Există puţine branduri mari la sânul cărora să fi luat naştere alte branduri la fel de mari, iar poate cel mai concludent exemplu în acest sens este Chanel şi al său No5. Pentru mulţi, No5, care îşi sărbătoreşte anul acesta un secol de existenţă, este sinonim cu parfumul. De altfel, a fost prima aromă a casei, lansată chiar de Coco Chanel în 1921. A fost primul designer de modă care şi-a pus numele pe un parfum. Apoi, istoria acestei mărci - în paralel cu cea a întregului grup - a continuat să se scrie an de an, conturându-se o poveste ce rămâne la fel de actuală până astăzi.
Într-o lume tot mai grăbită, în care trendurile au ajuns să se succeadă mai repede ca oricând, iar unele produse devin „passe“ înainte de a accede pe culmile popularităţii, există şi lucruri care nu se demodează niciodată. No5 este un astfel de exemplu, brandul reuşind să treacă testul timpului.
Pentru a celebra primii 100 de ani de existenţă ai mărcii, casa Chanel a dezvoltat o colecţie -Chanel Factory 5 - în ediţie limitată, al cărei singur ingredient este No5. Este vorba de 17 produse, printre care un ulei de corp, o cremă de mâini şi un gel de duş, toate inspirate şi ambalate în obiecte pe care le folosim în viaţa de zi cu zi. De ce? Pentru a le aminti oamenilor că luxul merge dincolo de un simplu produs, e mai degrabă despre experienţa pe care acesta reuşeşte să o ofere.
„Produsele pe care le folosim zi de zi pot fi la fel de valoroase ca cele pe care le păstrăm pentru ocazii speciale. În final e vorba despre experienţa pe care acestea ţi-o oferă“, spune Thomas du Pré de Saint Maur, head of global creative resources fragrance and beauty în cadrul Chanel.
Pentru a ilustra această idee, o simplă cutie de ceai din tinichea, o biuretă sau o cutie de vopsea au fost reinventate şi refolosite pentru a găzdui tablete efervescente pentru baie, respectiv ulei de corp şi gel de duş. Între cele 17 articole înveşmântate în ambalaje aparent obişnuite, deşi restaurate în stilul casei, se află şi o cutie-surpriză, prezentată sub forma unui con ce „ascunde“ patru produse. Ele sunt dezvăluite doar viitoarei purtătoare.
Luxul merge mai departe de aparenţe, iar ce e la interior e ceea ce contează, pare a transmite fiecare dintre piesele din colecţia Chanel Factory 5. Este o filosofie la fel de actuală şi pentru oameni de altfel.
„Luând obiecte funcţionale, folosite în viaţa de zi cu zi, şi scoţându-le din context, reinventându-le pentru a se potrivi esteticii No5, ne întoarcem la origini, la filosofia iniţială a casei Chanel, respectiv aceea că un produs funcţional poate deveni un bun aspiraţional, de lux.“
Pentru asta, fiecare obiect în parte a fost revopsit în alb mat, o nonculoare specifică ambalajelor ce îmbracă produsele de beauty ale casei Chanel. Iar scrisul negru, simplu şi elegant completează acest mix.
Jocul alb-negru este de fapt o întoarcere la originile primului ambalaj al No5, care era de fapt o simplă sticlă de laborator, un obiect funcţional devenit între timp unul iconic pentru lumea parfumeriei. Nu multe s-au schimbat în estetica acestui produs în ultimul secol, sticla rămânând o copie fidelă a originalului, mai curajos şi mai generos fiind doar dopul.
Când şi l-a imaginat, Coco Chanel a vrut o esenţă care să iasă din convenţional, într-o perioadă în care parfumurile aveau la bază o singură floare, fie ea iasomie, violetă sau mărgăritar.
Astfel, în 1921 designerul a pus pe piaţă un produs olfactiv diferit, nou, care nu se identifica cu o aromă anume, care lăsa mintea să lucreze, să caute, să se întrebe. Creat dintr-un mix de ingrediente naturale şi molecule sintetice - acestea din urmă, o noutate la acel moment -, No5 a venit să scrie istorie în industria parfumeriei.
Ingredientele care stau la baza „reţetei“ acestui parfum sunt şi astăzi un secret păstrat cu sfinţenie şi transmis mai departe doar de şi către parfumierul casei.
În cei 100 de ani de existenţă, doar trei nasuri au aflat formula, dezvăluită de creatorul ei, parfumierul Ernest Beaux, formulă pe care au folosit-o apoi pentru a da lumii iconicul No5, dar şi pentru a reinventa această esenţă în diverse interpretări şi momente în timp. Dar, chiar şi după un secol, originalul No5 a rămas neschimbat şi totuşi actual.
„La aniversarea de 100 de ani a No5, Chanel Factory 5 ne reaminteşte că tinereţea e de fapt o stare de spirit, tinereţea este despre îndrăzneala de a ieşi din tipare, despre libertatea de a fi tu însuţi în pofida tuturor regulilor şi convenţiilor, despre abilitatea de a nu te lua prea mult în serios, de a fi relaxat fără a fi frivol.“
Thomas du Pré de Saint Maur adaugă că, de fapt, colecţia Chanel Factory 5 este menită să aducă luxul în viaţa de zi cu zi şi astfel să se întâlnească două lumi - cea a bunurilor de larg consum, produse în masă, şi cea selectă a luxului. Această colecţie în ediţie limitată este disponibilă începând cu 5 iulie în buticul Chanel din Băneasa Shopping City din Bucureşti, magazinul având exclusivitate în regiune.
Pentru cei care vor să descopere mai multe despre aceste obiecte ce alcătuiesc universul Chanel Factory 5, despre întregul proces de producţie, casa de modă a gândit o scenografie aparte ce este implementată în această vară în marile oraşe ale lumii. Este vorba de replici ale fabricii unde aceste produse sunt realizate, construite ca parcuri de distracţie dedicate lumii No5, o lume alb-negru (tonuri emblematice pentru acest brand), cu diferite accente de culoare. Cei care se vor îmbarca în această călătorie vor trece prin diferite etape ale procesului de producţie, pentru a încheia incursiunea într-un magazin de fabrică unde vor putea înţelege chiar mai multe despre acest univers. Pentru cei aflaţi în alte colţuri de lume, Chanel oferă călătorii virtuale în lumea luxului ridicat la rang de artă.