Style

Cine este Simina Filat, primul designer care a deschis pavilionul României la Expo Dubai?

07 mai 2022 332 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Expoziţia Expo 2020 Dubai s-a încheiat în această primăvară, după ce timp de şase luni şi-a primit cu braţele deschise oaspeţii din toată lumea, care au venit să vadă ce au ţările mai frumos de arătat. Acesta a fost primul eveniment de talie mondială care a avut loc în condiţii de relativă normalitate după doi ani marcaţi de pandemie.

În total, 192 de pavilioane s-au ridicat „din piatră seacă“, în mijlocul deşertului, iar unul dintre ele – creionat de biroul de arhitectură Cumulus – a purtat numele României. Fiecare stat a mers în Dubai pentru a arăta lumii ce are, ce ştie sau ce face cel mai bine. România a aliniat la start apele sale minerale, peisajele încă virgine şi necunoscute de marea masă şi designerii tineri care mizează pe concepte sustenabile.

Primul designer care a deschis pavilionul României la Expo Dubai a fost Simina Filat, cea care a creat acum 12 ani brandul de modă cu acelaşi nume.  „Am avut onoarea să fiu primul artist care a deschis Pavilionul României de la marele eveniment mondial Expo 2020 Dubai. Am fost invitată de Ministerul Afacerilor de Externe din România (...) şi am acceptat“, spune Simina Filat.

Ea adaugă că nu ştie care au fost criteriile de selecţie pentru acest proces, dar presupune că toate premiile, precum şi expoziţiile internaţionale anterioare au cântărit greu, atât în alegerea sa, cât şi a celorlalţi artişti, în total şase persoane.

„Rolul meu a fost să reprezint ţara cu mândrie şi să prezint conceptele de sustenabilitate din spatele gândirii mele de design şi antreprenoriat.“

Astfel, în decursul lunii octombrie 2021 – prima lună de expoziţie –, ea a realizat peste 70 de workshopuri interactive cu vizitatorii pavilionului României.

„Am avut onoarea să fiu invitată şi în pavilioanele altor state, respectiv Peru, Republica Moldova, Siria şi Africa de Sud, pentru interviuri şi workshopuri, alături de artiştii locali.“ De asemenea, ea a realizat două workshopuri pe teme de educaţie în domeniul marochinăriei şi al îmbinării culturale într-un produs de design, iar participante au fost studentele Colegiului de Arte Frumoase şi Design Vestimentar de la Universi­tatea din Sharjah, Emiratele Arabe Unite.

„Pentru mine, va rămâne o experinţă unică, aceea de a fi artist la Expo 2020 Dubai, de a cunoaşte şi de a interacţiona cu oameni din peste 100 de culturi, din toate domeniile profesionale posibile şi inventate până acum.“

Pe parcursul expoziţiei, Simina Filat a participat la mai multe conferinţe pe tema viitorului, evenimente care i-au schimbat modul de gândire şi de acţiune.

„Expo 2020 Dubai a fost impresionant, de la arhitectură şi până la conceptele folosite în toate spaţiile comune, cele destinate vizitatorilor.“

Expoziţia mondială, ce a debutat în toamna lui 2021 şi a durat până la final de martie 2022, a reuşit să aducă laolaltă peste 190 de ţări, de culturi, care au prezentat ce au mai inovativ şi mai dezvoltat pentru viitorul pe această planetă.

Pentru designerul român, acest eveniment a reprezentat atât o experienţă, cât şi o sursă de inspiraţie pentru businessul său, ea fiind fondatoarea brandului care îi poartă numele.

„Am înfiinţat brandul Simina Filat acum 12 ani, în anul 2010, când eram la master la ASE. Am făcut-o din dorinţa mea de a fi antreprenoare şi de a face ceea ce-mi place cel mai mult – design.“

Legătura ei cu designul şi cu arta e mult mai veche şi mai profundă de atât. În şcoala generală a pictat alături de pictorul Grigore Canta, pe pereţii şcolii o frescă interioară şi una exterioară de mari dimensiuni. Apoi, a cochetat cu arhitectura. În final, a absolvit

ASE şi apoi a făcut un master în management şi contabilitate. La doi ani distanţă, a fost admisă la Universitatea de Arte Bucureşti, la Secţia modă - design vestimentar.

„Acesta a fost locul unde am descoperit ce înseamnă mai exact gândirea în termeni de design şi cum poţi face din asta o carieră.“

Spune că mereu a fost orientată către artă, iar mai apoi către design, dar a înţeles mai bine acest concept abia când a intrat la cea de-a doua facultate, la Universi­tatea de Arte din Bucureşti.

„La momentul acela aveam deja lansat de cinci ani brandul Simina Filat, deoarece simţisem nevoia unei specializări pe acest palier. Plus că eram un maker (creator – n. red.) destul de nativ iscusit. Însă aveam nevoie şi de latura de gândire specifică în design.“

În prezent, ea are un portofoliu de mai multe expoziţii internaţionale, precum şi patru concursuri internaţionale câştigate, alături de o experienţă acumulată în organizare şi educare.

„Acum caut să mă reinventez şi să mă axez mai mult pe zona de cercetare şi educare în ceea ce înseamnă conceptul sustenabilităţii prin design.“

Spune că toate creaţiile ei se remarcă pe de-o parte prin designul inovativ, iar pe de alta prin materialele sustenabile şi prin conceptele de producţie şi management ale unui brand românesc prietenos cu mediul înconjurător.

„Am experimentat de curând cu bioplastic şi cu materie vie, acestea fiind ultimele materiale cu ajutorul cărora vreau să creez obiecte comerciale de uz casnic.“ Până acum a lucrat cu textile de toate felurile, cu piele naturală, cu hârtie, pământ, plastic, metal, silicon, vegetaţie naturală, dar şi cu deşeuri alimentare.

„Formele şi culorile obiectelor şi produselor create în atelierul propriu variază în funcţie de cerinţele şi de nevoile sociale şi de consum ale prezentului şi ale mediului în care trăim.“

De curând, Simina Filat a lansat şi cel de-al doilea brand al său, RePaP. Este un brand care se ocupă doar cu reciclarea materiei, iar prima materie utilizată este hârtia, din care a creat o serie de produse reciclabile şi din material reciclat.

În ceea ce priveşte marca Simina Filat, aici designerul produce în special la comandă şi personalizat în atelierul propriu.

„De multe ori creăm produse unicat, încercând să folosim toate bucăţile de material, formând astfel un mic stoc de prezentare a modelelor în showroomul nostru.“

Atelierul şi showroomul sunt amândouă în centrul Capitalei, în zona Cişmigiu, pe strada Şipotul Fântânilor la numărul 3.

„Acolo aşteptăm clienţii cu o cafea bună şi cu o multitudine de culori şi texturi de piele şi alte materiale. Astfel, oaspeţii pot cocrea, împreună cu mine, orice produs-obiect le este necesar.“

De-a lungul anilor, Simina Filat şi-a format o echipă alcătuită din patru oameni, care momentan îşi împart sarcinile între design, marketing, producţie şi vânzări.

„Clientele mele de-a lungul anilor mi-au devenit prietene. Şi brandul s-a dezvoltat într-o comunitate, o lume Simina Filat Design.“ Aproximativ 55% din producţia anuală de obiecte a brandului se îndreaptă către Europa, comenzile venind din diferite ţări.

„Clienta mea este o femeie educată, independentă, înclinată către artă, design, concepte sustenabile şi empatice cu mediul înconjurător. Ea va dori mereu să aibă piese vestimentare făcute «pentru ea», speciale.“

Societatea şi nevoile consumatorilor o inspiră pe Simina Filat să creeze. Spune că e mereu la curent cu trendurile, îi place foarte mult să analizeze viitorul şi să găsească posibile probleme cărora le poate apoi oferi soluţii de design.

„De aceea cercetez şi experimentez foarte mult cu materiale şi cu procesul de reciclare a lor.“

O altă sursă de inspiraţie pentru designer este chiar mama sa. O numeşte muza ei de când era mică. „Este mereu foarte elegant îmbrăcată, în stil Coco Chanel.“

Mama Siminei Filat avea o funcţie de profesor în domeniul confecţiilor, astfel că de aici a pornit şi prima legătură a designerului cu hainele, cu materialele care se pot transforma în orice piesă vestimentară ai nevoie.

„Am avut o copilărie frumoasă, veselă şi colorată, printre materiale, maşini de cusut şi crete de croitorie.“

Astăzi, ea consideră că este foarte important să ne îmbrăcăm conform stilului nostru de viaţă, astfel încât hainele să ne ajute să arătăm în societate părţile noastre mai frumoase.

„Dintotdeauna, piesele vestimentare au reprezentat o dovadă a statutului social, la fel se întâmplă şi în zilele noastre. Însă eu gândesc mai mult un produs/obiect în termeni de concept de design.“

Astfel, el trebuie să aibă proprietăţi care folosesc pentru a rezolva anumite probleme.

„Dacă mă gândesc la obiectul geantă şi îi analizez evoluţia din preistorie până acum, acesta şi-a schimbat de foarte multe ori atât forma, cât şi proprietăţile. Însă la bază, el a rămas un obiect care cară sau păstrează alte obiecte.“

Simina Filat nu scoate colecţii, ci mai degrabă tipare ori produse noi în fiecare lună. Totodată, dezvoltă tipare sau servicii de design pentru alte branduri şi companii.

„Îmi place să creez ce nu a mai existat ca formă sau concept, de aceea nu mă bazez pe colecţii ca metodologie de brand.“

Cele mai recente creaţii ale sale sunt nişte produse de tip experienţă, ca de exemplu workshopuri de cocreaţie cu consumatorii, evenimente în care realizează împreună un obiect, care poate fi doar de factură artistică, dar poate fi şi ceva comercial.

Indiferent de ce creează, sustenabilitatea e în centrul filosofiei sale personale şi de brand. Ştie foarte bine că industria modei este una dintre cele mai poluante, de aceea de la început şi până în prezent a reuşit să reducă la 0 stocurile nevândute. Resturile mici de materiale au fost donate către universităţi.

„Ba mai mult, am dezvoltat mai multe articole de tip experienţă sau servicii de întreţinere prin care am reuşit să prelungim durata de viaţă a produselor noastre.“

Pentru că vrea să ţină în continuare stocurile sub control, 80% din comenzi sunt la cerere, fiind vorba de produse personalizate.

„Cred că cele mai neobişnuite creaţii ale mele sunt obiectele pe care le realizez pentru concursuri sau ca experiment, ca de exemplu conceptul Ruumy, care este o îmbinare între trei discipline: arhitectură, design şi fashion.“ Rezultatul este un puzzle textil modular. De altfel, în business totul este un puzzle.