Style

Într-o perioadă în care totul se succede pe fast-forward, apar însă tot mai multe branduri mici care mizează pe slow fashion. Unul dintre ele este Soleil. Care este povestea lui?

11 dec 2021 226 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Moda este cunoscută ca una dintre cele mai frumoase industrii. Ne îmbogăţeşte vizual şi spiritual. Dar este totodată una dintre cele mai poluante. Este un domeniu guvernat de trenduri, care în lumea de astăzi se succed mai repede ca oricând. Iar asta înseamnă un consum nesustenabil, multe deşeuri şi o planetă care „respiră“ tot mai greu. Într-o perioadă în care totul se succede pe fast-forward, apar însă tot mai multe branduri mici care mizează pe slow fashion. Unul dintre ele este Soleil.

„Slow fashion este opusul lui fast fashion. E vorba de articole croite cu respect pentru oameni şi mediu“, spun Cosmina Vornicu şi Mihaela Nedelcu, cele două fondatoare ale brandului Soleil.

Acesta a apărut oficial pe piaţă în aprilie 2020. Cum? Simplu, cu o postare pe Instagram şi cu mult entuziasm. Încă de la început brandul a fost gândit în ideea de slow fashion, cu creaţii atemporale, ce pot fi purtate multă vreme şi ce nu ţin cont de tendinţe.

„Credem că din ce în ce mai mulţi oameni încep să se gândească de două ori înainte să-şi cumpere ceva.“ Ce fel de companii susţin, făcând asta? În ce condiţii de lucru sunt create piesele respective? Din ce materiale? Acestea sunt doar câteva dintre întrebările pe care unii consumatori şi le pun.

„Poliesterul, de exemplu, nu este biodegradabil şi nici reciclabil. Plus că nu se simte bine pe piele şi nici nu arată bine.“ Dar este unul dintre cele mai folosite materiale de către multe branduri mass-market. Sunt însă tot mai multe nume care se opun folosirii lui. La fel şi tot mai mulţi consumatori.

„Un singur brand mic, responsabil, nu va face diferenţa, dar mai multe, precum şi efortul marilor companii de a schimba ceva în felul în care se produce moda acum vor avea efect în viitor“, spun cele două fondatoare ale Soleil.

Ele adaugă că au ales acest domeniu pentru că le-a atras dintotdeauna. Iar acum s-a întâmplat să fie şi momentul potrivit să înceapă. Amândouă au fost angajate până acum câţiva ani şi n-ar fi putut face asta.

„Povestea noastră începe prin anii ’90, într-un orăşel din judeţul Galaţi, unde ne-am împrietenit şi prietene am rămas!“ S-au mutat amândouă la Galaţi, la liceu, apoi la Bucureşti, pentru facultate. Au împărţit acelaşi apartament o perioadă, iar acum sunt şi partenere de afaceri.

„Soleil a pornit din pasiune şi, ca multe alte businessuri, dintr-o nevoie a noastră. Deşi piaţa abundă în articole de îmbrăcăminte, ne era tot mai greu să găsim ceva de calitate şi la un preţ corect.“

Nu au studii în domeniu, una dintre ele însă a făcut un curs de styling, tot din pasiune. Le ajută însă studiile în jurnalism, marketing şi design interior. Legătura cu moda e mai veche.

„Eu îmi amintesc când mă lua mama cu ea la doamna Macare, o doamnă doctor care avea ca pasiune croitoria“, spune Cosmina. Petrecea ore în şir răsfoind revistele Burda, iar cel mai mult îi plăcea când era consultată asupra unui model sau material, pentru articolele pe care şi le făcea mama ei. „Iar când am mai crescut, prin şcoala generală, am primit şi eu primul cadou made to measure: un costum cu fustă scurtă şi vestă lungă, pe care l-am purtat cu mare mândrie, până mi-a rămas mic.“

Mihaela spune şi ea că a avut-o drept exemplu pe mama sa, care se îmbracă mereu în rochii. Îi plăcea să le probeze şi visa ca atunci când o să fie mare să aibă un dulap plin cu rochii, ceea ce s-a şi întâmplat. De altfel, rochiile sunt elementul central al Soleil. „Piesele noastre se remarcă prin simplitatea designului, calitatea croiului şi materialele naturale - in, bumbac, vîscoză. Deocamdată, am făcut doar rochii, poate şi pentru că amândouă purtăm des, majoritatea piese midi, în culori neutre, pastelate (în special toamna), dar şi puternice, ca roz sau roşu, vara.“

Cele două fondatoare ale Soleil se declară mai conservatoare şi adepte ale stilului clasic. Mai mult, cred că moda e un instrument care ne ajută să ne definitivăm personalitatea.

„Am admirat întotdeauna femeile elegante, care ştiu ce le avantajează şi ce nu. Tentaţia e mare, în ziua de azi, să cumperi, pentru că e la îndemână, pentru că e la reducere, pentru că se poartă.“

Dar criteriile pentru care cumpărăm haine ar trebui să fie altele: mă avantajează, e un material de calitate, e ceva ce o să port şi peste ani.

„Nu căutăm neapărat ineditul, ne entuziasmează mai degrabă inul sau bumbacul. Am găsit totuşi o vîscoză mătăsoasă şi catifelată, din care am şi făcut rochia Lisbon, cel mai căutat model al nostru.“

Cele două antreprenoare realizează modelele pe care le au în portofoliu pe comandă, în primul rând pentru că nimic n-o să vină mai bine unei femei decât o rochie creată pe dimensiunile ei, iar în al doilea rând, pentru că lucrează cu stocuri mici, pentru a evita risipa. „În afară de modelele noastre, avem o clientă care ne-a solicitat ajutorul pentru rochia de mireasă, aşa că lucrăm la prima rochie de mireasă Soleil.“

Produsele brandului sunt vândute online, în magazinul propriu. Până să lanseze site-ul, primeau comenzi sau întrebări pe Instagram, unde sunt în continuare active. Brandul se poziţionează pe segmentul premium, aşa că preţul rochiilor variază între 490 şi 790 de lei.

Clienta brandului este femeia de 25 de ani plus (core target 30-45 de ani), cu venituri peste medie, care locuieşte în mediul urban, e educată, preocupată de felul în care arată, e pasionată de călătorii, modă sau fotografie.

„Şi pe noi când creăm ne inspiră aşa de multe lucruri - filme, cărţi, muzee, Instagram, călătorii, femeile pe care le întâlnim pe stradă sau în restaurante.“ De cele mai multe ori, numitorul comun este eleganţa, iar frumuseţea unui stil elegant este că nu se demodează niciodată.

Piesele Soleil sunt realizate într-un atelier din Bucureşti unde prind viaţă şi ideile fondatoarelor. De obicei, ele au un model în minte sau schiţat, merg să caute materiale, iau câteva mostre sau, dacă găsesc ceva care le place foarte mult, cumpără câteva zeci de metri, după care merg la atelier şi definitivează modelul cu şefa de atelier, care realizează tiparul. Urmează prototipul, pe care îl poartă, testează, spală, calcă, iar dacă nu au modificări, îl pozează şi promovează.

„Momentan, producem în serii mici şi pe comandă. O comandă durează aproximativ o săptămână, iar majoritatea clientelor sunt dispuse să aştepte, având în vedere că produsul final li se va potrivi mănuşă.“