Style

Cristina Roşca, editor-şef După Afaceri Premium: Când lumea a devenit mai mică, am păşit în Narnia

15 sep 2021 116 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Înainte de pandemie, călătoream mult peste hotare, cunoşteam oameni din diferite colţuri de lume, testam concepte internaţionale şi admiram operele unor artişti străini cunoscuţi. Iar apoi scriam despre ele, despre toate cele de mai sus.

Din martie 2020, lucrurile s-au schimbat şi, fără să repet (a mia oară) ce s-a întâmplat cu viaţa mea socială (şi în general a fiecăruia dintre noi), o să spun doar că mi-am localizat - cel puţin pentru o vreme - poveştile în România. Şi, din nevoie, am descoperit o lume nouă.

Nu mică mi-a fost mirarea să descopăr, într-un timp relativ scurt, atât de multe lucruri, locuri şi oameni noi. La fel ca personajele romanelor Cronicile din Narnia, şi eu am păşit într-o lume cu oameni fantastici (nu ireali, ci surprin­zători şi inspiraţionali) - antreprenori, designeri, artişti sau chefi care au dat viaţă unei idei ce astăzi înflo­reşte.

Până în martie 2020 eram atât de preocupată să văd lumea asta largă (încă sunt!), încât pentru Româ­nia nu aveam resurse să mai aloc nici măcar pentru weekenduri. Şi apoi, de nevoie, am ajuns nu doar să descopăr plaiurile mioritice, cât mai ales o serie de conace, palate, cabane şi colibe (reinterpretate) şi pe cei care le-au pus pe roate. Cam la fel s-a întâmplat în toate domeniile, de la gastronomie la artă şi modă.

Această „localizare“ a poveştilor nu e cu siguranţă ceva specific mie. Ba chiar mi-am dat seama de fenomen datorită poveştilor din acest număr al După Afaceri Premium, care aduc în prim-plan, parcă mai evident decât oricând, ce paletă largă şi diversă de antreprenori şi artişti de nouă generaţie are România. Unii chiar s-au născut în pandemie!

În ultima vreme, ideea de local şi „Made in Romania“ nu doar că a căpătat valenţe pozitive, cât şi greutate! Campanii de genul „Buy local“ sau orice alte iniţiative menite să susţină mediul de business autohton au avut impact pe moment, dar ce i-a convins pe oameni să cumpere în continuare aceste produse ori servicii au fost chiar ele prin poveştile, ingredientele sau oamenii din spatele lor.

Designerul Laura Hîncu spunea recent că românii au început să aprecieze creatorii autohtoni de modă, pe care îi percep acum ca pe ceva mai mult decât nişte croitori. Dar, recunoaşterea unui brand local peste hotare - fie că a fost purtat de o vedetă sau recomandat de o revistă de modă - cântăreşte mai greu decât orice altceva. Nu simţim aceeaşi mândrie că pe un produs stă scris „Made in Romania“, cum  simt italienii pentru „Made in Italy“, adăuga ea.

Poate că nu avem încă acest sentiment, dar cu siguranţă se conturează un soi de comunitate bine închegată în jurul a tot ce e local şi bun, iar noi, la După Afaceri Premium, dedicăm aproape integral această ediţie unor branduri autohtone, autentice, menite să îi facă chiar şi pe cei mai necredincioşi să îşi deschidă ochii şi urechile la aceste poveşti. Lectură plăcută!