Style

Două arome noi, o pereche perfectă pentru vremea caldă, au intrat de curând în familia parfumurilor Miraj, un brand readus la viaţă anul trecut de antreprenorul Florin Găină. Lansarea noilor elixiruri a adus-o la Bucureşti chiar pe creatoarea lor, parfumierul Stéphanie Bakouche. Ce urmează mai departe în această colaborare?

06 iul 2023 196 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Două arome noi, o pereche perfectă pentru vremea caldă care ne aşteaptă, au intrat de curând în familia parfumurilor Miraj, un brand readus la viaţă anul trecut de antreprenorul Florin Găină. Lansarea noilor elixiruri a adus-o la Bucureşti chiar pe creatoarea lor, parfumierul Stéphanie Bakouche, care a promis că aceasta nu este ultima colaborare cu marca românească, alte noi esenţe fiind chiar în acest moment în curs de plămădire în celebra regiune franceză Grasse.

Colaborarea dintre Stéphanie Bakouche şi Miraj a început încă de dinaintea anului fatidic 2020, rămas în istorie dreptul „anul pandemiei“. Pe atunci, Florin Găină încă nu se hotărâse să relanseze brandul autohton de parfumuri Miraj, dar nici nu stătea prea departe de acest plan. El preluase în 2018 marca şi, vreme de patru ani, a tot lucrat la dezvoltarea şi reimaginarea ei ca pe un brand boutique de parfumuri de nişă cu o echipă complet nouă.

Povestea parfumurilor Miraj a început să se scrie în anii ’50, perioadă când la Bucureşti se deschidea fabrica „Macul Roşu“, care, într-o perioadă destul de scurtă, a pus pe piaţă colecţii bogate de arome ce îşi scoteau purtătorii din anonimat.

În anii ’70, „Macul Roşu“ şi-a schimbat numele în Miraj şi a ieşit la export pentru a obţine şi succesul internaţional. Compania producea la acea vreme zeci de milioane de unităţi de parfum pe an, sticluţele sale devenind pentru români sinonime cu micile plăceri ale vieţii.

Istoria tumultuoasă a dus brandul pe culmi şi în abis. Până în 2022, când Florin Găină a transformat punctul în punct şi virgulă.

„Florin m-a găsit acum circa patru ani şi am început prin a colabora la primele două parfumuri Miraj din noua epocă, Velur şi Caramel. Am stabilit împreună elementele-cheie şi aşa am ajuns la cele două arome“, povesteşte Stéphanie Bakouche, franţuzoaică la origine, parfumier premiat şi membru activ al Conservatorului Internaţional de Parfumuri L’Osmothèque Versailles.

De numele ei se leagă colaborări cu branduri precum L’Artisan Parfumeur, Cloon Keen Atelier, MDCI, Maison Crivelli, Masque Milano, dar şi Jul et Mad, un brand fondat de Mădălina Stoica, unul dintre puţinii parfumieri români. Pentru Jul et Mad, ea a creat două parfumuri – Fugit Amor şi Mon Seul Desir – şi astfel, prin această colaborare, Stéphanie şi-a lansat practic propriul laborator de creaţie. Nu şi propriul brand, la care nu se gândeşte încă.

„Dacă aş avea propria marcă de parfum, nu aş mai putea fi parfumier, pentru că nu aş mai avea timp să fac asta. Tocmai de aceea, nu văd realizabilă ideea de a avea propriul parfum în viitorul apropiat.“

Stéphanie şi-a dorit să fie parfumier dintotdeauna, încă de la vârsta la care nu ştia că există o meserie care să corespundă nasului ei fin pentru arome. După ce s-a specializat cât de mult a putut în acest domeniu, a devenit creator de parfumuri, activitate pe care o face cu măiestrie de şapte ani încoace.

Deşi nu există multe branduri româneşti de parfumuri, Stéphanie Bakouche spune că a regăsit în publicul local un apetit pentru aromele puternice, care ştiu să pună în valoare personalitatea purtătorului.

Pentru că primele două parfumuri Miraj create împreună au fost un succes, Florin şi Stéphanie au decis să ducă parteneriatul mai departe şi aşa au luat naştere „mezinele“ Riviera şi Fujer. Este vorba despre două parfumuri care încep cu note citrice, efervescente, luminoase, îndreptându-se apoi către o zonă florală, pentru ca, în cele din urmă, să ajungă într-o arie mai întunecată şi mai senzuală.

Riviera captează dualitatea elementelor într-un acord care sfidează normele. Cu note de vârf de tangerină şi bergamotă din Italia, dar şi de frunze de tangerin, parfumul se dezvăluie în note de mijloc de absolut de trandafir bulgăresc, coacăze negre şi petale de violete, pornind de la notele de bază de ambră lemnoasă, mosc şi ambroxan.

La rândul său, Fujer este un echilibru perfect între puterea şi sensibilitatea masculină, care învăluie pielea în nobleţe şi mister. Notele sale de bază sunt de mosc, ambră albă şi lemn de cedru, cele de mijloc pun în valoare muşcata egipteană, irisul şi vetiverul, iar notele de vârf aduc în prim-plan lămâia şi grepefrutul din Italia, lavanda, piperul negru şi cardamomul.

„Eleganţa şi sofisticarea sunt în ADN-ul Miraj, iar ce au în comun cele patru parfumuri pe care le-am creat până acum este faptul că, deşi tind să fie mai mult feminine sau mai mult masculine, în final ele ajung să seducă în egală măsură femeile şi bărbaţii“, spune Stéphanie Bakouche.

De altfel, adaugă ea, Europa vine cu această libertate, de a putea spune că un parfum este unisex, potrivit şi pentru doamne, şi pentru domni, ceea ce în Orientul Mijlociu de pildă ar fi imposibil. Acolo graniţele sunt clar definite.

„La Miraj, nici în ceea ce priveşte sticlele nu se fac diferenţe, toate sunt la fel, doar nuanţele lor diferă. Limitele nu există, pentru că, până la urmă, tot ce contează este să găseşti parfumul care să te facă să te simţi bine.“

De aceea, tot mai des, note precum cele de iasomie sau de tuberoză au început să fie apreciate şi purtate de bărbaţi, în vreme ce aromele de piele sau de oud s-au strecurat printre preferatele femeilor.

„Pentru mine, ingredientul preferat este trandafirul, tocmai pentru că este cel mai folosit element în crearea parfumurilor, iar mie îmi place mereu să fiu provocată, să reuşesc mereu să găsesc o combinaţie nouă, inedită. Iris şi patchouli sunt de asemenea printre favoritele mele.“

Copilăria pe care şi-a petrecut-o în Maroc şi-a lăsat amprenta asupra sensibilităţii olfactive a lui Stéphanie, care are o afinitate pentru condimentele şi aromele specifice acelei părţi a lumii.

Când vine vorba de tendinţe, ea spune că una dintre cele mai pregnante ale zilelor noastre este aplecarea către sustenabilitate, un deziderat care însă nu va putea fi niciodată atins 100%.

„Parfumeria era sustenabilă atunci când nu se lucra cu molecule chimice, ci doar cu ingrediente naturale. Acum, aceste elemente artificiale au un impact devastator asupra biodiversităţii. Iar cel mai mare impact nu îl are strict nişa parfumurilor, ci industria mai largă, a cosmeticelor, a produselor pentru curăţenie, a detergenţilor.“

Parteneriatul dintre Florin Găină, fondatorul Miraj, şi Stéphanie Bakouche nu se opreşte nici acum, pentru că cei doi lucrează chiar în această perioadă la relansarea unor arome iconice, mai vechi, din portofoliul Miraj, reconstituite pe baza notelor care încă se mai simt în câteva flacoane vechi recuperate nu fără dificultate.

„A doua zi de după evenimentul de lansare a noilor parfumuri (care a avut loc pe 8 mai 2023 – n. red.) am petrecut-o împreună cu Stéphanie analizând vechile parfumuri Miraj din colecţia personală. Am ales unul la care să începem să lucrăm, cu intenţia de a lansa o reinterpretare a acestuia până la sfârşitul anului“, dezvăluie Florin Găină.

Va fi prima dată pentru Stéphanie când va lucra la recrearea unui parfum, mărturiseşte chiar ea, şi nu la unul plăsmuit de la zero. Procesul alchimiei din spate va avea loc în Grasse, regiune din Franţa celebră pentru parfumurile şi parfumierii pe care i-a dăruit lumii de-a lungul istoriei. Tot acolo, de altfel, au fost create şi cele patru arome Miraj de până acum, având-o pe Stéphanie drept unic creator.

Florin Găină spune că brandul a atras deja interes din toate zonele, vârstele şi clasele sociale, ceea ce îl face foarte versatil, neîncadrându-se într-un tipar. Cert este că acest brand boutique încă îşi croieşte propriul drum.

 

Stéphanie Bakouche, parfumier premiat şi membru activ al Conservatorului Internaţional de Parfumuri L’Osmothèque Versailles: „Eleganţa şi sofisticarea sunt în ADN-ul Miraj, iar ce au în comun cele patru parfumuri pe care le-am creat până acum este faptul că, deşi tind să fie mai mult feminine sau mai mult masculine, în final ele ajung să seducă în egală măsură femeile şi bărbaţii“.