai mult timp acasă ne-a făcut să preţuim mai mult ca oricând acest aspect.

„Ne-am dat seama că putem avea o ţinută impecabilă şi în acelaşi timp să ne simţim comod. Atunci când vom reveni la birou, există şanse mari să nu o mai facem pe tocuri înalte şi mai puţin comode, ci cu deja celebrele kitten heels sau variantele flats“, adaugă Luiza.

Încălţămintea sport reprezintă un trend important în fashion deja de nişte sezoane, explică Petru Chiriac, fondatorul retailerului local Il Passo, un business cu o vechime de peste două decenii.

„Este adevărat faptul că suprapunerea acestui trend peste contextul pandemic din 2020 a generat o creştere a vânzărilor pe această categorie.“ Totuşi, el afirmă că, având în vedere feedbackul consumatorilor, dorinţa de revenire la obiceiurile de dinaintea crizei sanitare se reflectă în cererea pentru produsele elegante, atât pentru zi, cât şi pentru evenimentele de seară. 

„La acest moment avem în magazine colecţia nouă de primăvară-vară. Deşi este doar un preview, consumatorii arată interes pentru modelele noi.“

Clienţii, spune antreprenorul, sunt împărţiţi în două categorii, cei care încă aleg colecţia veche la preţuri reduse şi cei care sunt interesaţi strict de colecţia nouă. „Credem că trecerea spre colecţia nouă va fi una mai rapidă, din punct de vedere vânzări.“

Pentru sezonul de primăvară-vară 2021, echipa de creaţie a Il Passo a decis să mixeze structuri şi materiale diverse în nuanţe pastel de galben, lavandă, verde şi portocaliu. Acestea sunt completate în colecţie de materialele cu efecte metalice şi animal print, dar şi de forme futuriste prin calapoade pătrate, tocuri sculpturale sau tocuri groase cu linii drepte şi platforme.

Luiza Naduh e de părere că moda trece printr-o perioadă de reorganizare, iar direcţia este una firească, către slow fashion. „Noi credem că acesta va fi trendul şi pe viitor, de la producătorii care nu vor mai fabrica volume foarte mari în China sau India la organizarea producţiei şi a logisticii, la materialele folosite. Totodată, consumatorii încep să aprecieze din nou calitatea, în detrimentul cantităţii.“

Nu este o surpriză, este o schimbare care se prefigura de ceva timp, adaugă ea. Însă această criză generată de pandemie a accelerat ritmul. „Probabil că nu ne vom mai întoarce la ce a fost, ci vom avea «a new normal» bazat pe sustenabilitate, atemporalitate şi confort.“

Familia Naduh, implicată în producţia de încălţăminte începând cu anii ’90 şi ajunsă deja la a doua generaţie, a pariat pe online încă de la începuturi şi în contextul pandemiei s-au văzut efectele.

Compania a renunţat anul trecut la showroomul din Bucureşti pentru că nu s-a înţeles cu proprietarul. A fost o decizie luată cu sânge rece. Astfel, operaţiunile sunt din nou strict online. Când vine vorba de colecţii însă, pandemia nu a schimbat prea multe.

„Colecţiile Smiling Shoes au pus dintotdeauna accent pe comoditate şi versatilitate, detalii care au stat şi la baza colecţiei din acest sezon. Am mizat pe confort, însă acel confort care să te scoată din anonimat, cu produse gândite astfel încât să poată fi purtate de la 9 am la 9 pm.“

În ceea ce priveşte culorile şi materialele, brandul a ales în mare parte nuanţe neutre, uşor de asortat: tonuri de bej, nuanţe metalice - auriu rose, argintiu -, alb, negru şi atemporalul animal print, dar a adăugat şi câteva pete de culoare: fucsia, galben, verde. În plus, regăsim în noua colecţie şi piesele „bijuterie“, cu cristale sau catifea.

„Variantele flats sunt printre preferatele noastre.“ Papucii au depăşit demult graniţele casei, sandalele cu barete subţiri asigură confortul de care avem nevoie, iar balerinii clasici au elemente preţioase. Dacă vorbim despre tocuri, Smiling Shoes a ales variante cât mai comode, kitten heels şi tocuri dreptunghiulare.

„Preferatele noastre din noua colecţie sunt piesele «essentials», la care am adăugat accente preţioase: catifea, cristale, glitter, satin. Pe fondul restricţiilor determinate de pandemie - referitoare la organizarea de evenimente sau la desfă­şurarea activităţilor profesionale acasă - putem afirma că în momentul de faţă pierd teren tocurile înalte, iar în topul preferinţelor se află încălţările joase.“

În acelaşi timp, dacă până acum oamenii investeau în produse „statement“, chiar dacă erau purtate o dată sau de două ori pe an, acum focusul este orientat pe produsele atemporale, comode, practice, care pot fi purtate în orice împrejurare, pe parcursul întregii zile.

„Deci, confortul şi sustenabilitatea au devenit atributele-cheie care influenţează cererea din piaţă. Un alt lucru pe care l-am remarcat este atenţia îndreptată spre produsele manufacturate în România, susţinerea afacerilor locale versus produsele importate.“

Petru Chiriac e de părere că e greu de spus dacă aceste schimbări ale comportamentului de consum dictate de pandemie sunt definitive sau temporare. Ce părea iniţial a ne schimba din toate punctele de vedere a condus la o adaptare, adaugă el. De exemplu, creşterea comerţului online în această perioadă este o adaptare la restricţiile impuse.

„Având în vedere dorinţa oamenilor de socializare, este foarte posibil ca după pandemie online-ul să înregistreze o scădere şi să avem o creştere a businessului în magazinele fizice. Ca urmare, nu pot să încadrez această schimbare a comportamentului consumatorilor la schimbări definitive.“ Probabil, la minimum un an de la sfârşitul pandemiei vom putea trage nişte concluzii clare.

„Până atunci suntem atenţi la context şi ne adaptăm în timp foarte scurt.“

Un exemplu clar de adaptare este cel al echipei Il Passo, care în martie 2020 lucra la finalizarea colecţiei de toamnă-iarnă 2020-2021. Având în vedere restricţiile globale impuse atunci de auto­rităţi, a devenit clar că oamenii vor petrece mult timp în aer liber, chiar şi în sezonul rece. Localurile HoReCa au fost închise sau au funcţionat cu restricţii în toată această perioadă. „Din acest motiv am ales să alocăm un buget extra pentru anumite categorii de produse, mai exact mănuşi şi încăl­ţăminte groasă de iarnă, ghete îmblănite şi ghete de tip apres ski.“

Această adaptare a fost una naturală, dar nu majoră, spune Petru Chiriac. Referitor la colecţia de primăvară-vară 2021, aceasta a fost gândită din perspectiva solu­ţionării - cel puţin parţial - a crizei sanitare. Ca urmare, nu au existat modificări importante faţă de colecţiile anterioare de primăvară-vară.

„Oamenii îşi doresc să participe la evenimente, să se întoarcă la lucrul de la birou sau să plece în vacanţe. Colecţia Il Passo a fost concepută pentru «o viaţă normală, într-un context normal», chiar dacă va mai dura un pic până ajungem acolo.“

Dacă e ceva ce ne-a învăţat pandemia e că nu există certitudini. Moda a fost mereu schimbă­toare, aşa că rămâne de văzut doar dacă schimbările sunt de lungă sau scurtă durată.