Style

Cum şi-a transpus o antreprenoare pasiunea pentru călătorii într-o parfumerie de nişă? A studiat şi lucrat la Paris, iar apoi s-a întors acasă pentru a deveni antreprenor

21 aug 2024 153 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Miruna Queva şi-a construit cariera în industria de beauty, lucrând iniţial pentru unii dintre marii actori din domeniu, asta înainte de a face pasul către antreprenoriat. Apoi, în 2018, a pus bazele Rosa Mundi, o parfumerie de nişă gândită ca o călătorie olfactivă în jurul lumii.

„Mi-am construit cariera în industria de cosmetice. Lucrez de circa 20 de ani în această branşă.“ Aşa îşi începe Miruna Queva propria poveste.

A pornit la drum ca brand manager pentru un distribuitor de produse cosmetice selective (premium) din România, ocupându-se de brandul Carolina Herrera. După trei ani în această poziţie, a trecut de cealaltă parte a baricadei şi a devenit beauty editor pentru revista Elle. Era momentul când titlul abia se lansa pe piaţa locală.

„Această experienţă de un an de zile mi-a permis să descopăr sectorul din mai multe unghiuri. Plus că am cunoscut şi alţi actori din domeniu.“

A plecat mai departe la L’Oreal, unul dintre cele mai mari grupuri din lume, ca brand manager. Erau anii de început ai companiei pe piaţa locală.

„A fost o perioadă efervescentă. Am lansat pe piaţă linia de make-up a brandului L’Oreal, cu supermodelul Claudia Schiffer ca imagine. Era anul 2000“, îşi aminteşte antreprenoarea.

Au urmat apoi lansările altor mărci ale grupului, cu produse de îngrijire a pielii şi parfumerie în prim-plan.

„După această perioadă, m-am mutat în Franţa din motive ce ţin de viaţa mea personală.“ Acolo s-a reaşezat şi s-a apucat de un master la Şcoala de Comerţ din Paris.

„Am absolvit un program de masterat în industria de lux, program ce mi-a permis să am o ima-gine de ansamblu asupra acestei pieţe, doar că la nivel general, internaţional. Eu, în România, absolvisem ASE, Facultatea de comerţ şi marketing.“

Ca parte a masterului, a făcut şase luni de stagiu la Lolita Lempicka Le Perfum, brand care la momentul acela era prezent în marile lanţuri de magazine de beauty. În România,  acest segment nu exista încă.

Ea era activă în departamentul de marketing comercial, de unde spune că a învăţat foarte multe. „Am colaborat totodată şi cu zona de dezvoltare de produs, un lucru cu totul nou pentru mine.“

Apoi, la final de 2006, viaţa a adus-o înapoi în Bucureşti. A venit cu gândul să devină antreprenor.

„Prima mea afacere a fost în domeniul modei, am adus pe piaţă un brand de încălţăminte pentru bărbaţi - Loding Shoes.“

E un brand care există şi acum în Franţa şi care se poziţionează pe segmentul de lux accesibil. Modelul de business era diferit faţă de ce exista atunci, astfel că toţi pantofii aveau acelaşi preţ, povesteşte Miruna Queva.

„La momentul acela, piaţa din România a produselor pentru bărbaţi era deficitară, aşa că a fost prima mea alegere.“

A fost un business în care a fost implicată alături de sora sa timp de patru ani, până când lucrurile s-au deteriorat rapid în economie ca urmare a crizei financiare ce a debutat local în 2009.

„Noi făceam import şi aveam şi un magazin, dar aveam planuri pentru a distribui brandul în ţară. Criza însă ne-a schimbat direcţia de mers.“

Apoi, o vreme, a fost freelancer în zona de organizare de evenimente. A păstrat însă în minte ideea de antreprenoriat şi, după o perioadă, a revenit la dragostea dintâi - industria de beauty.

„Eu chiar şi în anii de dinainte de a fonda Rosa Mundi mergeam la târgurile de parfumerie şi beauty, am păstrat legătura cu industria.“

Rosa Mundi a apărut oficial în 2018 ca un importator de parfumuri de nişă. „Mi-a luat o vreme să găsesc spaţiul potrivit pentru o parfumerie proprie, iar asta pentru că într-un mall investiţia ar fi fost prea mare.“ A inaugurat spaţiul actual, din Agora Floreasca, pe 8 martie 2019.

A luat spaţiul la gri şi a construit. „Mi-am dorit ceva modern, minimalist, luminos. Iar rezultatul a fost nominalizat la Romanian Design Week (cel mai mare eveniment interdisciplinar din România, un festival care promovează designul, arhitectura şi creativitatea ca instrumente pentru creşterea culturală, socială şi economică – n. red.), la categoria spaţii publice.“

Parfumeria măsoară 45 mp şi găzduieşte produse de la 12 branduri de nişă.

„Am pornit la drum cu un brand franţuzesc mic - Jardin de France, fondat în Burgundia în 1920.“ Nu a fost greu să îi convingă să i se alăture în această călătorie. A fost la un târg cu randările şi cu planurile de business, iar ei au acceptat.

„Am continuat apoi tot cu un brand din Franţa – Rose et Marius, însă eu mi-am dorit să aduc parfumuri de peste tot de prin lume. Am vrut să construiesc o parfumerie în jurul ideii de călătorie (care este una dintre pasiunile sale – n. red.).“

A căutat însă de fiecare dată branduri artizanale, cu producţii în serii mici. A vrut parteneri care vin cu o poveste, vin cu ceva diferit.

Rose et Marius, spre exemplu, este un brand creat de o femeie. Ea a pornit la drum cu producţia de lumânări, iar apoi şi-a extins portofoliul cu parfumuri, săpunuri şi alte bunuri. Toate evocă atmosfera din sudul Franţei. De altfel, ei au primit titlul de Grand Artisan de France, fiind totodată furnizori ai Palatului Élysée.

„Apoi, brandul Bastille Paris este, din datele noastre, primul din industria de parfumerie care dezvăluie formulele din spatele aromelor sale, dezvăluie ingredientele.“ Ei folosesc în proporţie de 95% ingrediente naturale. Sunt foarte transparenţi şi nu doar atât, donează 1% din încasări pentru cauze legate de bunăstarea planetei. „Noi l-am adăugat în portofoliu acum circa o lună.“

În total, Rosa Mundi are 12 branduri în portofoliu, iar fondatoarea consideră că acum businessul este într-un echilibru bun. Totuşi, recunoaşte că a mai identificat două mărci pe care i-ar plăcea să le aducă.

„Avem mărci din Franţa, Italia, Anglia şi SUA. Fiecare brand partener de-al nostru are o poveste, are un univers pe care şi l-a construit, un univers aparte. Cu majoritatea lucrăm în exclusivitate.“

Printre cele mai iubite mărci se numără Parle moi de Parfum, Gravel sau Gallivant, iar Rose et Marius e lider pe zona de arome pentru casă.

Când vine vorba de propriile preferinţe în domeniul parfumeriei, antreprenoarea spune că iubeşte irisul şi ambra, dar recunoaşte că acasă are o bibliotecă olfactivă.

„Alternez parfumurile în funcţie de stare, de cum mă îmbrac, de anotimp. În final, am purtat pe piele tot ce am în magazin.“

Dacă ar fi să creeze un parfum cu aromă de Bucureşti ar fi unul care miroase a tei. Nicăieri în lume teii nu miros la fel ca aici. Sau ar mirosi a primăvară după ploaie.

„Îmi imaginez un miros umed şi prăfos, a piatră udă şi frunze scuturate. Pe de altă parte, parfumul cu aromă de Paris, a doua mea casă, ar mirosi a toamnă. Fiecare oraş miroase altfel.“

De altfel, la Rosa Mundi, ea a creat şi o zonă de laborator, unde oamenii îşi pot crea propriul parfum de casă.

„Îmi doresc să dezvolt zona asta de ateliere şi experienţe. Îmi doresc şi să leg parteneriate cu businessuri antreprenoriale din HoReCa.“

Spre exemplu, Rose et Marius e furnizor pentru o serie de hoteluri de top din Franţa.

Miruna Queva spune că parfumeria de nişă e un business foarte personal, unde produsele trebuie testate, iar relaţiile trebuie legate. Indiferent de canalul pe care activezi, e un business cu şi despre oameni.

„Suntem un business care mizează mult pe fidelizarea clienţilor, dar care acum şi-a extins activitatea. Facem evenimente, ateliere, dar ne concentrăm atenţia şi pe online“, conchide ea.