Style

Jocuri de putere pe scena modei: Cum au devenit Havana şi Rio de Janeiro, cele mai hot destinaţii ale anului, surse de inspiraţie pentru Chanel şi Louis Vuitton. Galerie foto

03 aug 2016 1930 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Între modă, turism şi geopolitică pare să nu existe nicio legătură, cel puţin la prima vedere. La a doua vedere însă, lucrurile devin din ce în ce mai neclare şi totuşi pare că cele trei merg mână în mână. Dar să începem cu începutul.

Acum mai puţin de un an, scena geopolitică mondială era „zguduită“ de o veste. După mai bine de jumătate de secol, Statele Unite şi Cuba îşi reluau relaţiile diplomatice. Un stat blocat în timp avea să intre pe scena lumii din nou. La începutul lunii mai 2016, Cuba ajunge din nou pe prima pagină a ziarelor şi revistelor din toată lumea după ce Chanel, poate cel mai cunoscut brand de lux din lume, transformă coloratul şi colonialul oraş Havana în podium pentru prezentarea celei mai noi colecţii. Până nu de mult, acest stat era ascuns „în sânul“ Caraibelor şi era mai degrabă o destinaţie pentru călătorii curajoşi, aflaţi în căutarea ineditului. Astăzi, acest stat comunist devine peste noapte vedetă şi ajunge în topul tuturor clasamentelor făcute de publicaţiile de turism. Mesajul sună cam aşa: „Mergi acum să vezi ade­vărata Cubă.“ Îndemnul pare să funcţioneze în contextul în care de el a ascultat şi Karl Lagerfeld (creierul creativ al brandului Chanel). De fapt, Lagerfeld a ajuns pentru prima dată în capitala Cubei, care este totodată esenţa acestei insule, în duminica de dinaintea prezentării. Presa străină de specialitate scrie că guvernul cubanez a oferit abia în martie permisiune brandului francez să îşi organizeze show-ul pentru colecţia cruise 2016-2017. Cu toate acestea, colecţia a fost construită în spiritul Cubei, veselă, colorată, vie. Despre Cuba auzi puţine lucruri, însă toţi care au păşit pe acest tărâm fermecat spun că este o ţară săracă, dar oarecum fericită. Astfel, Lagerfeld a gândit o colecţie în jurul Cubei, această ţară care a devenit un fel de Cenuşăreasa pe scena geo­politică a lumii. Toţi ochii sunt aţin­tiţi asupra ei, iar acolo unde este toată atenţia trebuie să fie şi Chanel, acest trend setter al modei mondiale, un brand avangardist care a revoluţionat costumul feminin, micuţa rochie neagră şi industria parfumeriei totodată cu al său no.5. Colecţia din acest an nu doar aminteşte de Cuba, dar evocă unele dintre cele mai importante personaje şi chiar simboluri ale ţării. Astfel, fotomodelele defilează cu trabucuri între buze, îmbrăcate în tricouri pe care apare mesajul „Viva Coco Libre“ şi accesorizate cu berete care amintesc de Che. O lume întreagă se va gândi acum la Havana şi la Cuba când va vedea hainele Chanel. Asta bineînţeles, dacă nu o făcea deja.

Şi, în timp ce modelele defilau pe „scena“ Chanel, un alt brand de modă sinonim cu luxul îşi punea la punct ultimele sale detalii pentru prezentarea de modă. Louis Vuitton se pregătea să cucerească Rio de Janeiro după ce Chanel luase cu asalt Havana. Cele două oraşe, deşi diferite, sunt similare din multe puncte de vedere. Amândouă sunt colorate, vesele, vii şi, nu în ultimul rând, controversate. De altfel, chiar casa de modă afirmă că inspiraţia pentru această colecţie a venit de la brazilienii care emană prin toţi porii vitalitate, energie, libertate. Şi nimeni nu ştie mai bine cum sunt brazilienii decât brandurile de modă de lux, în contextul în care unele dintre cele mai cunoscute modele din lume vin din acest stat. Gisele Bundchen, Adriana Lima şi Alessandra Ambrosio sunt doar câteva dintre ele.

Prezentarea Louis Vuitton a avut loc la futuristul muzeu de artă contemporană Niteroi, care emană eleganţă, la fel ca şi brandul de modă. Ţinutele au fost accentuate de pete de culoare, fiind asortate cu spiritul vesel al brazilienilor. Şi totuşi, oraşele nu au fost alese la întâmplare. La fel ca şi Havana, Rio de Janeiro ţine în ultima vreme prima pagină a ziarelor din toată lumea în aşteptarea Jocurilor Olimpice. Scandalurile de corupţie şi problemele sociale nu par a ştirbi din strălucirea pe care o emană eclecticul Rio. Şi parcă şi aud melodia „Copa Capana, the hottest spot north of Havana“. Ştia Barry Manilow ce ştia, cele două oraşe scriu istorie pe scena modei, a geopoliticii şi a turismului.