Style

Cum au transformat doi tineri antreprenori moştenirea lăsată de străbunica lor într-un business de modă?

22 aug 2024 276 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Şura Şuşara este un studio de fashion sustenabil născut şi crescut în Bucureşti din 2021 de Ina Solomon şi Răzvan Luca. Inspiraţi de viaţa străbunicii Şura, de estetica şi meşteşugul ei, cei doi traduc poveşti vizuale într-un limbaj propriu de design contemporan.

„Povestea sună cam aşa: Şura Şuşara, străbunica mea maternă, mama bunicului meu, era din neam de tătari, ucraineni şi polonezi. Şura este alintul de la Alexandra în rusă, iar Şuşara era numele ei de fată“, povesteşte Ina.

Crescuse şi trăise în Cetatea Albă, un oraş-port la malul Mării Negre, astăzi parte din Ucraina, dar care în perioada interbelică aparţinuse de Regatul României.

Refugiată în România, a ajuns cu familia în Gara de Nord pe 4 aprilie 1944, chiar în ziua bombardamentului. „S-au adăpostit, au supravieţuit. Au rămas doar cu hainele de pe ei, căci cele două valize le-au fost luate. În Focşani au trăit tot restul vieţii lor.“

Acolo, Şura a dus o viaţă cenuşie, povesteşte strănepoata ei. Culoare aveau doar creaţiile ei, de care nu a ştiut să se bucure. Nu a reuşit să îşi asculte chemarea şi a cusut doar pentru familie.

„Episodul care trebuia să îi înceapă cariera a făcut exact pe dos. O alesese soţia primarului să îi facă o rochie pentru un bal. Şura a vrut s-o impresioneze pe madamă şi i-a croit o rochie neagră, simplă, până-n pământ, din mătase groasă, dar cu un păun întreg stilizat, brodat de ea, de mână, pe tot spatele rochiei şi pe trenă. Cucoanei nu i-a plăcut.“

Tătăroaica s-a jurat că nu mai face pe comandă şi asta a fost.

„Era însă propriul nostru designer vestimentar, eu purtând de când mă ştiu creaţiile ei“, spune Ina, care i-a dedicat astăzi străbunicii materne propriul său studio de fashion sustenabil.

Aşadar, Şura Şuşara nu e un brand, e o poveste pe care ea şi Răzvan au ales şi au început să o spună lumii pe 24 iunie 2021, în noaptea de Sânziene.

„E o poveste care de atunci, de trei ani, se scrie intuitiv, instinctiv şi imersiv. Se trăieşte împreună cu cei care o poartă şi o însufleţesc. Şura ne-a ales pe noi, nu invers. Şura are viaţă proprie. Are energia ei, care se simte prin veşminte. Noi readucem la viaţă tipare vintage, pe care le traducem într-un limbaj vizual contemporan.“

Ina a lucrat timp de 20 de ani în comunicare corporate, primii zece pentru afacerea familiei, iar următorii zece pentru companii mari din România. În tot acest timp, a continuat să studieze în cele trei domenii care o definesc: comunicare integrată, design şi psihologie, ba la Bucureşti, ba la Londra.

„Partenerul meu, Răzvan, este de profesie arhitect, specializat în arhitectură temporară în entertainment, festivaluri mari de muzică.“

Expertiza lui este acum şi la nivel de management, financiar şi strategie, dar a rămas aproape de zona de creaţie, de la concept la execuţie.

„Amândoi am crescut în afaceri de familie începute în anii ’90, amândoi am trecut cu părinţii prin faliment în timpul crizei din 2008-2010. Amândoi am fost alături de ei când au luat-o de zero tot cu propriile afaceri“, completează Răzvan.

Totodată, amândoi sunt dintotdeauna pasionaţi de design şi, deşi au avut şi au multe idei de business, Şura a fost şi este cea care i-a mişcat cel mai mult, pentru că are rădăcini.

„Şi de acolo ne tragem seva creativă. Şura e locul de suflet unde ne dăm voie să experimentăm, să învăţăm, să creştem, să ne jucăm.“

Amândoi cred în interdisciplinaritate, în complementaritate şi în întrepătrunderea pasiunilor şi preocupărilor de zi cu zi.

Primele piese care au purtat brandul Şura Şuşara au fost nişte reinterpretări ale unor haine cusute chiar de Şura Şuşara pentru familia sa.

„Am început cu nişte rochii de tip kaftan de vară. Am continuat apoi cu kaftane de toamnă-iarnă, piese ce repede au devenit best-sellere şi «semnătura» noastră, după care am dezvoltat şi elemente de completare a garderobei, cum ar fi bluze, pantaloni, şaluri, rochii de vară.“

Recent, cei doi fondatori au dezvoltat un produs bazat pe croiul de bomber jacket, pentru care au folosit însă pături recuperate din regiunea Transilvaniei. Şi acesta a devenit foarte căutat de clienţi. „Urmează să dezvoltăm şi o serie de accesorii.“

Ei fac şi piese pe comandă, dar pornind de la croiurile proprii, cu un material diferit şi cu anumite detalii modificate.

„Primim cererea asta destul de des şi avem în plan să construim un configurator în cadrul site-ului, prin care clientul să poată să-şi aleagă materialul şi croiul dorit, iar noi să facem pe comandă acea piesă“, spune Răzvan.

Au avut şi parte de comenzi mai puţin obişnuite, cum ar fi o rochie de mireasă.

„Am onorat-o, desigur. Am fost foarte măguliţi.“

Creaţiile Şura Şuşara au o croială simplă, dar tocmai pentru că este aşa de simplă, lasă loc femeii să le înnobileze cu atitudinea ei, cu felul în care le poartă.

„Străbunica lucra cu filosofia asta, spunea că era vorba despre femeie, nu despre rochie.“

Iar Răzvan afirmă că din feedbackul clienţilor a observat că atunci când poartă creaţiile Şura se simt mai bine în pielea lor datorită croiului simplu, geometric, care se aşază foarte bine pe orice fel de siluetă.

„Materialele folosite sunt şi ele un punct de atracţie, prin faptul că încorporăm şi reutilizăm elemente recuperate de la perdele, macrame-uri şi pături de tip macat. Deşi folosim materiale vechi, unele chiar şi de 50 de ani, încercăm să oferim pieselor noastre o atemporalitate pe care o considerăm importantă în demersul de sustenabilitate şi slow fashion al brandului.“

Cei doi antreprenori şi-au dorit ca modelul de business ales să fie, încă de la început, unul sustenabil şi aşa au ajuns la aceste luxury

dead stock (capete de linie/serie) de la marile case de modă – de la Burberry, Saint Laurent, Roberto Cavalli, Jil Sander, Missoni –, precum şi la recuperarea anumitor materiale de moştenire culturală (heritage), cum sunt macrameurile şi păturile de tip macat. Tocmai acest tip de materie primă face ca piesele brandului să fie realizate în serii limitate, fiind de multe ori chiar unicat.

„Încercăm să folosim şi materiale contemporane, cum a fost un material de perdea de la o casă de design italienească, un fel de plasă-zale din fir metalic ţesut ca la război, un material foarte uşor, dar foarte băţos, utilizat pentru rochia Solomonăriţei din colecţia cu acelaşi nume.“

Piesele au nume simbolice, sunt cu istorie proprie şi ajung la clienţii care le înţeleg şi le apreciază, explică Ina.

Creaţiile sunt cusute într-un atelier mic din Bucureşti.

„E un atelier cu o echipă fantastică, ce face producţii de film şi teatru. Sunt oameni care înţeleg ce înseamnă emoţia pe care ne dorim să o transmitem.“

Răzvan adaugă că procesul se desfăşoară astfel: neavând studii de design vestimentar, nici el şi nici Ina, merg la Oana, cea care deţine atelierul, cu tot felul de idei, poze, schiţe sau mostre de material. Îi povestesc despre cum ar vrea să arate.

„Ea ne pune nişte întrebări de natură tehnică, la care noi bineînţeles că nu ne-am gândit, şi atunci începem să ne dăm seama cam cum ar putea arăta piesa mai bine. Luăm nişte măsuri şi Oana ne produce un prototip.“

Apoi, urmează partea de fitting, în care mai modifică mici detalii, după care dau drumul la seria limitată, formată din unu, două sau din câte feluri de materiale doresc să facă acel croi.

„După ce acestea sunt cusute, le luăm pe toate şi organizăm o sesiune foto.“

Procesul se încheie cu alegerea fotografiilor şi cu publicarea lor în mediul virtual sau cu trimiterea lor în magazinele partenere.

Produsele Şura Şuşara se găsesc online, pe site-ul propriu, şi offline, în magazine cu selecţie de design românesc. „Am reuşit să ajungem la o piesă pe zi vândută şi încercăm să nu ne încărcăm cu stoc momentan.“

Clienţii sunt, de obicei, persoane cu venituri medii şi peste medie, iar piesele au preţuri ce variază de la 150 la 2.000 de lei.

„O bună parte dintre clienţi sunt femei, ajunse la un nivel de maturitate şi sofisticare, astfel că le atrage povestea noastră în mod natural“, spune Răzvan. Experienţa vânzării la Şura Şuşara este una extrem de personală, Ina vorbeşte cu fiecare clientă în parte, înţelege nevoia fiecăreia.

„O poveste de familie transformată într-o mică afacere are de la sine o atmosferă intimă, de atelier de croitorie de pe vremuri, unde la probă stăteai la o şuetă“, adaugă el.

În viitorul apropiat, Ina şi Răzvan îşi doresc un magazin offline propriu, dar şi să aducă în concret toate ideile de extensie a lumii Şura – de la accesorii la decoraţiuni.

„Am vrea să ne extindem prezenţa internaţională online şi offline, să începem să ducem moştenirea culturală din ţara noastră şi peste graniţă. Un alt lucru pe care ni-l dorim este să înfiinţăm asociaţia Şura Şuşara, care să păstreze vii meşteşugurile apreciate de noi şi care au legătură cu ceea ce facem. Vrem să creştem Şura şi ea pe noi“, spune Ina.

Răzvan adaugă că pentru că le place să facă pe gazdele, şi-au deschis casa pentru primele colecţii Şura şi au invitat comunitatea să vadă mediul în care ei creează.

„Probabil, următorul pas ar fi să organizăm şuete la acest viitor showroom şi să aducem în continuare comunităţi împreună.“

Frumos ar fi ca acest showroom să aibă şi o micuţă cafenea şi un bar de cocktailuri, completează el.

„Numai aşa cred că putem dezvolta afaceri în 2024, împreună cu oamenii creativi din jurul nostru. Când pasiunea pentru ceea ce facem devine chemare, abia atunci putem să găsim în noi resurse nebănuite şi inepuizabile de a crea, construi şi creşte.“

Răzvan spune că, pentru el, partea de design vestimentar a fost ceva ce nu credea că va ajunge să facă vreodată.

„Aveam noi o vorbă la arhitectură, că acea facultate te pregăteşte pentru orice domeniu creativ, mai puţin arhitectură. Viaţa m-a adus prin Ina în zona asta. Ea este muza mea.“

Partenera sa de viaţă şi de business completează că amândoi sunt pasionaţi de frumos, de artă, de arhitectură şi design, de poezie, natură, psihologie.

„Am avut nişte mood-uri inspirate chiar şi din filme sau din muzică. Şura Şuşara a fost croitor cum zicea Coco Chanel. Eu chiar aşa mi-o aduc aminte. O babetă supercochetă, meganesuferită, neîmplinită-n dragoste, însă talentată ceva de nedescris. Tăia materialul pe tine, te-nţepa bine de câteva ori şi într-o oră rochia era gata. Inventa tipare pe loc. Ea a fost prima mea legătură cu moda.“

Iar acum, povestea merge mai departe.