În 2024, când vine vorba de ochelari de soare, accentul e pus pe sustenabilitate şi tehnologie, cu o preferinţă clară pentru rame biodegradabile şi materiale reciclate, spun fondatorii brandului românesc NERV.
„Lentilele polarizate şi protecţia UV rămân însă esenţiale pentru confort şi sănătatea oculară. În rest, într-un an în care individualitatea primează, încurajăm oamenii să aleagă modelul care îi reprezintă cel mai bine“, spun fondatorii businessului autohton.
Claudiu Obreja, Sabrina Obreja şi Dragoş Iordache nu sunt doar fondatorii NERV, ci şi un grup de prieteni care şi-au unit forţele şi pasiunile acum mai bine de un deceniu.
Aventura lor împreună a început cu deschiderea unui magazin de articole sportive în Braşov, fiecare aducând în proiect expertiza sa. Claudiu avea rădăcini adânci în vânzările de echipamente sportive şi o vastă experienţă în Bucureşti, colaborând cu branduri internaţionale şi cunoscând magazinele de profil din ţară. Sabrina a adus cu ea o pasiune pentru modă şi un talent în marketing şi media, având la activ organizarea mai multor evenimente sportive locale, contribuind esenţial la promovarea proiectului la nivel naţional. Dragoş a completat echipa cu expertiza sa în e-commerce şi experienţa de lucru cu branduri din America de Nord şi Europa de Vest, competenţe care la ora respectivă erau uneori neglijate de organizaţii la început de drum.
„NERV s-a născut în 2013, dintr-o idee şi o pasiune comună, chiar în inima Braşovului. Dar până să ajungem să ne salutăm primii clienţi, a fost nevoie de un an întreg de muncă asiduă.“ În acele luni, au pus la punct tot ce înseamnă NERV astăzi - de la identitatea vizuală până la site şi demersurile pentru a înregistra marca atât în România, cât şi pe plan internaţional.
Povestea numelui este una dintre acele întâmplări fericite pe care nu le poţi planifica, spun ei.
„Nu am fost noi cei care am ales numele NERV; parcă el ne-a ales pe noi. A apărut spontan, într-o discuţie, şi am ştiut pe loc că este perfect pentru ceea ce vrem să reprezentăm: perseverenţă, forţă şi o dorinţă arzătoare de a reuşi.“
Mai departe, pasiunea comună pentru sporturile de acţiune şi pentru cultura streetwear nu doar că i-a unit, dar le-a şi arătat direcţia.
Portofoliul actual cuprinde aproximativ 60 de modele de ochelari de snow şi de soare, alături de o serie de lentile.
„Ne asigurăm că produsele noastre sunt nu doar durabile, ci şi personalizabile, oferind clienţilor opţiunea de a achiziţiona lentile suplimentare, fie pentru tehnologie avansată, fie pentru a adăuga un strop de culoare.“ În plus, gama este îmbogăţită cu accesorii precum şepci şi căciuli sau lanţuri pentru ochelari.
La începuturi, o mare parte din producţia NERV era realizată într-o fabrică din Braşov, cu sprijinul şi colaborarea unor parteneri din ţară. „Pe măsură ce nevoile tehnologice şi de design au evoluat, am extins colaborările la nivel global, implicând parteneri din Asia şi Europa. Cu toate acestea, păstrăm o legătură puternică cu furnizorii locali, care continuă să joace un rol vital în procesul nostru de producţie.“
Crearea şi testarea unui prototip pot dura între o lună şi 10 luni, în funcţie de complexitatea designului şi a tehnologiilor implicate. După aprobarea acestuia, producţia propriu-zisă e un proces ce se întinde pe aproximativ 90 de zile.
„Produsele noastre sunt testate riguros de instructori, sportivi, creatori de conţinut din lumea modei şi persoane publice. Însă, la baza tuturor încă stă viziunea noastră: un amestec dinamic de fashion, sport şi muzică.“
De-a lungul timpului, antreprenorii spun că au explorat o gamă variată de materiale şi tehnologii, explorări care au jucat un rol crucial în evoluţia strategiei de produs. Nu au pierdut însă din vedere responsabilitatea faţă de mediu.
„Un exemplu inedit de material pe care îl testăm în prezent este un policarbonat biodegradabil, unic prin originea sa, fiind obţinut din năvoade de pescuit recuperate din oceane.“
Ce face cu adevărat special acest material este caracteristica sa de flotabilitate. Acest detaliu este relevant nu doar pentru iubitorii de sporturi acvatice, ci şi pentru pasionaţii de pescuit, care din greşeală îşi pot scăpa ochelarii în apă, recuperându-i astfel uşor.
Clienţii NERV sunt definiţi de un stil de viaţă activ, având vârste cuprinse între 16 şi 40Ă de ani.
„Pe măsură ce am diversificat gama de produse, şi spectrul clienţilor s-a lărgit.“
La NERV, procesul de creaţie a unei noi colecţii este ghidat mai degrabă de feedbackul direct de la clienţi, decât de urmărirea oarbă a trendurilor internaţionale.
„Suntem conştienţi că preferinţele pieţei locale nu se aliniază întotdeauna cu tendinţele globale. Totuşi, suntem anual prezenţi la cele mai importante evenimente şi târguri de profil din Europa, ocazii în care ne întâlnim atât cu partenerii din producţie, cât şi cu alte echipe care operează în domeniile de interes pentru noi.“
Brandul românesc lansează colecţii sezoniere, dar fondatorii spun că, oferind posibilităţi de personalizare a pieselor, extind durata de utilizare a produselor deja achiziţionate. Un exemplu concret al acestei strategii îl reprezintă introducerea lentilelor interschimbabile şi a designurilor care permit utilizatorilor să îşi adapteze ochelarii la diferite ocazii şi nevoi, fără a fi nevoiţi să deţină mai multe perechi.
Produsele NERV sunt disponibile pe site-ul propriu, acesta fiind canalul principal de vânzare. Totuşi, brandul are parteneriate şi cu magazine offline (de echipamente sportive şi de articole de lifestyle). Mai mult, produsele sunt prezente şi la cele mai mari festivaluri de muzică din ţară.
Pe viitor, sunt vizate pieţele vecine, dar fondatorii sunt entuziasmaţi să exploreze şi noi categorii de produs, în special zona de optică medicală şi integrarea tehnologiei smart în gama de eyewear.
„Observăm deschiderea pieţei către high-tech cu accent pe audio-video şi considerăm important să ţinem pasul cu aceste tendinţe.“